Kontaktad via mejl och lurad på 1000 KR...

Permalänk
Medlem
Skrivet av llucass:

tråkigt att höra. Antar att du inte fick pengarna tillbaks? Blev personen åtalad, eller sker fortfarande en utredning?

Fälld menade jag*
Skickades från m.sweclockers.com

Fortfarande förundersökning så vitt jag vet. Var för en månad sedan så jag håller en tumme och hoppas på att det skall leda till åtal och inte bara nedläggning. Han använde alla uppgifter som stämde, namn, adress, telefonnummer osv, helt öppet, så lägger man ner det så tappar man lite tron på rättsystemet får man nog säga.

Var flera här på sweclockers som råkade illa ut på samma sätt av samma snubbe

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Inaktiv

Tråkigt att du verkar ha blivit lurad. Vad kunde du ha gjort annorlunda?

- Sett till att ha några bra referenser på en köpare du skickar pengar i förskott till. (Jag skickar bara pengar i förskott vid köp av säljare som bevisat att de går att lita på, t.ex. köpare som har bra referenser här på marknaden och som har haft konto länge).
- Utgå ifrån att du inte kan lita på säljaren. Har du inget konkret som motbevisar det och gör att du kan lita på personen, så se till att skydda dig genom använda dig av en säker betaltjänst för dig som köpare (blocketpaketet, paysongaranti, paypal, tradera etc) eller var beredd att förlora pengarna (kanske ett helt ok alternativ om det gäller en väldigt liten summa).
- När du publicerar en köpes-annons så är det tyvärr mycket större risk att bli lurad, då alla bedragare som ser din annons enkelt kan skriva att de har det du vill köpa. Var extra försiktig!
- Swish används även av bedragare, tro det eller ej. Så Swish betyder inte att det är säkert.
- Vill du vara extra försiktig, be om så mycket personuppgifter du kan och försök verifiera allt. Personnummer och address till t.ex. personens föräldrar kan vara bra, prova kontakta dem och dubbelkolla att alla säljarens uppgifter stämmer och hör ihop; address, personnummer, telefonnummer mm.
- Ta kreditupplysning på säljaren (Obs. Endast värt något om du först verifierat att säljarens personnummer är korrekt och inte är någon annans. Annars värdelöst, då du kanske tar en kreditupplysning på någon annan person än den faktiska säljaren).
- Fråga säljaren om ni kan använda en säker betaltjänst. Även om du egentligen inte har tänkt göra det, så kommer säljaren i nästan alla fall säga att det inte är ett alternativ och ge någon dålig bortförklaring om denne är en bedragare. En bedragare kan oftast inte tjäna några pengar genom att använda säkra tjänster, och kommer vilja få dig att betala i förskott istället
- Använd en säker betaltjänst(?) Ja, det kostar lite pengar. Men då vet du iallafall att du får varan, eller pengarna tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon265474:

- Sett till att ha några bra referenser på en köpare du skickar pengar i förskott till. (Jag skickar bara pengar i förskott vid köp av säljare som bevisat att de går att lita på, t.ex. köpare som har bra referenser här på marknaden och som har haft konto länge).
- Utgå ifrån att du inte kan lita på säljaren. Har du inget konkret som motbevisar det och gör att du kan lita på personen, så se till att skydda dig genom använda dig av en säker betaltjänst för dig som köpare (blocketpaketet, paysongaranti, paypal, tradera etc) eller var beredd att förlora pengarna (kanske ett helt ok alternativ om det gäller en väldigt liten summa).
- När du publicerar en köpes-annons så är det tyvärr mycket större risk att bli lurad, då alla bedragare som ser din annons enkelt kan skriva att de har det du vill köpa. Var extra försiktig!
- Swish används även av bedragare, tro det eller ej. Så Swish betyder inte att det är säkert.
- Vill du vara extra försiktig, be om så mycket personuppgifter du kan och försök verifiera allt. Personnummer och address till t.ex. personens föräldrar kan vara bra, prova kontakta dem och dubbelkolla att alla säljarens uppgifter stämmer och hör ihop; address, personnummer, telefonnummer mm.
- Ta kreditupplysning på säljaren (Obs. Endast värt något om du först verifierat att säljarens personnummer är korrekt och inte är någon annans. Annars värdelöst, då du kanske tar en kreditupplysning på någon annan person än den faktiska säljaren).
- Fråga säljaren om ni kan använda en säker betaltjänst. Även om du egentligen inte har tänkt göra det, så kommer säljaren i nästan alla fall säga att det inte är ett alternativ och ge någon dålig bortförklaring om denne är en bedragare. En bedragare kan oftast inte tjäna några pengar genom att använda säkra tjänster, och kommer vilja få dig att betala i förskott istället
- Använd en säker betaltjänst(?) Ja, det kostar lite pengar. Men då vet du iallafall att du får varan, eller pengarna tillbaka!

Visst, fanns en hel del saker jag kunde gjort annorlunda... Till mitt försvar var det mitt förtroende till Swish, och att ingen luras som gjorde att jag inte var mer försiktig. Men till nästa gång ska jag tänka över dessa punkter. Tack så mycket!

Bara att blicka framåt nu. Finns inget mer jag kan göra än att vänta på att polisen gör sitt. Men det spelar ingen större roll för mig vad som händer med säljaren i vilket fall. Jag får ändå inget ut av det. Jag får se det här som ett misstag man lär sig utav. Synd bara att det kostade mig 1000 kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad har hänt sedan bedrägeriet?

Tänkte uppdatera lite med vad som har hänt under de senaste dagarna om det är intressant, samt ställa några frågor till de som har mer kunskaper / erfarenhet av detta.

Som förväntat så slutade bedragaren att svara helt på mejl, och efter några samtal som inte ens ledde till telefonsvararen, så insåg jag att det var lönlöst att fortsätta att hoppas. Mina pengar är borta, och inget PS4:a kommer att levereras till min dörr. Så en polisanmälan är nu gjord. Anmälan är inte gjord för att få pengarna tillbaks, utan för att försöka göra ett helvete för säljaren. Jag är inte särskilt arg att mina pengar är förlorade, utan förbannad att jag blivit bestulen på dessa. Jag tror att många som blir lurade på detta sättet inte orkar med processen med polisanmälan och domar osv, utan de accepterar sin förlust och går vidare. Kanske det inte gäller så mycket pengar. Men jag vägrar att låta denna bedragare komma undan med detta. Om jag kan få honom att hamna i polisens register och att det blir svårt för honom att skaffa både jobb och boende så är det värt mer än den ynka tusenlappen han lurat mig på. Jag skrev till honom att han skulle ångra sig om han inte valde att ge pengarna tillbaka, och det hoppas jag verkligen att han kommer göra. Sedan är det också min plikt att göra en anmälan mot denna person då det blir en färre bedragare på svenska andrahandsmarknaden. Det kanske är helt fel att tänka som jag gör, och ni kanske är det synd om denna person egentligen. Men inte en chans. Han hade alla chanser i världen att göra om göra rätt, men nej.

Så lite frågor. Hur låg tid tar denna process med polisanmälan? Som jag har förstått det så är anmälan vid bedrägerier (särskilt med små summor som i detta fallet) inte en prioritet, och det respekterar jag verkligen. Jag skulle gissa att detta tar mellan 1-2 år innan någon (eventuell) fällande dom. I detta fallet lär ju också bedragaren vara skyldig flera människor olika stora summor pengar vilket gör att det inte finns något i ersättning för oss som blivit lurade. Vad har jag för roll i denna process? Var polisanmälan det enda jag behövde göra, och sedan tar polisen hand om resten, eller ska jag vara något så kallat "vittne", i en (eventuell) rättegång? Som sagt, har ingen koll på det här då jag aldrig hoppats på att det skulle hända. Men det har hänt, och jag får se det som ett misstag jag inte kommer att göra om.

Vill även passa på att tacka allla människor som har svarat och hjälpt mig på denna tråd, det har betytt oerhört mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av llucass:

Så lite frågor. Hur låg tid tar denna process med polisanmälan?

Polisen lägger den i högen av ouppklarade brott och kan de inte knyta en person till 6-siffriga belopp så gör de inget. När jag hade inbrott för en massa år sedan så var det hela nedlagt innan anmälan var gjord i princip.
För bedrägeri tror jag det är något bättre men måste som sagt till stora belopp för att polisen skall göra något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Polisen lägger den i högen av ouppklarade brott och kan de inte knyta en person till 6-siffriga belopp så gör de inget. När jag hade inbrott för en massa år sedan så var det hela nedlagt innan anmälan var gjord i princip.
För bedrägeri tror jag det är något bättre men måste som sagt till stora belopp för att polisen skall göra något.

Jag förstår polisen fullt ut att det är såhär. Det finns viktigare saker att fokusera på än små bedrägerisummor. Samtidigt känns det förjävligt när man själv är utsatt för detta och inte får den hjälp man vill ha. Säljaren har lurat andra människor också, men jag tvivlar på att det är 6-siffrigt. Jag hoppas dock att polisen gör något åt detta ändå, om det så ska ta flera år.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det här är ett bra tillfälle att påpeka att det finns lösningar på tillitsproblemet i transaktioner.

Det finns en uppsjö av tjänster som postförskott och Blocketpaket, och många betalningsförmedlare, t ex PayPal, erbjuder skydd mot bedrägerier.

Enda anledningen till att bedrägerier fungerar är ju för att inte alla använder sådana tjänster. Det moraliska ansvaret ligger förstås på bedragaren, men det är upp till oss att identifiera och hantera risker. Människan är ju till sin natur väldigt kreativ i att ansamla resurser, en av våra viktigaste överlevnadsstrategier, och hittar vi ett uppenbart hål i systemet så kommer några av oss garanterat att utnyttja det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Polisen lägger den i högen av ouppklarade brott och kan de inte knyta en person till 6-siffriga belopp så gör de inget. När jag hade inbrott för en massa år sedan så var det hela nedlagt innan anmälan var gjord i princip.
För bedrägeri tror jag det är något bättre men måste som sagt till stora belopp för att polisen skall göra något.

Polisen kommer sannolikt att utreda detta brott då det finns bra "spaningsuppslag", de har en identifierad gärningsman och det är lätt att styrka med teknisk bevisning, swish-transaktioner. Det skadar inte att hjälpa polisen på traven och berätta att det med största sannolikhet finns fler anmälningar gällande den här personen. Bedrägerier över internet drabbar folk i olika delar av landet så anmälningar kan hamna utspritt hos polisen (detta kanske har förbättrats på sista tiden).

När jag satt på bank och utredde bedrägerier så brukade polisen säga att de bara hanterade fall där summan var 50000 kr eller mer. Min erfarenhet säger dock att de jobbade med fall som gick att lösa snarare än utifrån belopp. Det är dock en fördel för dig att det finns många anmälningar som tillsammans summerar ihop till ett större belopp än dina 1000 kr.

Jag skulle säga att det bästa sättet att få tillbaka pengarna är att, som tidigare sagts, hota med att göra en polisanmälan om du inte får pengarna tillbaka. Det skrämmer oftare än vad man kan tro. Sen är min åsikt att en anmälan ska upprättas även om pengarna betalas tillbaka för brottet har fullbordats oavsett.

Om det inte rör sig om så mycket pengar totalt (så att det inte är ett högt straffvärde) och den tilltalade erkänner är det inte ovanligt att åklagaren meddelar ett strafföreläggande istället för att dra det till domstol. Då får du en fordran på den åtalade för det du förlorat och kronofogden kommer bevaka den löjligt länge om du inte ber dem att sluta. Ett sånt förfarande kan gå rätt fort och meddelas inom kanske 6 månader. Blir det domstol så är det nog som någon skrev tidigare, 1-2 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErwinHun:

Jag tror att det här är ett bra tillfälle att påpeka att det finns lösningar på tillitsproblemet i transaktioner.

Det finns en uppsjö av tjänster som postförskott och Blocketpaket, och många betalningsförmedlare, t ex PayPal, erbjuder skydd mot bedrägerier.

Enda anledningen till att bedrägerier fungerar är ju för att inte alla använder sådana tjänster. Det moraliska ansvaret ligger förstås på bedragaren, men det är upp till oss att identifiera och hantera risker. Människan är ju till sin natur väldigt kreativ i att ansamla resurser, en av våra viktigaste överlevnadsstrategier, och hittar vi ett uppenbart hål i systemet så kommer några av oss garanterat att utnyttja det.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är medveten om att det är mitt ansvar som köpare att vidta försiktighetsåtgärder vid köp av människor jag inte har någon relation till. Men som jag sagt vid ett flertal tillfällen lade jag inte ens en tanke på att folk gör bedrägerier med hjälp av Swish då det inte direkt är en osynlig betalningsmetod. Att en människa är så desperat att de riskerar hela sin framtid för låga fyrsiffriga belopp trodde jag inte på. Men återigen vet jag att det är mitt ansvar, och jag gjorde ett stort misstag. Dock har jag aldrig sagt det motsatta i denna tråd, så jag förstår inte varför du skriver detta.

”Människan är ju till sin natur väldigt kreativ i att ansamla resurser, en av våra viktigaste överlevnadsstrategier, och hittar vi ett uppenbart hål i systemet så kommer några av oss garanterat att utnyttja det.”

Hela problemet är att jag inte trodde att människor kunde vara så dumma, och hur kreativt är det egentligen att lura någon på Swish utan något som helst konsekvenstänk. Visst, jag blev lurad på lite pengar, men i slutändan är det säljaren som bestraffas hårdast.

Permalänk
Medlem

'Ush, Fy vad tråkigt, polisanmäl när du väntat 4 dagar och hoppas på det bästa.'

ps. "Hans svenska var korrekt", lite fördomsfullt men vad vet jag....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quiki:

ps. "Hans svenska var korrekt", lite fördomsfullt men vad vet jag....

Uttryckte mig lite väl hastigt där. Vad jag menade var att han var väldigt formellt i sitt språk, något jag inte förväntade mig att en bedragare skulle göra. Inte meningen att vara fördomsfull på något sätt eller peka ut t.ex invandrare. Mitt fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@llucass:
Har du kollat med din bank om du kan bestrida transaktionen?

Nu kan det vara lite annorlunda för svenska banker, men jag har själv arbetat för ett amerikanskt bolag som hade ett betalkort här i Norden. I de fall våra kunder hade drabbats av något liknande så var det inga vidare problem att få pengarna tillbaka. Allt som krävdes var att dem besvarade ett par frågor (som dem fick skicka till oss skriftligt /via e-post). Det var inte alltid vi behövde kvitto heller.

Så om du inte har gjort det än, kolla med din bank. Beskriv vad som har hänt och hör med dem om det går bestrida transaktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoster:

@llucass:
Har du kollat med din bank om du kan bestrida transaktionen?

Nu kan det vara lite annorlunda för svenska banker, men jag har själv arbetat för ett amerikanskt bolag som hade ett betalkort här i Norden. I de fall våra kunder hade drabbats av något liknande så var det inga vidare problem att få pengarna tillbaka. Allt som krävdes var att dem besvarade ett par frågor (som dem fick skicka till oss skriftligt /via e-post). Det var inte alltid vi behövde kvitto heller.

Så om du inte har gjort det än, kolla med din bank. Beskriv vad som har hänt och hör med dem om det går bestrida transaktionen.

Det har jag faktiskt inte tänkt på. Har en nära vän som jobbar på en bank inom just detta område. Ska be honom kolla upp detta nästa vecka. Jag tror inte att det kommer hjälpa, men tack verkligen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tabulev:

Om det inte rör sig om så mycket pengar totalt (så att det inte är ett högt straffvärde) och den tilltalade erkänner är det inte ovanligt att åklagaren meddelar ett strafföreläggande istället för att dra det till domstol. Då får du en fordran på den åtalade för det du förlorat och kronofogden kommer bevaka den löjligt länge om du inte ber dem att sluta. Ett sånt förfarande kan gå rätt fort och meddelas inom kanske 6 månader. Blir det domstol så är det nog som någon skrev tidigare, 1-2 år.

Vad menas med "Då får du en fordran på den åtalade för det du förlorat och kronofogden kommer bevaka den löjligt länge om du inte ber dem att sluta." ?

Skrivet av Tabulev:

Jag skulle säga att det bästa sättet att få tillbaka pengarna är att, som tidigare sagts, hota med att göra en polisanmälan om du inte får pengarna tillbaka. Det skrämmer oftare än vad man kan tro. Sen är min åsikt att en anmälan ska upprättas även om pengarna betalas tillbaka för brottet har fullbordats oavsett.

Detta försökte jag med, dessvärre verkade det inte besvära honom det minsta.

Skrivet av Tabulev:

När jag satt på bank och utredde bedrägerier så brukade polisen säga att de bara hanterade fall där summan var 50000 kr eller mer. Min erfarenhet säger dock att de jobbade med fall som gick att lösa snarare än utifrån belopp. Det är dock en fördel för dig att det finns många anmälningar som tillsammans summerar ihop till ett större belopp än dina 1000 kr.

Det låter iallafall hoppfullt. Jag får låta polisen sköta detta, och med lite tur så går allt vägen. Tack så mycket för ditt meddelande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av llucass:

Jag är medveten om att det är mitt ansvar som köpare att vidta försiktighetsåtgärder vid köp av människor jag inte har någon relation till. Men som jag sagt vid ett flertal tillfällen lade jag inte ens en tanke på att folk gör bedrägerier med hjälp av Swish då det inte direkt är en osynlig betalningsmetod. Att en människa är så desperat att de riskerar hela sin framtid för låga fyrsiffriga belopp trodde jag inte på. Men återigen vet jag att det är mitt ansvar, och jag gjorde ett stort misstag. Dock har jag aldrig sagt det motsatta i denna tråd, så jag förstår inte varför du skriver detta.

”Människan är ju till sin natur väldigt kreativ i att ansamla resurser, en av våra viktigaste överlevnadsstrategier, och hittar vi ett uppenbart hål i systemet så kommer några av oss garanterat att utnyttja det.”

Hela problemet är att jag inte trodde att människor kunde vara så dumma, och hur kreativt är det egentligen att lura någon på Swish utan något som helst konsekvenstänk. Visst, jag blev lurad på lite pengar, men i slutändan är det säljaren som bestraffas hårdast.

Mitt inlägg var inte riktat mot dig som trådskapare utan handlade om ämnet i allmänhet. Syftet var inte att moralisera (jag har själv tagit liknande risker) utan ville bara uppmuntra till att använda säkra metoder så att inte fler blir lurade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white

Permalänk
Medlem

blocketpaketet är ju verkligen dåligt enligt mig skickar jag en elektronik vara så hinner köparen ha sönder det innan han ens hinner betala då han/hon har 24 timmar på sig o betala. sen kommer o påstår att varan är defekt när man vet att det funkade innan man skickade det.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av llucass:

Vad menas med "Då får du en fordran på den åtalade för det du förlorat och kronofogden kommer bevaka den löjligt länge om du inte ber dem att sluta." ?

Sorry för sent svar. Om han döms att ersätta dig så bevakar KFM det åt dig. Skulle personen få någon utmätningsbar tillgång (tex lön över existensminimum) så tar de pengarna och för över till dig. Så länge det inte finns några pengar hos personen kommer du få ett brev från KFM där det står: "NN saknas utmätningsbara tillgångar. KFM bevakar din fordran tillsvidare. Vill du inte att KFM ska fortsätta bevaka din fordran, hör av dig till...".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pytonOrm:

blocketpaketet är ju verkligen dåligt enligt mig skickar jag en elektronik vara så hinner köparen ha sönder det innan han ens hinner betala då han/hon har 24 timmar på sig o betala. sen kommer o påstår att varan är defekt när man vet att det funkade innan man skickade det.

Har även hört att folk får sina skickade hela grejer utbytta mot trasiga de får tillbaka.
Bäst att ta serienr eller göra något så man vet det är sin vara man får tillbaka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ErwinHun:

Jag tror att det här är ett bra tillfälle att påpeka att det finns lösningar på tillitsproblemet i transaktioner.

Det finns en uppsjö av tjänster som postförskott och Blocketpaket, och många betalningsförmedlare, t ex PayPal, erbjuder skydd mot bedrägerier.

Vare sig blocketpaketet eller postförskott fyller någon som helst funktion som skydd mot bedrägerier. Snarare tvärtom då folk lättare litar på någon som erbjuder dessa alternativ.

Dåligt råd.

Permalänk

Blev själv blåst på en delbetalning på en systemkamera en gång i tiden. Det visade sig att det var en "härva" med flera brottsoffer. Polisanmälde och försökte följa upp. Det hände ingenting. Tror de fick tag på dem, men som sagt - nada.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Vare sig blocketpaketet eller postförskott fyller någon som helst funktion som skydd mot bedrägerier. Snarare tvärtom då folk lättare litar på någon som erbjuder dessa alternativ.

Dåligt råd.

Det tror jag visst att de gör, de tvingar bedragaren till extra arbete och att lämna ifrån sig sina personuppgifter/legitimera sig via BankID.

Det är däremot inget komplett skydd mot bedrägerier, självklart inte, men att det inte skulle fylla någon funktion som försvårar för bedragare stämmer inte.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorg:

Det tror jag visst att de gör, de tvingar bedragaren till extra arbete och att lämna ifrån sig sina personuppgifter/legitimera sig via BankID.

Det är däremot inget komplett skydd mot bedrägerier, självklart inte, men att det inte skulle fylla någon funktion som försvårar för bedragare stämmer inte.

Riktiga bedragare har inga som helst bekymmer med att lämna i från sig sådana uppgifter. Råkar man ut för sådana då spelar det ingen roll, man har inget att hämta i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Riktiga bedragare har inga som helst bekymmer med att lämna i från sig sådana uppgifter. Råkar man ut för sådana då spelar det ingen roll, man har inget att hämta i alla fall.

Återigen, jag har inte hävdat att det är något säkert skydd, bara att det fyller en viss funktion att försvåra för bedragare. Något som du hävdade (felaktigt) att det inte gjorde.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Slutar mobilnumret på xxxxxx44 07?

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: Asus ROG Maximus X Hero |CPU: Intel Core i7-8700K|GPU: ROG Strix RTX 2080Ti White Edition|RAM: Corsair Dominator Platinum SE Torque 32GB (4x8GB)3200MHzDDR4|SSD:Samsung M.2 970 EVO Plus 500GB Samsung SSD 750 500GB Samsung M.2 960 250GB |Chassi:Fractal Design Define R6 Vit TG|PSU: Corsair RM850x|CPU-Kylare:Asus Ryujin 240mm|Monitor:Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

Har något nytt hänt med det här?

Skulle man kunna sköta det ungefär såhär:
Man videochattar, så att köparen ser live när säljaren visar att varan fungerar, packar in den, går till posten, sätter frimärke, och kanske t.o.m ber personalen där att hålla i paketet tills pengar skickats via swish. Skulle det vara säkrare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Har något nytt hänt med det här?

Skulle man kunna sköta det ungefär såhär:
Man videochattar, så att köparen ser live när säljaren visar att varan fungerar, packar in den, går till posten, sätter frimärke, och kanske t.o.m ber personalen där att hålla i paketet tills pengar skickats via swish. Skulle det vara säkrare?

Eller så kan man handla med människor som har bra referenser fin tidigare affärer, det är dock ingen garanti men det är dock mindre troligt att man blir blåst av en med goda referenser. Man kan även begära att skicka pengarna efter varan är mottagen. Sen om säljaren inte går med på att skicka varan först, eller har goda referenser eller kan mötas mellan 4 ögon så är det väl bara skippa affären.

Blocketpaket finns ju också som trygghet för köparen, då får säljaren pengarna först efter köparen godkänt varan.

Skrivet av pytonOrm:

blocketpaketet är ju verkligen dåligt enligt mig skickar jag en elektronik vara så hinner köparen ha sönder det innan han ens hinner betala då han/hon har 24 timmar på sig o betala. sen kommer o påstår att varan är defekt när man vet att det funkade innan man skickade det.

Blocketpaket är dåligt för säljaren, bra för köparen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorg:

Återigen, jag har inte hävdat att det är något säkert skydd, bara att det fyller en viss funktion att försvåra för bedragare. Något som du hävdade (felaktigt) att det inte gjorde.

Där får vi nog vara oense.

Skrivet av ajp_anton:

Har något nytt hänt med det här?

Skulle man kunna sköta det ungefär såhär:
Man videochattar, så att köparen ser live när säljaren visar att varan fungerar, packar in den, går till posten, sätter frimärke, och kanske t.o.m ber personalen där att hålla i paketet tills pengar skickats via swish. Skulle det vara säkrare?

Ser inte framför mig att det skulle vara en vettig väg framåt faktiskt. Skulle man alltså filma (i realtid) från det att varan packas in till dess att den skickats iväg? Som säljare (ärlig sådan) skulle det innebära ett enormt merarbete som skulle få mig att välja en annan köpare. Som köpare så kan man ge sig den på att det kommer att fuskas med det också.

Bättre att handla lokalt om man är så orolig.

Permalänk
Medlem

Har en vän som precis deltagit en liknande process. Det tog två år från anmälan att det hamnade i tingsrätt. Detta fall var det dock flera målsäganden (10-tal) som man samlade ihop. Så förvänta dig inget inom det närmsta.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Där får vi nog vara oense.

Ser inte framför mig att det skulle vara en vettig väg framåt faktiskt. Skulle man alltså filma (i realtid) från det att varan packas in till dess att den skickats iväg? Som säljare (ärlig sådan) skulle det innebära ett enormt merarbete som skulle få mig att välja en annan köpare. Som köpare så kan man ge sig den på att det kommer att fuskas med det också.

Bättre att handla lokalt om man är så orolig.

Blir ju en rätt löjlig diskussion, självklart fyller de en funktion. Att bedragaren faktiskt måste skicka iväg ett paket är i sig en viss funktion som gör det mer omständligt att bedra människor, det blir också en mindre vinst för bedragaren.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorg:

Blir ju en rätt löjlig diskussion, självklart fyller de en funktion. Att bedragaren faktiskt måste skicka iväg ett paket är i sig en viss funktion som gör det mer omständligt att bedra människor, det blir också en mindre vinst för bedragaren.

Visst blir det lätt en löjlig diskussion. Man kan även hävda att bedragaren lättare når tveksamma människor genom att exempelvis erbjuda postförskott.

Vi kan ju larva vidare eller så accepterar vi att vi tycker olika i den här frågan