Samsung lanserar Galaxy Book S i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Samsung lanserar Galaxy Book S i Sverige

UPPDATERAD 2019-09-08! Den nyligen presenterade bärbara datorn Galaxy Book S ska lanseras på svenska marknaden under fjärde kvartalet i år. Datorns Snapdragon 8cx-processor ska ge batteritid på 23 timmar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Enda anledningen jag kan se varför man skulle skaffa denna är dess batteritid.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har den något grafikkort/chip? Det har den förmodligen men det vore kul o veta vad isf och om den kan mäta sig mot Intel´s HD/UHD 620 för lite lättare gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Enda anledningen jag kan se varför man skulle skaffa denna är dess batteritid.

Spela video och skriva text är vad väldigt många använder laptops till så för dem är detta en bra lösning.
Det chrome book inte har stöd för finns det iallafall en stor chans att fungera här.

Brorsan berättade att hans kompis behövde skriva ut, kopplade in usb kabeln men den hittades inte för chrome book kan bara skriva ut med skrivare som stödjs (tror det heter Google print eller något)
Skrivaren som var från 2015 fungerade fint när brorsan hämtade sin W10 laptop och kopplade in, var bara att mejla dokumentet till brorsan så han fick skriva ut.
Dessa små problem är vad en arm baserad Windows dator inte har och gör det till en fulländad dator för väldigt många

Inget för mig dock

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Trodde Samsung kopierade dåligheter Apple gjorde. Dom tog bort hörlursuttaget på Note 10 så varför inte på denna datorn? Apple tog bort hörlursuttaget på iPad Pro som har utrymme för detta uttag.

Apple påminner mig politiker. Deras väljare/kunder protesterar men dom lyssnar inte utan osar förakt. "Vår väg är den enda rätta. Ni förstår inte för ni är vanliga dumma människor."

Permalänk
Medlem

Låter som en jäkligt intressant maskin. Har swec testat hur windows rullar på ARM nuföriden med x86-emulering etc? Jag blir nyfiken. 23h batteritid på en sån tunn liten manick känns som det perfekta att ha i väskan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Intressant att det börjar dyka upp fler ARM baserade windows maskiner och hoppas att detta driver på fler native ARM appliaktioner. Här är en vide där de jämför prestanda mot x86 (Kan hända att det gjorts mer optimeringar etc sedan i December dock):
https://www.youtube.com/watch?v=oR0x_yx-6Rg

Mvh
Anders

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@robie76: Qualcomm har bestyckat Snapdragon 8cx med den egna integrerade grafikdelen Adreno 680. Jag tror inte de har gått ut med vilken hastighet den körs i, men i tidigare tester har den presterat likvärdigt eller bättre än Intels integrerade dito UHD 620. Adreno 680 är också DirectX 12-kompatibel, vilket gör att den kan användas tillsammans med Windows 10.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk

Väntar fortfarande på att Microsoft ska lansera en Surface baserad på ARM krets. Konstigt att de inte gjort det än eller så tror dom inte på konceptet som dom själv skapat.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

@infigo: Och därmed är det batteritiden det enda stora plusset jämfört med motsvarande x86-laptop. För mindre pengar kan du både få en laptop med 16GB RAM, 500GB SSD och en i7(u)/Ryzen 3700U.

Visa signatur
Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Nioreh83: nej vi har dessvärre inte testat någon ARM-laptop än, men det är ett väldigt spännande område. Vi ska försöka plocka in en testenhet framåt hösten/vintern, det är ju väldigt intressant att se hur både prestanda och kompatibilitet med x86-applikationer fungerar på en sådan dator.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Nioreh83: nej vi har dessvärre inte testat någon ARM-laptop än, men det är ett väldigt spännande område. Vi ska försöka plocka in en testenhet framåt hösten/vintern, det är ju väldigt intressant att se hur både prestanda och kompatibilitet med x86-applikationer fungerar på en sådan dator.

Det ser jag fram emot!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Viktigaste frågan för mig: Hur är det om man vill köra andra operativsystem än Windows? Dom bootar väl inte på samma vis som vanliga x86? Dåligt insatt gällande Arm laptops.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

@infigo: Och därmed är det batteritiden det enda stora plusset jämfört med motsvarande x86-laptop. För mindre pengar kan du både få en laptop med 16GB RAM, 500GB SSD och en i7(u)/Ryzen 3700U.

Ooi fan, vad jag läste för pris vette fasen, trodden den låg på 5500 inte dryga 12 lax... Visst laptops med LTE modem kostar också typ10-12k men för detta nee.
Man måste verkligen veta vad man vill för att köpa något gimpat för 12k, man får en thinkpad L390 spec med LTE för den pengen.

Och konkurrent till macbook air eller 12 tummaren är den svår att motivera. Även om jag tror att Apple kommer komma med en ARM baserad laptop snart är deras ekosystem så bra för deras program att väldigt få kommer märka något.
På Windows sidan not som much

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Fin batteritid men för dyr för min del.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Perfekt reselaptop för enklare saker. Grym batteritid, lätt, smidigt format.

Permalänk

Dåligt eller obefintligt med anslutningar, lite som en surfplatta fast med tangentbord.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

@infigo: Och därmed är det batteritiden det enda stora plusset jämfört med motsvarande x86-laptop. För mindre pengar kan du både få en laptop med 16GB RAM, 500GB SSD och en i7(u)/Ryzen 3700U.

Tunn, snygg samt fläktlös antar jag den är. Så några plus till.

Permalänk
Medlem

En Snapdragon för 12 papp? Really? Vad har jag missat?

Permalänk
Medlem

Den är riktigt trevlig, men priset behöver nog gå närmare 10 000kr. Frugan tittar som bäst på en ny maskin, och den här skulle vara en riktigt bra konkurrent till en Asus Zenbook med i5:a.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Inaktiv

ARM är coolt, men skärmen var väldigt ocool.

16:10 eller 3:2 samt högre PPI hade varit smutt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

1080p på 13"? Som dessutom kostar lika mycket som en Surface Pro? Allvarligt?

Min 8.4" Galaxy Tab pro från 2014 har en 1600p skärm. Ser att Note 10 också har en 1080p skärm. Helt löjligt, Samsung har ju blivit skit.

Permalänk
Medlem

Är lite skeptiskt till hur pass bra emuleringen funkar med ARM, tex förut kunde man inte köra x64 x86 program på dessa, och det är ju ett totalt krav att det går..

Windows 10 i sig själv funkar nog rätt bra då mycket är UWP program, även om det är en jämra soppa av UWP och win32 program som bygger upp Windows 10.. men mycket program är idag x86 x64...vilket inte går att köra på ARM, vad jag vet.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av murklor:

1080p på 13"? Som dessutom kostar lika mycket som en Surface Pro? Allvarligt?

Min 8.4" Galaxy Tab pro från 2014 har en 1600p skärm. Ser att Note 10 också har en 1080p skärm. Helt löjligt, Samsung har ju blivit skit.

Jo, men allt i skärmen är ej upplösning. Samsung är bra grejor.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Kommer nog att bli en värdig konkurrent till Macbook Air.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

@murklor: Och du behöver mera än 1080p på en 13 tum för att?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Enda anledningen jag kan se varför man skulle skaffa denna är dess batteritid.

Tunn klient, låt servern göra grovjobbet.

Gäller både produktivitet men även om man vill spela via Google Stadia/etc eller genom egen lösning.

Det är ju varför vi alla skall bygga Epyc-servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

@murklor: Och du behöver mera än 1080p på en 13 tum för att?

Ja varför sluta ens där? Varför behöver vi mer än 480p på en 27" monitor, det är ju bara att vrida upp AA, vi har väl alla ett grafikkort?

Förlåt om jag förväntade mig mer från Samsung. Det är ju inte som om dom gör så mycket på skärm teknik sidan ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Trodde Samsung kopierade dåligheter Apple gjorde. Dom tog bort hörlursuttaget på Note 10 så varför inte på denna datorn? Apple tog bort hörlursuttaget på iPad Pro som har utrymme för detta uttag.

Apple påminner mig politiker. Deras väljare/kunder protesterar men dom lyssnar inte utan osar förakt. "Vår väg är den enda rätta. Ni förstår inte för ni är vanliga dumma människor."

35 år senare så är rollerna ombytta.

Permalänk
Medlem

Intressant! Hoppas detta är en nystart för en marknad i Norden för Samsungs bärbara datorer. De har ju haft några alternativ nu senaste 2 åren som har varit väldigt intressanta men som inte kommit till Norden alls... Så hoppas detta blir en nystart som sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+