Intel 660p 1TB eller Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Intel 660p 1TB eller Samsung 860 EVO 500GB

Ska just nu beställa alla delar till min nya speldator som jag endast kommer att använda för att spela, kolla film och på youtube. Men det är svårt för mig att bestämma mig om vilken ssd jag ska köpa, antingen Intel 660p med 1TB eller Samsung 860 EVO med 500GB. Har hört att Intel 660p inte är så bra så jag blir orolig för att skaffa den, ska jag köra med Samsung 860 EVO? Bra och veta att jag endast spelar och inte överför några stora filer eller redigerar eller något.

Tack för hjälp

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyss en 660p 1tb, jsg är då nöjd men samtidigt nöjer jag mig med en vanlig ssd så jag har inte kollat hadtigheter osv, den fungerar iaf

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med min 660p 1tb. Använder min till windows,program och spel.

Den är bra till spel det är vid stora filöverföringar som de kan bli lite segare.
Tror 1TB versionen har en cache på 12GB så för du ex över ett spel på 20GB så kommer den inte skriva i full fart hela tiden. Sitter du och ofta gör stora överföringar så rekommenderar jag en bättre SSD. Men för de allra flesta så räcker 12GB utmärkt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn:
@Pelle:
Tror jag kör med Samsun 860 EVO just nu, och sedan köpa en till ssd vilket då kommer att bli en m.2 nvme. Är alldeles för paranoid haha. Tack för svaret dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwadw:

@jOnÄTÄn:
@Pelle:
Tror jag kör med Samsun 860 EVO just nu, och sedan köpa en till ssd vilket då kommer att bli en m.2 nvme. Är alldeles för paranoid haha. Tack för svaret dock!

"Bra och veta att jag endast spelar och inte överför några stora filer eller redigerar eller något." det är ju just då det passar fint med en SSD som 660p.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Kommer att köpa en nvme m.2 ssd senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwadw:

@jOnÄTÄn: Kommer att köpa en nvme m.2 ssd senare.

Jo du skrev det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@dwadw:

660p är mera än dubbelt så snabb och större för samma peng.
Enda fördelen med 860 EVO är hållbarheten, ska du ha torrents eller annan konstant diskaktivitet 24/7 så lär den hålla längre.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Jag har en 660p 500gb och har inte haft några problem med den alls. Visst är det inte en 3000mb/s ssd, men den använder sata hastigheterna och det är jag personligen nöjd över.

Men är det QLC skulle jag stå över den, för det blir skitsegt

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo du skrev det.

Ändå så fortsätter du att försöka att övertyga mig när jag redan sa att jag kommer skaffa en annan nvme m.2 ssd, som också kommer att vara bättre än 660p.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hakd:

@dwadw:

660p är mera än dubbelt så snabb och större för samma peng.
Enda fördelen med 860 EVO är hållbarheten, ska du ha torrents eller annan konstant diskaktivitet 24/7 så lär den hålla längre.

Och sen blir 660p slöare än en mekanisk disk när man har sparat mycket data på den då det är en QLC disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Och sen blir 660p slöare än en mekanisk disk när man har sparat mycket data på den då det är en QLC disk.
https://youtu.be/OffzVc7ZB-o

Nu pratar vi om 1TB versionen. Flyttar du mera än ~400GB på än gång så går den långsamt ja (cachen på 1TB hinner inte med). Eller när det bara är ~90GB kvar på disken (minimal cache) i andra fall så tuffar den på snabbt.

För att ens nå dessa parametrar och få prestandabortfallet på 660p så skulle en EVO 960 512GB vara 190% full.
Vid normal användning, System spel mm så märker man ingen skillnad.

Min Evo 970 gick sönder så bytte till en 660p och fick en tusenlapp mellan då den inte såldes på shoppen längre.
Nu tre månader senare har jag fortfarande inte märkt något skillnad alls på Operativsystem/spel/program.

Så frågan är ju, vill man betala dubbelt så mycket för något som du inte märker av i normala fall ?
Obs, är du sifferjägare så välj samsung

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Det sprids så mycket myter om detta från okunnigt folk! 660P är det självklara budgetvalet i dag och duger för 90%+ användare. Ytterst sällan cache begränsningen visar sig vid normalt användande. Undvik SATA SSD'er idag 2019 utan köp alltid M.2 NVME diskar som systemdisk.

Vad gäller Total Write begränsningen på 200TB så tar de flesta användare över 10-15 år att nå så mycket writes och vid det laget har du ju redan bytt disk. So not an issue... Enda varningen jag skulle vilja ge är om du seedar mycket torrents dygnet runt så undvik att göra det från din NVME disk, kör en vanlig HDD för sådant...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwadw:

Ändå så fortsätter du att försöka att övertyga mig när jag redan sa att jag kommer skaffa en annan nvme m.2 ssd, som också kommer att vara bättre än 660p.

Okej jag ber om ursäkt för att jag försökte ge dig bra råd.
Klart du kan hitta bättre SSDer än ett budgetalternativ från intel. Till att lagra spel vilket var det du skrev att du ska göra skulle jag tagit den SSD som gav mest lagring för pengarna.
Även en SATA SSD räcker till spel enligt mig men finns säkert några få spel som faktiskt drar nytta av den bättre prestandan hos NVME enheterna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Okej jag ber om ursäkt för att jag försökte ge dig bra råd.
Klart du kan hitta bättre SSDer än ett budgetalternativ från intel. Till att lagra spel vilket var det du skrev att du ska göra skulle jag tagit den SSD som gav mest lagring för pengarna.
Även en SATA SSD räcker till spel enligt mig men finns säkert några få spel som faktiskt drar nytta av den bättre prestandan hos NVME enheterna.

Självklart skulle 660p vara bättre till att lagra spel men jag tänkte just nu bara använda en ssd för os och dom spelen jag spelar mest, sen har jag en 1TB hdd som jag kan lagra dom större spelen om det behövs tills jag har skaffat en ny nvme ssd.