Flytt av raidade diskar till nytt moderkort

Permalänk
Medlem

Flytt av raidade diskar till nytt moderkort

Hej

Jag vet inte om detta ens går men kanske har någon försökt före mig och kan dela med sig.

Jag har ett Asus B350 prime kort idag där jag kör två diskar speglade med moderkortets raid. Inte systemdisken utan bara lagring.

Nu funderar jag på att byta till annan formfaktor således ett nytt moderkort. I teorin tänker jag att det borde gå att flytta raiden till ett nytt kort så länge det med är ett Asus med motsvarande chipset. Att byta till annan tillverkare tänker jag är kört.

Går det att flytta raiden intakt?

Alternativ skulle vara att bryta raiden men behöver jag då formatera om en av diskarna och flytta innehållet för att en ny dator skall kunna läsa det? Byter jag till exempelvis Asrock så lär ju detta vara enda sättet.

Skulle såklart aldrig fipplat med raid från första början men det lät som en bra idé vid tillfället(TM)...

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av kronvall:

Går det att flytta raiden intakt?

Den frågan är det ingen som med säkerhet kan svara på.

Ta backup innan du meckar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Den frågan är det ingen som med säkerhet kan svara på.

Ta backup innan du meckar.

Stämmer, ta backup och prova sen... Det är en fördel med mjukvarauraid -- man kan flytta till ny dator utan att vara beroende av raid kort mm. Framförallt bra om raidkortet/datorn pajar.

Permalänk
Medlem

Det kanske inte alltid kan garanteras men...
På Intel-brädor har jag upplevt att det är lugnt att flytta, skulle vara mkt förvånad om inte det är samma på AMD:s chipset förutsatt att det inte är ett äldre chipset.
Den lägger ju infon på diskarna så nästa kort läser ju den infon och sätter raiden.
Gällande fördel med mjukvaruraid så är chipset host based, dvs mjukvaruraid med lite kod i chipsetet som agerar kontroller.
Chipset har ju ett feature set och stöds samma raid på nästa chipset med samma tillverkare (Intel/AMD) spelar MK-tillverkaren mindre roll.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Får helt enkelt testa då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem

Då kan jag meddela resultatet.

I mitt fall fungerade det bättre än skivat bröd. Bytte från ett asus B350 till ett MSI450, i övrigt exakt samma komponenter.

Första gången jag startade upp efter bytet så hamnade jag i bios där jag aktiverade raid. Spara, boots om och vips hamnade jag i Windows. Förvisso behövde jag aktivera windows på nytt men alla diskar och program funkar som om inget hade hänt.

Fem feta humlor till den som tänkte till på AMD-raid teamet

Visa signatur

——————
It’s life…