Det ständiga Freesync flimret

Permalänk
Medlem

Det ständiga Freesync flimret

Hej alla!

Jag tänkte se över hur det är med er erfarenhet gällande Freesync. Jag har under de senaste åren haft 3 olika skärmar (2 AOC och 1 Acer) med Freesync stöd samt 4 olika AMD kort (R9 290, RX 570, Vega 56 och nu Radeon VII). Dessa har varit inkopplade i min speldator men även ärvts av sambo och vänner i deras olika datorkombinationer.

I varenda fall, oavsett konfiguration och användare så har det funnits Freesync flimmer. Jag känner inte att det varit någon större skillnad på drivrutinsversion men jag får medge att flimret varierar per spel. Jag blir lite förvånad när jag ser på kommentarer på internet att det finns personer där ute som uppger att de helt saknar flimmer när det känns som att det är sådant utbrett problem. Även om jag gillar Freesync väldigt mycket så har jag det i regel avstängt då flimret stör mig mer än både tearing och stuttering. Har jag endast haft maximal otur med en olycksalig kombination av hårdvara eller är det här något som alla drabbas av men några inte märker av?

Hur är er upplevelse? Har ni märkt av vad detta kan bero på? Har ni haft någon lösning eller har ni lärt er att leva med detta?

Permalänk
Medlem

Har bara testat en skärm med freesync och det är Acer XF270HUA. Fungerar finfint med både Vega56 och RadeonVII.

Har inte tänkt på något flimmer alls, det jag störde mig mest på innan var tearing och det är ju som bortblåst nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ägt både Freesync (denna) och Gsync (denna) skärmar, både i den lägre prisklassen.
Tror du har haft otur, flimmer är inte något jag har känt av alls.

AOC med flera har drivrutiner på hemsidan för att få Freesync att fungera som det ska.
Den vanligaste felet folk annars bruka göra är köpa 144hz skärmar och sen spela på 60hz i spelen, ger lite varierande bieffekter.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Jaha, detta är en riktig sak asså, jag trodde nästan det var bara min skärm, eventuellt pga billig/dålig display. Men yes, upplevde flimmer med freesync på när jag hade mitt vega 64a fortfarande ihop med en aoc g2460pf (Som fortfarande är hemma) dock så störde jag mig inte så mycket på det, men definitift där!

Jag har för övrigt fått samma resultat med dem "nya" drivrutinerna som skulle förbättra något med freesync och stock drivers.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Boggus:

Hej alla!

Jag tänkte se över hur det är med er erfarenhet gällande Freesync. Jag har under de senaste åren haft 3 olika skärmar (2 AOC och 1 Acer) med Freesync stöd samt 4 olika AMD kort (R9 290, RX 570, Vega 56 och nu Radeon VII). Dessa har varit inkopplade i min speldator men även ärvts av sambo och vänner i deras olika datorkombinationer.

I varenda fall, oavsett konfiguration och användare så har det funnits Freesync flimmer. Jag känner inte att det varit någon större skillnad på drivrutinsversion men jag får medge att flimret varierar per spel. Jag blir lite förvånad när jag ser på kommentarer på internet att det finns personer där ute som uppger att de helt saknar flimmer när det känns som att det är sådant utbrett problem. Även om jag gillar Freesync väldigt mycket så har jag det i regel avstängt då flimret stör mig mer än både tearing och stuttering. Har jag endast haft maximal otur med en olycksalig kombination av hårdvara eller är det här något som alla drabbas av men några inte märker av?

Hur är er upplevelse? Har ni märkt av vad detta kan bero på? Har ni haft någon lösning eller har ni lärt er att leva med detta?

Jag upplever precis samma sak med mitt RX 5700 och min nya Samsung-skärm https://www.prisjakt.nu/product.php?p=517415, har också stängt av det då det stör mig mer än ev tearing. Har sökt en del och det verkar vara många som har problem med flimmer på Samsungs VA-skärmar med Freesync igång (men problemet finns uppenbarligen hos fler tillverkare), och de flesta verkar tro att det är pga AMD:s drivrutiner. Jag misstänker att det är för lågt ställda krav på skärmarna för att de ska få vara "Freesync-godkända". Nåja, det blir att returnera skärmen.

Är det någon här på Swec som kan rekommendera en flimmerfri freesyncskärm i 1440p med 144 Hz och gärna icke-curved 27 tum?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Flimmer... som i växlande ljusintensitet?

Ja, i alla fall för min del, särskilt synbart mot en ljusare bakgrund.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det VA-paneler som flimrar? Det är nämligen så att dessa har en tendens att göra just det när vissa typer av material visas. Det ska dock kunna ske även utan Freesync aktiverat. Man kan också uppleva att färgerna skiftar något då frekvensen sjunker. Om man då pendlar mycket mellan höga och låga frekvenser (snabbt) så kan det upplevas som lite flimrigt också. Talar av erfarenhet

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlosBananos:

Är det VA-paneler som flimrar? Det är nämligen så att dessa har en tendens att göra just det när vissa typer av material visas. Det ska dock kunna ske även utan Freesync aktiverat. Man kan också uppleva att färgerna skiftar något då frekvensen sjunker. Om man då pendlar mycket mellan höga och låga frekvenser (snabbt) så kan det upplevas som lite flimrigt också. Talar av erfarenhet

Just min är VA. Flimret försvinner dock, vad jag uppfattar, helt när Freesync avaktiveras. Känns tråkigt att ha haft Freesync som ett kriterie för att sedan avaktivera det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

Just min är VA. Flimret försvinner dock, vad jag uppfattar, helt när Freesync avaktiveras. Känns tråkigt att ha haft Freesync som ett kriterie för att sedan avaktivera det.

Skickades från m.sweclockers.com

Det jag gjorde för att bli av med märkbart flimmer var att byta till en TN-panel. Ett annat alternativ vore förstås IPS.

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Medlem

@CarlosBananos övriga i denna tråd som varit nöjda med Freesync har antingen haft TN eller IPS, man kanske ska undvika VA av den anledningen då. Varför ska just VA flimra egentligen (nyfiken)? @Boggus vet du vilken paneltyp det var på dina flimmerskärmar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

@CarlosBananos övriga i denna tråd som varit nöjda med Freesync har antingen haft TN eller IPS, man kanske ska undvika VA av den anledningen då. Varför ska just VA flimra egentligen (nyfiken)? @Boggus vet du vilken paneltyp det var på dina flimmerskärmar?

Skickades från m.sweclockers.com

Har totalt haft 3 stycken freesync skärmar, två TN och min nuvarande VA skärm. Alla har flimrat lika mycket så tvivlar på att det har att göra med paneltyp.

Ibland undrar jag om flimret är något som finns på alla skärmar men att personer är olika känsliga för att märka av dessa. Sambon har en freesync skärm och hon märkte av flimret först efter att jag uppmärksammade henne på det. Efter det så kunde hon inte längre köra freesync då det blev alldeles för distraherande för henne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boggus:

Har totalt haft 3 stycken freesync skärmar, två TN och min nuvarande VA skärm. Alla har flimrat lika mycket så tvivlar på att det har att göra med paneltyp.

Ibland undrar jag om flimret är något som finns på alla skärmar men att personer är olika känsliga för att märka av dessa. Sambon har en freesync skärm och hon märkte av flimret först efter att jag uppmärksammade henne på det. Efter det så kunde hon inte längre köra freesync då det blev alldeles för distraherande för henne.

Tack för svar! Svårt att bli klokare på detta, funderar på att köpa en skärm utan Freesync om jag ändå inte kan ha det aktiverat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boggus:

Har totalt haft 3 stycken freesync skärmar, två TN och min nuvarande VA skärm. Alla har flimrat lika mycket så tvivlar på att det har att göra med paneltyp.

Ibland undrar jag om flimret är något som finns på alla skärmar men att personer är olika känsliga för att märka av dessa. Sambon har en freesync skärm och hon märkte av flimret först efter att jag uppmärksammade henne på det. Efter det så kunde hon inte längre köra freesync då det blev alldeles för distraherande för henne.

Det beror säkert på specifika modeller av paneler, det finns ju trots allt en hel uppsjö bl.a. av TN-skärmar i olika prisklasser på marknaden. En till sak som vi bör ta hänsyn till är det faktum att jag har använt mig av GSync vilket ju är en annan lösning tekniskt sett.

I alla fall så märkte jag av extremt mycket flimmer på en AOC AGON AG352UCG (VA) som jag sedan fick utbytt mot en lika dålig av samma modell. Har även provat den nya versionen AG352UCG6 (som jag för övrigt använder idag) och den lider till viss grad av samma bekymmer men i en betydligt mer acceptabel utsträckning. Jag har dessutom läst att folk har liknande problem med andra VA-paneler i andra skärmar (från olika märken, detta är inte ett problem med en specifik tillverkare).

Jag har däremot inte märkt av något flimmer alls i spel med en DELL S2417DG och ASUS PG278QR. Båda har TN-paneler och GSync. I menyer så kan lite lätt flimmer förekomma då frekvensen ibland hamnar under den lägre gränsen för GSync (detta händer mer eller mindre för alla skärmar med adaptiv synkronisering). Trots detta så har det värsta flimret i menyer inte varit ens nära lika illa som det mildaste hos VA-panelerna

Alltså: jag misstänker starkt att det finns en koppling mellan nivån av flimmer och typen av panel. Det betyder förstås inte att andra faktorer inte spelar roll - det kan vara därför du har upplevt flimmer på dina skärmar i större utsträckning än vad jag har.

Edit:

Om man ska köpa en bra spelskärm så kommer den antagligen att komma med stöd för FreeSync i varje fall. Ytterst få av de bättre spelskärmarna saknar helt stöd för adaptiv synkronisering nuförtiden

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Hjälpsam

Slå på FPS begränsaren och sätt den några Hertz under skärmens syncfrekvens.
Använd inte förbättrad v-sync.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Boggus: Har en aoc ag271qx som jag köpte i andra hand när jag införskaffade mig ett vega 64. kan inte påstå att jag har märkt något flimmer, men nu när jag har läst denna tråden kommer man säkert se något..

Har märkt just i mitt fall som någon annan skrev att det kan hjälpa att ställa en cap på fps till 143. Har varit något spel som fick gå över och under 144 fps och då hade jag lite roliga problem..

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Bildexpert 📺

Alla VA-paneler jag har träffat på hittills har flimrat i någon form som följd av adaptiv sync och/eller overdrive. Och är det inte flimmer, så är det tydliga eftersläp. Nu har jag knappast sett alla VA-paneler där ute men än så länge är det flimmer på alla. Varierar tydligt med spelmotor och hur man driver skärmen i fråga om frekvenser, inställningar och overdrive.

Förstår om man inte sett detta test, men det visar att även en VA-skärm för 32.000 kronor med G-Sync Ultimate och dess variabla overdrive går helt fri från VA-panelernas kanske största nackdel:

Sedan finns det gott om TN- och IPS-paneler som kan flimra de med vid adaptiv sync. Finns bättre och det finns sämre produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

@Boggus: Har en aoc ag271qx som jag köpte i andra hand när jag införskaffade mig ett vega 64. kan inte påstå att jag har märkt något flimmer, men nu när jag har läst denna tråden kommer man säkert se något..

Har märkt just i mitt fall som någon annan skrev att det kan hjälpa att ställa en cap på fps till 143. Har varit något spel som fick gå över och under 144 fps och då hade jag lite roliga problem..

Har capat alla spel till 140 fps just pga. detta, det gör ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Slå på FPS begränsaren och sätt den några Hertz under skärmens syncfrekvens.
Använd inte förbättrad v-sync.

Finns det en FPS-begränsare *förvirrad*?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av T4kti:

Finns det en FPS-begränsare *förvirrad*?

Skickades från m.sweclockers.com

I Radeon Settings finns det under spel "Målkontroll för bildhastighet", det är den jag menar, men jag kommer sällan ihåg vad den heter utan att kolla *glömsk*.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Som @Ratatosk har nämnt så använd inte "Enhanced Sync".

När jag har V-sync på så försvinner allt flimmer.

Kör med AOC Agon AG352QCX samt Radeon VII.

Visa signatur

Happy Face!