AMD har färdigställt Zen 3 – Zen 4 designas för lansering under 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

0 kr för en 3900x!
Man kanske skall slå till?

Det är ju dock en box-prolle, så du får nog köpa många lootboxar för att få den spelbar i dagens MHz-meta. Jag håller mig undan dylika Pay2Bin-prollar, föredrar att betala en gång, eller att köra riktiga Free2Tray.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Skulle Sweclockers kunna göra en liten blänkare om att PCIE 4.0 aktiverats via biosuppdateringar på äldre moderkort? Det måste ligga i läsarnas intresse?

https://www.tomshardware.com/news/asus-b450-x470-motherboards...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Goda nyheter! Personligen hoppas jag de börjar på ny sockel och DDR5, känns lite fel att köpa in sig på AM4 (sitter på Intel nu) år 2021. Egoistiskt, jag vet.

Skulle gissa att Zen3 fortfarande är AM4 och DDR4, hoppas att Zen4 är DDR5 (och USB4) och då förmodligen på ny sockel.
Kommer nog tidigast om 2 år, kanske senare. 5nm för själva Core chiplets, Gud vet vad de kör för process på I/O chippet vid det laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Skulle Sweclockers kunna göra en liten blänkare om att PCIE 4.0 aktiverats via biosuppdateringar på äldre moderkort? Det måste ligga i läsarnas intresse?

https://www.tomshardware.com/news/asus-b450-x470-motherboards...

Det där är väl ingen nyhet? Sweclockers har ju t.om skrivit om det ungefär vid releasen?
https://m.sweclockers.com/nyhet/27653-amd-klipper-pci-express...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Enda anledningen att välja X570 är PCIE 4.0, därför det var viktigt för AMD att spärra funktionen i B450/X470. Det märkliga är att inte detta skedde redan innan launch, klar marknadsföringsmiss.

Eftersom jag kör AGESA 1.0.0.2 så har jag PCIE 4.0 på M.2-portarna på mitt Crosshair VII, och på mitt Prime Pro har jag det även på grafikporten. Inte för att jag har någon nytta av det ännu

X5770-korten verkar dock ha lite stabilare BIOS just nu, sen om det är värt premium och hur länge det tar för äldre kort att komma ikapp är en annan fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Synd att GPU trenden ser allt annat än bra ut dock.
Om AMD någonsin lyckas få fäste på GPU marknaden hade de växt rejält som varumärke nu när de äntligen lyckats med CPUer efter alla år av misslyckanden.

https://i.imgur.com/955s4cJ.png

Navi är väl ett steg i rätt riktning, 5700 och 5700XT visar ju bra testresultat samt bättre p/p än konkurrenten, och möjligen kommer ännu starkare modeller iom 5800 och 5900 (eller vad de nu kommer heta).

...jag har ett Vega64 i en maskin, ser inte det kortet som ett misslyckande. Med rätt profil (undervolted) så presterar det väldigt bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Den stora frågan är om dessa Zen 3 processorer kommer vara fortsatt kompatibelt med AM4 vilket vi alla hoppas. I så fall är situationen verkligen guld för oss konsumenter och AMD. Nästan skrämmande hur det går på räls nu för AMD och hur dåligt det går för Intel? Det är ju inte bra ifall Intel är på väg mot en rejäl krasch och AMD i framtiden kan bli nya Intel. Bäst är om det är 2 relativt jämbördiga spelare på marknaden....

Eftersom konsumenterna är flockdjur, så är det nog troligt att AMD nu tar över och blir dominerande, för att senare bli hotade av en vass konkurrent. Möjligen är det Intel, men möjligheten finns även att det kan vara något helt annat bolag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det där är väl ingen nyhet? Sweclockers har ju t.om skrivit om det ungefär vid releasen?
https://m.sweclockers.com/nyhet/27653-amd-klipper-pci-express...

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag förstått så kommer möjligheten spärras iom biosuppgraderingar, då blir valet att ligga kvar med en äldre version av bios och ha möjlighet till PCIE4.0, eller missta den med uppgradering.

Permalänk
Inaktiv

Häftigt, då får min 3800x bli htpc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Trevligt! Då får man hoppas att Zen 3 också använder AM4 och att nuvarande chipsets stöds (specifikt B450 för min del).

Va väl från 2020 som AMD skulle byta sockel?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Va väl från 2020 som AMD skulle byta sockel?

Hoppar äntligen över till AMD nu i veckan efter ett årtionde med Intel och får nu reda på att sockel ska bytas......

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Va väl från 2020 som AMD skulle byta sockel?

Dom lär inte byta sockel förrän DDR5 är aktuellt, sannolikt med Zen 4.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Va väl från 2020 som AMD skulle byta sockel?

Det är inte helt klart än.
https://m.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-7-...

"Med dagens lansering har det gått lite mer än två år och nu talar AMD öppet om att sockel AM4 är på väg mot vägs ände. Exakt när det blir ny sockel och därmed även bruten bakåtkompatibilitet vill de inte svara på, men det antyddes om att även nästkommande generation med arkitekturen Zen 3 kommer fungera med sockel AM4 och befintliga moderkort."

Att något antyds låter inte som det är spikat än.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Eftersom konsumenterna är flockdjur, så är det nog troligt att AMD nu tar över och blir dominerande, för att senare bli hotade av en vass konkurrent. Möjligen är det Intel, men möjligheten finns även att det kan vara något helt annat bolag.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast på den här sajten är ju konsumenterna klockdjur...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Synd att GPU trenden ser allt annat än bra ut dock.
Om AMD någonsin lyckas få fäste på GPU marknaden hade de växt rejält som varumärke nu när de äntligen lyckats med CPUer efter alla år av misslyckanden.

https://i.imgur.com/955s4cJ.png

Bara att invänta resterande utav 5800 och 5900 så kommer statistiken se annorlunda ut.

Annars är jag är nöjd att det går bra för AMD på den andra änden.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Va väl från 2020 som AMD skulle byta sockel?

AM4 skulle stödjas till 2020, var väl budet för ett par år sedan.
Jag hoppas verkligen att dom byter sockel då vi redan nu börjat se flertalet buggar med Pcie 4 tex.
Att vara bakåtsträvande är ingen merit i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Fast på den här sajten är ju konsumenterna klockdjur...

Klockrent;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hoppas AMD är så ärliga att de går ut med info så fort som möjligt ifall ZEN 3 stödjer AM4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freethinker:

Hoppar äntligen över till AMD nu i veckan efter ett årtionde med Intel och får nu reda på att sockel ska bytas......

Med tanke på att det har bytts sockel då och då är jag inte förvånad, som jag ser det är ny sockel för ny betydande generation av processor standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Kliar i fingarna att fylla på med mer AMD-aktier

Räkna långsiktigt om du ska investera. AMD har fortfarande ENORMA skulder att betala. Dom har betat av deras skulder i en snabb takt, men senast jag hörde om skulden har dom 500 miljoner dollar kvar.

Men går försäljningen bra och lyckas gå om Intel i andelar och sen när skulden är borta så kan aktien förmodligen gå upp en jäklas massa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Bara att invänta resterande utav 5800 och 5900 så kommer statistiken se annorlunda ut.

Annars är jag är nöjd att det går bra för AMD på den andra änden.

Och stöd till 2020 är ju ett lite luddigt uttryck. Om t.ex. Zen 3 släpps sommaren 2020 så kan man ju se det som att AM4 har haft stöd för nyaste generationen (Zen 2) ännu våren 2020, så alltså till 2020. Eller så kan det släppas några sista processorer (APU:n med Zen 2 och Navi?) det året.

Vem vet... men DDR4 lär väl knappast komma redan nästa år, så om AM4 byts ut så känns ju i alla fall X570 som en dum release. Frågan är bara vad för nytt som AM4+/5 skulle ge som inte redan finns på AM4 nu när Pci-e gen 4 stöds.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Zen3 skulle väl vara en förfining av Zen2 gjord på 7+nm. Bättre energieffektivitet, små IPC förbättringar samt kanske lite högre klockfrekvens. Så den lär vara gjord för AM4 sockeln. Med Zen4 kan vi nog vänta oss ny sockel..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Till alla som gnäller på fläkten till X570; har ni egen erfarenhet eller gissar ni bara? Jag köpte ett ASUS Prime X570-Pro, trots allt gnäll på vissa forum. Jag har datorn i ett annat rum än skärmen (källaren) så jag bryr mig inte om ljud. Hur som helst så kan jag inte höra fläkten på moderkortet så om jag hade accepterat allt annat ljud från datorn så hade knappast moderkortets fläkt varit en show-stopper. Om Murphy hör detta så gissar jag att fläkten skär imorgon

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

X570 moderkorten är patetiskt dyra dock, och de utan fläkt är överlöjligt patetiskt dyra
400 serien är iaf normalt prissatt, 570 är sjukaste jag sett på en mainstream platform.

Ja, de är inte billiga. Med en 16-kärnig CPU så är de ju dock vad som var HEDT för typ ett år sedan så kanske därför. Sedan släpper gärna moderkortstillverkare sina mest påkostde kort först så kommer nog andra varianter med tiden.
Men Z390 hade kort som kostade 5-6000kr också så det har funnits "konsumentmoderkort" som "ingen borde köpa" tidigare
MSI MEG Z390 Godlike och Gigabyte Z390 Aorus Xtreme var inte direkt gratis tex.

Men det som är skönt här är iaf bakåtkompabiliteten. Så om man inte vill köpa tillverkarnas västa kort så finns det mycket billigare, helt ok alternativ, att slänga in processorn i.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av freethinker:

Hoppar äntligen över till AMD nu i veckan efter ett årtionde med Intel och får nu reda på att sockel ska bytas......

Ja, men har du kört Intel tidigare så är man ju van
Men "förmodligen" kommer Zen3 även fungera i AM4. De vill dock inte lova det ännu beroende på hur stora förändringar som krävs.
Så en generation till kan komma att fungera.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

https://www.reuters.com/article/us-intel-investor-meeting/intel-shares-drop-three-year-outlook-seen-lagging-rivals-idUSKCN1SE2KE

Intel once dominated the most important chip market with more than 90 percent share for the brains of personal computers. As PC sales have stagnated, it has expanded into data center processors, memory and networking chips.

That positions Intel as a smaller player in a bigger market. The company said on Wednesday it expects to have just 28 percent market share by 2023, or about $85 billion in sales in a $300 billion addressable market for the chips it makes, according to the company’s forecast.

Intel från 90 till 28% 2023
Detta är:

a) BS
b) MEGA-BS
c) Största BS någonsin
d) AMD! YES they can!

inte att undra att AMD:s aktie rusar. Detta kommer på flera sidor och referenser har betalats för att visa nyheter vid amd-aktier. Amd hade under 1B semiconductor sales senaste kvartalet.

Permalänk
Medlem

Intel har inget direkt svar på framförallt Epyc, annat än FUD och mutor, så man kan nog räkna med att AMD kan.

Men totala chipmarknaden innefattar även ARM-servrar som är på frammarsch.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

@the squonk:

300B? då måste de väl slå Qualcom Samsung och Nvidia också.
Vad är intel share just nu?
Läser man snabbt och är okunning så tror man att AMD kommer att ha 72% av 300B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

@the squonk:

300B? då måste de väl slå Qualcom Samsung och Nvidia också.

Som sagt, innefattar ARM, men tittar du tillbaka så hade AMD ingenting direkt att sälja förra kvartalet. Dom låg för långt efter. NU ligger dom ganska långt före i teknik, så räkna med att från och med nu kommer det att gå fort uppåt. Om inte Intel tar till gerilla taktiker, vilket dom säkert kommer att göra.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av jehuty:

Räkna långsiktigt om du ska investera. AMD har fortfarande ENORMA skulder att betala. Dom har betat av deras skulder i en snabb takt, men senast jag hörde om skulden har dom 500 miljoner dollar kvar.

Men går försäljningen bra och lyckas gå om Intel i andelar och sen när skulden är borta så kan aktien förmodligen gå upp en jäklas massa.

Det är ju precis vad problemet är. Intel kommer ju alltid att ha egna fabriker och tjänar både på chipparna ich CPU:na dubbelt så mycket.
Nu kommer det mesta av vinsten inkasseras till TSMC istället för AMD. Det är därför vi kommer knappast att se några CPU under 200$ med 7nm från AMD. Server chiplets är väldigt kosteffektiva för tillfället men Intel kan ju säkert göra det billigare i framtiden än AMD.

Det skulle AMD ta 20år++ att ha råd att bygga en fabrik för egen produktion med nuvarande omsättning.