Klubben för ägare av Vega

Permalänk
Medlem

Mindfactory säljer just nu Asrocks referensversion av Vega 56 för 219 euro: https://www.mindfactory.de/product_info.php/8GB-ASRock-Radeon...

Jag är riktigt sugen på att köpa ett, men så har jag också funderat på ett RX 5700 (någon partnermodell för runt 349 euro) eller ett Sapphire Pulse Vega 56 (för 249 euro). Vega 56 för 219e verkar vara otrolig bang for the buck, men jag är lite orolig för ljudet. Jag har just nu en Fractal Design Define Nano S med tre fläktar i, och det känns som att ett blower-kort inte skulle passa så bra in i den lösningen.

Har någon åsikter eller tankar?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Kostar 259 när jag kollar på mindfactory

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem

@Sando Eftersom du har det chassit skulle jag inte rekommendera ett Referens vega. Har man ett chassi som tillåter tjockare kort så kan man ju köpa med referenskylaren och visar det sig låta för mycket monterar man ex en Raijintek-morpheus https://www.inet.se/produkt/5320497/raijintek-morpheus-ii-cor...

Jag gjorde just det på mitt vega 56 referenskort eftersom jag tyckte det lät lite mycket.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

@Sando Eftersom du har det chassit skulle jag inte rekommendera ett Referens vega. Har man ett chassi som tillåter tjockare kort så kan man ju köpa med referenskylaren och visar det sig låta för mycket monterar man ex en Raijintek-morpheus https://www.inet.se/produkt/5320497/raijintek-morpheus-ii-cor...

Jag gjorde just det på mitt vega 56 referenskort eftersom jag tyckte det lät lite mycket.

Tack, det är en bra poäng!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Äntligen fått ordning på mitt grafikkort. Asus Vega 64 Strix. Bytt ut kylkudden, även satt en på baksidan mot back-platen. Sedan blev det flytande metall på GPU. Nu kommer jag upp i 55 grader när jag benchar. Funkar mycket bättre. Faktiskt fått kortet att gå upp i sina specade 1630.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sideburns:

Äntligen fått ordning på mitt grafikkort. Asus Vega 64 Strix. Bytt ut kylkudden, även satt en på baksidan mot back-platen. Sedan blev det flytande metall på GPU. Nu kommer jag upp i 55 grader när jag benchar. Funkar mycket bättre. Faktiskt fått kortet att gå upp i sina specade 1630.

Skickades från m.sweclockers.com

satt det kylkudde på eftermaknads kortet!? Inte konstigt att vega eftermarknads korten presterade dåligt förutom sapphire.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

satt det kylkudde på eftermaknads kortet!? Inte konstigt att vega eftermarknads korten presterade dåligt förutom sapphire.

Ja det sitter sådan där värmeledande kudde mellan kylaren och ner på VRM. Men den är felplacerad så den sitter bara på halva VRMen. Sista i raden missar de helt så den hamnar utanför, plus den är för tunn så den ligger inte åt hela vägen. Så får köpa en tjockare själv och sätta dit. Asus är medvetna om problemet men valde att sänka priset några kronor och fortsätta att sälja sina Strix "defekta".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sideburns:

Ja det sitter sådan där värmeledande kudde mellan kylaren och ner på VRM. Men den är felplacerad så den sitter bara på halva VRMen. Sista i raden missar de helt så den hamnar utanför, plus den är för tunn så den ligger inte åt hela vägen. Så får köpa en tjockare själv och sätta dit. Asus är medvetna om problemet men valde att sänka priset några kronor och fortsätta att sälja sina Strix "defekta".

riktigt dåligt av dem att inte åtgärda problemen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Vad skulle vara ett fair pris att sälja en Sapphire Vega 64 Nitro+ för som är lite mer än ett halvår gammalt och fortfarande under garanti?

Visa signatur

• AMD Ryzen 7 7800x3D • 32Gb G.Skill TZ5 Neo RGB DDR5 • XFX Radeon RX 6900XT Speedster Merc 319 Black Limited • Kingston Fury Renegade 1Tb M.2 NVMe • Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop • Fractal Design Torrent • Internet 500Mbit Bredband2 •

Permalänk
Hjälpsam

Jag får låg bandbredd i 3DMarks PCIe test, är det någon mer som får liknande siffror?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1566789-3dmark-pci-exp...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Jag får låg bandbredd i 3DMarks PCIe test, är det någon mer som får liknande siffror?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1566789-3dmark-pci-exp...

Jag fick 7.83 GB/s. Med ett asus tuf z270 och ett Saphire Pulse Vega 56.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Varför använder mitt Vega 56 bara 50% i spel? Får 120 FPS i CSGO och 70 FPS i GTA V på grund av detta. Har testat undervolta, sätta powerlimit till 50% och testat allt på default. Inget fungerar..

Det är tack vare drivrutins optimeringen för grafikkorten. Vega beter sig underligt i en hel del spel. Ibland så varken sjunker eller ökar fps'en trotts min eller max settings. Det du kan göra dock är å gå in i wattman. Gå in på där du kan ändra på clock hastigheterna.

På kolumnen för GPUn.. högerklicka på p6 texten och sätt den till min state

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersT:

Vad skulle vara ett fair pris att sälja en Sapphire Vega 64 Nitro+ för som är lite mer än ett halvår gammalt och fortfarande under garanti?

Har ett likadant kort som du som kommer att säljas framöver, jag tänker att 3000kr är ett rimligt pris

Permalänk
Medlem

Har efter många om och men (och en del lättja) fått snurr på mitt milt instabila Vega 64.
Efter många om och men visade det sig att HBM minnena låg och puttrade i stabila(!) 80+ grader... vilket förklarar lite strul.. så sagt och gjort smackade på en morpheus och fick ner temperaturerna rejält på både minnen och gpu, och därmed även ljudvolymen. synnerligen värt det i slutändan.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Sitter och sliter lite med den frågan - skall jag köra en Vega 64 med referenskylare på low power profilen, och ha ett stabilt, och någorlunda diskret kort, eller skall jag betala 1000 kronor för ett tyst kort (Morpheus + fläktar) och kanske 10% högre prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Sitter och sliter lite med den frågan - skall jag köra en Vega 64 med referenskylare på low power profilen, och ha ett stabilt, och någorlunda diskret kort, eller skall jag betala 1000 kronor för ett tyst kort (Morpheus + fläktar) och kanske 10% högre prestanda?

Har du testat att undervolta kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Har du testat att undervolta kortet?

Ja. Gav inget positivt utslag att tala om.
(Det är ett Vega 56 som jag funderat på att byta till ett RX 5700 av ren köpkåthet, men som jag därför tänkte att jag kunde prova att flasha bara för att testa. Gick alldeles utmärkt och presterar bättre, med högre power draw som konsekvens. Så jag kan antingen investera pengar i en Morpheus-lösning, eller bara ta ner effekten till Vega 56 nivå, och låta 8 CU och snabbare minne ge mig en liten boost.)

Vore kul att pilla lite med en Morpheus, men är det 1000:- kul?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Ja. Gav inget positivt utslag att tala om.
(Det är ett Vega 56 som jag funderat på att byta till ett RX 5700 av ren köpkåthet, men som jag därför tänkte att jag kunde prova att flasha bara för att testa. Gick alldeles utmärkt och presterar bättre, med högre power draw som konsekvens. Så jag kan antingen investera pengar i en Morpheus-lösning, eller bara ta ner effekten till Vega 56 nivå, och låta 8 CU och snabbare minne ge mig en liten boost.)

Vore kul att pilla lite med en Morpheus, men är det 1000:- kul?

Var en sinnesrubbat smidig lösning får man ju lov att säga iaf. Och resultaten var synnerligen trevliga. men det är som du säger är det värt 1000:-? I mitt fall garanterat då jag inte planerat att byta ut kortet på ett tag, men annars tveksamt.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Inaktiv

Någon mer som har problem med att "amd settings has restored" var eller varannan dag?
Händer när datorn är idle, möjligen före eller under att skärmsläckaren tar vid.. skärmen kommer inte igång igen och det blir reset knappen. Ingen större undervolt eller så, kör på original inställningarna nu ett tag för test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Ja. Gav inget positivt utslag att tala om.
(Det är ett Vega 56 som jag funderat på att byta till ett RX 5700 av ren köpkåthet, men som jag därför tänkte att jag kunde prova att flasha bara för att testa. Gick alldeles utmärkt och presterar bättre, med högre power draw som konsekvens. Så jag kan antingen investera pengar i en Morpheus-lösning, eller bara ta ner effekten till Vega 56 nivå, och låta 8 CU och snabbare minne ge mig en liten boost.)

Vore kul att pilla lite med en Morpheus, men är det 1000:- kul?

Ponera att du kunde komma över en Morpheus för en bra bit under 1000:-....

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Ponera att du kunde komma över en Morpheus för en bra bit under 1000:-....

I så fall skulle jag se det som ett kul pysselprojekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Någon mer som har problem med att "amd settings has restored" var eller varannan dag?
Händer när datorn är idle, möjligen före eller under att skärmsläckaren tar vid.. skärmen kommer inte igång igen och det blir reset knappen. Ingen större undervolt eller så, kör på original inställningarna nu ett tag för test.

Ja jag fick en Black screen så sent som igår när jag spelade wow classic och fick lov att starta om datorn. När jag kom in igen var min undervolt borta och default settings var i wattman.

Jag har en väldigt försiktig undervolt som har fungerat klockrent i över ett år nu, kanske har något med drivrutinerna att göra.

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem

Har noterat det då jag överklockat för hårt, dock får jag inte någon black screen eller något utan bara något felmeddelande som jag inte kommer ihåg vad det står. Verkar hända både vid hög och låg belastning. Sen efter det är mina inställningar tillbaka till standard.

Nu har jag dock dragit ner mina överklockningar något så jag ligger runt 1650/915 så det var ett bra tag sen jag såg något felmeddelande och att mina inställningar var tillbaka till standard.

Edit: Har ett Sapphire X - Radeon Pulse RX Vega 56

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Benizakura83:

Ja jag fick en Black screen så sent som igår när jag spelade wow classic och fick lov att starta om datorn. När jag kom in igen var min undervolt borta och default settings var i wattman.

Jag har en väldigt försiktig undervolt som har fungerat klockrent i över ett år nu, kanske har något med drivrutinerna att göra.

Jag funderar också på om det är drivrutinerna som spökar till det. Just nu ren installation av senaste 19.9.2.

Skrivet av Semjonov:

Har noterat det då jag överklockat för hårt, dock får jag inte någon black screen eller något utan bara något felmeddelande som jag inte kommer ihåg vad det står. Verkar hända både vid hög och låg belastning. Sen efter det är mina inställningar tillbaka till standard.

Nu har jag dock dragit ner mina överklockningar något så jag ligger runt 1650/915 så det var ett bra tag sen jag såg något felmeddelande och att mina inställningar var tillbaka till standard.

Edit: Har ett Sapphire X - Radeon Pulse RX Vega 56

Jag hade ca -50mV som undervolt, senast, samt 900MHz på minnet, kör också med ett Sapphire Pulse Vega 56.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Kikat på eventviewer, det är amdk* drivrutin som återställs och skärmen går inte få igång efter det, förutom omstart/resetta. Körde in amds 19.5.2 nu och testar. Ska se om jag kan reklamera kortet eller inte. Sökningen på felmeddelandet tidigare kom till äldre trådar på swec, de fick sina kort bytta

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Någon mer som har problem med att "amd settings has restored" var eller varannan dag?
Händer när datorn är idle, möjligen före eller under att skärmsläckaren tar vid.. skärmen kommer inte igång igen och det blir reset knappen. Ingen större undervolt eller så, kör på original inställningarna nu ett tag för test.

Jag får väldigt ofta när jag börjar lira något att skrämen blir helt svart och då finns det inget annat att göra än att hålla ner strömknappen och göra en hård reboot. När datorn precis startat brukar det dock gå bra att lira.
Kör stock settings och har provat att inte ha igång afterburner lr några andra program som kan påverka GPUn samt olika drivrutiner men det fortsätter krascha

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Corsair K70, Logitech Pro X Superlight, Asus MG279Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zaic:

Jag får väldigt ofta när jag börjar lira något att skrämen blir helt svart och då finns det inget annat att göra än att hålla ner strömknappen och göra en hård reboot. När datorn precis startat brukar det dock gå bra att lira.
Kör stock settings och har provat att inte ha igång afterburner lr några andra program som kan påverka GPUn samt olika drivrutiner men det fortsätter krascha

Drivrutinen hjälpte inte, så jag fick kortet reklamerat, tyvärr tröttnade jag och skaffade ett 2060 super. Glömde stänga av freesync på skärmen bara.. så liten kort felsökning vid första speltestet Och nej min nuvarande skärm är inte kompatibel med g-sync.

Testa kör utan freesync om du har det igång, annars försök med dem du köpte grafikkortet av.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon8870:

Drivrutinen hjälpte inte, så jag fick kortet reklamerat, tyvärr tröttnade jag och skaffade ett 2060 super. Glömde stänga av freesync på skärmen bara.. så liten kort felsökning vid första speltestet Och nej min nuvarande skärm är inte kompatibel med g-sync.

Testa kör utan freesync om du har det igång, annars försök med dem du köpte grafikkortet av.

Bra att reklamationen gick bra, RTX2060 Super är ett fint kort.

Tråkigt bara att du gick över till den mörka sidan.

Skrivet av Yoda:

Once you start down the dark path,
forever will it dominate your destiny,
consume you it will.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Bra att reklamationen gick bra, RTX2060 Super är ett fint kort.

Tråkigt bara att du gick över till den mörka sidan.

Jag hade redan fått första utbytt, andra kortet hade liknande problem och nu tredje gången fanns inte kortet kvar.

Så länge jag inte får problem med svart skärm igen så får det gå