AMD Ryzen 5 3600X och 5 3600

Permalänk

@Dual-Tjur: du gillar bara att läsa vad du vill va? Du tror inte prestanda, platform, pris väger in i deras totala omdöme?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Intel trollen är som iglar, deras världsbild rämnar okontrollerat

Någon som såg Epyc presentationen? Alla stora aktörer är på tåget och med stor entusiasm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Intel trollen är som iglar, deras världsbild rämnar okontrollerat

Någon som såg Epyc presentationen? Alla stora aktörer är på tåget och med stor entusiasm.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker helt tvärt om. SweC är tydligt AMD-sided om man ser till användarna.

Dom kan inte erkänna att en över 2,5 år gammal 7700k (5ghz), fortfarande slår nya Ryzen i de flesta spel.

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

@Dual-Tjur: du gillar bara att läsa vad du vill va? Du tror inte prestanda, platform, pris väger in i deras totala omdöme?

näääää, räcker ju bara att titta på 9700K mot 3600x (bra produkter)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Ja, vi kör med så minimala tjänster i bakgrunden som möjligt.
Vi sätter inget fast varvtal för fläktarna utan låter dom köras i normala lägen, men höjer powerlimit på 2080 Ti t.ex. Allt sitter på en öppen testrigg.
Kika mer på testsidan om du är sugen på mer info.

Om vi skulle använda stockkylaren för AMD-systemen måste vi göra samma för Intel som sällan skickar med en kylare med sina processorer.

Helst borde både CPU- & GPU-tester utföras i ett typ DOS-system där inget puttrar i bakgrunden, i Windows finns tjänster som kan ge mer eller mindre påverkan om de kickar in under ett test. Vid körning av exempelvis Geekbench i ett icke strypt system, då kan resultatet diffa ganska mycket mellan olika mätningar.

Vad beträffar kylning så anser jag att GN gör helt rätt, här: https://www.gamersnexus.net/guides/3491-explaining-precision-... anges: "We’re careful to use the same high-quality NZXT X62 liquid cooler on every CPU we test with the fans and pumps at max speed to avoid any throttling, eliminating the thermal variable, but if we weren’t or if a reviewer were less scrupulous, performance would be directly affected on Ryzen 3000 chips based on the cooler used.", för då är det CPUns kapacitet som mäts opåverkad av vad som kyler den (obs - självklart samma typ kylpasta!).

För den som är intresserad, här är ytterligare länkar till GNs tester av Ryzen:
https://www.gamersnexus.net/hwreviews/3489-amd-ryzen-5-3600-c...
https://www.gamersnexus.net/news-pc/3492-ryzen-cpu-thermals-m...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Jag tycker helt tvärt om. SweC är tydligt AMD-sided om man ser till användarna.

Dom kan inte erkänna att en över 2,5 år gammal 7700k (5ghz), fortfarande slår nya Ryzen i de flesta spel.

I dom flesta Gamla spel, om man vill spela samma gamla spel om och om och struntar i all annan prestanda - varsågod!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Intel trollen är som iglar, deras världsbild rämnar okontrollerat

Någon som såg Epyc presentationen? Alla stora aktörer är på tåget och med stor entusiasm.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag försökte hitta presentationen igår men den fanns inte t.ex på AMD:s hemsida som t.ex 7.7.
Måste väl hitta den på youtube nu antar jag. SC komer säkert med en nyhet idag, det är ju större nyhet än 3600s

https://www.youtube.com/results?search_query=AMD+EPYC+ROME

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Cheewie:

Jag fattar inte varför ni kör olika minnen/hastigheter på de olika CPU:erna som stödjer DDR4. Det är väl CPU:erna som testas och inte plattformen/specen?

För att tillverkarna har specificerat en hastighet som med säkerhet kommer fungera med en arkitektur? Visst man kan köra alla på en RAM-hastighet men vilken ska man ta som fungerar på alla arkitekturer och ger än en rättvis bild av prestandan?

Skrivet av Cheewie:

Jag är trött på att behöva bläddra på swec mellan flera tester eller flera flikar för att få ut en klar bild av prestandan. Gamers Nexus gör det mkt bättre där de testar med samma minnen och visar allt i en stor tabell. Där de flesta aktuella CPU:er är med i stock/OC.

Har sett GNs tabeller med OC och icke-OC, blir bara ett clusterfuck med modeller, hastigheter, FPS och poäng. Finns för och nackdelar med bägge.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

@the squonk: pretty much, brorsans gamla kabylake i5 överklockad får väldigt fin FPS i CS, men där slutar det positiva med den.

Den är sjukt trist att använda i nya titlar då det är en stutter fest. Avarage fpsn ser bra ut men thats it.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

I dom flesta Gamla spel, om man vill spela samma gamla spel om och om och struntar i all annan prestanda - varsågod!

Skickades från m.sweclockers.com

Gamla spel? 3600/X presterar väl likvärdigt med 7700k i alla spel i detta test förutom total war? Tycker inte de andra fyra titlarna ser speciellt gamla ut.

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Har sett GNs tabeller med OC och icke-OC, blir bara ett clusterfuck med modeller, hastigheter, FPS och poäng. Finns för och nackdelar med bägge.

ja. men enklare t.ex när man vill jämföra de 2 så man är intresserad av. bara och pausa och det tar 2-3sek extra.
Dock överdriver han lite. Har 37 tums skärm och även full-mode så är allt för smått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Jag tycker helt tvärt om. SweC är tydligt AMD-sided om man ser till användarna.

Dom kan inte erkänna att en över 2,5 år gammal 7700k (5ghz), fortfarande slår nya Ryzen i de flesta spel.

Måste erkänna att både i Apex legends, pubg och csgo blev det bättre med 3600 än 7700k @ 4,8 Ghz. CSGO klev jag nog upp runt 100 fps men det är nog mycket pga den stora cachen och att minnena klockar bättre med min 3600 än 7700k.

Sen att jag slipper stutters och drops när jag har en stream på andra skrämen gör valet enkelt. Sen blev också min kostnad för bytet låg och vet inte om jag hade varit lika nöjd om jag betalat fullpris utan att sälja min 7700k plattform. Väger man dock in att jag kommer kunna byta CPU till något värre vid behov och om ryktena stämmer så kan jag också kasta i en Zen 3 nästa år när Z270 är en stendöd plattform så känns det ganska bra att ha kommit bort från den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Ja, vi kör med så minimala tjänster i bakgrunden som möjligt.
Vi sätter inget fast varvtal för fläktarna utan låter dom köras i normala lägen, men höjer powerlimit på 2080 Ti t.ex. Allt sitter på en öppen testrigg.
Kika mer på testsidan om du är sugen på mer info.

Om vi skulle använda stockkylaren för AMD-systemen måste vi göra samma för Intel som sällan skickar med en kylare med sina processorer.

Men det betyder oxå ”för få den prestanda vi får måste du köpa en kylare för 1000:-”
Testa med den kylare som kommer med och kompletera med mervärdet av att lägga ytterligare 1000:- på kylare

Jag kör just nu min 3800x med den kylare som kom med och det fungerar bra. Med min tidigare i7 7700K var jag tvingad att köpa till en kylare för mellan 500-1000:-. Och det för att ens kunna använda CPUn

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Måste erkänna att både i Apex legends, pubg och csgo blev det bättre med 3600 än 7700k @ 4,8 Ghz. CSGO klev jag nog upp runt 100 fps men det är nog mycket pga den stora cachen och att minnena klockar bättre med min 3600 än 7700k.

Sen att jag slipper stutters och drops när jag har en stream på andra skrämen gör valet enkelt. Sen blev också min kostnad för bytet låg och vet inte om jag hade varit lika nöjd om jag betalat fullpris utan att sälja min 7700k plattform.

Grabbarna här tycker din 7700 är mycket bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Jag tycker helt tvärt om. SweC är tydligt AMD-sided om man ser till användarna.

Dom kan inte erkänna att en över 2,5 år gammal 7700k (5ghz), fortfarande slår nya Ryzen i de flesta spel.

Hoppas jag inte fördärvar diskussionen men jag tycker många ändå håller med att Ryzen presterar sämre i spel än gamla Intel cpuer. Men Ryzen slår Intel hårt väldigt hårt på många andra ställen. men på spel så är den efter som sagt. På gott och ont får man välja det som passar en bäst Men jag tycker inte man ska säga att någon presterar kasst eller så, både AMD och Intel gör fantastiska cpuer. Speciellt kul är det att AMD har lyckats komma tillbaka så mycket som dom gjort ändå.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

näääää, räcker ju bara att titta på 9700K mot 3600x (bra produkter)

I5 8400 fick också utmärkelsen utmärkt. Likaså 8700K/8600K/8350K. Efter dessa och på senare tid har väl intel höjt priserna rätt så kraftigt.

Pris vid publicering: 3 795 kronor för i7 8700K
Pris vid publicering: 4 890 kronor för i7 9700k
Jämfört mot
Pris vid publicering: 2 349 kronor för 3600.

Sett till prisnivån, jädrigt mycket prestanda för prislappen (för 3600) och fullt tillräcklig prestanda för de flesta. Jag förstår inte varför du ifrågasätter utmärkelsen, det är helt enkelt en jädrigt bra och prisvärd produkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Vad menar du med matchar intel för 2 år sedan?

Detta är budgetprocessorerna som AMD släppt. Vill du köpa en processor som krossar Intels bästa så sikta mot amd's 12 kärniga.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis det jag menade, du förstod nog inte mitt inlägg korrekt.

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Ryzer:

Jag tycker helt tvärt om. SweC är tydligt AMD-sided om man ser till användarna.

Dom kan inte erkänna att en över 2,5 år gammal 7700k (5ghz), fortfarande slår nya Ryzen i de flesta spel.

Du vet väl att flesta sitter och renderar filmer hela dagarna i enda och loopar cinebench, och aldrig spelar något spel alls..... /sarkasm

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Stort plus med uppdaterade titlar för testerna 👍 sen kan man ju inte klaga på sitt inköp av 8700k vid release har och fortsätter leverera sjukt bra prestanda för priset. Kul å se att man kan få i stort sett samma prestanda idag för en tusing mindre, det är en trevlig utveckling som gynnar alla.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Skrivet av Elektron:

I5 8400 fick också utmärkelsen utmärkt. Likaså 8700K/8600K/8350K. Efter dessa och på senare tid har väl intel höjt priserna rätt så kraftigt.
Pris vid publicering: 3 795 kronor för i7 8700K
Pris vid publicering: 4 890 kronor för i7 9700k
Jämfört mot
Pris vid publicering: 2 349 kronor för 3600.
Sett till prisnivån, jädrigt mycket prestanda för prislappen (för 3600) och fullt tillräcklig prestanda för de flesta. Jag förstår inte varför du ifrågasätter utmärkelsen, det är helt enkelt en jädrigt bra och prisvärd produkt.
Skickades från m.sweclockers.com

WOW. det överraskar mig. Kanske borde SC införa en skala hur mycket som vägs in? Vissa engelska PC-tidningar kör med det t.ex.
lite svårt att överväga som konsument. Man ser båda är utmärkta (9900K och 9400) och den ena är över 50% billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

WOW. det överraskar mig. Kanske borde SC införa en skala hur mycket som vägs in? Vissa engelska PC-tidningar kör med det t.ex.
lite svårt att överväga som konsument. Man ser båda är utmärkta (9900K och 9400) och den ena är över 50% billigare.

Ja de är väl helt enkelt utmärkta produkter för sin prisgrupp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Elektron:
Jag upprepar. Utmärkt och prisvärd betyder inte samma sak. Dessa är prisvärda och dessa är utmärkta är ju som grodor och äpplen.

En produkt kommer att alltid ha samma prestanda men prisvärdigheten kan ändras dramatiskt ganska fort.

Permalänk
Medlem

Sitter verkligen många här med gamla 6700K/7700K eller nyare 9600K eller 3600 parat med 2080Ti? På detta sitter de och spelar bara gamla onlinespel i 1080p. Säkert någon, men det känns inte som att den genomsnittliga 2080Ti-ägaren sitter med simpla mellanklass-CPUer.

Med normala konfigurationer och upplösningar anpassat för det grafikkort folk har, dvs 1080Ti/2080 och uppåt parat med ett 9900K/3900X och sedan en fallande skala ner till 9600K/3600 parat med 1060/RX580 så tror jag inte att någon märker någon skillnad på vilken CPU som sitter i burken.

Det är fördelen för oss som bygger själv, bara plocka den produkt som passar bäst till den budget och användningsområde som man tänker sig. Då är det svårt att påstå att det finns många bättre val än 3600 parat med ett bra B450 moderkort om det är ett system som ska göra lite vad som och som inte får kosta för mycket. Dessutom ett system som går att uppgradera sjukt billigt om 2 år till det senaste AM4-alternativ som bjuds på då.

Utmärkt produkt? Ja absolut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

I dom flesta Gamla spel, om man vill spela samma gamla spel om och om och struntar i all annan prestanda - varsågod!

Skickades från m.sweclockers.com

battlefield v = november 2018, total war three kingdoms = maj 2019, far cry new dawn = februari 2019, AC Oddyssey = oktober 2018, the division 2 = mars 2019.

Skrivet av the squonk:

Grabbarna här tycker din 7700 är mycket bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Och den här kommentaren handlar alltså om en användare som fick bättre fps med sin Ryzen 3600 i csgo än med sin gamla i7 7700 som var överklockad.

CSGO släpptes 2012, så det är bara i de flesta gamla spel som Ryzen 3600 fungerar bättre.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

@Elektron:
Jag upprepar. Utmärkt och prisvärd betyder inte samma sak. Dessa är prisvärda och dessa är utmärkta är ju som grodor och äpplen.

En produkt kommer att alltid ha samma prestanda men prisvärdigheten kan ändras dramatiskt ganska fort.

Det skriver trots allt "Pris vid publicering" under utmärkelsen så att man kan se och bedöma själv.

Det låter som du har hängt upp dig mer på din tolkning av ordet utmärkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Dual-Tjur:

@Elektron:
Jag upprepar. Utmärkt och prisvärd betyder inte samma sak. Dessa är prisvärda och dessa är utmärkta är ju som grodor och äpplen.

En produkt kommer att alltid ha samma prestanda men prisvärdigheten kan ändras dramatiskt ganska fort.

Vad tycker du väger mest vid bedömningar? Och vad skulle du sätta för betyg på Intel Core 9000-serien och Ryzen 3000-serien?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Helst borde både CPU- & GPU-tester utföras i ett typ DOS-system där inget puttrar i bakgrunden, i Windows finns tjänster som kan ge mer eller mindre påverkan om de kickar in under ett test. Vid körning av exempelvis Geekbench i ett icke strypt system, då kan resultatet diffa ganska mycket mellan olika mätningar.

Vad beträffar kylning så anser jag att GN gör helt rätt, här: https://www.gamersnexus.net/guides/3491-explaining-precision-... anges: "We’re careful to use the same high-quality NZXT X62 liquid cooler on every CPU we test with the fans and pumps at max speed to avoid any throttling, eliminating the thermal variable, but if we weren’t or if a reviewer were less scrupulous, performance would be directly affected on Ryzen 3000 chips based on the cooler used.", för då är det CPUns kapacitet som mäts opåverkad av vad som kyler den (obs - självklart samma typ kylpasta!).

För den som är intresserad, här är ytterligare länkar till GNs tester av Ryzen:
https://www.gamersnexus.net/hwreviews/3489-amd-ryzen-5-3600-c...
https://www.gamersnexus.net/news-pc/3492-ryzen-cpu-thermals-m...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker lite tvärt om, skulle vilja ha lite tester där fler tjänster är igång. Vem sitter och spelar på en helt nyinstallerad dator med inget igång? Jag sitter ofta med webbläsare med 20+ flikar, 1-2 streams uppe, pratprogram, steam, origin osv osv.

Men jag förstår att när man gör tester så måste man utesluta att andra program förstör testen, typ att någon tjänst börjar köra update mitt i ett test

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Sitter verkligen många här med gamla 6700K/7700K eller nyare 9600K eller 3600 parat med 2080Ti? På detta sitter de och spelar bara gamla onlinespel i 1080p. Säkert någon, men det känns inte som att den genomsnittliga 2080Ti-ägaren sitter med simpla mellanklass-CPUer.

Med normala konfigurationer och upplösningar anpassat för det grafikkort folk har, dvs 1080Ti/2080 och uppåt parat med ett 9900K/3900X och sedan en fallande skala ner till 9600K/3600 parat med 1060/RX580 så tror jag inte att någon märker någon skillnad på vilken CPU som sitter i burken.

Det är fördelen för oss som bygger själv, bara plocka den produkt som passar bäst till den budget och användningsområde som man tänker sig. Då är det svårt att påstå att det finns många bättre val än 3600 parat med ett bra B450 moderkort om det är ett system som ska göra lite vad som och som inte får kosta för mycket. Dessutom ett system som går att uppgradera sjukt billigt om 2 år till det senaste AM4-alternativ som bjuds på då.

Utmärkt produkt? Ja absolut.

Skickades från m.sweclockers.com

Man testar alltid processorerna med det bästa grafikkortet för att se var själva processorn sätter stop. Om dom skulle köra test med 1060 så skulle du ju inte kunnat se vilken som faktiskt är bäst av de olika processorerna.
Detta är exakt som på grafikkortstester där man kör den bästa processorn och för att kunna se vad som stannar först i de olika scenariona. Absolut inget konstigt, vill du veta hur ett 1060 eller 580 presterar så ska du ju inte gå in i en processorrecension utan det är nog bättre att kolla på de kortens recensioner istället.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Dual-Tjur:

Jag skrev ju att ni inte är "köpta" enligt direktiv då ni hade en privat CPU. Jag ber om ursäkt för att jag sa att testet var under direktiv men jag råkade läsa just före en som var det, och sen er test som inte är det vilket jag tror 100% på (inga golden samples vid OC)

edit: strök över texten i inlägget där jag skrev det.

Däremot så håller jag fast att utmärkelserna är inte OK. Och det är konstruktivt för att jag äger en 9600K som inte fick något utmärkelse alls, men kan väga in prisvärdigheten. Det är första gg jag kritiserar betygen för att jag tycker jag har bra skäll.

1) Om ni säger att priserna är så viktiga då ska ni helst kontakta Stefan Ingves och fråga hur kronan ligger till. Tillgången och efterfrågan samt andrahandsvärdet är också viktiga om man vill bedöma prisvärdigheten.
2) Min kritik gäller 9900K mot 3600 (utmärkta) och 9700K mot 3600X (bra produkter). Tror knappast någon annan i världen gav så höga betyg åt AMD jämfört intel just i dessa jämförelser. 3600X kommer aldrig vara i närheten av 9700K:s volymer och popularitet. 9900K och 3600 är tydligen samma men den ena var ju premium nyhet och den andra budget 1år senare.

BÄSTA COFFE LAKE CPU = SÄMSTA ZEN2 CPU 1 år senare =UTMÄRKTA. (nej nej nej)

Håller med men detta är väl lite svårt att genomföra kan jag tänka mig.

Det står dig helt fritt att ha en annorlunda åsikt än oss gällande våra utmärkelser och jag har full förståelse för om någon som enbart bryr sig om spelprestanda hade valt andra betyg på respektive processor. Nu tittar vi som nämnt på helheten och inte bara en aspekt när vi sätter betyg. Sen är det bara naturligt att Intel inte får lika bra utmärkelser som tidigare när AMD har produkter som faktiskt är vettiga. Skillnad var det innan Ryzen, då var det mer eller mindre givet att varje K-processor från Intel fick en utmärkelse då de var de bästa – och enda – alternativen på marknaden.

Gällande Core i5-9600K motiverade vi varför den inte fick någon utmärkelse, men skrev också i sammanfattningen att den hade ett övertag i just spel. Är det det enda som räknas för en själv är det klart att den processorn är det bättre valet, men helheten tyckte vi helt enkelt inte var prisvärd. Från sammanfattningen i testet:

"Prisuppgången från föregående generation är inte heller särskilt rolig. Vid butikspriset 3 290 kronor hamnar modellen på kollisionskurs med AMD:s Ryzen 2700X – en modell som känns mer välbalanserad som helhet. Det som utmärker Core i5-9600K i den jämförelsen är spelprestandan, där Intel har övertaget i processorbundna scenarion."

Vad Sveriges Riksbank som är större än en person (Stefan Ingvis) har med saken att göra förstår jag inte då vi tittar på alternativen från konkurrenter. Oavsett AMD eller Intel drabbas deras respektive produkter lika mycket av att vi har en svag krona, så konkurrenssituationen och den procentuella skillnaden bör rimligen vara densamma oavsett hur svag eller stark vår valuta är. All hårdvara har blivit dyrare för oss svenskar oavsett vilket märke man tittar på.

Sammanfattningsvis bryr vi oss om mer än bara spelprestanda när vi sätter betyg. Är det spel och i princip ingenting annat som räknas för en själv så ja, då håller jag helt med om att Intel är ett bättre alternativ trots att AMD lyckas brygga gapet rejält med Ryzen 3000-serien. Jag har själv inga problem att rekommendera en Core i9-9900K eller Core i7-9700K och har gjort det även efter att Ryzen 3000 lanserades, men det var också till personer som gjorde uttryck för att de mer eller mindre enbart spelar med sina datorer.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Man testar alltid processorerna med det bästa grafikkortet för att se var själva processorn sätter stop. Om dom skulle köra test med 1060 så skulle du ju inte kunnat se vilken som faktiskt är bäst av de olika processorerna.
Detta är exakt som på grafikkortstester där man kör den bästa processorn och för att kunna se vad som stannar först i de olika scenariona. Absolut inget konstigt, vill du veta hur ett 1060 eller 580 presterar så ska du ju inte gå in i en processorrecension utan det är nog bättre att kolla på de kortens recensioner istället.

Det skrev jag inte. Jag påstår att folk är smarta nog att läsa tester och ta beslut därefter. Att para 2080Ti med billigare CPUer tog jag upp för denna diskussion vi har i tråden, det hade inget med testet att göra.

Jag förstår ärligt inte varför vi inte läser varandras inlägg innan vi svarar. Som du gjorde nu. Jag skrev inte det du svarar på.

Skickades från m.sweclockers.com