Hur ser jag streamad film med undertexter på Smarttv ?

Permalänk
Medlem

Hur ser jag streamad film med undertexter på Smarttv ?

Har nyligen köpt en Samsung smart tv (2019) eftersom min dator flyttats till ett närliggande rum och jag inte längre kan ha den inkopplad till min tv-rums tv och via datorn se på streamad film med undertexter (fulstream)

Har testat olika varianter nu med min nya tv utan att få det att fungera och hoppas nån annan har haft samma problem och löst det.

Jag har castat streamen från min mobil (vilket är en inbyggd funktion på tvn) och filmen fungerar super men texten följer inte med

Jag har testat att spela upp streamen från tvns webbläsare, då funkar undertexten men filmen stannar och slutar att fungera efter en stund (finns inget reglage för att dra fram filmen 10 sekunder osv vilket brukar hjälpa på en pc när filmen stannar)

Jag har testat att köra via remote connect (inbyggd funktion i tvn) till min dator vilket fungerar men bilden hackar väldigt mycket så det går inte att se

Jag har testat olika appar och program men det blir samma som tvns inbyggda funktion att det castas utan undertexten

Kvar att testa är screen mirroring - att man via wifi använder tvn som en extern bildskärm till datorn ( men då måste jag köpa in wifi utrustning till datorn så tänkte fråga här innan jag gör det)

Tacksam för hjälp

Visa signatur

MSI K8N Neo4-F AMD 64 3000+@1.93GHz
Twinmos 1.5GB RAM
X800Xl + 360GB Hdd

Permalänk
Medlem

Brukar hjälpa om textfilen heter exakt samma som filmens filnamn.
Är det srt format på undertexterna?

Screen mirroring ska du undvika, blir aldrig särskilt bra. Prova Plex, ladda ned på datorn och skapa en server, ladda ned Plex appen i TVn om det finns alternativt casta med Plex appen från telefonen till TVn eller en chromecast

Edit: såg att det handlade om en webstream nu, ovan är inte relevant för det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Cpu: i7 2700k @ 4747 Mhz || Ram: 2x4 = 8gb corsair DDR3 Vengeance/LP @1600Mhz 1.55V || Graffe: Asus Strix 970 1450/7500 || Nätagg: Corsair HX 750W || Moderkort: Asus p8z68-v pro || Hårddisk: Corsair force GT 120GB || Skärm: Acer Predator XB271HUA G-sync 27" 165hz ||

Permalänk
Medlem

När du castar från mobilen, har du kollat om videon passar på TV:n eller om den blir förstorad så att vissa delar hamnar "utanför"?

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

@scorp10:

Tack ändå

Visa signatur

MSI K8N Neo4-F AMD 64 3000+@1.93GHz
Twinmos 1.5GB RAM
X800Xl + 360GB Hdd

Permalänk
Medlem

@drwlz:

Filmen passar perfekt det är texten som bara inte följer med - ett känt problem.
Jag tror det fungerar så här: när man castar så säger man åt tvn att spela upp ett objekt - vilket också spelas upp utan problem men undertexterna ingår inte i objektet utan spelas normalt sätt upp separat när man kollar i en vanlig webbläsare

Visa signatur

MSI K8N Neo4-F AMD 64 3000+@1.93GHz
Twinmos 1.5GB RAM
X800Xl + 360GB Hdd

Permalänk
Medlem

Har du testat med VLC?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Minthon:
Snällt att du försöker hjälpa men jag vet inte hur VLC passar ihop med streamad film eller med smart tv.
Förklara gärna om du verkligen tror att VLC kan hjälpa till med mitt problem

Visa signatur

MSI K8N Neo4-F AMD 64 3000+@1.93GHz
Twinmos 1.5GB RAM
X800Xl + 360GB Hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garg:

@Minthon:
Snällt att du försöker hjälpa men jag vet inte hur VLC passar ihop med streamad film eller med smart tv.
Förklara gärna om du verkligen tror att VLC kan hjälpa till med mitt problem

Du kan streama filmen till t.ex. chromecast (miracast?) från VLC, och jag bara undrade om du hade testat det? Sen vet jag inte riktigt vad det är för film du försöker streama heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Minthon:

Ok tack då förstår jag.
Det är vanlig streamad film alltså film som spelas upp på webbläsaren - inte filmer man "laddar" ner via torrent eller liknande.

Tackar för ditt tips dock (kommer testa det också)

Visa signatur

MSI K8N Neo4-F AMD 64 3000+@1.93GHz
Twinmos 1.5GB RAM
X800Xl + 360GB Hdd

Permalänk
Medlem

Du får höra av dig till leverantören och få teknisk support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garg:

@drwlz:

Filmen passar perfekt det är texten som bara inte följer med - ett känt problem.
Jag tror det fungerar så här: när man castar så säger man åt tvn att spela upp ett objekt - vilket också spelas upp utan problem men undertexterna ingår inte i objektet utan spelas normalt sätt upp separat när man kollar i en vanlig webbläsare

Jag förstår. Trodde att streamade filmer på något sätt ändå hade undertexterna "hårdkodade" i videon.

Jobbigt problem, men som du säger så verkar du inte ensam om det

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Innan jag köpte min NAS+Nvidia shield där jag kör Plex använder jag Chromecast för att streama mellan dator och tv på nätverket. Fungerat klockrent och finns tillägg för att kunna köra lokala filer med subs också.

Ett annat alternativ är ju att köra Plex-server på din dator och ladda ner appen på tvn

Visa signatur

Samsung Odyssey Neo G9 49" 240hz | Logitech G502 X Plus | Logitech G915 (Tactile) | HyperX Cloud II WL
i9 9900K | 2080 Ti 11GB OC | 2x 970 EVO+ 1TB | 32GB 3600MHz | Gigabyte Aorus Master Z390 | Corsair AX1200
Phanteks Enthoo Evolv X Glass | EK watercooling & Lian Li fans

Permalänk
Medlem

Plex server med radarr/sonarr/ombi/subzero/deluge på en linux burk sen är livet fint och enkelt.

Permalänk
Medlem

Hmm, går det ta reda på urln på streamen? Visa källa i webläsaren kanske, sen använder du denna i VLC, tror det finns ngt alternativ att mata in en webbsida som källa, sedan casta du via VLC?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Cpu: i7 2700k @ 4747 Mhz || Ram: 2x4 = 8gb corsair DDR3 Vengeance/LP @1600Mhz 1.55V || Graffe: Asus Strix 970 1450/7500 || Nätagg: Corsair HX 750W || Moderkort: Asus p8z68-v pro || Hårddisk: Corsair force GT 120GB || Skärm: Acer Predator XB271HUA G-sync 27" 165hz ||

Permalänk
Medlem

Är inte Plex och alla liknande appar / program samma som redan finns i tvn ? alltså som chromecast och apple airplay osv.

Visa signatur

MSI K8N Neo4-F AMD 64 3000+@1.93GHz
Twinmos 1.5GB RAM
X800Xl + 360GB Hdd

Permalänk
Medlem

@scorp10:

Skall kolla in VLC lite närmare när ja kommer hem - fattar inte riktigt hur det fungerar

Ett annat alternativ är ju att ladda ner allt i filformat och sub till det och strunta i stream - men då stöter man säkert på andra problem som olika format som inte stöds osv

Visa signatur

MSI K8N Neo4-F AMD 64 3000+@1.93GHz
Twinmos 1.5GB RAM
X800Xl + 360GB Hdd

Permalänk
Medlem

@keyser:

jag har ringt dom och tydligen går det inte att använda remote connect på det sättet - filmer blir för jobbigt att hantera - vilket jag iof tycker är konstigt när allt går i ett lokalt nätverk (sladd)

Visa signatur

MSI K8N Neo4-F AMD 64 3000+@1.93GHz
Twinmos 1.5GB RAM
X800Xl + 360GB Hdd

Permalänk
Medlem

vilken tjänst streamar du från? både plex, netflix och hbo har textstöd till chromecast..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

@Garg: "smart" tv är inte super smart, skaffa en mibox s i stället, kommer funger väldigt mycket bättre för media. (går hänga den bakom tv:n så den inte syns)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garg:

@scorp10:

Skall kolla in VLC lite närmare när ja kommer hem - fattar inte riktigt hur det fungerar

Ett annat alternativ är ju att ladda ner allt i filformat och sub till det och strunta i stream - men då stöter man säkert på andra problem som olika format som inte stöds osv

Så här menar jag:
https://www.vlchelp.com/stream-online-videos-pc-vlc-media-pla...

Features include: Playing speed, subtitles, using playlists for continuous videos, several audio and video effects to name a few.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Cpu: i7 2700k @ 4747 Mhz || Ram: 2x4 = 8gb corsair DDR3 Vengeance/LP @1600Mhz 1.55V || Graffe: Asus Strix 970 1450/7500 || Nätagg: Corsair HX 750W || Moderkort: Asus p8z68-v pro || Hårddisk: Corsair force GT 120GB || Skärm: Acer Predator XB271HUA G-sync 27" 165hz ||

Permalänk
Medlem

@Garg: När jag ska kolla film på min Samsung TV brukar jag föra över filmen till ett USB minne då jag har inte har orkat klabba med nätverk där man streamar från datorn och sånt.

Film + undertext i form av SRT-fil med samma namn som filmen, det funkar galant.

Permalänk
Medlem

chromecast är lösningen

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Garg:

@keyser:

jag har ringt dom och tydligen går det inte att använda remote connect på det sättet - filmer blir för jobbigt att hantera - vilket jag iof tycker är konstigt när allt går i ett lokalt nätverk (sladd)

Om det är i ett lokalt nätverk varför skriver du att du använde webbläsaren, var finns filmerna lagrade, internet eller lokalt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Filmerna streamas från internet (fulstream) och det är inte själva filmen som är problemet utan att undertexterna inte följer med

Visa signatur

MSI K8N Neo4-F AMD 64 3000+@1.93GHz
Twinmos 1.5GB RAM
X800Xl + 360GB Hdd

Permalänk
Medlem

@huxflux:

Vad jag har läst så fungerar inte chromecast heller - tror det är samma lösning som den som redan finns i tvn
(men jag kan ha fel)

Visa signatur

MSI K8N Neo4-F AMD 64 3000+@1.93GHz
Twinmos 1.5GB RAM
X800Xl + 360GB Hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garg:

@mrqaffe:

Filmerna streamas från internet (fulstream) och det är inte själva filmen som är problemet utan att undertexterna inte följer med

Det känns ganska luddigt det här. Vad menar du med fulstream? En tjänst som tex IPTV?

Själv hade jag försökt få till en HDMI-kabel från datorn till TVn trots allt. Det kan vara lite jobb initialt, men när det är gjort så ligger den där och du behöver inte tänka mer på det på några år.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Garg:

(fulstream)

Tyvärr inget som vi hjälper till med här. Tråd låst.