Kontaktad via mejl och lurad på 1000 KR...

Permalänk
Medlem

@GuuFi: Ja, hoppas kan man alltid göra! Dock är jag mycket skeptisk.

Permalänk
Medlem

Blev själv bedragen förra året och polisanmälde efter att det blev tydligt att jag inte skulle få någon vara. Visade sig att det var ett 30-tal andra som råkat ut för samma sak och han dömdes i tingsrätten för några månader sedan. Att få tillbaka pengarna är väl en annan femma eftersom denna kategori av individer sällan sitter på pengarna en längre stund men det är alltid värt att anmäla

Visa signatur

5800x | RTX 3090 | Crosshair VIII Hero | Dominator Platinum @3800 | O11 PCMR | PG348Q | 3x360 Custom

Permalänk
Medlem

Prova med att "hota" med en polisanmälan? Har funkat för mig när jag har blivit lurad 2 gånger. Om du på något sätt kan hitta vart han bor så kan du också kontakta nära anhörig. Ringde föräldrarna som berättade om situationen och att en polisanmälan skulle göras ifall jag inte fick pengarna tillbaka. Tog ett par minuter och sedan fick jag pengarna tillbaka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuuFi:

Nu finns det ju tecken på att det är bedragare men är fortfarande inom rimlig tidsram för PostNords leveranser som inte är så pålitliga.

Säljaren som ska ha skickat en sådan stor vara lär ha ett kvitto på köpet för frakthandlingen och även ett spårbart nummer. Och i detta fall så har inte säljaren delgett det till köparen på något vis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Säljaren återkom igen med ett nytt svar där han drar ut på det. Nu ska han jobba och skickar ordernumret/kvittot efter arbetet. Något som självklart inte kommer ske. Som svar berättar jag för honom att jag vill ha kvittot nu direkt, och att en polisanmälan samt en anmälan till banken kommer att ske. Jag berättar att antingen ska jag få tillbaka Swishen, eller få kvittot. Skickar även en bild från 180.se där jag visar att jag är medveten om hans tidigare anmälningar. Han får en chans att försvara sig innan jag anmäler.

Permalänk
Medlem

Hur ska ett kvitto på frimärken hjälpa? Du gjorde fel från första början som inte betalade för spårbart försändelse, nu kan han hävda att han skickat det som brev och alltså inte går att spåra, då kommer ord stå mot ord om det skulle gå till rättegång.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Hur ska ett kvitto på frimärken hjälpa? Du gjorde fel från första början som inte betalade för spårbart försändelse, nu kan han hävda att han skickat det som brev och alltså inte går att spåra, då kommer ord stå mot ord om det skulle gå till rättegång.

Det lär bli mångas ord mot hans ord. Men en sak som är (förmodligen) säker är att alla kommer förlora på det. Bedragaren blir åtalad medans vi inte får tillbaka våra pengar. Låt oss bara hoppas detta är en missuppfattning från min sida och att han faktiskt har skickat produkten. Hmmm..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidisen:

Säljaren som ska ha skickat en sådan stor vara lär ha ett kvitto på köpet för frakthandlingen och även ett spårbart nummer. Och i detta fall så har inte säljaren delgett det till köparen på något vis.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns heller inga skäl för säljaren att svara på meddelanden efter att han/hon fått pengarna.

Så vet inte hur man ska tolka det, skumt är det oavsett eller så har PostNord bara varit seg, men som du säger en PS4 kan man nog inte ens skicka utan spårningsnummer då den väger en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Finns heller inga skäl för säljaren att svara på meddelanden efter att han/hon fått pengarna.

Skulle tänka mig att säljaren gör detta för att få det att verka som att allt är som det ska, och när dagarna fortsätter utan att jag fått varken ett meddelande eller brev från Postnord, så ska det se ut som att det inte är säljarens fel att detta inträffat. Men som sagt, jag hoppas att jag har fel och att allt är som det ska, bara ett stort missförstånd.

Permalänk
Medlem

Låter som exakt samma tillvägagångssätt som min kollega på jobbet råkade ut för, han skulle få köpa ett nintendo switch för 1600kr för det inte fanns kablage samt kartong och dylikt så han swishade 800 innan och skulle swisha 800 efter mottagit sitt paket. Sa de till han direkt när jag hörde priset att du har blivit blåst.. han polisanmälde iallafall och råder dig till samma!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alltså mitt paket blev stulet av en postnordanställd (Dröjjde en månad innan jag fick tillbaka det och hela affären gick såklart i backen och köparen fick sina pengar tillbaka). Att utgå att något har gått fel efter två dagar är lite väl snabbt så sitt ner i båten och vänta ett lite tag till, kanske är påväg fortfarande. Sedan med att alltid kolla upp nummer, det kan du aldrig lita på. Jag har tillexempel inget publik nummer som finns ute, personen kan också har kontantkort och då lär det inte heller vara särskilt publikt.
Nåja, bara mina tanmkar i ärendet, tråkigt att bli lurad dock. Hoppas det löser sig

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Alltså mitt paket blev stulet av en postnordanställd (Dröjjde en månad innan jag fick tillbaka det och hela affären gick såklart i backen och köparen fick sina pengar tillbaka). Att utgå att något har gått fel efter två dagar är lite väl snabbt så sitt ner i båten och vänta ett lite tag till, kanske är påväg fortfarande. Sedan med att alltid kolla upp nummer, det kan du aldrig lita på. Jag har tillexempel inget publik nummer som finns ute, personen kan också har kontantkort och då lär det inte heller vara särskilt publikt.
Nåja, bara mina tanmkar i ärendet, tråkigt att bli lurad dock. Hoppas det löser sig

Att personen i fråga inte har sitt telefonnummer utlagt på Eniro eller Hitta kan jag förstå, och det är inte där jag drar mina misstankar. Det är anmälningarna som gjorts till detta numret. I flera av anmälningarna är det privatpersoner som blivit lurade. Några är från Blocket, Sweclockers, m.m. Det handlar om begagnade Playstation, mobiler osv. Detta säger sig självt. Det skulle vara ett mirakel om säljaren är oskyldig i detta då hans enda argument kan vara att anmälningarna gjorts till numret innan han fick det, vilket inte heller går ihop då alla anmälningarna har gjorts de senaste 6 månaderna. Någon som anmälde berättade att hen också gjorde en polisanmälan, och då undrar jag, hur kan detta nummer inte tagits ur bruk ännu? Uppenbarligen så är det flera som blir lurade av samma person, och trots polisanmälningar så tas numret ej ur bruk. Konstigt..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av llucass:

Att personen i fråga inte har sitt telefonnummer utlagt på Eniro eller Hitta kan jag förstå, och det är inte där jag drar mina misstankar. Det är anmälningarna som gjorts till detta numret. I flera av anmälningarna är det privatpersoner som blivit lurade. Några är från Blocket, Sweclockers, m.m. Det handlar om begagnade Playstation, mobiler osv. Detta säger sig självt. Det skulle vara ett mirakel om säljaren är oskyldig i detta då hans enda argument kan vara att anmälningarna gjorts till numret innan han fick det, vilket inte heller går ihop då alla anmälningarna har gjorts de senaste 6 månaderna. Någon som anmälde berättade att hen också gjorde en polisanmälan, och då undrar jag, hur kan detta nummer inte tagits ur bruk ännu? Uppenbarligen så är det flera som blir lurade av samma person, och trots polisanmälningar så tas numret ej ur bruk. Konstigt..

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle numret tas ur bruk?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Varför skulle numret tas ur bruk?

Eftersom att det används till flera bedrägerier. Visst, säljaren kan självklart byta nummer, men så länge ingen stoppar honom från att använda samma nummer så är det som en dans på rosor. Själv tycker jag att det är uppenbart att numret ska blockeras då det används för bedrägerier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av llucass:

Eftersom att det används till flera bedrägerier. Visst, säljaren kan självklart byta nummer, men så länge ingen stoppar honom från att använda samma nummer så är det som en dans på rosor. Själv tycker jag att det är uppenbart att numret ska blockeras då det används för bedrägerier.

Förstår inte riktigt vad numret har med det att göra? Det är väl bra att numret inte bytts så du hittade information, vad skulle bli bättre av att det stängdes av?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

I ett sådant här fall kommer personen att åka fast, du har ju identiteten. Men frågan är om det finns några pengar. En bedragare som är så här "dum" finns inte, de bryr sig inte om att åka fast eftersom de ser alternativet som värre. Troligen skyldig fel personer pengar för droger eller något annat beroende så att de ser sig tvungna att jaga "snabba cash". Pengarna de får in försvinner nog snabbt, risken är att inga finns kvar när personen väl åtalas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Förstår inte riktigt vad numret har med det att göra? Det är väl bra att numret inte bytts så du hittade information, vad skulle bli bättre av att det stängdes av?

Det har du faktiskt rätt i.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av llucass:

Att personen i fråga inte har sitt telefonnummer utlagt på Eniro eller Hitta kan jag förstå, och det är inte där jag drar mina misstankar. Det är anmälningarna som gjorts till detta numret. I flera av anmälningarna är det privatpersoner som blivit lurade. Några är från Blocket, Sweclockers, m.m. Det handlar om begagnade Playstation, mobiler osv. Detta säger sig självt. Det skulle vara ett mirakel om säljaren är oskyldig i detta då hans enda argument kan vara att anmälningarna gjorts till numret innan han fick det, vilket inte heller går ihop då alla anmälningarna har gjorts de senaste 6 månaderna. Någon som anmälde berättade att hen också gjorde en polisanmälan, och då undrar jag, hur kan detta nummer inte tagits ur bruk ännu? Uppenbarligen så är det flera som blir lurade av samma person, och trots polisanmälningar så tas numret ej ur bruk. Konstigt..

Skickades från m.sweclockers.com

Angående att nr'et inte listas så bytte jag från Telenor till Vimla för kanske ett år sedan. I samband med det så avregistrerades mitt nr från Eniro, Hitta osv. Detta gjordes inte av mig, utan det enda jag kan koppla det till är flytten till Vimla. Min tolkning är att vissa operatörer registrerar ditt nr, andra inte.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

I ett sådant här fall kommer personen att åka fast, du har ju identiteten. Men frågan är om det finns några pengar. En bedragare som är så här "dum" finns inte, de bryr sig inte om att åka fast eftersom de ser alternativet som värre. Troligen skyldig fel personer pengar för droger eller något annat beroende så att de ser sig tvungna att jaga "snabba cash". Pengarna de får in försvinner nog snabbt, risken är att inga finns kvar när personen väl åtalas.

Verkar inte som personen åkt fast ännu. Enligt 180.se så skrev en person som anmälde detta för bedrägeri att säljaren skulle polisanmäla händelsen. Antingen har en anmälan inte ägt rum ännu, eller så är processen utdragen. Jag skulle gissa på alternativ 2. Att få pengarna tillbaka har jag i princip släppt. Det är just nu större chans att jag får min vara från Postnord än pengarna tillbaka.

Permalänk
Avstängd

Jag köpte en vintage dator på tradera förut, fick ingen respons över huvud taget, inte heller då jag skickade ett SMS och frågade om spårningsnummer, hittade dock inget då jag kollade upp numret och personen.

En vecka senare dök datorn upp och jag fick en pappersavi, nu står den här så jag gav givetvis gott betyg ändå, tyckte bara det hela var väldigt märkligt. Men, om h*n enbart använt pappersavi så var det ju sant att han faktiskt inte hade något nummer om han glömt att notera det.

Dock har jag också varit med om att en idiot på dykarforumet av alla ställen (där typ alla känner alla) blåste folk på pengar med en annan skalles konto.
De pengarna fick jag inte igen.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag köpte en vintage dator på tradera förut, fick ingen respons över huvud taget, inte heller då jag skickade ett SMS och frågade om spårningsnummer, hittade dock inget då jag kollade upp numret och personen.

En vecka senare dök datorn upp och jag fick en pappersavi, nu står den här så jag gav givetvis gott betyg ändå, tyckte bara det hela var väldigt märkligt. Men, om h*n enbart använt pappersavi så var det ju sant att han faktiskt inte hade något nummer om han glömt att notera det.

Låter som något taget ur en sagobok. Dessvärre är inte min berättelse tagen ur samma sagobok. Att säljaren inte hör av sig som i ditt fall men att du ändå får din produkt levererat är osannolikt men ändå möjligt, men att säljaren inte hör av sig och har anmälningar mot sig sedan tidigare säger allt. En polisanmälan har gjorts, men jag kan säga hejdå till både pengarna och Playstationet iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av llucass:

Hej.

Skriver detta inlägg på grund av två anledningar. 1. För att varna andra användare om detta bedrägeri. 2. För en liten förhoppning av att få pengarna tillbaka.

Ska ta det enkelt här nu. Jag letade efter ett Playstation 4 Slim på Blocket, Shpock, Facebook market och även här på Sweclockers Marknad. Det tog väl lite mer än 24 timmar innan jag blev mejlad av en kille som hade ett PS4 Slim + 2 handkontroller och ett antal spel, och erbjöd sig 1600 kr så var PS4:at mitt. Frakten stod även han för. Jag såg inga varningstecken, och killen verkade trovärdig. Hans svenska var korrekt, och han angav information som stämde överens med det jag kunde hitta på nätet. När han sedan skrev in sitt telefonnummer så stämde även detta överens om informationen. I Swishappen stämde också namnet. So far verkar allt trovärdigt, och jag ser ingen anledning till att inte lita på personen. Iallafall så erbjuder jag mig att Swisha 1000 kronor först och sedan de övriga 600 när mitt Playstation blivit levererat. Jag Swishar, han svarar och konfirmerar att pengarna mottagits, och att han ska skicka via Postnord på kvällen innan han jobbar natt. Sedan tar det ett tag innan personen svarar igen och säger att paketet är skickat och han fick information att det skulle ta mellan 2-4 dagar att leverera paketet. Det har gått två dagar nu, och han har varken svarat mig på mejl eller telefon. Så jag blev lite orolig och sökte upp hans nummer. Numret är inte registrerat på varken Eniro eller Hitta, och många har sökt numret. Sedan på 180.se, inser jag att jag blivit bedragen. Där har många anmälningar riktats mot honom som liknar mitt fall.

Såklart är detta enormt drygt, men samtidigt är jag glad att det handlade om 1000 kronor och inte mer. Men det känns ändå som att jag borde kunna göra något för att få pengarna tillbaka? Jag har trots allt hans nummer och hans adress. Han kan väl knappast ha skapat en falsk identitet som är kopplat till Swish? Man måste väl vara medlem i banken, och då krävs personens uppgifter och ID. Ska jag göra en polisanmälan? Jag vet nu att fler personer har gjort polisanmälan om denna person, och jag vet inte hur det gått för dessa personer. Kanske handlar det om för lite pengar för att anmälan att gå vidare, inte vet jag. Någon som har erfarenhet av detta, som kan tala om för mig vad jag kan göra? Tacksam för svar!

Men som sagt, den största anledningen för att jag lägger upp denna tråd är för att varna er andra och ge er ett tips jag själv öskar att jag hade fått. KOLLA ALLTID UPP NUMRET. Kanske uppenbart? Men jag tänkte att allt var lugnt då Swishen stämde överens med informationen han angivit. Det verkar också som att bedragaren använder samma nummer till alla bedrägeri, och den första registrerade anmälan ägde rum i April 2019, och sedan har det varit ett antal efter detta.

Jag kan inte alla regler på Sweclockers, och väljer därför inte att publicera bedragarens namn eller telefonnummer, men om jag får bekräftat att detta är godkänt, så ger jag er all information jag har om killen. Det är inte min 1000 kr förlust som stör mig mest, det är att en bedragare tagit emot dem. Jag hade hellre bränt upp tusingen än detta, och jag vill inte att han lyckas igen.

Om jag inte får tillåtelse att angiva namn och nummer samt adress för att förhindra att andra blir lurade av samma kille, så skicka ett privat meddelande så ger jag er informationen. Om någon vill hjälpa till juridiskt så kan jag vidarebefordra vår konversation som ägde rum via mejl.

Tack för varningen men Blocket är farligt varför använde ni inte typ blocketpaket? Även om det inte är helt 100 så är det bättre än att skicka pengar innan man fått varan även Paypal hade varit bättre.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av llucass:

Låter som något taget ur en sagobok. Dessvärre är inte min berättelse tagen ur samma sagobok. Att säljaren inte hör av sig som i ditt fall men att du ändå får din produkt levererat är osannolikt men ändå möjligt, men att säljaren inte hör av sig och har anmälningar mot sig sedan tidigare säger allt. En polisanmälan har gjorts, men jag kan säga hejdå till både pengarna och Playstationet iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, jag var länge tvärsäker på att det var något lurt, men visade sig att säljaren kom från ett land där man, som jag tror, fortfarande har mer manuell hantering i statliga myndigheter som postverket och liknande (det är i allafall mitt intryck då jag var i landet i fråga).
Personen är i femtioårs åldern så jag tror det kan vara en vanesak.

(Jag hoppas att det var lagom mängd information, men denne har ju som sagt inte gjort något fel så jag har inget intresse av att hänga ut själva individen, bara att beskriva min teori kring scenariot i rent upplysande syfte)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Blev själv blåst på sweclockers för just en ps4a, vet att vi var flera på samma person. Polisanmälan gjord såklart men surt

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Tack för varningen men Blocket är farligt varför använde ni inte typ blocketpaket? Även om det inte är helt 100 så är det bättre än att skicka pengar innan man fått varan även Paypal hade varit bättre.

Han kontaktade mig faktiskt via mejl då han såg min annons här på Sweclockers. Jag angav min mejl som ett kontaktalternativ. Ska jag vara helt ärlig så vet jag inte vad jag skulle gjort annorlunda i denna situation. Visst, hade jag sökt upp säljarens telefonnummer mer noggrant hade jag märkt att han haft anmälningar mot sig, men det kunde lika gärna vara en bedragare på ett nytt nummer som inte har anmälningar emot sig. Jag antar att det är risken man får ta som privatperson som betalar i förväg. Något jag inte kommer göra om i den närmaste framtiden. Tråkigt att det finns människor som denna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronvall:

Blev själv blåst på sweclockers för just en ps4a, vet att vi var flera på samma person. Polisanmälan gjord såklart men surt

tråkigt att höra. Antar att du inte fick pengarna tillbaks? Blev personen åtalad, eller sker fortfarande en utredning?

Fälld menade jag*
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av llucass:

Han kontaktade mig faktiskt via mejl då han såg min annons här på Sweclockers. Jag angav min mejl som ett kontaktalternativ. Ska jag vara helt ärlig så vet jag inte vad jag skulle gjort annorlunda i denna situation. Visst, hade jag sökt upp säljarens telefonnummer mer noggrant hade jag märkt att han haft anmälningar mot sig, men det kunde lika gärna vara en bedragare på ett nytt nummer som inte har anmälningar emot sig. Jag antar att det är risken man får ta som privatperson som betalar i förväg. Något jag inte kommer göra om i den närmaste framtiden. Tråkigt att det finns människor som denna.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade som sagt kört Paypal då kan du som köpare kräva pengarna tillbaka.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Jag hade som sagt kört Paypal då kan du som köpare kräva pengarna tillbaka.

Jag var bombsäker på att Swish var en betalningsmetod ingen lurades med då det är enkelt för polisen att ta reda på exakt vem personen är då en bank är inblandad samt giltig personinformation och ID. Denna person kommer förmodligen att åka fast av polis, men vad hjälper det mig? Jag får inte mina pengar tillbaks. Jag får väl glädjas med att ännu en bedragare åker fast.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av llucass:

Jag var bombsäker på att Swish var en betalningsmetod ingen lurades med då det är enkelt för polisen att ta reda på exakt vem personen är då en bank är inblandad samt giltig personinformation och ID. Denna person kommer förmodligen att åka fast av polis, men vad hjälper det mig? Jag får inte mina pengar tillbaks. Jag får väl glädjas med att ännu en bedragare åker fast.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror att personerna som utför dessa bedrägerier i många fall är missbrukare som skiter i vad som händer med deras liv dom kommer åka fast ja men det struntar dom i.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

@Zyces:

Undantag från förtalsbrottet:

Genom förtalsbrottet sker en inte oväsentlig begränsning av yttrandefriheten, och därför finns det ett undantag från det straffbara området. Om uppgiften var sann (eller att uppgiftsspridaren hade skälig anledning att tro att den var sann) och det var försvarligt att sprida uppgiften har uppgiftsspridaren inte gjort sig skyldig till något brott (5 kap. 1 § 2 st. brottsbalken).

- I detta fall är det nog Sweclockers (enskilda mediets) policy snarare än lagen som man bör oroa sig för.