YH eller högskola (programmering)

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoodPC:

Så jävla jobbigt att göra ett val, undrar även om arbetsgivare kommer se min tidagare utbildning som ett plus.
Typ att oj den här killen har en högskoleexamen(2årig) plus en YH utbildning inom .NET och att de kanske är snarlikt som en högskoleingenjörsutbildning.

Nej.
De vill veta hur snabbt du kommer bli produktiv, hur väl du kommer fungera i teamet och hur bra du är på att utföra uppgifter du ombeds utföra. Självklart färgas synen på dig av vad du säger att du studerat men de flesta som rekryterar IT-kompetens idag är luttrade och cyniska. Utseende, vältalig, nyfiken och alert kan vara viktigare än alla diplom i värden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoodPC:

Vad är din rekommendation?

Anledningen till att jag vill studera är för att jag vill ha fokus på att bara programmera, just nu blir jag körd i skallen om jag ska sitta med det hemma efter 8 timmar på jobbet framför en skärm.

Kommer sluta med att jag accepterar alla utbildningarna och velar fram till det sista haha.

Trodde jag var tydlig, YH är bara om det enda du bryr dig om är att vara anställd. Vill du ha med dig något i livet som gör dig till en bättre programmerare resten av livet finns det bara högskola/universitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Nej.
De vill veta hur snabbt du kommer bli produktiv, hur väl du kommer fungera i teamet och hur bra du är på att utföra uppgifter du ombeds utföra. Självklart färgas synen på dig av vad du säger att du studerat men de flesta som rekryterar IT-kompetens idag är luttrade och cyniska. Utseende, vältalig, nyfiken och alert kan vara viktigare än alla diplom i värden.

Skrivet av Mordekai:

Trodde jag var tydlig, YH är bara om det enda du bryr dig om är att vara anställd. Vill du ha med dig något i livet som gör dig till en bättre programmerare resten av livet finns det bara högskola/universitet.

Tack för din synpunkt det uppskattas. Jag antar att jag får lägga i en extra växel och ta de där extra året och få en ingenjörsexamen även om jag studerat vissa kurser innan.

Jag tänkte annars att yh är en snabb väg för att börja jobba med programmering och att ihop med min tidigare utbildning skulle bli ett plus vid jobbsökning.

Kan jag fråga vad du har för utbildning och vad du jobbar med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoodPC:

Vad är din rekommendation?

Anledningen till att jag vill studera är för att jag vill ha fokus på att bara programmera, just nu blir jag körd i skallen om jag ska sitta med det hemma efter 8 timmar på jobbet framför en skärm.

Kommer sluta med att jag accepterar alla utbildningarna och velar fram till det sista haha.

Eftersom världen hela tiden rör sig framåt är det sämsta valet vi kan göra att inte ta något beslut alls. Ett icke optimalt beslut är i princip alltid bättre än inget beslut. Det är obeslutsamhet som är den riktiga fienden. Att försöka hitta det optimala valet är sämre för oss om det leder till att vi inte handlar alls.

Jag vet inte om det hjälper dig, men så tänker jag kring svåra beslut för att inte fastna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Eftersom världen hela tiden rör sig framåt är det sämsta valet vi kan göra att inte ta något beslut alls. Ett icke optimalt beslut är i princip alltid bättre än inget beslut. Det är obeslutsamhet som är den riktiga fienden. Att försöka hitta det optimala valet är sämre för oss om det leder till att vi inte handlar alls.

Jag vet inte om det hjälper dig, men så tänker jag kring svåra beslut för att inte fastna.

Skickades från m.sweclockers.com

Men precis, jag hade kunnat köra på med mitt nuvarande jobb och tänka "tänk om jag hade gjort de där", men nu ska göra nåt i alla fall även om ekonomin får ta stryk i några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoodPC:

Tack för din synpunkt det uppskattas. Jag antar att jag får lägga i en extra växel och ta de där extra året och få en ingenjörsexamen även om jag studerat vissa kurser innan.

Jag tänkte annars att yh är en snabb väg för att börja jobba med programmering och att ihop med min tidigare utbildning skulle bli ett plus vid jobbsökning.

Kan jag fråga vad du har för utbildning och vad du jobbar med?

Som jag skrev tidigare har jag ingen eftergymnasial utbildning, något som är en av de få saker jag ångrar. Jag var it-chef på att av de snabbast växande fall-center företagen under hala 90-talet och en bit in i millenniet. Ca 50% av tiden var programmering, mest för att flytta data mellan olika system (kundernas/vårat) så jag har sett en enorm mängd olika databaser. Vi byggde även vårt eget Client-server system för callcentret med integrerad styrning av telefonin. Totalt växte vi från 20 arbetsplatser till 1500 fullt datoriserade och telefoniintegrerade platser på tre orter under min tid som IT-chef. Jag har anställt ca 10 programmerare varav ingen var klockren, skrivit en massa kod och gjort unika guin för varenda kund(tusentals). Jobbade i snitt över 80 timmar i veckan i över tio års tid. Idag är jag intern utvecklare/it-ansvarig på ett litet företag med 12 anställda och jobbar halvtid.

Permalänk
Medlem

Jag valde YH dels pga. Kortare program och dels det nära samarbetet med företag. Jag hann under min studietid bygga upp ett bra kontaktnät, vilket jag saknade då jag flyttade till en helt ny stad.

Tempot på YH är ganska högt, även om det så klart kan variera. Oavsett vad du väljer så se till att du programmerar mycket och försöker förstå hur saker faktiskt fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Som jag skrev tidigare har jag ingen eftergymnasial utbildning, något som är en av de få saker jag ångrar. Jag var it-chef på att av de snabbast växande fall-center företagen under hala 90-talet och en bit in i millenniet. Ca 50% av tiden var programmering, mest för att flytta data mellan olika system (kundernas/vårat) så jag har sett en enorm mängd olika databaser. Vi byggde även vårt eget Client-server system för callcentret med integrerad styrning av telefonin. Totalt växte vi från 20 arbetsplatser till 1500 fullt datoriserade och telefoniintegrerade platser på tre orter under min tid som IT-chef. Jag har anställt ca 10 programmerare varav ingen var klockren, skrivit en massa kod och gjort unika guin för varenda kund(tusentals). Jobbade i snitt över 80 timmar i veckan i över tio års tid. Idag är jag intern utvecklare/it-ansvarig på ett litet företag med 12 anställda och jobbar halvtid.

Du har ju lyckats väldigt bra ser de ut som, varför ångrar du att du inte läst på högskola?
Gillar du kunskap?

Skrivet av evirob:

Jag valde YH dels pga. Kortare program och dels det nära samarbetet med företag. Jag hann under min studietid bygga upp ett bra kontaktnät, vilket jag saknade då jag flyttade till en helt ny stad.

Tempot på YH är ganska högt, även om det så klart kan variera. Oavsett vad du väljer så se till att du programmerar mycket och försöker förstå hur saker faktiskt fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jobbar du med idag, fick du jobb direkt?
Vad hette utbildningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoodPC:

Du har ju lyckats väldigt bra ser de ut som, varför ångrar du att du inte läst på högskola?
Gillar du kunskap?

Jag värdesätter kunskap, trodde väl när jag var 18 att jag var färdiglärd programmerare. Sjukt skoltrött.
Idag ser jag mina tillkortakommanden som framförallt är en produkt av den hybris jag hade som ung man, ville så snabbt som möjligt ut och erövra värden. Hann inte gå klart gymnasiet innan jag hade jobb. Jag gick dock klart gymnasiet.

Mina styrkor som programmerare hade varit tiofaldiga med bättre baskunskaper. Jag hade varit bättre medveten om mina svagheter och troligen hade jag inte kraschat så hårt som jag gjorde när kroppen/hjärnan sa stopp. Med en utbildning i bagaget hade jag mognat och haft ett bättre perspektiv, med matematisk statistik hade inte AI varit rena grekiskan för mig. Jag kan hålla på i evigheter. Hade jag lärt mig göra hemsidor hade jag inte utvecklats för fem öre mer än möjligen mognad. Inte heller om jag fokuserat på verktyg/teknik som fanns då, de finns inte kvar men grunderna är desamma.

Jag är orolig att kanske inte programmering är din grej om du inte ser det som en hobby/fritidssyssla. Kul, avslappnande, spännande. Det finns så mycket att utforska och testa, en viktig drivkraft för att bli en bra programmerare. Samtidigt är vi alla olika och passion kan yttra sig på fler sätt. Försök att inte se programmeringen som målet utan som verktyget som ska ta dig till målet. Vad är din drömapp? Är det ett backendscript som är helt grymt? Är det en server/webbtjänst som andra nyttjar? Eller är det en komplett lösning med klienter på såväl webb som windows som mobil? Ett enkelt multiplayer turbaserat spel? Ett grymt api för 3d objekt-generering?

Målbilder är viktiga men man måste också reflektera över vad orsaken till målbilderna är så att man har rätt målbild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag värdesätter kunskap, trodde väl när jag var 18 att jag var färdiglärd programmerare. Sjukt skoltrött.
Idag ser jag mina tillkortakommanden som framförallt är en produkt av den hybris jag hade som ung man, ville så snabbt som möjligt ut och erövra värden. Hann inte gå klart gymnasiet innan jag hade jobb. Jag gick dock klart gymnasiet.

Mina styrkor som programmerare hade varit tiofaldiga med bättre baskunskaper. Jag hade varit bättre medveten om mina svagheter och troligen hade jag inte kraschat så hårt som jag gjorde när kroppen/hjärnan sa stopp. Med en utbildning i bagaget hade jag mognat och haft ett bättre perspektiv, med matematisk statistik hade inte AI varit rena grekiskan för mig. Jag kan hålla på i evigheter. Hade jag lärt mig göra hemsidor hade jag inte utvecklats för fem öre mer än möjligen mognad. Inte heller om jag fokuserat på verktyg/teknik som fanns då, de finns inte kvar men grunderna är desamma.

Jag är orolig att kanske inte programmering är din grej om du inte ser det som en hobby/fritidssyssla. Kul, avslappnande, spännande. Det finns så mycket att utforska och testa, en viktig drivkraft för att bli en bra programmerare. Samtidigt är vi alla olika och passion kan yttra sig på fler sätt. Försök att inte se programmeringen som målet utan som verktyget som ska ta dig till målet. Vad är din drömapp? Är det ett backendscript som är helt grymt? Är det en server/webbtjänst som andra nyttjar? Eller är det en komplett lösning med klienter på såväl webb som windows som mobil? Ett enkelt multiplayer turbaserat spel? Ett grymt api för 3d objekt-generering?

Målbilder är viktiga men man måste också reflektera över vad orsaken till målbilderna är så att man har rätt målbild.

Okej jag förstår.

Jag älskar teknik och att lära mig nya saker. Älskar använda hjärnan och verkligen grotta ner mig i ett problem.
Programmering är grymt för att man verkligen kan skapa det man inte kan i det verkliga livet.
Programmering styr all teknik och jag tycker de är coolt som fan och vill vara en del av det.

Drömmen är att skapa webbsidor , appar och hantera front -och backend. Spelutveckling skulle också vara jävligt kul att få vara en del av. Jag har en utbildning inom nätverk/systemadministration men har nu jobbat som supporttekniker i 1 år(tråkigt, känns som jag blir dummare o dummare för varje dag). Jag vet att jag kan söka mig vidare till systemtekniker eller nätverktekniker men dessa kommer enligt mig behöva kunna programmering inom en snar framtid. Därför är det också en anledning till varför jag redan nu väljer att gå en utbildning. Därför tänkte jag mig YH från början, eftersom det verkade vara en snabb väg in att kunna landa ett jobb. Utbildningen är väl trots allt till för att få första jobbet därefter spelar väl arbetslivserfarenheten mer roll tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoodPC:

Vad jobbar du med idag, fick du jobb direkt?
Vad hette utbildningen?

Jag är "konsult" (lärare) på min gamla skola, sedan kör jag ren webbutveckling 2 dagar i veckan. Väldigt blandade projekt så jag lär mig fortfarande. Lärartjänsten tycker jag nog är roligast dock. Började måndagen efter examen och har inte ångrat mig hittills! Jag gick webbutveckling CMS (PHP, MySQL, JS) på Medieinstitutet. Det enda jag tyckte var lite klent var våran kurs i JS, nu kodar jag mest PHP men det hade varit gött att känna sig lite mer bekväm med JS.

De i min klass som hade svårast för programmeringen är också de som inte fått jobb/sökt annan utbildning. Men det är nog mer individuella skillnader som spelar in, utöver tid spenderad på att faktiskt programmera!

Rent spontant så känns kanske Javascript mer "hett" på arbetsmarknaden just nu, i alla fall som junior utvecklare. Men det finns jobb inom det mesta. Det viktigaste är ju trots allt att du kan programmera, språk osv. Lär man sig efter hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoodPC:

Utbildningen är väl trots allt till för att få första jobbet därefter spelar väl arbetslivserfarenheten mer roll tror jag.

Det är just det här jag inte håller med om, du har en unik chans i livet att bygga en grund du inte kommer ha tid eller ork att göra senare i livet. Du kommer få gå många kurser senare i livet för att lära dig språk x, verktyg y och plattform z.

Jobb får du beroende på saker som du inte kan lära dig i skola, attityd, inställning, social kompetens och i viss mån intelligens. Ambition kan vara ett tveeggat svärd, vissa arbetsgivare är inte förtjusta i för ambitiösa personer (eftersom som de kommer gå vidare så fort de kan jobbet tillräckligt bra).

Jag vet att du längtar efter resten av ditt liv och att den första löningen som programmerare inte kan komma fort nog. Kunskaper inom webutveckling (PHP/HTML) är på gränsen redan nu att bli ointressant pga nya verktyg, plattformar och AI som gör jobbet åt oss (åt rena GUI-designers som inte behöver kunna skriva en rad kod). Javascript är inte en dialekt av Java, det är ett scriptspråk, men det kommer nog överleva mig.

Permalänk
Medlem

@WoodPC: Tror du ska ta och "tagga ner" lite. Programmering kan och är oftast som vilket annat jobb som helst. Kodslav är vad du garanterat kommer få jobba som i början. Tro inte att du kommer få sitta och vara "kreativ" och uppfinna en massa själv. Utan du kommer få tråkiga repetitiva uppgifter som du ska göra.

Verkar som du har fått en lite felaktiv uppfattning om vad att jobba som programmerare oftast är. Det är ett jobb som alla andra. De flesta sitter och underhåller och rättar och fixar till redan färdiga system och utvecklar inte nya flashiga produkter som du tror dig få göra från dag 1 när du är klar med din utbildning. Så ta du och fundera en gång till på vad du ger dig in på så du inte står där igen ordentligt besviken när du inte får det fina fria jobbet där du får göra precis vad du vill och utveckla precis vad du själv vill göra.

"Programmering är grymt för att man verkligen kan skapa det man inte kan i det verkliga livet.
Programmering styr all teknik och jag tycker de är coolt som fan och vill vara en del av det."

Förstår om du kanske är entusiastiska nu men om du verkligen vore så intresserad av just programmering så hade du ärligt talat börjat lära dig själv och hållit på med det sedan flera år redan nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@WoodPC: Tror du ska ta och "tagga ner" lite. Programmering kan och är oftast som vilket annat jobb som helst. Kodslav är vad du garanterat kommer få jobba som i början. Tro inte att du kommer få sitta och vara "kreativ" och uppfinna en massa själv. Utan du kommer få tråkiga repetitiva uppgifter som du ska göra.

Verkar som du har fått en lite felaktiv uppfattning om vad att jobba som programmerare oftast är. Det är ett jobb som alla andra. De flesta sitter och underhåller och rättar och fixar till redan färdiga system och utvecklar inte nya flashiga produkter som du tror dig få göra från dag 1 när du är klar med din utbildning. Så ta du och fundera en gång till på vad du ger dig in på så du inte står där igen ordentligt besviken när du inte får det fina fria jobbet där du får göra precis vad du vill och utveckla precis vad du själv vill göra.

"Programmering är grymt för att man verkligen kan skapa det man inte kan i det verkliga livet.
Programmering styr all teknik och jag tycker de är coolt som fan och vill vara en del av det."

Förstår om du kanske är entusiastiska nu men om du verkligen vore så intresserad av just programmering så hade du ärligt talat börjat lära dig själv och hållit på med det sedan flera år redan nu.

Okej, kanske va jag lite för entusiastik. Vill bara ha ett jobb där jag använder skallen mer än idag. Supporttekniker är inget jag vill hålla på med direkt. Finns mindre och mindre nätverksjobb ute och systemtekniker behöver oftast några års erfarenhet samt att programmering börjar bli mer och mer ett krav.

Min andra stora passion förutom IT som jag håller på med är trading/ekonomi/studera teknisk analys av marknaden. Dock kräver detta pengar och programmering ser jag som ett stabilt område som jag samtidigt tycker är kul att lära sig.

För att säga de såhär, på fritiden lär jag mig just nu frontend vilket jag aldrig skulle palla göra med nätverk eller systemadministration. Detta borde i alla fall betyda nåt.

Jag vet att jag kunnat hålla på med det sen långt tillbaka. Jag hade aldrig rört kod före gymnasiet, men lat som jag var under denna perioden så blev de inget mer med det. Då var det roligare att spela spel, nu har man lite annat tankesätt.

Vet att de är trögt ställa sådana här frågor på forum och att de bara är jag som kan bestämma mig.

Jag ser programmering som ett verktyg som man får saker utfört med, det är inte direkt att jag säger wow en <div></div> tagg och undrar hur den är uppbyggd på djupet.

Jag är även fullt medveten att på jobbet är det ett jobb som skall bli utfört och i slutändan bringa in pengar till ägarna eller dylikt.
Kreativ kan man vara på fritiden med sina egna projekt.

Aja vetifan vad jag babblar på om längre.

Löser väl det på något sätt.

Hare fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoodPC:

Vad är din rekommendation?

Anledningen till att jag vill studera är för att jag vill ha fokus på att bara programmera, just nu blir jag körd i skallen om jag ska sitta med det hemma efter 8 timmar på jobbet framför en skärm.

Exakt detta är varför jag börjar studera till hösten. Fick upp intresset "på riktigt" i höstas (även om det legat vilande sedan tonåren) för programmering och kommer köra universitetsbanan. Var även inne på YH-tänket en sväng men insåg snabbt att ett (1) år till för djupare lärande inte är ett skit i det stora hela. Du ska med största sannolikhet ändå arbeta 35+ år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punkfrog:

Exakt detta är varför jag börjar studera till hösten. Fick upp intresset "på riktigt" i höstas (även om det legat vilande sedan tonåren) för programmering och kommer köra universitetsbanan. Var även inne på YH-tänket en sväng men insåg snabbt att ett (1) år till för djupare lärande inte är ett skit i det stora hela. Du ska med största sannolikhet ändå arbeta 35+ år till.

Kul att du ska börja plugga, en av de bättre branscherna är de.

Jag har varit i kontakt med ett antal företag och de va positivt inställda till webbutvecklare .NET(YH) samt mjukvaruutveckling och mobila plattformar (höing 3år).

De är som du säger högskolevarianten ger en bredare grund plus fler val sedan. Dock undrar jag om det går att lära sig saker själv som YH inte lär ut och hur arbetsgivare ser på det, kanske kan man skapa något projekt som använder vissa tekniker som efterfrågas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är långt ifrån smart eller intelligent och jag skulle starkt rekommendera högskola då det är en bredare grund och med bredare grund innebär att du också kommer att få flera möjligheter. I Sverige idag så känns marknaden som att det egentligen inte spelar någon roll då jag har kollega som har läst en YH utbildning och har ca 2k högre lön än mig som är Civilingenjör. Men det är verkligen individuellt som de säger på arbetsplatsen. På YH kommer du att få lära dig mer hands-on och högskola en blandning av teori och praktik.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

@WoodPC: Vad är det nu du har tänkt dig lära dig själv? Du kommer aldrig kunna lära dig saker på egen hand och få en "högskolestämpel" på det genom egna projekt. YH är praktisk utbildning. Högskola är teoretisk utbildning. Du får göra lite av ett val där. Även om nu högskoleingenjör är ett mellanting med mer praktiska inslag är civ.ing som är i stort sett bara teori. Så vad är det du vill egentligen?

Permalänk
Medlem

Den tredje skulle jag tagit. Du får en högskoleingenjörsexamen som kan öppna upp flera möjligheter i framtiden. Som nämnts tidigare så kan man rätt enkelt söka jobb utomlands med denna utbildning och om du skulle få för dig att läsa upp till master senare så kan du göra det också. Det är lätt värt ett extra år om du frågar mig.

I andra hand skulle jag tagit den första utbildningen. YH är ett bra sätt att få jobb på men se till att göra mycket av uppgifterna själv, programmera på fritiden och bygg upp dina kunskaper! Har sett en del som snyltat av andra på dessa typer av utbildningar och de varade i ca 3-6 månader hos oss innan de fick gå.

Har själv en teknologie kandidat och jobbar som systemutvecklare

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Trodde jag var tydlig, YH är bara om det enda du bryr dig om är att vara anställd. Vill du ha med dig något i livet som gör dig till en bättre programmerare resten av livet finns det bara högskola/universitet.

Håller med 100%.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@WoodPC: Vad är det nu du har tänkt dig lära dig själv? Du kommer aldrig kunna lära dig saker på egen hand och få en "högskolestämpel" på det genom egna projekt. YH är praktisk utbildning. Högskola är teoretisk utbildning. Du får göra lite av ett val där. Även om nu högskoleingenjör är ett mellanting med mer praktiska inslag är civ.ing som är i stort sett bara teori. Så vad är det du vill egentligen?

Jag är medveten om att egna projekt inte kan ge en "stämpel", men jag syftade mer på att arbetsgivare troligen ser egna projekt som en positiv sak.

"Så vad är det du vill egentligen?"
Jag vill ha ett stabilt framtida IT-jobb som man tycker är hyfsat kul och som gör att man utvecklas.

Skrivet av Xeno88:

Den tredje skulle jag tagit. Du får en högskoleingenjörsexamen som kan öppna upp flera möjligheter i framtiden. Som nämnts tidigare så kan man rätt enkelt söka jobb utomlands med denna utbildning och om du skulle få för dig att läsa upp till master senare så kan du göra det också. Det är lätt värt ett extra år om du frågar mig.

I andra hand skulle jag tagit den första utbildningen. YH är ett bra sätt att få jobb på men se till att göra mycket av uppgifterna själv, programmera på fritiden och bygg upp dina kunskaper! Har sett en del som snyltat av andra på dessa typer av utbildningar och de varade i ca 3-6 månader hos oss innan de fick gå.

Har själv en teknologie kandidat och jobbar som systemutvecklare

Den internationella faktorn är en sak jag tänkt på också.

TUC utbildningen(ny för i år i Jönköping) verkade inte arbetsgivare rekommendera när jag mailade och frågade, de hänvisade istället till utbildningen i Värnamo eller högskolan.

Hur ser du på din utbildning, har den hjälpt dig mycket eller har det varit andra faktorer som vägt tyngre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoodPC:

TUC utbildningen(ny för i år i Jönköping) verkade inte arbetsgivare rekommendera när jag mailade och frågade, de hänvisade istället till utbildningen i Värnamo eller högskolan.

Hur ser du på din utbildning, har den hjälpt dig mycket eller har det varit andra faktorer som vägt tyngre?

Om TUC utbildningen är ny så rekommenderar jag att du passar på den. Hade en på jobbet som gick en ny utbildning och det var verkligen skitdåligt uppbyggt. Vissa kurser blev utbytta mot andra som inte var likvärdiga och de stackars studenterna som gick klart var definitivt inte på tillräckligt hög nivå.

När jag sökte jobb så hade jag bara min utbildning och lite egna småprojekt som jag kunde visa upp. Fick gå på en del intervjuer men sen var det ett företag som bestämde sig för att testa mig med ett programmeringsprov och jag fick jobb. Har inte haft några problem sen dess

Jag började egentligen på en civilingenjörsutbildning men tröttnade och tog ut en teknologie kandidatexamen. En teknologie kandidat är väldigt lik en högskoleingenjörsexamen och hade jag fått göra om allt skulle jag sökt till ett treårigt program i datateknik/programutveckling eller till programmet nedan.

https://liu.se/utbildning/program/6kipr

Det kurserna som jag fått mest nytta av i arbetslivet är programeringskurserna. Kurser om datastrukturer och algoritmer var riktigt användbara, databaskurser är riktigt användbara. Se även till att få med dig lite kunskap om versionshantering(Git).
Allt ovan kan man lära sig på en tvåårig YH utbildning men en högskolexamen öppnar upp lite mera möjligheter som sagt.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Om TUC utbildningen är ny så rekommenderar jag att du passar på den. Hade en på jobbet som gick en ny utbildning och det var verkligen skitdåligt uppbyggt. Vissa kurser blev utbytta mot andra som inte var likvärdiga och de stackars studenterna som gick klart var definitivt inte på tillräckligt hög nivå.

När jag sökte jobb så hade jag bara min utbildning och lite egna småprojekt som jag kunde visa upp. Fick gå på en del intervjuer men sen var det ett företag som bestämde sig för att testa mig med ett programmeringsprov och jag fick jobb. Har inte haft några problem sen dess

Jag började egentligen på en civilingenjörsutbildning men tröttnade och tog ut en teknologie kandidatexamen. En teknologie kandidat är väldigt lik en högskoleingenjörsexamen och hade jag fått göra om allt skulle jag sökt till ett treårigt program i datateknik/programutveckling eller till programmet nedan.

https://liu.se/utbildning/program/6kipr

Det kurserna som jag fått mest nytta av i arbetslivet är programeringskurserna. Kurser om datastrukturer och algoritmer var riktigt användbara, databaskurser är riktigt användbara. Se även till att få med dig lite kunskap om versionshantering(Git).
Allt ovan kan man lära sig på en tvåårig YH utbildning men en högskolexamen öppnar upp lite mera möjligheter som sagt.

Undra om det är standard med kodtester vid intervjuer, har polare som varit på flera intervjuer men aldrig behövt göra något kodtest. Antar att de är olika från företag till företag.

Nämen jag kom in på högskoleutbildningen också, fick svaret i förrgår. Så nu har jag ett tag på mig att bestämma mig.
Står mellan Webbutvecklare .NET (YH distans) och mjukvaruutveckling och mobila plattformar(högskola i Jönköping).

Varför ska detta vara så jävla svårt. YH praktiken som är 5 månader lockar väldigt mycket och högskolans bredd är en annan sak som lockar, högskolan kommer även bli tuffare med matten och dylikt. Allting beror på vad man vill jobba med. Om jag hade tagit YH känns de som jag hade haft väldigt mycket tid på att bli jävligt grym på kodning. Sen att de verkar vara ett krav att minst ha en kandidat(3 år) för att jobba utomlands är en faktor också. Om man skulle kunna få jobb utomlands med min tidigare högskoleexamen(2år) samt en YH så skulle detta vara fint också, problemet är att jag inte vet om det är möjligt.

Skulle vara lättare om man inte var så jävla komplicerad känner jag haha, typ bara ta nåt och så blir det bra.

Permalänk
Medlem

Som proggare så är det ju inte särskilt svårt att få jobb om man än gått Högskola eller YH. Jag gick Högskola men hade jag fått välja om så hade jag nog valt YH, lärde mig mest saker under praktiska kurser och YH har ju definitivt mer praktiska kurser.

En annan grej som kan vara värt att kolla på är YH som har företag som partners så man kan bli nästan garanterad praktik/jobb efter utbildning.

Edit: De flesta YH skriver också ut hur många % av de som gått en utbildning får jobb efter. Tror många har krav på >90%+ men kan vara värt att kolla upp så du vet att du går ett program som faktiskt får jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoodPC:

Undra om det är standard med kodtester vid intervjuer, har polare som varit på flera intervjuer men aldrig behövt göra något kodtest. Antar att de är olika från företag till företag.

Det är relativt vanligt på de mer välkända och eftertraktade företagen (Google, Spotify, etc.). Det behöver inte nödvändigt vara kompilerbar/körbar kod du ska skriva utan snarare att du skriver pseudokod och förklarar hur du skulle angripa problemet.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Update:
Blev högskoleingenjörsutbildningen.

Avgörande faktorerna var:
1. Bredare program, man lär sig helt enkelt mer verkar de som.
2. Verkar vara enklare att få jobb internationellt.
3. Denna är kanske lite udda men den kommande lågkonjunkturen som jag tror vi snart är eller redan är i. Tror att när jag är klar med utbildningen så kanske konjunkturen vänder uppåt igen.

Bara tiden kan utvisa om detta blir ett bra val, men tänkte att en update skulle vara fint i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoodPC:

Update:
Blev högskoleingenjörsutbildningen.

Avgörande faktorerna var:
1. Bredare program, man lär sig helt enkelt mer verkar de som.
2. Verkar vara enklare att få jobb internationellt.
3. Denna är kanske lite udda men den kommande lågkonjunkturen som jag tror vi snart är eller redan är i. Tror att när jag är klar med utbildningen så kanske konjunkturen vänder uppåt igen.

Bara tiden kan utvisa om detta blir ett bra val, men tänkte att en update skulle vara fint i alla fall.

Grattis! Lycka till! (Bra val)

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoodPC:

Update:
Blev högskoleingenjörsutbildningen.

Avgörande faktorerna var:
1. Bredare program, man lär sig helt enkelt mer verkar de som.
2. Verkar vara enklare att få jobb internationellt.
3. Denna är kanske lite udda men den kommande lågkonjunkturen som jag tror vi snart är eller redan är i. Tror att när jag är klar med utbildningen så kanske konjunkturen vänder uppåt igen.

Bara tiden kan utvisa om detta blir ett bra val, men tänkte att en update skulle vara fint i alla fall.

Lycka till!

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoodPC:

Update:
Blev högskoleingenjörsutbildningen.
Bara tiden kan utvisa om detta blir ett bra val, men tänkte att en update skulle vara fint i alla fall.

Bra val för framtiden! Lycka till 😀👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej!
Har dragit igenom tråden. Hur går det för dig @WoodPC?