AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Intressant att du valde att bortse från den bild jag pratade om. Sen är det inte samma procentuella skillnad mellan snitt & 1% low på de övriga heller, även om du tycker att det ser ut som det

wwz 3000mhz cl16 154 av 213 är ca 72% wwz 3800 cl 16 175 av 229 är ca 76% FCN 3000 cl16 89 av 107 är ca 83% FCN 3800 cl 16 100 av 118 är ca 85%. Räknar jag på ett tokigt sätt så säg gärna till. Jag tycker i alla fall att skillnaden ser ut att vara ungefär lika stor.

Jag säger inte att minnet inte gör skillnad, utan att det kanske finns annat som gör större skillnad för prestandan i spel. Ex en uppgradering av grafikkortet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

3200 MHz cl15/16 finns ju för runt 1000kr och du får nog 500kr+, iaf på tradera. Sen exakt vad det ger, beror på vad du spelar. Men utan XMP och med XMP i pubg med min gamla 2600X var stor skillnad i hur det flöt på och utan tvekan värt 500kr.

cl15 3000mhz för 849 kr här just nu - https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Likvärdig prestanda som cl16 3200mhz om man följer ram sheet

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1rqnHgPrG059fpOjArpc_n...

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

wwz 3000mhz cl16 154 av 213 är ca 72% wwz 3800 cl 16 175 av 229 är ca 76% FCN 3000 cl16 89 av 107 är ca 83% FCN 3800 cl 16 100 av 118 är ca 85%. Räknar jag på ett tokigt sätt så säg gärna till. Jag tycker i alla fall att skillnaden ser ut att vara ungefär lika stor.

Kommer 1% low att vara förhållandevis mindre skillnad i alla spel med högre frekvens/mindre latens och tester? nej, på precis samma sätt som minne enbart spelar störst roll i CPU limiterade situationer kommer du också se att 1% low inte alltid kommer närmare i förhållande till snitt fps men du kommer i det läget ändå få betydligt högre lägsta FPS. Med det sagt kan du väl för i glödheta inte försöka & sitta & argumentera för att upp till ~25% skillnad i snitt fps inte är värt pengar? Den skillnaden är praktiskt taget skillnaden mellan ett GTX1080Ti och ett RTX2080Ti, att kategorisera den som "praktiskt taget ingen alls" blir ärligt talat en smula löjeväckande.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Kommer 1% low att vara förhållandevis mindre skillnad i alla spel med högre frekvens/mindre latens och tester? nej, på precis samma sätt som minne enbart spelar störst roll i CPU limiterade situationer kommer du också se att 1% low inte alltid kommer närmare i förhållande till snitt fps men du kommer i det läget ändå få betydligt högre lägsta FPS.

Jag är med på att du får bättre FPS om både genomsnitt och 1% lägsta är högre. Men om man tänker såhär. Du har 100FPS som 1% lägsta och 125FPS som genomsnitt Det är en skillnad på 25FPS och 25% är det trevligare än 125 som 1% lägsta och 156 som genomsnitt det är en större skillnad (31FPS) men fortfarande 25% då borde väl det senare exemplet upplevas som ryckigare eftersom det hoppar över ett större spann? Jag är mest nyfiken eftersom jag själv överlag brukar kika på enbart medel FPS och aldrig blivit besviken.

Citat:

Med det sagt kan du väl för i glödheta inte försöka & sitta & argumentera för att upp till ~25% skillnad i snitt fps inte är värt pengar? Den skillnaden är praktiskt taget skillnaden mellan ett GTX1080Ti och ett RTX2080Ti, att kategorisera den som "praktiskt taget ingen alls" blir ärligt talat en smula löjeväckande.

Nej 25% i genomsnitt är inte värdelöst. Men det var ju mellan 2133 och 3800 minnen. Därför jag inte la så stor vikt vid det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Måste säga att jag, nu nästan en månad efter lansering, är rätt besviken på MSI och att de fortfarande inte har ett nyare BIOS än den lanserad 2 juli till mitt moderkort (i signaturen). Bra att de inte glömt bort befintliga kunder med 300 och 400-serien förstås men när man lagt ut drygt 3000kr på deras X570-moderkort hade de gärna fått anstränga sig lite till. Till och med ASUS har ju fått näven ur och släppt uppdateringar.

Systemet har fungerat fint dock, även med mina tråkiga minnen. Inte riktigt hundra över spänningen, har ett snitt på över 1,45V average men vid exempelvis Cinebench så sjunker spänningen förstås. Nu idlar mitt system ganska mycket, vilket kanske förklarar spänningen. Kör senaste AMD chipsetdrivarna, köra Ryzen Balanced eller Windows balanced gör ingen skillnad. Inte helt uppdaterad, är på sida 269 i tråden men hoppade framåt nu hehe.

Edit:

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Intressant att du valde att bortse från den bild jag pratade om. Sen är det inte samma procentuella skillnad mellan snitt & 1% low på de övriga heller, även om du tycker att det ser ut som det

Är väl för att det gäller ett 1060 som presterar ungefär som ett rx580. Och där var ju inte skillnaden så stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Är väl för att det gäller ett 1060 som presterar ungefär som ett rx580. Och där var ju inte skillnaden så stor.

Det beror helt på vilka spel du kör och vid vilka inställningar/upplösning, du kan även med ett 1060 bli cpu bunden. Därför bör man alltid kika på vad man ska göra med burken innan man drar svepande slutsatser som inte nödvändigtvis stämmer för fem öre i den situation man sedan brukar prylarna.

Ska man generalisera så ligger sweetspot för minnen precis som AMD pratat om runt 3600MT/s med lagom latens för Zen2, över detta ger bara mindre och mindre i retur på investering, absolut lägsta man ska gå annars sett till kostnad är i mitt tycke 3200, att tjäna 50kr på att ta ett 2667MT/s minneskit är bara stendumt i mitt tycke, om det råkar vara ett billigt kit med extremt bra chip på & man drar en jackpot i kisellotteriet så kan dock även det billigaste kittet klocka bra.

Man kan inte säga att minnesprestanda inte spelar roll och man kan heller inte säga att det alltid spelar roll, sanningen är att det beror helt på användning och omständigheter, vilka får man reda ut själv & basera köpbeslut på.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Måste säga att jag, nu nästan en månad efter lansering, är rätt besviken på MSI och att de fortfarande inte har ett nyare BIOS än den lanserad 2 juli till mitt moderkort (i signaturen). Bra att de inte glömt bort befintliga kunder med 300 och 400-serien förstås men när man lagt ut drygt 3000kr på deras X570-moderkort hade de gärna fått anstränga sig lite till. Till och med ASUS har ju fått näven ur och släppt uppdateringar.

Systemet har fungerat fint dock, även med mina tråkiga minnen. Inte riktigt hundra över spänningen, har ett snitt på över 1,45V average men vid exempelvis Cinebench så sjunker spänningen förstås. Nu idlar mitt system ganska mycket, vilket kanske förklarar spänningen. Kör senaste AMD chipsetdrivarna, köra Ryzen Balanced eller Windows balanced gör ingen skillnad. Inte helt uppdaterad, är på sida 269 i tråden men hoppade framåt nu hehe.

Edit:
https://i.imgur.com/9npm4sv.png

Har du provat att göra en reset av strömplanerna & sen ominstallation av chipset drivarn?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Måste säga att jag, nu nästan en månad efter lansering, är rätt besviken på MSI och att de fortfarande inte har ett nyare BIOS än den lanserad 2 juli till mitt moderkort (i signaturen). Bra att de inte glömt bort befintliga kunder med 300 och 400-serien förstås men när man lagt ut drygt 3000kr på deras X570-moderkort hade de gärna fått anstränga sig lite till. Till och med ASUS har ju fått näven ur och släppt uppdateringar.

Systemet har fungerat fint dock, även med mina tråkiga minnen. Inte riktigt hundra över spänningen, har ett snitt på över 1,45V average men vid exempelvis Cinebench så sjunker spänningen förstås. Nu idlar mitt system ganska mycket, vilket kanske förklarar spänningen. Kör senaste AMD chipsetdrivarna, köra Ryzen Balanced eller Windows balanced gör ingen skillnad. Inte helt uppdaterad, är på sida 269 i tråden men hoppade framåt nu hehe.

Edit:
https://i.imgur.com/9npm4sv.png

Stirra dig inte blind på hwinfo...

Men det ser ut som du har något som boostar nästan alla cores...
Jag fick mycket bättre idle efter att ha avinstallerat dragon center och framför allt mystic light. (ska ha kommit en uppdatering men jag har inte kollat den).

Kolla annars https://www.reddit.com/r/Amd/comments/clhclj/fix_for_some_of_...

Citat:

I know some people prefer not to run some sketchy tool from a site and for those you can use this command in powershell "powercfg /energy /duration 5". This will generate a report. You would open this in your browser of choice. You will want to look for "Outstanding Timer Request". These are items that are changing Windows Timer from the default of 15ms to 1ms. When your computer is idling it should be at 15ms. If it's at anything below that chances are an app is causing an issue. This isn't limited to monitoring apps like AMD warned us against during the launch.

So below is a list of apps I know many of us have had problems with. I wasn't able to solve the issue in all of them, but in some I found a feature or two to turn off that let me keep the program without the Windows Timer getting locked at 1ms.

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Skulle inte förvåna mig om du kommer upp i 3600 utan större problem, IMC verkar massivt förbättrad mot Ryzen 2000.

Får jag nog pröva sen vid tillfälle. Kör corsair lpx 3200mhz minne. Troligtvis inte b-die men kanske klarar lite oc endå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Nu har jag dragit åt timings och höjt volten bara för att testa ligger på helt onödiga 1.37 bara för att då jag lagt fläkt märker jag att jag kan dra åt timings bra mycket mer allt under 40c verkar fungera skit bra på B-die, testa er fram ska fortsätta köra denna test som failade tidigare (utan fläkt), min nya latency ligger på 63.2 nu.
Ska testas mer imon. Låter det fortsätta rulla under natten även då jag är ganska säker på att det inte blir några errors.

Settings om ni vill testa för dessa latency's

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

Nu har jag dragit åt timings och höjt volten bara för att testa ligger på helt onödiga 1.37 bara för att då jag lagt fläkt märker jag att jag kan dra åt timings bra mycket mer allt under 40c verkar fungera skit bra på B-die, testa er fram ska fortsätta köra denna test som failade tidigare (utan fläkt), min nya latency ligger på 63.2 nu.
Ska testas mer imon. Låter det fortsätta rulla under natten även då jag är ganska säker på att det inte blir några errors.

https://i.ibb.co/9W1JVMt/111.png

https://i.ibb.co/6ns9WfP/test.jpg

Settings om ni vill testa för dessa latency's

https://i.ibb.co/rxdMfhV/settings.jpg

Ja, helt klart att höga temps verkar vara största orsaken till räknefel på B-die, måste skaffa fläkt

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag har stött på lite märkligt fenomen, Firestrike avbryts ibland med anledning "cancelled by user". Nästan ständigt nu i combined test, både med mina tidigare minnesinställningar på 3400mhz, och även nu med 3600mhz.

Skydiver och Timespy går igenom utan problem. Jag får inga krasher eller bluescreens, endast att testet avbryts.

Inga konstigheter i spel hittills heller. Kan detta vara minnesrelaterat ens? Om någon timing var off, eller för låg spänning, då borde man väl få en krash, frysning eller bluescreen?

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Jag har stött på lite märkligt fenomen, Firestrike avbryts ibland med anledning "cancelled by user". Nästan ständigt nu i combined test, både med mina tidigare minnesinställningar på 3400mhz, och även nu med 3600mhz.

Skydiver och Timespy går igenom utan utan problem. Jag får inga krasher eller bluescreens, endast att testet avbryts.

Inga konstigheter i spel hittills heller. Kan detta vara minnesrelaterat ens? Om någon timing var off, eller för låg spänning, då borde man väl få en krash, frysning eller bluescreen?

Aldrig varit med om, konstigt fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

Har du provat att göra en reset av strömplanerna & sen ominstallation av chipset drivarn?

Tack, började titta på detta igår kväll men fick avbryta. Ska titta lite närmare efter jobbet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bagaget:

Stirra dig inte blind på hwinfo...
https://i.imgur.com/eGb2q6T.png
Men det ser ut som du har något som boostar nästan alla cores...
Jag fick mycket bättre idle efter att ha avinstallerat dragon center och framför allt mystic light. (ska ha kommit en uppdatering men jag har inte kollat den).

Kolla annars https://www.reddit.com/r/Amd/comments/clhclj/fix_for_some_of_...

Tack! Blir att testa lite närmare efter jobbet. Då jag behövde stänga ner och dra ur systemet (åskväder på ingång) så provade jag att stänga av lite program. När Nvidia Settings/GFE stängdes ner så kröp spänningen ner under 1V i Idle. Kan vara något mer program som gör det så blir att följa ditt tips för att mer noggrant hitta källan.

Förhoppningsvis går det banta ner antalet Nvidia-moduler men i värsta fall får GFE tas bort helt. Använder ingen funktionalitet där i dagsläget så en liten förlust tills en lösning hittas i programmet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Ja, helt klart att höga temps verkar vara största orsaken till räknefel på B-die, måste skaffa fläkt

Får man räknefel vid 1.45v pga värme så är det extremt höga odds att moderkortet övervoltar nåt jävulskt, man måste alltid kontrollera vad man i slutändan har för spänning inte bara lita på det värde man sätter, llc kan förskjuta spänning rätt duktigt om felinställt. Vid riktig 1.456v landar jag på 39 grader efter ett par timmar i full load mem test med 20 instanser. Kommer ni upp i 50 grader på 1.45v satt spänning tror jag inte jättehårt på det värdet faktiskt hålls. Tänk på att jag har inte fläkt mot minnen och jag har heller ingen CPU fläkt som hjälper till att kyla och mina minnen har en pytteliten heatspreader.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Är det mer eller mindre bekräftat nu att den större cachen på 3900X (bl.a. L3 på 64 MB) ger en prestandaskillnad i diverse spel? Kan tänka mig att den gör det i och med hur Broadwell-CPU:erna med 128 MB L4-cachen/eDRAM presterade jämfört mot de lite högre klockade Skylake-CPU:erna, men skulle vara intressant att se hur pass stor skillnad en dubbelt så stor cache på 3900X gör för skillnad (om det nu finns någon märkbar sådan) jämfört mot 3600/3600X/3700X/3800X när lika många kärnor används.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Discord verkar också tvinga upp cores rejält. Direkt jag stängde av discord dök den ner till 0.25vcore så det är nog lite buggar kvar att fixa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Är det mer eller mindre bekräftat nu att den större cachen på 3900X (bl.a. L3 på 64 MB) ger en prestandaskillnad i diverse spel? Kan tänka mig att den gör det i och med hur Broadwell-CPU:erna med 128 MB L4-cachen/eDRAM presterade jämfört mot de lite högre klockade Skylake-CPU:erna, men skulle vara intressant att se hur pass stor skillnad en dubbelt så stor cache på 3900X gör för skillnad (om det nu finns någon märkbar sådan) jämfört mot 3600/3600X/3700X/3800X när lika många kärnor används.

Cache hjälper och CCD-CCD core latency stjälper är väl det korta, det varierar med andra ord.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Jag har stött på lite märkligt fenomen, Firestrike avbryts ibland med anledning "cancelled by user". Nästan ständigt nu i combined test, både med mina tidigare minnesinställningar på 3400mhz, och även nu med 3600mhz.

Skydiver och Timespy går igenom utan problem. Jag får inga krasher eller bluescreens, endast att testet avbryts.

Inga konstigheter i spel hittills heller. Kan detta vara minnesrelaterat ens? Om någon timing var off, eller för låg spänning, då borde man väl få en krash, frysning eller bluescreen?

Brukar ske med för varm gpu eller instabil gpu men det är lite underligt att timespy går bra, har du provat att integritetskolla installationsfilerna för 3dmark i steam?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Får man räknefel vid 1.45v pga värme så är det extremt höga odds att moderkortet övervoltar nåt jävulskt, man måste alltid kontrollera vad man i slutändan har för spänning inte bara lita på det värde man sätter, llc kan förskjuta spänning rätt duktigt om felinställt. Vid riktig 1.456v landar jag på 39 grader efter ett par timmar i full load mem test med 20 instanser. Kommer ni upp i 50 grader på 1.45v satt spänning tror jag inte jättehårt på det värdet faktiskt hålls. Tänk på att jag har inte fläkt mot minnen och jag har heller ingen CPU fläkt som hjälper till att kyla och mina minnen har en pytteliten heatspreader.

Skickades från m.sweclockers.com

Men du har bara halva densiteten, klart att 16GB dual rank blir varmare. Lär ju dra ca dubbla effekten på samma yta.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Brukar ske med för varm gpu eller instabil gpu men det är lite underligt att timespy går bra, har du provat att integritetskolla installationsfilerna för 3dmark i steam?

Jag tvivlar starkt på att det är Gpun, har asus strix 2060, kör den på performance bios dessutom, så i full load i spel så toppar den 62 grader.

Det skulle kunna vara att Firestrike buggar av någon anledning? Det sker som sagt nästan 90% i sista testet, combined. Ibland sker det i någon av de andra testen i firestrike, Gpu test 1, eller Gpu test 2. Verkar även vara mera frekvent i just Firestrike, inte så mycket eller alls i Firestrike Extreme.

Haft denna gpu i flera månader nu, och kör massa tester innan med 4690k, aldrig vart med om liknande. Det som är nytt nu är dels 3dmark fullversion, Windows 10 ist för Win 7, Ryzen 3700x ist för 4690k, överclockade minnen då, överclockade nu.

Ska testa andra tester ikväll mera, jag körde skydiver, tänkte att jag pressar CPUN till max, men där går den igenom som sagt utan konstigheter, har iof endast kört 2 gånger, men ska testa mera ikväll.

Men om något var tokigt med minnen, borde det som sagt inte visa sig i andra program och spel, och då i form av frysning, krash eller bluescreen?

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

Överklockningen av minnet samt ökad spänning till 1.45v innebär att minnena blir ca 50 grader varma när jag spelar (möjligt at GPUn värmer upp dem en smula då jag för tillfället har luftström som går nerifrån och upp istället för fram till bak som många andra chassin). Efter ca 2 timmars lirande i AC:Odyssey märkte jag att en NPC under en konversation tillfälligt (mindre än en halv sekund) fick lite annan färg och några minuter senare kraschade spelet. Kollade Windows loggarna men hittar inga fel alls den senaste timmen. Kunde starta spelet sen och lira vidare en stund till innan det var läggdags.

Ska köra en sväng Memtest ikväll (den som ingår i DRAM Calculator) men vet inte om man ska köra "All unused RAM" eller något annat sätt?

Borde jag testa att sänka spänningen till säg 1.4v och se om det bootar?

Skrivet av anon5930:

Måste säga att jag, nu nästan en månad efter lansering, är rätt besviken på MSI och att de fortfarande inte har ett nyare BIOS än den lanserad 2 juli till mitt moderkort (i signaturen). Bra att de inte glömt bort befintliga kunder med 300 och 400-serien förstås men när man lagt ut drygt 3000kr på deras X570-moderkort hade de gärna fått anstränga sig lite till. Till och med ASUS har ju fått näven ur och släppt uppdateringar.

Systemet har fungerat fint dock, även med mina tråkiga minnen. Inte riktigt hundra över spänningen, har ett snitt på över 1,45V average men vid exempelvis Cinebench så sjunker spänningen förstås. Nu idlar mitt system ganska mycket, vilket kanske förklarar spänningen. Kör senaste AMD chipsetdrivarna, köra Ryzen Balanced eller Windows balanced gör ingen skillnad. Inte helt uppdaterad, är på sida 269 i tråden men hoppade framåt nu hehe.

Edit:
https://i.imgur.com/9npm4sv.png

MSI ligger nog sämst till gällande BIOS uppdateringar just nu. Väldigt tråkigt faktiskt!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Haft lite problem med mina minnen och tvingas köra CL18 för att få det att gå bra i 3000MHz, så impulsbeställde ett par https://www.dustinhome.se/product/5011144061/trident-z-neo-c-..., för 1553:-

Får se om det funkar bättre eller om jag måste byta ut moderkortet och uppgradera från B350 också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Haft lite problem med mina minnen och tvingas köra CL18 för att få det att gå bra i 3000MHz, så impulsbeställde ett par https://www.dustinhome.se/product/5011144061/trident-z-neo-c-..., för 1553:-

Får se om det funkar bättre eller om jag måste byta ut moderkortet och uppgradera från B350 också

Tror knappast du behöver byta moderkort, större delen av vad som påverkar minnena sitter i cpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Börjar bli rätt less nu... Inet säger att dom får in 3900X först i slutet på oktober! Komplett där jag har min beställning säger mitten på augusti, men osäkert datum och läser man på Reddit verkar det vara tomt på hyllorna i hela Europa, och inga leverantörer har nåt säkert levdatum.

Undrar om releasen för 3950X fortfarande är satt till september. Och vad man kan tänkas få för resultat med en sådan... Pysslar en del med videoredigering och en del med spel - vill såklart ha den bästa kombon av prestanda vad gäller båda, och 12kärnor hade ju egentligen räckt mycket väl till mig då jag i dagsläget sitter på 6... Frågan är om man kan få ännu bättre spelprestanda med en 3950X om dom är bättre binnade och man får till CCX-klockning så man har 8 högpresterande kärnor.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Börjar bli rätt less nu... Inet säger att dom får in 3900X först i slutet på oktober! Komplett där jag har min beställning säger mitten på augusti, men osäkert datum och läser man på Reddit verkar det vara tomt på hyllorna i hela Europa, och inga leverantörer har nåt säkert levdatum.

Undrar om releasen för 3950X fortfarande är satt till september. Och vad man kan tänkas få för resultat med en sådan... Pysslar en del med videoredigering och en del med spel - vill såklart ha den bästa kombon av prestanda vad gäller båda, och 12kärnor hade ju egentligen räckt mycket väl till mig då jag i dagsläget sitter på 6... Frågan är om man kan få ännu bättre spelprestanda med en 3950X om dom är bättre binnade och man får till CCX-klockning så man har 8 högpresterande kärnor.

Jag orkade som sagt inte vänta, nöjd med 3700X tills 3950X de facto går att få tag i, så strök jag väntan ur ekvationen vilket känns skönt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Cache hjälper och CCD-CCD core latency stjälper är väl det korta, det varierar med andra ord.

Oj, latensen mellan CCD glömde jag bort

Ytterligare en fråga - Ni som sitter och postar massa AIDA64 screenshots, har ni köpt era licenser direkt från AIDA4's hemsida? Eller har det tidigare funnits någon bra deal på t.ex. humblebundle?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Aldrig varit med om, konstigt fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av tellus82:

Brukar ske med för varm gpu eller instabil gpu men det är lite underligt att timespy går bra, har du provat att integritetskolla installationsfilerna för 3dmark i steam?

Problem solved! Phew!

Kom hem och körde en runda, krasha direkt.
Sänkte min GPU OC från +105 till +100 på core, +958 till 950 på memory, plöjde igenom 3 rundor utan "canceled by user".

Väldigt märkligt att det blev sådär dock, vet att när jag experimenterade och försökte hitta min max förr så frös det vid för hög OC. Nu verkar det nästan som att 3dmark känner på sig att OC är för hög och avbryter innan det kommer en krash/frys/bluescreen.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10