LG 27'' UltraGear 27GL850 Vs Aorus AD27QD

LG 27'' UltraGear 27GL850 Vs Aorus AD27QD

Hej jag är en gymnasieelev och ska köpa en ny skärm. Jag letar efter 1440p 144hz och helst Ips panel. Jag hittade att den nya LG och Aorus passade bäst. Men om det finns bättre så är jag på! Jag kommer använda skärmen till att spela. Spelar oftast inte fps-spel men det kan hända.

Aorus: https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5039844

LG: https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5094636

Vänta seriöst tills riktiga tester kommer ut om LG'n!
Tidiga amatör tester visar att den är bättre än alla nuvarande IPS spel-skärmar på marknaden just nu.

Aorus skärmen ser jag ingen vits med att köpa alls längre. Den har fina färger men urusel pixelrespons.
LG'n lär ha likvärdig färgåtergivning fast med pixelrespons som t.o.m. verkar klå Asus IPS spel-skärmar.

Tror starkt att LG 27GL850 kommer bli den nya "go-to" spelskärmen som ersätter Asus pg279q dem kommande åren.

Skrivet av dr904:

Vänta seriöst tills riktiga tester kommer ut om LG'n!
Tidiga amatör tester visar att den är bättre än alla nuvarande IPS spel-skärmar på marknaden just nu.

Aorus skärmen ser jag ingen vits med att köpa alls längre. Den har fina färger men urusel pixelrespons.
LG'n lär ha likvärdig färgåtergivning fast med pixelrespons som t.o.m. verkar klå Asus IPS spel-skärmar.

Tror starkt att LG 27GL850 kommer bli den nya "go-to" spelskärmen som ersätter Asus pg279q dem kommande åren.

Det ska dock släppas en 1440p ips 240hz 27" panel i slutet av året. Så kanske inte blir så långlivad som "go-to" om dom får till det

Skrivet av Nivity:

Det ska dock släppas en 1440p ips 240hz 27" panel i slutet av året. Så kanske inte blir så långlivad som "go-to" om dom får till det

Jag kommer att köpa allt runt slutet på sep för lönerna efter sommarn kommer då. Så om denna "1440p 240hz Ips" är bra så kanske den.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av St heffe:

Jag kommer att köpa allt runt slutet på sep för lönerna efter sommarn kommer då. Så om denna "1440p 240hz Ips" är bra så kanske den.

Skickades från m.sweclockers.com

Lär nog dröja till 2020 innan det släpps en monitor med panelen dock.

AUO har 2 kommande IPS paneler som ser intressanta ut i detta segmentet.
27″ 1440p 165Hz HDR600 Adobe RGB samt 27″ 1440p 240Hz.

Men då det finns absolut noll info utanför detta om panelerna så är det nog en bra bit innan det kommer visas en skärm som använder de så man får reda på mer.

@Nivity: vet du hur snabbt responstiden är på LG´n ?? jag vet att den kan nå 1 ms men det är med "faster" och är en overdrive inställning. men hur snabb är "fast"

Skrivet av St heffe:

@Nivity: vet du hur snabbt responstiden är på LG´n ?? jag vet att den kan nå 1 ms men det är med "faster" och är en overdrive inställning. men hur snabb är "fast"

De luftiga reviews hitills har sagt att den ligger strax under PG279Q osv på 5ms ca med fast.
Tror inte det kommer bli mycket bättre än gamla PG279Q.

TFTcentral ska få in sin idag eventuellt sen borde review komma då vet man mer.

Skrivet av St heffe:

@Nivity: vet du hur snabbt responstiden är på LG´n ?? jag vet att den kan nå 1 ms men det är med "faster" och är en overdrive inställning. men hur snabb är "fast"

Vet ej men den är snabbare än tidigare skärmar
Men det aldrig kommer vara 1 ms. Man måste ta hänsyn till input lag och hur skärmen hanterar motion blir vilket är jätteviktigt i snabba spel. 144hz kan väl heller aldrig vara 1 ms?
Läste att 60hz är 16 ms tex.. 144hz duger säkert bra men tyvärr är 144fps rätt högt i 1440p, iaf i mitt spel och kräver saftigt grafikkort. Jag vill veta hur denna skärm hanterar 1080p och hoppas att Sweclockers gör det testet.

Skrivet av bennyfax:

Jag vill veta hur denna skärm hanterar 1080p och hoppas att Sweclockers gör det testet.

Ingen 2560x1440-skärm någonsin kommer att hantera 1080p-signal på lämpligt sätt eftersom det är matematisk "omöjlighet" då skalningsfaktorn är 1 1/3-del, eller x1,33333... Hur man än gör det måste det ske en förändring av hur innehållet presenteras.

Först när man kliver till riktig hög pixeldensitet, likt en mobiltelefon, går det att skala lite som man vill utan synliga försämringar. Men på en datorskärm runt 100 ppi med synliga pixelstruktur kommer skalningen alltid att framträda.

Om det nu var skalningen du funderade på?

Senast redigerat 2019-08-06 19:06

Hade köpt LG

Skrivet av Laxpudding:

Ingen 2560x1440-skärm någonsin kommer att hantera 1080p-signal på lämpligt sätt eftersom det är matematisk "omöjlighet" då skalningsfaktorn är 1 1/3-del, eller x1,33333... Hur man än gör det måste det ske en förändring av hur innehållet presenteras.

Först när man kliver till riktig hög pixeldensitet, likt en mobiltelefon, går det att skala lite som man vill utan synliga försämringar. Men på en datorskärm runt 100 ppi med synliga pixelstruktur kommer skalningen alltid att framträda.

Om det nu var skalningen du funderade på?

Tack, superbra svar. Då vet jag att 1440p inte är något för mig om nu inte adaptiv synk är riktigt snabbt och bra. Det är väl smooth men är rädd att 80-90 fps eller vad jag nu skulle få + adaptiv synk är långsamt och långt ifrån lika snabbt som 144 fps & 144hz.

Senast redigerat 2019-08-07 02:03

@Laxpudding:

Skrivet av Laxpudding:

Ingen 2560x1440-skärm någonsin kommer att hantera 1080p-signal på lämpligt sätt eftersom det är matematisk "omöjlighet" då skalningsfaktorn är 1 1/3-del, eller x1,33333... Hur man än gör det måste det ske en förändring av hur innehållet presenteras.

Desto mer intressant är såna tester!

Olika skärmar använder ju olika algoritmer för skalning, med väldigt olika resultat.
Sen har ju vissa 1440p skärmar nu även inbyggt stöd för downsampling av 2160p.
Så tester av både uppskalning och nerskalning vore högst intressant för framtida recensioner, då väldigt många också använder spel-konsoler till sina datorskärmar.

@dr904: Det jag kan konstatera av skalning är att det alltid är en förändring av hur innehållet reproduceras. Bättre eller sämre finns inte riktigt på kartan utan det beror på situationen och jämförelsen. Till exempel kan en skärm välja att skala med hårdare kanter och en annan med algoritmer som bevarar gradienter och ger mjukare kanter. Båda dessa lösningar har olika fördelar och nackdelar som yttrar sig på olika sätt.

Skärmar som ofta väljer för uppskalning ofta en enklare algoritm av nearest neighbour-typ ger ofta hårda och förstärkta kanter. Text kan till exempel få ljusa kantskuggor och se "knölig" ut. Men det kan också upplevas som att spelgrafik blir tydligare – men också tvärtom, "knölig" som att du plötsligt spelade på en Xbox360 igen. På film och foto kan den typen av skalning förstöra det naturliga intrycket, men på avstånd till skärmen kan de hårda kanter hjälpa öga/hjärna uppleva "skärpa".

GPU:erna, både AMD och Nvidia (har inte studerat Intels så noga) väljer algoritmer som behåller gradienter och där får text och grafik ett mjukare intryck. Vinner andra fördelar och drabbas av andra nackdelar.

Vilken som är bättre eller sämre där beror på vad man jämför. Vad jag i alla fall kan konstatera är det saknas valmöjlighet för användaren. Att skärmens förhållandevis enkla kretsuppsättning skalar som den gör är mer väntat. Men AMD och Nvidia borde kunna ge alternativ där som de inte ger idag.

@Laxpudding: Tack så jätte mycket för ett så utförligt svar!

Såg att på er test av "Asus ROG Swift PG279Q" så gjorde ni en jämförelse mellan skärmens och grafikkortets skalning.
https://www.sweclockers.com/test/21139-asus-rog-swift-pg279q-...

Det var väldigt intressant tyckte jag.
Får man lämna önskemål om att ni gör såna tester på framtida skärmar också?
Framför allt skalning av 1080p och 2160p?

Skrivet av bennyfax:

Vet ej men den är snabbare än tidigare skärmar
Men det aldrig kommer vara 1 ms. Man måste ta hänsyn till input lag och hur skärmen hanterar motion blir vilket är jätteviktigt i snabba spel. 144hz kan väl heller aldrig vara 1 ms?
Läste att 60hz är 16 ms tex.. 144hz duger säkert bra men tyvärr är 144fps rätt högt i 1440p, iaf i mitt spel och kräver saftigt grafikkort. Jag vill veta hur denna skärm hanterar 1080p och hoppas att Sweclockers gör det testet.

En IPS kommer aldrig kunna komma ner till de siffrorna med ok overshoot.

Den snabbaste skärmen på marknaden XF252Q har 0.9 lowest g2g och 2.6 average med ingen overshoot problematik. Det är den nya "0.3" ms 240hz skärmen.
https://www.tftcentral.co.uk/reviews/acer_nitro_xf252q.htm#ga...

Ang 1440p o fps beror det såklart på vad man spelar som du säger.
Jag har inga problem alls att nå 200+ fps i allt jag spelar i 1440p med en 6700k och 1070, men jag spelar typ enbart competitive titlar som typ alltid är lättdrivna.

Skrivet av Nivity:

En IPS kommer aldrig kunna komma ner till de siffrorna med ok overshoot.

Den snabbaste skärmen på marknaden XF252Q har 0.9 lowest g2g och 2.6 average med ingen overshoot problematik. Det är den nya "0.3" ms 240hz skärmen.
https://www.tftcentral.co.uk/reviews/acer_nitro_xf252q.htm#ga...

Ang 1440p o fps beror det såklart på vad man spelar som du säger.
Jag har inga problem alls att nå 200+ fps i allt jag spelar i 1440p med en 6700k och 1070, men jag spelar typ enbart competitive titlar som typ alltid är lättdrivna.

Precis, man ska inte haka upp sig på 1 ms men den bör vara snabbare än tidigare IPS. Det blir en 25" TN eftersom spelet kräver en del, dock trist för övrigt användande.

detta inlägg blev mer livlig en vad jag trodde :). mycket intressant!

Linus har ju testat lgn och verkar riktigt nöjd

Skickades från m.sweclockers.com

TFTcentral har fått sin skärm för någon dag sen, så om en vecka eller så lär vi se deras test. De brukar vara väldigt ingående, så vänta tills dess iaf!

rtings har sin recension uppe nu: https://www.rtings.com/monitor/reviews/lg/27gl850-b
*Edit: Råkade skriva tftcentral

Jag har haft denna på radarn ett tag och beställde en från Inet efter Linus video: https://www.youtube.com/watch?v=t6JxuEQhU18
Ska komma i lager 29/8.

Har försökt med två ex av Asus PG279Q tidigare, men hade problem med att båda exemplaren blinkade i intervaller då och då när gsync var igång. Visade sig efter mycket om och men handla om en bugg i drivrutinerna som uppstod för vissa användare som körde både skärm + TV inkopplat till grafikkortet. Fanns en väldigt lång tråd på Nvidias forum om detta utan lösning så jag gav upp och kör fortfarande med min snart 10 år gamla TN-skärm.

Ska bli väldigt kul att få hem LGn. Hoppas att freesync/gsync compatible inte har något liknande strul för mig.

Senast redigerat 2019-08-15 20:18
Skrivet av BizitaKyu:

TFTcentral har sin recension uppe nu: https://www.rtings.com/monitor/reviews/lg/27gl850-b

Jag har haft denna på radarn ett tag och beställde en från Inet efter Linus video: https://www.youtube.com/watch?v=t6JxuEQhU18
Ska komma i lager 29/8.

Har försökt med två ex av Asus PG279Q tidigare, men hade problem med att båda exemplaren blinkade i intervaller då och då när gsync var igång. Visade sig efter mycket om och men handla om en bugg i drivrutinerna som uppstod för vissa användare som körde både skärm + TV inkopplat till grafikkortet. Fanns en väldigt lång tråd på Nvidias forum om detta utan lösning så jag gav upp och kör fortfarande med min snart 10 år gamla TN-skärm.

Ska bli väldigt kul att få hem LGn. Hoppas att freesync/gsync compatible inte har något liknande strul för mig.

TFTcentrals recension ligger bakom en patreon vägg än så länge tyvärr.

19 Augusti släpps det för resten.

Men Rtings recensionen visste jag inte om, man tackar!

Senast redigerat 2019-08-15 19:16
Skrivet av Laxpudding:

Ingen 2560x1440-skärm någonsin kommer att hantera 1080p-signal på lämpligt sätt eftersom det är matematisk "omöjlighet" då skalningsfaktorn är 1 1/3-del, eller x1,33333... Hur man än gör det måste det ske en förändring av hur innehållet presenteras.

Först när man kliver till riktig hög pixeldensitet, likt en mobiltelefon, går det att skala lite som man vill utan synliga försämringar. Men på en datorskärm runt 100 ppi med synliga pixelstruktur kommer skalningen alltid att framträda.

Om det nu var skalningen du funderade på?

Hm. Laxpudding är det matematiskt möjligt att skala till 1728x1080 med en 2560x1440 skärm?

@DL: Klart det är matematiskt möjligt – kvaliteten blir dock lidande på samma sätt eftersom vi talar om fasta pixelmatriser och 1728 går inte jämnt upp med 2560.

Men en udda 16:10-upplösning du kör? Problemet kan också komma med hur skärmen hanterar en sådan signal och den skala lite som den vill, vilket gör att det kan fungera bättre att skala i GPU. Får helt enkelt testa dig fram. Vill du köra 16:10 på en 2560x1440-skärm, räkna från höjden och räkna 1440x1,6 = 2304x1440 så har du möjlighet att pixelmappa.