Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Finns inget bra sparkonto! Men vill man sätta in pengarna på banken får man acceptera den tråkiga situationen.

Själv tänker jag att vissa företag blir drabbade mindre vid lågkonjunktur t.ex läkemedelsindustrin.
Samtidigt som vissa drabbas mer t.ex banker och flertalet av dem har varit igång och tvättat en jävla massa pengar så förhoppningsvis väntar de en massa böter för det också.

Vad är du investerad i just nu som inte går så bra?

Japp, men planen är att köpa boende inom 3 år, så jag har inte tid att vänta på att värdet går upp igen ifall...när börsen kraschar. Så just nu kan jag inte ha särskilt hög risk alls. Jag sålde av det mesta i vintras men lät en andel ligga kvar för jag får ont i magen av den kassa räntan på sparkonto. Främst Globala indexfonder med mycket USA exponering som gått ner en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Självklart, trots att jag är rätt ung och inte har så mycket kapital har jag ändå tjänat drygt 30% de senaste åren. Men jag tror även att en krasch är på g och jag är rädd att den blir värre än någonsin tidigare. Det är många 80 och 90-talister som kommer få väldigt ont då de inte upplevt någon rejäl nedgång. Får hoppas att de har lite vett och köper när det blir rea.

Själv hoppas jag på att hitta nytt boende till hyfsat pris. Även lite sugen på att köpa guld efter Jans avsnitt om det men är osäker.

Appropå att gå ur marknaden, vilket är det bästa sparkontot? Det bästa jag hittar är hos Santander som har 0,95% givet att man sparar minst 100 000kr och det tar 31 dagar att få ut pengarna. Utan bidningstid är väl Collector+ hos Avanza med 0.75%.

Lägg pengarna i en kasse räntefonder och kanske en del guld. Korta räntefonder är i princip lika säkra som ett bankkonto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Lägg pengarna i en kasse räntefonder och kanske en del guld. Korta räntefonder är i princip lika säkra som ett bankkonto.

Även vid en krasch? Är det inte dumt att ha det på ISK, skatten kommer väl äta upp vinsten ändå?

Portföljen jag har idag är en blandning på ca 70% globala indexfonder och 30% räntefonder och en hel del på sparkonto. Mina räntor har gått upp någon enstaka procent, kanske jag ska vikta om till 100% räntefonder i pengarna jag har på börsen i alla fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Självklart, trots att jag är rätt ung och inte har så mycket kapital har jag ändå tjänat drygt 30% de senaste åren. Men jag tror även att en krasch är på g och jag är rädd att den blir värre än någonsin tidigare. Det är många 80 och 90-talister som kommer få väldigt ont då de inte upplevt någon rejäl nedgång. Får hoppas att de har lite vett och köper när det blir rea.

Själv hoppas jag på att hitta nytt boende till hyfsat pris. Även lite sugen på att köpa guld efter Jans avsnitt om det men är osäker.

Appropå att gå ur marknaden, vilket är det bästa sparkontot? Det bästa jag hittar är hos Santander som har 0,95% givet att man sparar minst 100 000kr och det tar 31 dagar att få ut pengarna. Utan bidningstid är väl Collector+ hos Avanza med 0.75%.

Finns ett antal olika sparställen med 0,95% ränta och fria uttag, du kan alltid jämföra på compricer eller liknande för att se vad som finns när det gäller ränta med eller utan bindningstid: https://www.compricer.se/sparande/?domain=www.compricer.se&am...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Även vid en krasch? Är det inte dumt att ha det på ISK, skatten kommer väl äta upp vinsten ändå?

Portföljen jag har idag är en blandning på ca 70% globala indexfonder och 30% räntefonder och en hel del på sparkonto. Mina räntor har gått upp någon enstaka procent, kanske jag ska vikta om till 100% räntefonder i pengarna jag har på börsen i alla fall?

Räntefonder på Aktie- och fondkonto. Det du inte vill ha i en krasch är t ex "high yield"-obligationer. Det är lån till företag med dålig ekonomi, de första som får problem vid en avmattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Räntefonder på Aktie- och fondkonto. Det du inte vill ha i en krasch är t ex "high yield"-obligationer. Det är lån till företag med dålig ekonomi, de första som får problem vid en avmattning.

Alright, ja får man mer än någon enstaka procent är det ju mer lönsamt med en depå. Jag tror jag ska läsa igenom Jans artikel på räntefonder så jag förstår det lite bättre först.

Allt behöver ju inte vara svart och vitt heller, kan ju sätta halva summan på sparkonto och andra halvan på räntefonder så har jag lite backup.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ som sällan nämns är att man faktiskt kan låna ut till sig själv i ett privatägt aktiebolag.

Givet är att bolaget fortfarande behöver generera vinst och drivas seriöst, så det är ju inte en lösning som passar alla. Men det kan vara något att tänka på för den som ändå redan är eller har för avsikt att bli egenföretagare. Bolaget kan enligt Skatteverkets regler betala en ränta som är "marknadsmässig". Baserat på schablon med dagens låga statslåneränta kan du komma undan med ~3%. Det är väl inget att hänga i julgranen precis, men om du äger bolaget själv och är trygg med dess utveckling är det en låg risk för garanterad avkastning.

Om bolaget redan har andra lån är det av förklarliga orsaker inte att rekommendera eftersom nyckeltalen kommer åka i botten.

Permalänk
Hedersmedlem

Senaste avsnittet av avanzapodden var ovanligt vältajmat. Sitter man och fingrar på säljknappen eller gräver skyddsrum just nu så kan det vara en bra ide att lyssna på, innan man gör något tokigt. https://soundcloud.com/avanzapodden

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Senaste avsnitten av avanzapodden var ovanligt vältajmat. Sitter man och fingrar på säljknappen eller gräver skyddsrum just nu så kan det vara en bra ide att lyssna på, innan man gör något tokigt. https://soundcloud.com/avanzapodden

Quick rundown? Har inte tid att kolla på den nu

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Quick rundown? Har inte tid att kolla på den nu

Handlar bland annat om att ifall man börjar vikta om och ändra i sitt sparande efter några dagars orolig börs så har man satt upp sitt sparande fel och har för hög risk.

Personligen har jag kommit fram till att jag lägger undan min kontantinsats till Nordax då jag ändå snart ska använda dem. Visst räntefonder kan funka men på 2 år gör jag kanske max 2% vinst (och sedan skatt på det). Dvs det finns en viss risk och vinsten blir ganska låg, jag har för små summor för att någon enstaka procent ska ha någon större effekt. Jag låter mina pengar vara kvar på börsen då jag kan vara utan dem de kommande åren ändå. Framtida månadssparande slänger jag också på Nordax lite tillfälligt. Antingen så använder jag det för att boosta kontantinsatsen när det är dags eller så köper jag in mig på börsen igen när den kraschar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Handlar bland annat om att ifall man börjar vikta om och ändra i sitt sparande efter några dagars orolig börs så har man satt upp sitt sparande fel och har för hög risk.

Personligen har jag kommit fram till att jag lägger undan min kontantinsats till Nordax då jag ändå snart ska använda dem. Visst räntefonder kan funka men på 2 år gör jag kanske max 2% vinst (och sedan skatt på det). Dvs det finns en viss risk och vinsten blir ganska låg, jag har för små summor för att någon enstaka procent ska ha någon större effekt. Jag låter mina pengar vara kvar på börsen då jag kan vara utan dem de kommande åren ändå. Framtida månadssparande slänger jag också på Nordax lite tillfälligt. Antingen så använder jag det för att boosta kontantinsatsen när det är dags eller så köper jag in mig på börsen igen när den kraschar.

Tack!

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Fan ta Trump alltså! Gått miste om 10k på några få dagar. Frågan är om man ska ut nu eller sitta kvar...

Jag låg ner flera hundra tusen förra hösten, de är nästan tillbaka nu, skit i nergångar om du ligger i fonder och har lång sparhorizont om något passa på och köp lite extra nu när det är billigt.

Sitt stilla och rör inget, sälja i nergångar är nästan aldrig en bra ide, att tajma marknaden kommer du inte klara av i de flesta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Jag låg ner flera hundra tusen förra hösten [...]

Det här är intressant.

Gick du ner flera hundra tusen från din högsta markering, eller hamnade du flera hundra tusen under ditt insatta kapital?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

@GLaDER:

Jag var också ganska precis back ett sexsiffrigt belopp från högsta markering, för mig dock kanske 40kkr under insatt. Första större dippen sedan jag på allvar börjat investera för 3-4 år sedan.

Tror jag precis lyckades nå en ny toppnotering i kronor över insatt nu i somras innan det vände igen, dock inte procent, då jag successivt investerar mer.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

Det här är intressant.

Gick du ner flera hundra tusen från din högsta markering, eller hamnade du flera hundra tusen under ditt insatta kapital?

Från slutet av sommaren (kommer inte ihåg om det var högsta precis), till lägsta, vilket jag antar att det var det han pratade om då han sa att han gått back 10k över några dagar. Jag har sparat sedan tolv år så jag låg aldrig minus. Jag gick också back en hel del i veckan här men kollade faktiskt inte hur mycket, nu har det ju stabiliserat sig en del i alla fall för mig, ligger jag ju minus på vissa nyköpta fonder och jag kommer vänta tills de går plus.

Jag tror att paniksälja om man inte absolut måste ha pengarna relativt snart är en dålig ide.

Permalänk
Medlem

Försöker bestämma mig för hur jag skall göra nu närmaste åren. Ligger helt likvid just nu och funderar på att lägga in det i någon robot typ Lysa eller liknande. Problemet är att min sparhorisont är relativt flytande, jag kan få för mig att jag vill göra något med en del eller nära alla pengar när som (ny bostad, bil, betala av bolån, köpa skidstuga eller vad som). Det är vad som stoppat mig från att investera dem, det hade varit surt att tvingas sälja av med förlust nu när det är lite skakigt.

Vad tror ni, är det bäst att bara strunta i investeringarna och låta pengarna ruttna på konto? Kommer ju in en del varje månad också så problemet är ju inte bara pengarna som ligger där nu.

Permalänk
Medlem

Diversifiera är ju en bra tanke? Lägg en "lagom" mängd i € på något lågräntekonto för impulsköpet. Investera en del i guld/räntor/aktier/whatever rocks your boat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Försöker bestämma mig för hur jag skall göra nu närmaste åren. Ligger helt likvid just nu och funderar på att lägga in det i någon robot typ Lysa eller liknande. Problemet är att min sparhorisont är relativt flytande, jag kan få för mig att jag vill göra något med en del eller nära alla pengar när som (ny bostad, bil, betala av bolån, köpa skidstuga eller vad som). Det är vad som stoppat mig från att investera dem, det hade varit surt att tvingas sälja av med förlust nu när det är lite skakigt.

Vad tror ni, är det bäst att bara strunta i investeringarna och låta pengarna ruttna på konto? Kommer ju in en del varje månad också så problemet är ju inte bara pengarna som ligger där nu.

sätt in dem på sevenday i alla fall, så du får någon form av ränta på pengarna.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wonk:

Diversifiera är ju en bra tanke? Lägg en "lagom" mängd i € på något lågräntekonto för impulsköpet. Investera en del i guld/räntor/aktier/whatever rocks your boat?

Problemet är ju att ”impulsköp” kan vara ny/en till bostad, relativt dyra renovering eller inköp av bil vilket gör att typ större delen behöver ligga på lågräntekontot i så fall. Tänkte mer höra hur ni andra resonerar med sparhorisonter i allmänhet då jag inte ser vad jag sparar till som har en sparhorisont på säg 10 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Ja, och senaste börskraschen var för 11 år sedan. Tycker du att det är rimligt och ansvarsfullt att då rekommendera en nybörjare att gå all in på aktiemarknaden idag?

Det är ingen slump att Berkshire slår rekord med sin kassahög...

Var har jag rekommenderat att gå all in på aktier? Jag sa att statistiskt kommer man tjäna på att gå all in jämfört med månadsspara in större summor, om tidshorisonten är över 10+ år. Oavsett om man råkar göra det på all time high, precis innan börskrasch. Som sagt, finns ingen 10 års period som gått back hittills (sedan 1945), visst kan den komma men högst troligt inte.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Blir alltmer oroad kring värde på fiat-valutor. Minusräntor och riktningen ser ut att gå lägre ändå (för i princip alla länder) och hög skuldsättning. Om trenden håller i sig så måste väl något brista, och jag tycker väl det lutar mot devalvering av valutor för att "lösa" skuldsättningen.

Hur agerar ni? Har själv allokerat en del av portföljen i guld (drygt 10%) och mindre i BTC och silver. Totalt kanske 15% av portföljen, men det känns nästan lite lite. Men kanske gör man klokast i att ignorera makro, då det mestadels är politik och väldigt oförutsägbart?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

Vissa storbanker handlas så lågt nu att utdelningen är uppe i 11-12% (från föregående utdelning då). Någon som har sett några bra analyser om när det kan vara läge att gå in i dem eller om man bör fortsätta hålla sig borta tills alla eventuella böter etc. är uppklarade?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e1m1:

Vissa storbanker handlas så lågt nu att utdelningen är uppe i 11-12% (från föregående utdelning då). Någon som har sett några bra analyser om när det kan vara läge att gå in i dem eller om man bör fortsätta hålla sig borta tills alla eventuella böter etc. är uppklarade?

Vid lågkonjunktur/finanskris kommer bankerna tappa väldigt mycket.

Dr vidriga kriminella asen på Swedbank ger kursdrivande information till de största ägarna med så ha det i åtanke rent generellt.
I övrigt är det "REA" på aktierna nu för man vet att de kommer åka på stora böter så det du mer borde tänka på är ifall du tror aktien kommer gå upp eller ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Försöker bestämma mig för hur jag skall göra nu närmaste åren. Ligger helt likvid just nu och funderar på att lägga in det i någon robot typ Lysa eller liknande. Problemet är att min sparhorisont är relativt flytande, jag kan få för mig att jag vill göra något med en del eller nära alla pengar när som (ny bostad, bil, betala av bolån, köpa skidstuga eller vad som). Det är vad som stoppat mig från att investera dem, det hade varit surt att tvingas sälja av med förlust nu när det är lite skakigt.

Vad tror ni, är det bäst att bara strunta i investeringarna och låta pengarna ruttna på konto? Kommer ju in en del varje månad också så problemet är ju inte bara pengarna som ligger där nu.

En räntefondportfölj är det du söker. En låg, stabil och tråkig avkastning som i varje fall motverkar inflationens påverkan på dina pengar. Aktiefonder är för volatila för att spara i med kort horisont. Risken är att de gått ned 20% när du ska göra ditt klipp, för att sedan gå upp 30% under året efter. I långa loppet har aktiefonder haft överlägsen avkastning, men en tumregel är att beloppet närmare halveras två ggr under en femtonårsperiod.

På LYSA skulle man kunna lägga sig på 100% räntefonder så får man en färdig portfölj med korta räntefonder. Men jag måste avråda från LYSA ifall du vill ha 100% räntefonder. Anledningen är att de endast använder ISK-konton. De schablonbeskattas, vilket stjäl ca 1,5% av beloppet varje år. Räntefonder vill jag ha på ett Aktie- och fondkonto. Där betalar man ingen skatt förrän man tar ut pengar. Man betalar då 30% skatt på avkastningen.

Exempel:

Du sätter in 1 MSEK på korträntefonder
De går upp 2%/år i 3 år, sedan vill du köpa en bostad och tar ut pengarna.

ISK:
Investering: 1 000 000
Värde 3 år: 1 061 208

Exempel schablonskatt under tiden:
1 020 000 x 0,015 + ... + 1 061 208 x 0,015 = 46 824 kr

Vinst - skatt = 14 384 kr

AFK:
Investering: 1 000 000
Värde 3 år: 1 061 208

Skatt vid uttag:
61 208 kr x 0,30 = 18 362 kr

Vinst - skatt = 42 846 kr

Om vi tar aktiefonder som exempel, vi säger att vi har en bra konjunktur med 10% uppgång per år i tre år för enkelhetens skull

ISK
Investering: 1 000 000
Värde 3 år: 1 331 000

Schablonskatt under åren:
1 100 000 x 0,015 + ... + 1 331 000 x 0,015 = 54 615 kr

AFK:
Investering: 1 000 000
Värde 3 år: 1 331 000

Skatt vid uttag:
331 000 kr x 0,30 = 99 300 kr

Öppna ett AFK på Avanza eller NordNet och köp korta räntefonder. Avkastning är direkt proportionellt mot risk. Du bör inte riskera en hög avkastning om du inte vet att sparhorisonten sträcker sig över flera konjunkturcykler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Anledningen är att de endast använder ISK-konton. De schablonbeskattas, vilket stjäl ca 1,5% av beloppet varje år. Räntefonder vill jag ha på ett Aktie- och fondkonto. Där betalar man ingen skatt förrän man tar ut pengar.

Nog för att skatten på ISK har höjts på senare tid men riktigt så illa som 1.5% är det inte. För 2019 är det runt 0.45% i skatt (30% av 1.49%).

Permalänk
Medlem

@joakim99:

Tack, my bad

Glömde bort att dra 30% på schablonbeloppet *rodnar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

En räntefondportfölj är det du söker. En låg, stabil och tråkig avkastning som i varje fall motverkar inflationens påverkan på dina pengar. Aktiefonder är för volatila för att spara i med kort horisont. Risken är att de gått ned 20% när du ska göra ditt klipp, för att sedan gå upp 30% under året efter. I långa loppet har aktiefonder haft överlägsen avkastning, men en tumregel är att beloppet närmare halveras två ggr under en femtonårsperiod.

På LYSA skulle man kunna lägga sig på 100% räntefonder så får man en färdig portfölj med korta räntefonder. Men jag måste avråda från LYSA ifall du vill ha 100% räntefonder. Anledningen är att de endast använder ISK-konton. De schablonbeskattas, vilket stjäl ca 1,5% av beloppet varje år. Räntefonder vill jag ha på ett Aktie- och fondkonto. Där betalar man ingen skatt förrän man tar ut pengar. Man betalar då 30% skatt på avkastningen.

Exempel:

Du sätter in 1 MSEK på korträntefonder
De går upp 2%/år i 3 år, sedan vill du köpa en bostad och tar ut pengarna.

ISK:
Investering: 1 000 000
Värde 3 år: 1 061 208

Exempel schablonskatt under tiden:
1 020 000 x 0,015 + ... + 1 061 208 x 0,015 = 46 824 kr

Vinst - skatt = 14 384 kr

AFK:
Investering: 1 000 000
Värde 3 år: 1 061 208

Skatt vid uttag:
61 208 kr x 0,30 = 18 362 kr

Vinst - skatt = 42 846 kr

Om vi tar aktiefonder som exempel, vi säger att vi har en bra konjunktur med 10% uppgång per år i tre år för enkelhetens skull

ISK
Investering: 1 000 000
Värde 3 år: 1 331 000

Schablonskatt under åren:
1 100 000 x 0,015 + ... + 1 331 000 x 0,015 = 54 615 kr

AFK:
Investering: 1 000 000
Värde 3 år: 1 331 000

Skatt vid uttag:
331 000 kr x 0,30 = 99 300 kr

Öppna ett AFK på Avanza eller NordNet och köp korta räntefonder. Avkastning är direkt proportionellt mot risk. Du bör inte riskera en hög avkastning om du inte vet att sparhorisonten sträcker sig över flera konjunkturcykler.

nm

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Var har jag rekommenderat att gå all in på aktier? Jag sa att statistiskt kommer man tjäna på att gå all in jämfört med månadsspara in större summor, om tidshorisonten är över 10+ år. Oavsett om man råkar göra det på all time high, precis innan börskrasch. Som sagt, finns ingen 10 års period som gått back hittills (sedan 1945), visst kan den komma men högst troligt inte.

Vad har du för källa för detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Vid lågkonjunktur/finanskris kommer bankerna tappa väldigt mycket.

Dr vidriga kriminella asen på Swedbank ger kursdrivande information till de största ägarna med så ha det i åtanke rent generellt.
I övrigt är det "REA" på aktierna nu för man vet att de kommer åka på stora böter så det du mer borde tänka på är ifall du tror aktien kommer gå upp eller ner.

Ja men nästan hela europeiska banksektorn är nerkörd, alla dessa är inte inblandade i penningtvättskandalen eller ens berörs av böter.

Bank har dåliga utsikter eftersom räntorna fortsätter att ständigt sjunka, och många banker är rädda att belägga kunder med negativ ränta på deras insättningar, eftersom de fruktar en flykt till kontanter eller andra banker då. Deras räntenetto och vinst faller fort i ett scenario med ännu större negativa räntor. De är vana vid ett scenario där man tjänar pengar på pengar och detta blir mer och mer omöjligt i en miljö med negativa räntor.

Men bank är översålt, helt klart, dock fortsatt problematiskt.

Visa signatur

=)

Permalänk
Skrivet av kanskedet:

Vad har du för källa för detta?

Vet inte men detta är väl en bra sammanställning

https://rikatillsammans.se/historik/

Till och med om du investerat 2000 och tagit ut 2010 så hade du gått upp 26% enligt SP500