AMD Ryzen 5 3600X och 5 3600

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Du tror inte det var pga GN testade ett production sample och ville inte att den som givit dem processorn ska hamna i skit och inte få några mer samples? Jag antar att AMD håller koll på vart deras samples tar vägen.

Det är precis vad jag tror. Han var den ende som hade en 3600 review då.

http://translate.google.com/translate?u=https%3A//pclab.pl/art81467-9.html&hl=sv&langpair=auto|sv&tbb=1&ie=ISO-8859-2

Här är det en test som också kom idag och bara att kolla vad minnena är. Så detta var också med amd:s instruktioner.

https://translate.googleusercontent.com/translate_c?depth=1&hl=sv&ie=Latin2&langpair=auto%7Csv&rurl=translate.google.com&sp=nmt4&tbb=1&u=https://pclab.pl/art81467-22.html

De lyckades att OC lite bättre än SC och OC resultat är med alla CPU med 3600Mhz Ram.
Så lite mera tester med OC för den som vill där. Bara att bläddra i menyn under.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Bra generalisering, men nej.

Men jämför du cpuer i liknande prisbild i lägre klasser så ja.
Ex 9600k vs 3600 vilket var det jag pratade om och tråden handlar om 3600 serien

Nej precis.

Men att generalisera vara precis vad du gjorde med ditt "bra workstation ok vettig spelprestanda".

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk
Medlem

Vilket jäkla grin över några tester!

Helt klart bra mellanklass-cpuer till ett mycket trevligt pris.

Om det nu ska sättas betyg bara på spelprestanda och att priset skulle vara ointressant så är det ju bara att titta på tabellerna över spel-prestanda. Nu är det ju andra saker än prestanda som är viktigt om man ska se till en bred massa?!

Det börjar lukta unken fanboyism.

Många multimiljonärer här eller?...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Heliga moster Maria, man måste nästan ha paraply för att ta sig igenom kommentarsfältet här. Intel fanboys svettas ju som aldrig förr. Detta utan att inse att bättre prestanda, oavsett tillverkare, alltid är bra för kunden. Det är ju detta vi vill ha, prestanda- och priskrig!

Endast den okunnige kan säga att Ryzen 3600 inte är en attraktiv CPU.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Jink:

Heliga moster Maria, man måste nästan ha paraply för att ta sig igenom kommentarsfältet här. Intel fanboys svettas ju som aldrig förr. Detta utan att inse att bättre prestanda, oavsett tillverkare, alltid är bra för kunden. Det är ju detta vi vill ha, prestanda- och priskrig!

Jag trodde vi ville betala 10k för 4 core cpus.
Ajj fan!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Tycker det är för få tester med överklockad prestanda. Vill se hur den står sig mot överklockade cpuer. Bara två speltest är för lite. Att jämföra mot intel i stock blir missvisande eftersom k-cpuerna är gjorda för överklockning. Verkar inte riktigt hålla måttet för låsta 144fps? Skulle vilja se quake champions m.fl. i testsviten också. Spel över lag son mår bra av hög bildfrekvens.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så som läget är så lär man ju inte köpa dessa och para ihop dem med ett 2080TI eller framtida grafikkort som någonsin kommer nå den prestandan, så ja, de är efter i spel i scenarion som aldrig kommer hända, men tycker inte det borde spela så stor roll.

Eller har jag fel? Finns det folk som köper billigast möjliga processor oxh parar ihop dem med ett grafikkort som kostar satan? Känns inte som det är så smart i så fall.

Jag kör oftast två generationer grafikkort per generation processor. Visst tappar jag säkert runt 5% mot om jag hade bytt CPU oxå när man köper kort nr 2, men då jag spelar i 1440p och hög detaljrikedom är ändå grafikkortet den stora begränsningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Dual-Tjur:

Jag tycker 3600 och 3600X är bra processorer. Men själva testet är gjort enligt AMD direktiv. Varför tror du att testet kom först idag? inte den enda sida som kör enligt "amd"-order och släpptes idag "8.7"

Testet är inte gjort efter någons direktiv, AMD eller andra. Det kommer nu för att det är klart nu, vi har lägre takt över sommaren när de flesta är på semester. 3600:an som använts är förövrigt min privata som Kenneth lånade för några veckor sedan, AMD har inget att säga till om hur den används över huvud taget.

Det är givetvis upp till var och en att tycka fritt och tolka datan som finns. En trevlig diskussion med många vinklar är bara bra. Spåret att vi jobbar enligt direktiv från en eller annan tillverkare/part är dock rakt av falskt, så det kan vi släppa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av filbunke:

Synproblem?

3600 först, sen 9400F:

Eller du kanske bara spelar Far Cry New Dawn?

@filbunke

Jag kollade visst på fel video 😂

Men jämför man 9400f och 9700k i spel tester så är ju 9400f inte många fps efter.
Man vet ju inte vilka tester som stämmer 😊

Permalänk
Medlem

Ett bra test. Dock saknar jag ett test av minneshastigheter. Då processorn är en dålig överklockare får man istället fokusera på det som går att överklocka, och Ryzen 3000-serien har en mycket bättre minneskontroller.

Att gå från Ryzen 1:a generation (Har haft Ryzen 1400, 1700, 1800X) till en 3600X har inneburit att jag kan köra mina ramminnen i 3200Mhz istället för 2600Mhz. Det är nästan 25% snabbare och ger en ordentlig prestandaskjuts bara där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Testet är inte gjort efter någons direktiv, AMD eller andra. Det kommer nu för att det är klart nu, vi har lägre takt över sommaren när de flesta är på semester. 3600:an som använts är förövrigt min privata som Kenneth lånade för några veckor sedan, AMD har inget att säga till om hur den används över huvud taget.

Det är givetvis upp till var och en att tycka fritt och tolka datan som finns. En trevlig diskussion med många vinklar är bara bra. Spåret att vi jobbar enligt direktiv från en eller annan tillverkare/part är dock rakt av falskt, så det kan vi släppa.

Skickades från m.sweclockers.com

OK. Men sidan som jag länkade till fick släppa det 8.7 och det var ju exakt samma test så då var det lite konstig timing. Men om det är en privat CPU då förstår jag detta. Tack för att den kom iaf

Permalänk
Medlem

Håller helt med om att "...efter Intel i vissa moment" är en väldigt oproffsig nackdel att ta med. Helt irrationellt. Vet ni vad, den är även efter 3700X också. 🤔

Men visst, ni kan ju lägga till "...före Intel i vissa moment" som fördel, och lägg till båda dessa omvänt i varje Intel-test där Intel inte vinner precis alla moment. 😑

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Trevliga CPUer! Pris/Prestanda är nice. Dock blir det en 3900X eller 3950X för min del när det är dags att uppgradera ifrån min 4690K. Hade funderingar på att uppgradera vid release men kände att min CPU kan få kämpa vidare en stund till då det främst fortfarande är lite äldre titlar jag spelar så jag får mina 60fps @ 1080p på högsta inställningar.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Dual-Tjur:

Det är precis vad jag tror. Han var den ende som hade en 3600 review då.

http://translate.google.com/translate?u=https%3A//pclab.pl/art81467-9.html&hl=sv&langpair=auto|sv&tbb=1&ie=ISO-8859-2

Här är det en test som också kom idag och bara att kolla vad minnena är. Så detta var också med amd:s instruktioner.

https://translate.googleusercontent.com/translate_c?depth=1&hl=sv&ie=Latin2&langpair=auto%7Csv&rurl=translate.google.com&sp=nmt4&tbb=1&u=https://pclab.pl/art81467-22.html

De lyckades att OC lite bättre än SC och OC resultat är med alla CPU med 3600Mhz Ram.
Så lite mera tester med OC för den som vill där. Bara att bläddra i menyn under.

Men verkar det inte konstigt att testerna kom 19:32 och 14:01 och inte 15:00 som det alltid brukar?
memory express hade tydligen också 3600.

geek seeker också

Aldrig hör talas om dessa innan men de hade också.

Jaha, det fick lite högre OC... varierar ju mellan exemplar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av fredrik831:

Ett bra test. Dock saknar jag ett test av minneshastigheter. Då processorn är en dålig överklockare får man istället fokusera på det som går att överklocka, och Ryzen 3000-serien har en mycket bättre minneskontroller.
Att gå från Ryzen 1:a generation (Har haft Ryzen 1400, 1700, 1800X) till en 3600X har inneburit att jag kan köra mina ramminnen i 3200Mhz istället för 2600Mhz. Det är nästan 25% snabbare och ger en ordentlig prestandaskjuts bara där.
Skickades från m.sweclockers.com

10 spel i FullHD med OC och 3600-3733 RAM

Dold text

betyget blev....endast för 3600 "Rekommendation för Ryzen 5 3600-processor för ett utmärkt pris / prestanda-förhållande"

summering

Skrivet av Vzano:

Men verkar det inte konstigt att testerna kom 19:32 och 14:01 och inte 15:00 som det alltid brukar?
Jaha, det fick lite högre OC... varierar ju mellan exemplar.

konstigt att jag missade helt dessa videon. Letade efter alla zen2 review på andra CPU då.
19.32 är iaf inte. 14.01 låter mera som direktiv och det var troligen.
Trodde det skulle komma nyheter om EPYC idag?

Permalänk

Vad händer om man klockar 4790K?
Den borde komma väldigt nära 3900x.
Och då snackar vi om en riktigt gammal cpu.
https://www.youtube.com/watch?v=QqL7NYS5r2k

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Jag kör oftast två generationer grafikkort per generation processor. Visst tappar jag säkert runt 5% mot om jag hade bytt CPU oxå när man köper kort nr 2, men då jag spelar i 1440p och hög detaljrikedom är ändå grafikkortet den stora begränsningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Köper du i sådanna fall budget CPU, och sedan monster-GPU, och byter sedan monster-GPU'n mot en ännu snabbare monster-GPU? Om inte så är det ju irrelevant.

Jag är helt med på att man testar med toppkorten för topprocessorerna, för det är väl så att folk byter upp sig med ny GPU före ny processor där, men i budgetbyggen så ser det ju ine ut så att man köper en billig processor och parar den med en snordyr cpu. Det är det jag menar, så att de är "efter i spel" är irrelevant för målgruppen, som ändå kommer köpa low-midrange GPU så CPU blir inte en flaskhals.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Helt fel. Läs 9900k recensionen på nytt.

Jag dubbelkollade nu, men jag tyckte inte det förändrade min syn på saken dessvärre.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk

@igelkotte:

alltså i singel core och spel var den ju toppklass.
och i multicore var den också topp. 2700X var ju den närmaste konkurrenten.

Permalänk
Medlem

Opinion: Ge bra betyg till CPUer som har en stabil boost så nära sin max gräns som möjligt istället för att ge poäng för "potential manuell" överklockning?
Jag tror det är många fler som hellre har en cpu som boostar högre av sig själv än en du måste pilla med själv. 3600 är klart en champ om du räknar med priset tillsammans med ett billigt b450 moderkort.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Missar jag något angående överklockningen?
Turbofrekvensen för 3600x ligger ju på 4.4GHz och för 3600 på 4.2GHz, men överklockningen kommer inte upp över 4.2GHz för 3600x ens ?

Min 3600X boostar upp till 4.4GHz utan att jag ändrat någonting. Iofs så låter den ju Vcore gå upp över 1.4V. Men vafan, gör den det av sig själv och temperaturen inte skenar iväg så varför bry sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

@igelkotte:

alltså i singel core och spel var den ju toppklass.
och i multicore var den också topp. 2700X var ju den närmaste konkurrenten.

Här kan man läsa om vad som krävs för att nå de olika utmärkelserna: https://www.sweclockers.com/nyhet/14398-sweclockers-nya-utmar...

att 7700K fick toppklass är inte konstigt då AMD inte hade något som ens var lite i närheten lika bra på något område, men att 8700K och efterföröljande modeller inte fått den utmärkelsen förstår man ju då de inte utklassar AMD på något område. Att 3900X fick just "toppklass" har förmodligen att göra med att den är såpass före i content creation och annat, att den är mycket energieffektivare och att det är en modern plattform. Att hela tiden lansera Kaby Lake med lite högre frekvenser, lite mer kärnor etc är inte så innovativt och kanske blir tråkigt när man betygsätter produkterna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Dual-Tjur:

14.01 låter mera som direktiv och det var troligen.

ehh nej... https://imgur.com/a/KFWu5sm Sidan lägger upp nyheter oftast 14:01.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Här kan man läsa om vad som krävs för att nå de olika utmärkelserna: https://www.sweclockers.com/nyhet/14398-sweclockers-nya-utmar...

att 7700K fick toppklass är inte konstigt då AMD inte hade något som ens var lite i närheten lika bra på något område, men att 8700K och efterföröljande modeller inte fått den utmärkelsen förstår man ju då de inte utklassar AMD på något område. Att 3900X fick just "toppklass" har förmodligen att göra med att den är såpass före i content creation och annat, att den är mycket energieffektivare och att det är en modern plattform. Att hela tiden lansera Kaby Lake med lite högre frekvenser, lite mer kärnor etc är inte så innovativt och kanske blir tråkigt när man betygsätter produkterna.

så 3900x fick toppklass för att den hade 50% mer kärnor men sämre i spel och single core än 9900k. och detta utan OC och med 3200 mot 2666 ram? (och 95W om jag minns rätt)

Och 9900k utklassade 2700k i alla tester som finns på denna jord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Du har helt rätt, dom flesta kommer ha ett kort i GTX 1070 eller som max RTX 2060 prisklass. Så tester med 2080Ti är helt ointressanta... men jag förstår varför dom görs

Hur kan man tycka att processorns prestanda är ointressant i ett test för processorn?

Och jag vet inte hur det är med dig eller @ozzed men jag trodde iaf att en ganska stor poäng med en PC var att man kunde uppgradera den, jag sitter idag med ett grafikkort som nästan är dubbelt så snabbt som det dyraste kortet som gick att köpa vid CPU-inköpet, och trots att jag visste att jag säkert klarat mig med en i3 vid det tillfället så har mitt val gjort att jag säkert sparat 2-3 uppgraderingar av sämre CPUer. Och inte för att tala om att sänka grafiskt krävande inställningar för att öka sin FPS med billigare kort.

Vi ser rätt tydligt vid många av dessa 3000-serien recensioner nu med ännu snabbare grafikkort och när ram-hastigheterna ökat, samt prestandakrav ökat, att staplar som vart raka redan från 1080p vid CPU-tester, börjar luta rätt rejält redan vid 1440p. Vi börjar redan hamna i ett läge där man dippar under 60 med rätt nya CPU-modeller, och där modeller som var "irrelevant" snabbare klarar sig bättre.

Imo börjar den här spelprestanda diskussionen spåra ut totalt, är för mig obegripligt att så många börjat vara testdatafientliga bara för att det råkar missgynna ett visst lag. För oavsett vad datan säger så behöver inte det betyda att det är en sämre produkt, eller ett sämre val för en konsument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Menar du spel-tester? I så fall kan jag vara beredd att hålla med

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@Ozzed:
Att hela tiden lansera Kaby Lake Sky Lake med lite högre frekvenser, lite mer kärnor etc är inte så innovativt och kanske blir tråkigt när man betygsätter produkterna.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

så 3900x fick toppklass för att den hade 50% mer kärnor men sämre i spel och single core än 9900k. och detta utan OC och med 3200 mot 2666 ram? (och 95W om jag minns rätt)

Och 9900k utklassade 2700k i alla tester som finns på denna jord.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/17616?key=57a6dc51f7c36d2b046b5895c1de5733

Varför vissa produkter fått vissa utmärkelser får du fråga redaktionen om. Jag spekulerar bara utifrån vad som anges som kriterier för att uppnå en viss utmärkelse. Vad jag kan se i sammanfattningen så gillade de inte priset, effektförbrukningen och värmeutvecklingen så gissningsvis är det väl det som drog ner betyget en smula. "Utmärkt" är ju dock fortfarande ett väldigt gott betyg.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Hur kan man tycka att processorns prestanda är ointressant i ett test för processorn?

Och jag vet inte hur det är med dig eller @ozzed men jag trodde iaf att en ganska stor poäng med en PC var att man kunde uppgradera den, jag sitter idag med ett grafikkort som nästan är dubbelt så snabbt som det dyraste kortet som gick att köpa vid CPU-inköpet, och trots att jag visste att jag säkert klarat mig med en i3 vid det tillfället så har mitt val gjort att jag säkert sparat 2-3 uppgraderingar av sämre CPUer. Och inte för att tala om att sänka grafiskt krävande inställningar för att öka sin FPS med billigare kort.

Vi ser rätt tydligt vid många av dessa 3000-serien recensioner nu med ännu snabbare grafikkort och när ram-hastigheterna ökat, samt prestandakrav ökat, att staplar som vart raka redan från 1080p vid CPU-tester, börjar luta rätt rejält redan vid 1440p. Vi börjar redan hamna i ett läge där man dippar under 60 med rätt nya CPU-modeller, och där modeller som var "irrelevant" snabbare klarar sig bättre.

Jag har inte sagt att prestandan är irrelevant. Jag har sagt att för målgruppen så lär GPU bli flaskhals oavsett. Detsamma skulle ju gälla om man köper en Intel-CPU i samma prisklass.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Menar du spel-tester? I så fall kan jag vara beredd att hålla med

ALLA syntetiska minst 10%
i spel var de i en liga för sig.

Skrivet av Ozzed:

Varför vissa produkter fått vissa utmärkelser får du fråga redaktionen om. Jag spekulerar bara utifrån vad som anges som kriterier för att uppnå en viss utmärkelse. Vad jag kan se i sammanfattningen så gillade de inte priset, effektförbrukningen och värmeutvecklingen så gissningsvis är det väl det som drog ner betyget en smula. "Utmärkt" är ju dock fortfarande ett väldigt gott betyg.

Nja...har egentligen aldrig brytt mig om vad de får för betyg. Var och en får ju utvärdera själv alla aspekter i slutändan.

det som jag tycker är konstigt är att 9900k och 3600x får samma betyg.
Andra revievs tycker att 3600x inte är så bra med tanke på 3600 och 3700x. Har inte sett någon rekommendera den.