AMD Epyc "Rome" är officiell – 64 kärnor och 128 trådar på 7 nanometer

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@sKRUVARN: jag hade bara listat multi socket-varianter i den listan, men jag lade till en tabell med P-modeller också för tydlighetens skull. Det ser ut som att 7402P har en MSRP på cirka 1 250 USD, medan 7402 för multi-socket ser ut att ha en MSRP på runt 1 780 USD.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

@tvelander: HP säljer ju Epyc-baserade system så att hitta OEM:ade burkar tror jag inte är några problem.
Att konsulter kör det dom kör brukar bero på att man inte bryr sig jättemycket om vad det sitter för skrot i chassit mer än minne/lagring då cpu mer sällan brukar spela så jättestor roll.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

@inquam: https://cloud.google.com/blog/products/compute/amd-epyc-proce...

Hoppas på fler liknande nyheter. Allt som kan jämna ut spelfältet lite är bra för oss som konsumenter.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av _niko_:

@tvelander: HP säljer ju Epyc-baserade system så att hitta OEM:ade burkar tror jag inte är några problem.
Att konsulter kör det dom kör brukar bero på att man inte bryr sig jättemycket om vad det sitter för skrot i chassit mer än minne/lagring då cpu mer sällan brukar spela så jättestor roll.

För typ INGA säljer det via distar / finns i lager / kan få konkreta lev besked / på plats support / få bid priser som är rimliga.

Ja vet att HP säljer, vi kör bara HP överallt nästan.

Men det är ENORMT mycket mer jobb få konkret info om allt vs köpa en Intel server.

Intel kan du beställa få den direkt samma dag om det så skulle vara så, från holland eller Sverige.

Som sagt att bara köpa är inga problem det är allt annat runt om och när AMD har den kvalitén som Intel har idag så kommer lätt köpa AMD om det går få billigare.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@sKRUVARN: jag hade bara listat multi socket-varianter i den listan, men jag lade till en tabell med P-modeller också för tydlighetens skull. Det ser ut som att 7402P har en MSRP på cirka 1 250 USD, medan 7402 för multi-socket ser ut att ha en MSRP på runt 1 780 USD.

Oj såpass, helt otroligt isf! Tyckte 1700 redan var ett kap

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

För typ INGA säljer det via distar / finns i lager / kan få konkreta lev besked / på plats support / få bid priser som är rimliga.

Ja vet att HP säljer, vi kör bara HP överallt nästan.

Men det är ENORMT mycket mer jobb få konkret info om allt vs köpa en Intel server.

Intel kan du beställa få den direkt samma dag om det så skulle vara så, från holland eller Sverige.

Som sagt att bara köpa är inga problem det är allt annat runt om.

Och vi kör Dell, och även om det finns några Epyc servrar så är det betydligt sämre utbud. Tror dock det kommer förbättrats rejält med Rome, när de kommer i en 1u r640 eller liknande blir det att ta hem ett utvärderingssystem asap. Ska bygga ett transkoderingskluster rätt snart, så detta är nog ett av de mest spännande hårdvarusläppet någonsin för mig.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av sKRUVARN:

Och vi kör Dell, och även om det finns några Epyc servrar så är det betydligt sämre utbud. Tror dock det kommer förbättrats rejält med Rome, när de kommer i en 1u r640 eller liknande blir det att ta hem ett utvärderingssystem asap. Ska bygga ett transkoderingskluster rätt snart, så detta är nog ett av de mest spännande hårdvarusläppet någonsin för mig.

Jag hoppas det blir bättre, men sålänge inte hela ledet är på den kvalité det är idag så kommer vi inte byta.

Konsult tid och ej effektiv tid av vi interna är det dyraste vi har.

Så sitta köpa något annat bara för man ska spara lite $$ slutar oftast blir extremt dyrt i längden.

Därav väntan och jag hoppas AMD slår igenom hårt så det blir lite konkurrens och priserna åker ner.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Va ska jag försvara dom är bra på olika saker, hårdvara är det billiga så spelar inte så stor roll va du köper.

Problemen är inte hårdvaran i sig det är hitta folk som jobbar med det och produkter ihop med certifiering ihop med andra produkter fullt mjukvaru stöd ihop med annan hårdvara.

Köpa hårdvara kan vem som helst göra men implementera i en miljö det är där det svåra börjar.

Finns inte en enda konsult vi jobbar med där dom jobbar också där någon kör AMD eller kan det ihop med andra program / system

Sen ligger intel på mjukvaru sidan ihop med stora företag långt före

Men hos oss blir det nog renderings maskiner av AMD.
Där vinner man massor i form av ren pris prestanda.
Nu hoppas man bara någon oem släpper det för ingen har något ännu och knappt ens med förra gen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag antar att du arbetar med lite mer extrema grejer än jag gör men i e-handels branchen där jag verkar finns inga riktlinjer på vilka CPU:er som programvarorna ska köras på. Ingen konsult jag jobbat med skulle ens reagera på huruvida det var intel eller amd i maskinen som skulle installeras och confas upp.

Dessutom går fler och fler mot container baserade laster och ifrån VM:ar, en sfär där 128+ cores i 3-4 kubernetes burkar skulle spara hundratusentalskronor mot gamla skolans VM kluster med 20+ fysiska servrar.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av takeoninja:

Jag antar att du arbetar med lite mer extrema grejer än jag gör men i e-handels branchen där jag verkar finns inga riktlinjer på vilka CPU:er som programvarorna ska köras på. Ingen konsult jag jobbat med skulle ens reagera på huruvida det var intel eller amd i maskinen som skulle installeras och confas upp.

Dessutom går fler och fler mot container baserade laster och ifrån VM:ar, en sfär där 128+ cores i 3-4 kubernetes burkar skulle spara hundratusentalskronor mot gamla skolans VM kluster med 20+ fysiska servrar.

Vi har rätt feta saker ja.

Sen vet jag inte va ni jobbar mot.

Vi måste köra allt internt och 0 cloud där kritiska filer finns.

För nertid / uppdatera och failover är VM oslagbart, och backup / filbackup / fast restore.

Som sagt rätt produkt på rätt ställe.
Vi skiter i va det står för märke på produkten vi leter produkt som vi sen använder där den är bäst.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Permalänk
Medlem

@anton studs: Förhoppningsvis betyder det att consumer produkterna också kommer gå att uppgradera på samma socket.

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Jag hoppas det blir bättre, men sålänge inte hela ledet är på den kvalité det är idag så kommer vi inte byta.
Konsult tid och ej effektiv tid av vi interna är det dyraste vi har.
Så sitta köpa något annat bara för man ska spara lite $$ slutar oftast blir extremt dyrt i längden.
Därav väntan och jag hoppas AMD slår igenom hårt så det blir lite konkurrens och priserna åker ner.

vet inte hur mycket, men jag tror att EPYC2 kommer att lida p.g.a ZEN2 och platformbuggar. Det är klart att det finns på alla platformar men ZEN2 verkade väldigt BETA.

Så det är inte ZEN2 som Amd kommer att tjäna på. Om EPYC2 blir lyckad så EPYC3 blir en riktig höjdare för AMD.
Att man vet att det som man har eller kommer att ha funkar är en stor pioritering.

Ingen vill vara BETA-testare. De är inga benchmarks som företagen sysslar med och mäter sina E....

Permalänk
Medlem

Alltid bara jag numera som tänker på gamla hederliga Crysis- referenser

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

För typ INGA säljer det via distar / finns i lager / kan få konkreta lev besked / på plats support / få bid priser som är rimliga.

Ja vet att HP säljer, vi kör bara HP överallt nästan.

Men det är ENORMT mycket mer jobb få konkret info om allt vs köpa en Intel server.

Intel kan du beställa få den direkt samma dag om det så skulle vara så, från holland eller Sverige.

Som sagt att bara köpa är inga problem det är allt annat runt om och när AMD har den kvalitén som Intel har idag så kommer lätt köpa AMD om det går få billigare.

Jamen precis, har lite liknande erfarenheter vad gäller AMD, funkar dock till ren rendering och liknande.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Tittade på alla Keynotes och en sak sa Lisa Su som jag tycker är en liten "groda"
Hon sa vi lär sig (från misstag) och ZEN3 är klar vad gäller design och ZEN4 håller dom på att designa.
När intel presenterar nånting så har jag inte sett dem skryta med om framtida (sannolikt bättre) produkter.
Nu var ljudet inte det bästa men iaf jag fick det intrycket.

Tiotals nya världsrekord inom "server benchmarking" Är det inte lite att ta i?
men +11% för aktien var inte oväntat. Öppnade bara på +4 i premarket.

Permalänk

Den + 128gb ram + M2diskar + 1000mBit f/t...

Hur många slots i ArmA3 skulle man kunna belasta?
Eller i Ark?

Skulle man kunna köra flera set i samma burk/låda?

Typ 2 Arma, 4+ Ark, Minecraft ?

Visa signatur

|: AeroCool VS92 Chassi |: Gigabyte Z97P D3 Mobo |: I5 4690K proc | Noctua NH-U12P SE2 Kylare |: 2x4Gb Savage 2400mhz CL11 XMP Ram |: Radeon R9 290X 4Gb D.CU II Grafik |: 1Tb Toshiba HDD |: BeQuiet Kraft 700w Nätagg |: Win10

BTW: https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Tittade på alla Keynotes och en sak sa Lisa Su som jag tycker är en liten "groda"
Hon sa vi lär sig (från misstag) och ZEN3 är klar vad gäller design och ZEN4 håller dom på att designa.
När intel presenterar nånting så har jag inte sett dem skryta med om framtida (sannolikt bättre) produkter.
Nu var ljudet inte det bästa men iaf jag fick det intrycket.

Tiotals nya världsrekord inom "server benchmarking" Är det inte lite att ta i?
men +11% för aktien var inte oväntat. Öppnade bara på +4 i premarket.

https://i.imgur.com/HutUJkM.png

Beror väl på hur man ser det. Det kan ju också visa på att det är ett företag som inte "nöjer sig" utan alltid blickar frammåt. Sen tror jag också alla vet att ZEN inte har varit perfekt så att vara öppen med det är väl bara bra PR? Hade kunnat få motsatt effekt om inget sades tror jag i alla fall.

Aktien flyger väl uppåt för att de har avtal med Google och Twitter som skall byta till Epyc. Det är stora företag med gott om pengar så det ger ju klirr i kassan, och talar även om för marknaden att Epyc är att räkna med då så stora och välrenomerade företag väljer att köra just Epyc.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

@Ozzed:

Jag tror att dessa var redan inprisade. Men jag har aldrig sett en aktie som AMD idag öppnade idag i premarket på 30.50. Det var bara som en raket ut i rymden. Inte en sekund vila typ. Amd har varit en av de mest shortade och nu 14%.

Antingen någon som har lagt i en stororder eller så pressar man skiten ur de som hade shorts. Speciellt de som betalar 10% som handpenning måste stänga ner positionen eller betala mera säkerhet.

Borde vara en topp nu och en dag utan nya högsta blir en säljsignal. Men tror inte att aktien faller under 31. Vill man lära sig aktier är AMD den bästa aktien och speciellt när Dr Su är ute och hypar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

@Ozzed:

Jag tror att dessa var redan inprisade. Men jag har aldrig sett en aktie som AMD idag öppnade idag i premarket på 30.50. Det var bara som en raket ut i rymden. Inte en sekund vila typ. Amd har varit en av de mest shortade och nu 14%.

Antingen någon som har lagt i en stororder eller så pressar man skiten ur de som hade shorts. Speciellt de som betalar 10% som handpenning måste stänga ner positionen eller betala mera säkerhet.

Borde vara en topp nu och en dag utan nya högsta blir en säljsignal. Men tror inte att aktien faller under 31. Vill man lära sig aktier är AMD den bästa aktien och speciellt när Dr Su är ute och hypar

https://i.imgur.com/nUz9ltl.png

Ja det svänger rejält om den kan man säga En bra nyhet på en dag och den skjuter upp som satan, för att nästa dag dala om något negativt skrivs. Sen tror jag också att kvartalsrapporten sjunkit in hos folk. Den dök ju rätt duktigt dagen efter men nu har väl folk insett att de går med vinst och att Zen2 kommer ge ännu mer Q3. I längden är det väl dock bra med stabilitet och hellre långsamma uppgångar än massa fläng hit och dit. Men jämför man med t. ex Intel så har de ju färre aktier på marknaden och ger ingen aktieutdelning så håller man på med aktier så måste man väl sälja och köpa konstant för att göra sig en hacka på AMD. Känns inte som en långsiktigt säker investering direkt, men alla företags aktier har ju inte den karaktären heller. Ska bli spännande att se vad den slutar på idag

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ska bli spännande att se vad den slutar på idag

Få se vad den slutar på imorgon. över 35 så blir det Epyc 2.1 new horizon är rätt namn.

Permalänk
Hedersmedlem

Alla trådar bär till Rom?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Intel kan du beställa få den direkt samma dag om det så skulle vara så, från holland eller Sverige.

Tja så länge man bor i södra sverige ;P Aldrig sett ett företag med expressleverans få grejer på mindre än 24 timmar om gjrejerna inte finns i sverige, oftast tar det 2 dagar.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Synd att inte spel skalar så bra över kärnor, annars hade man varit set for life typ.

Min 4790k börjar kännas jävligt omodern, även om den inte har svikit mig än.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av wowsers:

Tja så länge man bor i södra sverige ;P Aldrig sett ett företag med expressleverans få grejer på mindre än 24 timmar om gjrejerna inte finns i sverige, oftast tar det 2 dagar.

Beror ju på hur du beställer, du kan få det innan 4a timmar om du betalar.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Kärnornas krig eskalerar till nästa nivå!!!

Jag tror att Epyc 7542 med sina 32 kärnor i 3,3GHz blir den nya högpresteande arbetshästen.
Till det ynkliga priset av 3400 USD. Som hittat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Tja så länge man bor i södra sverige ;P Aldrig sett ett företag med expressleverans få grejer på mindre än 24 timmar om gjrejerna inte finns i sverige, oftast tar det 2 dagar.

Påminner mig om en sak. Där jag jobbar har vi hand om ganska sammhällkritiska grejer, och en vacker dag så gick nånting totalt fel och vi måste kasta oss runt. Vi lyckades sända en del 300 mil på 3 timmar. Hur? F35.....
Då är det kritiskt.

Kan bara Microsoft och VMware få "ordning" på lisenspriserna så blir Epyc ett väldigt bra paket. Som Tvelander är inne på, själva hårdvaran kan få kosta flera hundra tusen, det är resten som är dyrt. Men i ren kraft per del är Epyc fullständigt överlägsen. Så mycket kraft med så lite ström på så liten yta är helt otroligt. Och till ett pris som konkurrenten inte är i närheten av.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Inaktiv

Perspektiv: AMD har alltså runt 3% market share i severvärlden. De aimar på 10% till nästa år, good luck with that.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Beror ju på hur du beställer, du kan få det innan 4a timmar om du betalar.

Detta håller jag med om, utan budget och du som företag har stopp i tillverkning så har jag kört ut express på timmar men priset för detta skulle ingen privat person betala men billigare en att 2000 arbetare inte kan jobba och producera. @tvelander

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Hjälpsam

Kanske de lite mindre, nyare och hungrigare företagen som skaffar Epyc först, många av de gamla bjässarna är kanske försiktigare.
Men jag förstår inte riktigt problemet, det handlar ju inte om att byta ut alla servrar, utan det handlar om att köpa en en AMD i stället för en Intel för ett visst ändamål.
Om verksamheten ligger nere, för att en av många servrar krånglar, är det något som inte stämmer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Visst ser det bra ut för AMD på server och hpc marknaden.
Däremot så ser jag många hinder för AMD att slå sig in på marknaden.
Intel har cpu:er för så många olika nischer, hårdvara för olika uppgifter på ett sett AMD inte har.
Företag har använt server hårdvara från intel länge och anpassat och optimerat mjukvara för intel-hårdvara.
Teknikerna kan hårdvaran och är vana att arbeta med den och kontaktnätet med konsulter och specialister består av människor med stor erfarenhet av intel-hårdvara.
De miljöerna kommer inte byta från intel men det finns även många delar av servermarknaden där intel eller amd inte har någon direkt betydelse eller att de väljer efter max prestanda, effektförbrukning, värme (kylning) samt pris där amd är det bättre alternativet.
Blir spännande att se hur väl amd lyckas och hur det ser ut om några år.

Skickades från m.sweclockers.com