NY Ryzen 3600 får hårdvaru fel error i Prime95 (original inställningar)

Permalänk

NY Ryzen 3600 får hårdvaru fel error i Prime95 (original inställningar)

Vet inte var jag ska börja. Medan jag inledningsvis skrev detta var jag sur över att fått hårdvaru fel bara 51minuter in i Prime95. Men nu hittade jag 2st till Fatal hardware error som jag inte märkte när jag skulle kolla loggfilen som hände bara timmar efter jag köpte processorn. Minuter efter jag löste blåskärms problemen. La inte märke till det PGA ville bara se om det var stabilt och tvinga fram en blåskärm/krasch.

Kortfattat fick blå skärm varje 30sec-5min efter log-in efter köpt. Lyckades installera Chipset+Raid drivers som löste det genom att det medkom Ryzen power inställningar som sätter 'minimum processor state 99%' . Lärde mig detta i efterhand för någon timme sen efter folk rekommenderade att sätta den på 5% för att sänka mängden volt, vilket jag testade och blåskärms problemet kom tillbaks. Efter jag insåg att denna ynka inställning gör min dator oanvändbar kändes min processor ömtålig och svag, för klockar högst knappt 4124mhz och 4ghz under press med fet Noctua-NH-D15

Tänkte att jag kör Prime95 under nätter/dagen för att inse att jag bara är nojjig. Se som fan 51min hårdvaru fel, letar upp detta i loggfiler och såg då att jag fick 2st redan under dag 1 som jag bara inte märkte.

https://prnt.sc/oqe6nh , https://prnt.sc/oqe7ps, https://prnt.sc/oqepzl Rounding was 369.2 expected less than 0.4??

Körde min Ryzen 2700 flera dygn i Prime95 utan minsta problem vilket loggfiler bekräftar...

Högsta temperatur 80C i par sekunder när körde original fläkt inställningar(5st Noctua fläktar). Denna gång körde jag maxxade fläkt inställningar kom i högst 68C. BIOS helt standard förutom XMP profil. Nyaste BIOS(2019/07/22). Ryzen recommended High Performance Plan. Nyaste Windows 10 build 1903.(18362.267 27/07/2019)

All hjälp uppskattad fan vad less jag är skulle samma timme lägga upp min Ryzen 2700 på marknaden.

Redigering: Får även extremt låga FPS 0.1% Lows i CSGO och LoL enda spelen testade hittils med kortare spikes, dock är jag inte särskilt nojjig över detta och har inte försökt problemlösa det tillräckligt ännu eller testat andra datorer för att se om de lider av samma problem. Inte tänkt på särskilt för inte stört mig men var bara ännu en sak på högen. https://prnt.sc/oqf8gg https://prnt.sc/oqfavx

Ifall ni äger en Ryzen processor, skulle ni snälla testa köra Prime95 idag/inatt ett par timmar bara. Vill veta om Ryzen 3rd gen faktiskt har problem med detta stress test eller inte

tillägg 2
Permalänk
Medlem

Undrar lite vilken fft-length du kör med i Prime95? Jag brukade köra blended test men märkte att jag fick fel/krascher vid en särskild tidpunkt i testloopen där fft-length är kort vilket gör att hela operationen körs inom CPUn cache-minne. Det är då som cpun stressas som mest men minnet och minneskontroller nästan inget alls. Det är alltså att rekommendera att man kör kort fft ifall man vill stressa cpun maximalt och utesluta minnesproblem.

I övrigt har jag ingen erfarenhet av plattformen men hoppas mitt tips hjälper!

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Varför blir det ett helvete att reklamera? Är det köpt från Inet, netonnet eller något liknande är det nog bara förklara problemet så löser dom.

Som @thomson säger däremot så kolla så du har senaste BIOS även om det låter som dina problem är mycket större än bara den buggade instruktionen

Permalänk
Medlem

Har du senaste biosen installerad?
Kör Prime95 RDRAND instruktionen?
Där är ett problem med den instruktionen vad jag har läst gällande Ryzen 3000 serien.

Permalänk
Medlem

Kanske är detta relaterat till att du kör för stora fft lenght och därmed belastar RAM. Prova höja Volten på RAM något för att se om det blir mer stabilt. Alternativt kör små ffth och se om det blir bättre.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Skrivet av Niczo:

Undrar lite vilken fft-length du kör med i Prime95? Jag brukade köra blended test men märkte att jag fick fel/krascher vid en särskild tidpunkt i testloopen där fft-length är kort vilket gör att hela operationen körs inom CPUn cache-minne. Det är då som cpun stressas som mest men minnet och minneskontroller nästan inget alls. Det är alltså att rekommendera att man kör kort fft ifall man vill stressa cpun maximalt och utesluta minnesproblem.

I övrigt har jag ingen erfarenhet av plattformen men hoppas mitt tips hjälper!

Noterat, kört standard 'Blend' börjar direkt köra 'Small FFTs'. När jag väl hade blå skärms problemen gjorde jag ett Windows Diagnostics Memory test vilket visade 0 problem så nog inte RAM men dubbelkollar!

Skrivet av Gainsgoblin:

Varför blir det ett helvete att reklamera? Är det köpt från Inet, netonnet eller något liknande är det nog bara förklara problemet så löser dom.

Som @thomson säger däremot så kolla så du har senaste BIOS även om det låter som dina problem är mycket större än bara den buggade instruktionen

Mycket möjligt sant, kan tänka mig att processorer är lite petigare än andra saker. Hörde precis med webhallens livechat som var mycket förvånandes kunniga och trevliga som rekommenderade att höra med dem och låta de problemsöka.

För någon anledning har jag alltid ogillat att reklamera saker får mig att känna mig som en petig pest och pina.

Yes kör på Bios V1A nyaste. (2019/07/22)

Skrivet av thomson:

Har du senaste biosen installerad?
Kör Prime95 RDRAND instruktionen?
Där är ett problem med den instruktionen vad jag har läst gällande Ryzen 3000 serien.

Vet ej vad Drand instruktionen är, är det en nedladdning som krävs specifikt för Ryzen 3, kan du förklara?

Skrivet av Joakim Ågren:

Kanske är detta relaterat till att du kör för stora fft lenght och därmed belastar RAM. Prova höja Volten på RAM något för att se om det blir mer stabilt. Alternativt kör små ffth och se om det blir bättre.

Yes börjar försöka utesluta RAM direkt!

La ihop alla svar för inte spamma för mycket
Permalänk
Medlem

@CrepSek69:

Kolla ditt bios, det är inte ovanligt att XMP ger fel spänning/värde med dessa bios, vilket gör det ostabilt.
Mina 3200Mhz ska gå i 1.35v men Ryzen 3000 Bios så gick dom helt plötsligt på 1.2v vilket tog ett tag innan jag insåg.

"Kortfattat fick blå skärm varje 30sec-5min efter log-in efter köpt"
Ram / Bios / moderkort (Hårdvaran) är min gissning, ovanligt med defekta CPUs.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@CrepSek69:

Man måste väl i princip trycka dit ett mariekex i en slot istället för sticka för att hitta fel med windows minnesdiagnostik Prime blend kan mycket väl hitta fel på minnet som missas där.

Har du kontrollerat så det inte är för låg spänning någonstans nu när allt är "lite" rörigt med moderkortens bios. Ligger soc voltage runt 1,1v vid belastning när du kör överklockningsprofilen på minnena? Finns det flera olika bios med stöd för ryzen 3000 till ditt moderkort så kan du kanske testa ett tidigare om du inte lyckas få ordning på det?

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Skrivet av hakd:

@CrepSek69:

Kolla ditt bios, det är inte ovanligt att XMP ger fel spänning/värde med dessa bios, vilket gör det ostabilt.
Mina 3200Mhz ska gå i 1.35v men Ryzen 3000 Bios så gick dom helt plötsligt på 1.2v vilket tog ett tag innan jag insåg.

"Kortfattat fick blå skärm varje 30sec-5min efter log-in efter köpt"
Ram / Bios / moderkort (Hårdvaran) är min gissning, ovanligt med defekta CPUs.

Dator funkat utmärkt ett helt år sen dag 1. Var olika blue screens varav en del var ' Kernel ' relaterade till CPU. Tidigare körde Ryzen 2700

Är nu spiksäker på att de var pga att inte hade Ryzen's windows power plan inställning på den som sätter minimum processor användning på 99/100% https://prnt.sc/oqfcps . För om jag ändrar till 5% som windows kör vanligt för att se hur mycket lägre cpu-volt blev kom blå skärmarna tillbaka. Har läst mång timmar och person på AMD har själv sagt att endast köra deras power plan. Vilket var ologiskt eftersom folk borde få välja att ha lite sämre prestanda om de vill för ha lägre volt till CPU men nu lärde jag mig varför, det skapar problem som detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrepSek69:

Noterat, kört standard 'Blend' börjar direkt köra 'Small FFTs'. När jag väl hade blå skärms problemen gjorde jag ett Windows Diagnostics Memory test vilket visade 0 problem så nog inte RAM men dubbelkollar!

Mycket möjligt sant, kan tänka mig att processorer är lite petigare än andra saker. Hörde precis med webhallens livechat som var mycket förvånandes kunniga och trevliga som rekommenderade att höra med dem och låta de problemsöka.

För någon anledning har jag alltid ogillat att reklamera saker får mig att känna mig som en petig pest och pina.

Yes kör på Bios V1A nyaste. (2019/07/22)

Vet ej vad Drand instruktionen är, är det en nedladdning som krävs specifikt för Ryzen 3, kan du förklara?

Yes börjar försöka utesluta RAM direkt!

RDRAND är en cpu intruktion, som ex Destiny 2 använder sig utav.
Detta gjorde att spelet inte fungerade alls.
Ska lösas med ny Agesa 1.0.0.3ABB och chipsetdrivrutiner.
Även så har det varit problem med Ryzen 3000 och nvidia
https://www.tomshardware.com/news/nvidia-amd-ryzen-3000-bsod-...
Om jag inte minns fel så har det eller är fortfarande problem med NVME diskar och Ryzen då de kan generera en del WHEA errors.

Permalänk
Skrivet av RR_larsson:

@CrepSek69:

Man måste väl i princip trycka dit ett mariekex i en slot istället för sticka för att hitta fel med windows minnesdiagnostik Prime blend kan mycket väl hitta fel på minnet som missas där.

Har du kontrollerat så det inte är för låg spänning någonstans nu när allt är "lite" rörigt med moderkortens bios. Ligger soc voltage runt 1,1v vid belastning när du kör överklockningsprofilen på minnena? Finns det flera olika bios med stöd för ryzen 3000 till ditt moderkort så kan du kanske testa ett tidigare om du inte lyckas få ordning på det?

LOL, köper mariekex till nästa bygge utan tvekan.

NB/VSoc ser utt att peaka på 1.112, Dram 1.36-1.376. Är inte Vsoc relaterat till CPU dock? Vågar knappt höja eftersom denna generation Ryzen är så volt känsliga. Läst att aldrig bör höja över 1.325 medan tidigare generationer var OK upp till 1.425(enligt amd men enligt allmänheten rekommenderades inte över 1.4 för dagligt bruk)

Går ej gå tillbaka till äldre BIOS versioner på MSI kort har jag läst. AMD släppte dock en alternativ BIOS version endast för de med Boot problem. Dock rekommenderar de att ej ladda ner det om man kan boota normalt vilket funkat utmärkt för mig, medan andra säger att de inte kan boota/långsam boot/ boot kräver många försök innan startar.

https://www.reddit.com/r/MSI_Gaming/comments/ce3ift/msi_b450_...

Permalänk
Medlem

@CrepSek69:

För låg spänning på soc kan ställa till det mot minnet. Men du ligger ju bra där med 1,1v.

Blir det någon skillnad med en liten + offset på core voltage? Bara för att testa.kanske + 0,02v.
Blir det värre om du sätter en liten - offset? Kan vara några timings som strular också med minnet. Hade problem på min asus bräda att vissa som rapporterades i bios på d.o.c.p profilen inte stämde med vad det blev i windows. Knappa in dom manuellt samma som redan står istället för att lämna pä auto efter du laddat d.o.c.p.

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Skrivet av RR_larsson:

@CrepSek69:

För låg spänning på soc kan ställa till det mot minnet. Men du ligger ju bra där med 1,1v.

Blir det någon skillnad med en liten + offset på core voltage? Bara för att testa.kanske + 0,02v.
Blir det värre om du sätter en liten - offset? Kan vara några timings som strular också med minnet. Hade problem på min asus bräda att vissa som rapporterades i bios på d.o.c.p profilen inte stämde med vad det blev i windows. Knappa in dom manuellt samma som redan står istället för att lämna pä auto efter du laddat d.o.c.p.

Folket verkade ha rätt var minne tydligen. En corsair vengeance 3200mhz som bara börjat riktigt ostabilt för någon anledning. Går inte ens att boota med den i vissa ram slots. Funkar att boota ensam i slot 4 men inte 1, hur, varför? Ingen aning. Kraschar inom 5min i memtest 64 med bägge i. Flertal errors rätt snabbt i memtest86.

Kanske började strula för bra tag sen men inte märkt det helt enkelt. Ska se efter jag får ett nytt RAM stick om mina super låga 20 fps low spikes i league/csgo försvinner eller om det bara är deras optimering eller annat.

Permalänk
Medlem

@CrepSek69:

Skönt att du hittat felet! Kan nog mycket väl vara bios relaterat då det är ganska kaos just nu. Verkar vara div strul hos de flesta moderkortstillverkare.

Kör helst på ryzen balanced power plan också sen i windows så fungerar den som tänkt med boost och volt.

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Skrivet av RR_larsson:

@CrepSek69:

Skönt att du hittat felet! Kan nog mycket väl vara bios relaterat då det är ganska kaos just nu. Verkar vara div strul hos de flesta moderkortstillverkare.

Kör helst på ryzen balanced power plan också sen i windows så fungerar den som tänkt med boost och volt.

Jajamen! Ryzen power plans har bara 1 enda icke meningslös inställning, dock ser den ut att vara jäkligt viktig. 'Minimum Processor State' satte den på 5% för att folk sa att voltsen blev betydligt lägre och högre klockfrekvenser eller så. Men kan inte ha datorn igång mer än 3 minuter utan att blå skärma om inte kör på 99-100% som rekommenderat. Tycker det är lite väl ömtåligt men så länge det funkar!

Redigering: Precis ang BIOS är allt lite udda just nu men rätt säker på att RAM minnet är orelaterat, om inte nya BIOS lyckats pressa för mycket volt i den eller något. Kört ena kitet som är identiskt 5 timmar i memtest86/memtest64, allt prima. Andra kitet i memtest86/64 massiva errors inom minuter. Och inte ens kan boota med det ensamt. PGA att memtest86 körs utanför operativsystem genom usb-sticka skippar jag att fortsätta problemsöka och testa med min gamla Ryzen 2700 och reklamerar den imorgon ist.