PermalÀnk
●

Dator startar... ibland đŸ˜©

Hej!
Jag börjar bli galen pÄ min stationÀra och hoppas fÄ lite hjÀlp hÀr.
Felet Àr följande:
Jag trycker pÄ on-knappen, flÀkten drar igÄng och leds börjar lysa. Sen hÀnder det inget. Ingen signal varken till skÀrm eller till USB-enheter.
Jag gör dÄ en hÄrd omstart och samma sak hÀnder igen.
Efter kanske 20 försök sÄ startar den helt plötsligt. Inga felmeddelanden och allt fungerar klockrent. VÀljer jag i Windows att starta om sÄ startar den om korrekt varje gÄng.
Jag har kört Memtest86+ utan nÄgra funna fel.
Jag har testat att nollstÀlla bios.
Jag har testat att flytta pÄ RAMen.
Inget hjÀlper.

AnmÀrkas att datorn har fungerar tidigare, detta beteende har kommit pÄ senare dag. Och i samband med att jag pillat i burken vad jag vet.

Moderkortet Àr en Z77A-G45
CPU i7-3770k
NVIDIA GeForce GTX680
RAM Àr DDR3 8x2GB nÄgot frÄn corsair.

Vad kan det vara för fel tror ni?

PermalÀnk
Medlem ★
●

provat med annan skÀrm/kabel till skÀrmen ?

Visa signatur

here we go!

PermalÀnk
●
Skrivet av norrby89:

provat med annan skÀrm/kabel till skÀrmen ?

Det skulle det kunna vara... om det inte hade varit sÄ att tangentbord och mus inte lyser upp heller förutom nÀr den lyckas starta upp.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av gul_julgran:

Det skulle det kunna vara... om det inte hade varit sÄ att tangentbord och mus inte lyser upp heller förutom nÀr den lyckas starta upp.

Prova ÀndÄ, har haft problem med dÄlig kabel som gör att datorn vÀgrar starta, visserligen bara via hdmi och dp.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

PermalÀnk
Medlem ★
●

@gul_julgran: Testa med ett annat PSU.

PermalÀnk
●
Skrivet av norrby89:

Prova ÀndÄ, har haft problem med dÄlig kabel som gör att datorn vÀgrar starta, visserligen bara via hdmi och dp.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Jag kör DVI-DVI men jag testar med en annan kabel ÀndÄ dÄ tack för tipset

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av gul_julgran:

Jag kör DVI-DVI men jag testar med en annan kabel ÀndÄ dÄ tack för tipset

En enkel sak att prova iallafall, Àr det ingen skillnad sÄ Àr det bara att börja byta komponent för komponent tills det funkar.

Edit: enkelt stÀlle att börja pÄ om du inte har tillgÄng till en till dator att plocka delar frÄn Àr att prova ta bort grafikkortet och köra pÄ interna (VGA via moderkortet) funkar inte de sÄ prova med annat nÀtagg sen det eventuellt lite krÄngliga moderkortet.

Lycka till

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

PermalÀnk
Medlem
●

@gul_julgran:
Jag har exakt samma problem som du samma Moderkort ocksÄ.
Vad jag testat:
Jag har bytt batteri pÄ moderkortet
Jag har bytt PSU
Jag har flyttat runt RAM stickor
installerat om windows testat bÄde win7 och 10

Problemen började för mig ca 1 mÄnad sedan dÄ jag uppgradera till windows 10
att byta till win 7 hjÀlpte inte heller.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jag gissar pÄ PSU

PermalÀnk
Medlem
●

@tBiorrith: har samma problem och för mig funkade det inte att byta PSU

PermalÀnk
Medlem ★
●

@Nordface: Micro urladdning vid montering utan ESD-armband som skadar kretsar? Eller bara utslitet moderkort överlag?
Kanske dags för en ny dator....

PermalÀnk
Medlem
●

Kolla sÄ den inte har dragit pÄ nÄgon OC pÄ ram/processor. Har varit med om ram som har varit "stabilt" men datorn har haft problem att boota (ibland).

NÀr datorn vÀl Àr pÄ sÄ kan du bruka den som du vill utan att den stÀnger av sig sjÀlv gissar jag pÄ?

Visa signatur

You can kill a man, but you canÂŽt kill a legend. (Edward Teach)

[Intel Core i5 750, Asus P7P55D-E PRO, PowerColor Radeon HD5850, 2010]
[Intel Core i7 3770k, ASUS P8Z77V DELUXE, ASUS Radeon HD7970, 2013]
[Ryzen 5 3600, MSI B450 GAMING PRO CARBON AC, MSI GeForce RTX 2070 SUPER VENTUS, ASUS 24" VG248QE 144Hz, 2019]

PermalÀnk
Medlem
●

@tBiorrith: Ja kanske skadan orsakades nÀr jag la in en ny hÄrddisk hade inget esd-armband pÄ vid tillfÀllet.
Och jag har anvÀnt datorn flitigt under ca 7 Är sÄ den har kanske gjort sitt.

Har funderat pÄ att köpa nytt men hade gÀrna anvÀnt denna ett tag till fÄr vÀll se om man snarast hittar en lösning.

PermalÀnk
Medlem
●

@dinDuva: Har haft OC processor och ram igÄng under mÄnga Är utan problem.
I bios finns det typ ett OC mode provade att gÄ till standard mode men problemen ÄterstÄr.

Ja datorn fungerar utmÀrkt nÀr den vÀl startar.

PermalÀnk
AvstÀngd
●

@norrby89: En bÀttre lösning dÄ Àr vÀl att koppla bort skÀrmen frÄn datorn samt kabeln och testa sÄ istÀllet. DÄ slipper man böka med ny skÀrm osv.

PermalÀnk
AvstÀngd
●

@norrby89: En bÀttre lösning dÄ Àr vÀl att koppla bort skÀrmen frÄn datorn samt kabeln och testa sÄ istÀllet. DÄ slipper man böka med ny skÀrm osv.

PermalÀnk
Medlem
●

Kasserat nÀstan ett tiotal av dom dÀr moderkorten med samma fel.
Problemet har försvunnit nÀr moderkortet bytts ut.
NÄgot jag skulle vilja testa sÄhÀr efterÄt Àr att byta BIOS chippet.

PermalÀnk
Moderator
Brons i quiz ★
●

I have seen this before... Uppdatera BIOS och hoppas pÄ det bÀsta, hade Z77A-S01 och den led av det problemet. Skickade mitt moderkort till inet och de byte BIOS med nÄgot som de hade fÄtt frÄn MSI sÄ inte sÀkert att det fungerar för dig. Testa att uppdatera BIOS i windows, kanske en mindre risk att moderkortet inte vill POSTa.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospÄr? :D Besök The Wiki Game
Har du frÄga angÄende modereringen? PM till Moderatorerna eller KontaktformulÀr

PermalÀnk
Medlem
●

Jag lider med dig. Jag har liknande symptom fast med ett annat MB som jag beskrivit i en annan trÄd: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1565368-dator-som-bara...

Du kan ju testa alla saker jag gjort dÀr om du inte gjort det redan. Mitt problem Àr dessutom att det inte Àr helt konsekvent. Ibland sÄ kan jag komma in i bios 10 gÄnger i rad och jag tror att det löst sig. Sen sÄ helt plötsligt sÄ blir det samma problem med att den inte startar igen.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

PermalÀnk
Medlem
●

Kan ju alltid prova och byta batteriet för bios. Har dock bara varit med om en dator under min livstid som behövt ett byte och den var frÄn 80talet.

Men Àr en billig sak och prova.

Visa signatur

You can kill a man, but you canÂŽt kill a legend. (Edward Teach)

[Intel Core i5 750, Asus P7P55D-E PRO, PowerColor Radeon HD5850, 2010]
[Intel Core i7 3770k, ASUS P8Z77V DELUXE, ASUS Radeon HD7970, 2013]
[Ryzen 5 3600, MSI B450 GAMING PRO CARBON AC, MSI GeForce RTX 2070 SUPER VENTUS, ASUS 24" VG248QE 144Hz, 2019]

PermalÀnk
Medlem
●

Kan Àven prova och ta ur ditt grafikkort och köra pÄ igpun för att kolla ifall det Àr nÀtagget som hÄller pÄ och bli gammalt.
Kan vara sÄ att det precis orkar driva datorn till boot ibland, men tar du ut grafikkortet sÄ ska den ha "mer att jobba med".

Visa signatur

You can kill a man, but you canÂŽt kill a legend. (Edward Teach)

[Intel Core i5 750, Asus P7P55D-E PRO, PowerColor Radeon HD5850, 2010]
[Intel Core i7 3770k, ASUS P8Z77V DELUXE, ASUS Radeon HD7970, 2013]
[Ryzen 5 3600, MSI B450 GAMING PRO CARBON AC, MSI GeForce RTX 2070 SUPER VENTUS, ASUS 24" VG248QE 144Hz, 2019]

PermalÀnk
●

Tack för alla tips, jag ska prova dem nĂ€r tid finns över 😃

Skickades frÄn m.sweclockers.com