Asus Strix-variant av AMD Radeon RX 5700 XT bjuder på uppskruvade frekvenser

Permalänk
Medlem

Är det någon fler än mig som reagerar på att ASUS har ökat klockfrekvensen med nästan 15% jämfört med referensdesignen men det står att man har fått upp prestandan med 4,65%? Det låter ytterst konstigt i mina öron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Är det någon fler än mig som reagerar på att ASUS har ökat klockfrekvensen med nästan 15% jämfört med referensdesignen men det står att man har fått upp prestandan med 4,65%? Det låter ytterst konstigt i mina öron.

I basutförandet är det större skillnad, ja. Men kikar du på "boost läget" så är skillnaden 6.8% istället. Prestanda och frekvens skalar inte heller linjärt så det kan nog förklara att det inte är ett sådant stort hopp i prestanda.

Mvh

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Medlem

Jupp gaming frekvensen är ju det som dom mer eller mindre lovar.
Sedan verkar ju RX5700XT in klocka nåt vidare utan vara rätt maxat så det får mig att tro att OC marginalen på dessa är typ nada.

Desutom rapporterar ju folk att skalnigen över 2Ghz är ganska mycket nada också och svaret kan ju vara brist på minnesbandbred.

Permalänk
Medlem

Första recensionen på rx 5700 xfx...: https://www.expreview.com/69809.html
Glöm ej att slå på ublock eller någon adblock.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Vad väntar du på?? Släppts nya kort nu lär dröja en stund till nästa generation.. bara att slå till. Själv hade jag nog siktat på ett beggat 1080ti om jag behvde ett nytt kort idag

Skickades från m.sweclockers.com

Stora navi som enligt ryktena ska komma i vinter? Och minns jag även rätt så ryktas det om 4 096 stream processorer, dvs en ganska ordentlig ökning på 60%!

Glöm sen inte att vi än inte sätt navi's stora potensial utan det kommer när spel/drivrutiner fått en chans att optimeras för rdna designen vilket Ams va ganska tydliga med att dessa kort blir en hybrid som kommer kunna köras precis som vega och dom äldre gnc korten samtidigt som dom kommer optimeras med tiden för att utnyttja rdna designen fullt ut =p

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klonk97:

@Esseboy: Blir det inte lite svårt att få något att inte låta alls? Ljudnivån från 5700 XT låg på 49.5 decibel. Om du vill ha 300% lägre ljudnivå så blir det väl 49.5 - 49.5 x 3= -99 decibel. Nu är jag ingen vetenskapsman men saker brukar väl inte ha ett negativt DB värde utan det är väl omöjligt.

Mvh

Drog till lite. Men 3 ggr lägre ljudnivå är rimligt, eller dvs 9 dbA

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Är inte så insatt så förlåt om detta tagits upp många gånger innan, men jag ser att kortet heter Strix. Nvidia satte ju som krav att inte kort med andras chip fick heta samma som kort med deras chip. Betyder detta att AMD "fick" Strix namnet och Nvidia fick nöja sig med ett nytt namn, eller har Nvidia dragit tillbaka kravet? Och isåfall varför?

Permalänk
Medlem

@Squallie:

Det är ju helt olika benämningar

Nvidias variant heter typ "RTX 2070 super rog strix"
AMD variant heter "RX 5700 XT rog strix"

Alltså helt olika namn som visserligen innehållet vissa likheter. Om ASUS ska förbjudas att ha likartade namn ska de heller inte ha siffrorna 0 och 7 i benämningar.
eller bokstäver R, X, T för den delen heller.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiskFisk33:

känslan när man inte vet om man kan lita på plastikkirurgen...

Jobbigt att vakna upp med kisel i brösten...😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Är inte så insatt så förlåt om detta tagits upp många gånger innan, men jag ser att kortet heter Strix. Nvidia satte ju som krav att inte kort med andras chip fick heta samma som kort med deras chip. Betyder detta att AMD "fick" Strix namnet och Nvidia fick nöja sig med ett nytt namn, eller har Nvidia dragit tillbaka kravet? Och isåfall varför?

Efter all uppmärksamhet och dålig PR Nvidia fick i samband med det där så drog man officiellt tillbaka kravet på olika namngivningar för Nvidias och andras chips (eller låtsades som att det aldrig funnits ett sånt krav, minns inte exakt hur de pudlade men jag minns att de sa att det var för "konsumenternas skull så att de inte blir förvirrade")

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem

för rx 5700 xt
referens: 4800kr
TUF: 6000kr
STRIX: 6400kr

asus momsen är 25-33% galet
håller andan i väntan på Sapphires priser.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Lite väl magstarka priser va?? Jag tänkte att 5500 kanske skulle vara rimligt för en XT med eftermarknadskylare 😕

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Lite väl magstarka priser va?? Jag tänkte att 5500 kanske skulle vara rimligt för en XT med eftermarknadskylare 😕

Menar det. Asus brukar dock ha relativt höga priser. Skickade in mail till produktansvarig på webhallen, väntar på svar och återkommer hit sen avseende de andra modellerna.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

för rx 5700 xt
referens: 4800kr
TUF: 6000kr
STRIX: 6400kr

asus momsen är 25-33% galet
håller andan i väntan på Sapphires priser.

Skrivet av benonikenobi:

Lite väl magstarka priser va?? Jag tänkte att 5500 kanske skulle vara rimligt för en XT med eftermarknadskylare 😕

Skrivet av magma86:

Menar det. Asus brukar dock ha relativt höga priser. Skickade in mail till produktansvarig på webhallen, väntar på svar och återkommer hit sen avseende de andra modellerna.

Kollar du på RTX 2070 Super så ligger Asus Strix Oc 7549, Msi Ventus 6090, Gigabyte Gaming Oc 6449.

Så kan tänka mig att Sapphire Pulsefire 5700xt lär lägga säga runt 5000-5400 kr om man jämför mot dessa priser.

Därför jag också frågade vilka betalar så mycket xtra för att att få Asus strix istället

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Kollar du på RTX 2070 Super så ligger Asus Strix Oc 7549, Msi Ventus 6090, Gigabyte Gaming Oc 6449.

Så kan tänka mig att Sapphire Pulsefire 5700xt lär lägga säga runt 5000-5400 kr om man jämför mot dessa priser.

Därför jag också frågade vilka betalar så mycket xtra för att att få Asus strix istället

https://www.overclockers.co.uk/sapphire-radeon-rx-5700-xt-pul...
Borde bli strax under 5000 kr och för standard 5700 utan xt gissar jag på runt 4500kr. Detta om priset ovan stämmer.
Datumet är också satt till den 30 augusti (vilket jag inte hoppas). Är också lite udda att asus verkar dyka upp först med tanke på att både sapphire och powercolor är närmare partnertillverkare än asus.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

@Squallie:

Det är ju helt olika benämningar

Nvidias variant heter typ "RTX 2070 super rog strix"
AMD variant heter "RX 5700 XT rog strix"

Alltså helt olika namn som visserligen innehållet vissa likheter. Om ASUS ska förbjudas att ha likartade namn ska de heller inte ha siffrorna 0 och 7 i benämningar.
eller bokstäver R, X, T för den delen heller.

Ja men det var ju dessa likheter som inte fick förekomma enligt Nvidia. Men det verkar som att dom ändrade sig när det blev ifrågasatt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Efter all uppmärksamhet och dålig PR Nvidia fick i samband med det där så drog man officiellt tillbaka kravet på olika namngivningar för Nvidias och andras chips (eller låtsades som att det aldrig funnits ett sånt krav, minns inte exakt hur de pudlade men jag minns att de sa att det var för "konsumenternas skull så att de inte blir förvirrade")

Skickades från m.sweclockers.com

Okej!

Permalänk
Medlem

När det är AMD kort så är det XFX och Sapphire som gäller för mig. ASUS känns som sämsta valet med Vega o Polaris korten. Däremot är de ju alltid bra med Nvidia kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X