Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Medlem

Min tenta till envariabelanalys närmar sig, finns det någon slags hemsida där man kan se alla teorier, definitioner, satser och räkneregler? Söker det eftersom jag vill ha något att repetera när jag åker till och från campus. Svenska som engelska fungerar självklart!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Min tenta till envariabelanalys närmar sig, finns det någon slags hemsida där man kan se alla teorier, definitioner, satser och räkneregler? Söker det eftersom jag vill ha något att repetera när jag åker till och från campus. Svenska som engelska fungerar självklart!

Lär väl finnas gamla tentor från föregående läsperioder som din skola har publicerat någonstans? Det om något är det absolut optimalaste sättet att plugga till din tenta då den du kommer att göra lär vara snarlik.

Alla definitioner och satser lär väl även de finnas på skolans intranät för kursen som du borde vara medlem i om du nu går kursen (t.ex PingPong eller vad nu din skola använder sig utav)?

Permalänk
Medlem

hej har ett matte 5 kapitel 5 problem som jag inte klarar av att lösa

#13: Kulstötning heter problemet.

x=v cos α · t
y= h + v sin α · t − gt²/2
Jag ska finna ett generellt uttryck för kast längden R som man kan se i bilden nedan.

https://imgur.com/5AK9t0d

skulle bli tacksam om någon kunde hjälpa mig

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

@Noob I am: Kastlängden R är ju x värdet. Den har du ju redan en ekvation för?

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

@Snorlena
Ta det här istället. Har du räknat ut värdet för k och m?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Elektron: Jo jag tittade på filmen du länkade och fick fram k. Men sen tog det stopp och jag hittade någons lösning med lite googlande. Så jag vet hur man får fram k nu men inte hur man får fram m. Men ska kika vidare på detta efter jobbet idag.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Jag har kört fast.

I en påse finns det rosa, gröna och vita godisbilar, minst en av varje färg. Antalet gröna och vita bilar är tillsammans fyra gånger antalet rosa bilar.

Antalet rosa och vita är tillsammans sex gånger större än antalet gröna bilar.

Vilket är det minsta antalet bilar som finns i påsen?

Gröna bilar = X
Vita bilar = Y
Rosa bilar = Z

X + Y = 4Z
Z + Y = 6X

Y = 4Z - X
Z + (4Z - X) = 6X
5Z = 7X

Hur ska jag gå vidare härifrån?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Snorlena:

Jag har kört fast.

I en påse finns det rosa, gröna och vita godisbilar, minst en av varje färg. Antalet gröna och vita bilar är tillsammans fyra gånger antalet rosa bilar.

Antalet rosa och vita är tillsammans sex gånger större än antalet gröna bilar.

Vilket är det minsta antalet bilar som finns i påsen?

Gröna bilar = X
Vita bilar = Y
Rosa bilar = Z

X + Y = 4Z
Z + Y = 6X

Y = 4Z - X
Z + (4Z - X) = 6X
5Z = 7X

Hur ska jag gå vidare härifrån?

Det blir i allmänhet betydligt enklare både för dig och oss om du väljer bokstäver som har en tydligare koppling till den storhet de representerar. I detta fall skulle jag föreslå g, v respektive r.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Jag har kört fast.

I en påse finns det rosa, gröna och vita godisbilar, minst en av varje färg. Antalet gröna och vita bilar är tillsammans fyra gånger antalet rosa bilar.

Antalet rosa och vita är tillsammans sex gånger större än antalet gröna bilar.

Vilket är det minsta antalet bilar som finns i påsen?

Gröna bilar = X
Vita bilar = Y
Rosa bilar = Z

X + Y = 4Z
Z + Y = 6X

Y = 4Z - X
Z + (4Z - X) = 6X
5Z = 7X

Hur ska jag gå vidare härifrån?

Nu när jag tittade på den fastade jag också men såg senare att 5Z=7X är slutsteget. Minsta antalet kan man hitta genom minsta gemensamma nämnare, alltså 5*7=35.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Medlem

@futhark14: Så det skulle betyda att det finns 5 gröna bilar, 7 rosa bilar och 23 vita bilar?

gröna + vita = 28
rosa + vita = 30

gröna + vita ska vara 4 gånger mer än rosa: 28 / 7 = 4
rosa + vita ska vara 6 gånger mer än gröna: 30 / 5 = 6

Så detta är alltså vad som finns i påsen?

Men jag förstår inte. Multiplicerade du bara Z med X för att få fram 35?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

@futhark14: Så det skulle betyda att det finns 5 gröna bilar, 7 rosa bilar och 23 vita bilar?

gröna + vita = 28
rosa + vita = 30

gröna + vita ska vara 4 gånger mer än rosa: 28 / 7 = 4
rosa + vita ska vara 6 gånger mer än gröna: 30 / 5 = 6

Så detta är alltså vad som finns i påsen?

Men jag förstår inte. Multiplicerade du bara Z med X för att få fram 35?

Nej.

För det första, att den totala summan är 35 är inte uppenbar förräns man har hittat den minsta gemensamma nämnaren. Så du kan inte utgå ifrån z och xs värde.

Förhållandet mellan z och x är enligt den sista ekvationen följande: 5z = 7x.

5 gånger någonting måste vara detsamma som 7 gånger någonting. Om man ska hitta de minsta möjliga värdena som z och x kan anta kan man använda sig av minsta gemensamma nämnare, det innebär alltså att man multiplicerar de givna faktorerna med varandra: 5*7. X och z kan anta vilka värden som helst egentligen, så länge vardera är ett heltal. Påstå att x är 15, då måste z vara 21. Men det minsta möjliga heltal som z och x kan anta är 5 och 7.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Medlem

Andrahandsfunktion

Funktionen går igenom origo
Ett nollställe är x=12
Ymax=54
Ange funktionen på formen y = ax^2 + bx + c

Jag förstår inte alls hur jag ska räkna ut detta. Jag har tittat på flertalet youtubeklipp och även sett lösningen på problemet. Men jag förstår inte hur man räknar ändå.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

@Snorlena:

Med den givna informationen kan du dra slutsatserna:

Nollställena till funktionen är 0 och 12. Med hjälp av dessa nollställen kan du ställa upp följande ekvationer

a*0^2 + b*0+c = 0 vilket leder till att c=0.
a*12^2 + 12b + c = 0 vilket kan skrivas om till 144a+12b = 0.

Vi vet också att en andragradsekvation antar sitt minimum eller maximum mitt emellan nollställena. Alltså kan vi från den givna datan även skriva upp ekvationen

a*6^2+6b+c = 54 vilket kan skrivas om till 36a+6b = 54.

Vi kan nu lösa detta ekvationssystem:
144a+12b = 0
36a + 6b = 54.

och svaren vi får fram då är att a=-3/2 och b = 18.

Funktionen kan då skrivas som y = -3/2x^2 + 18x.

För att kolla om lösningen stämmer kan vi sätta in x = 0, x=12 och x=6 och se att vi får tillbaka svaren 0,0,54.

Hoppas att förklaringen är tillräckligt tydlig, återkom annars

Permalänk
Medlem

@D-J: Jag förstår lite bättre. Men jag förstår fortfarande inte slutet. Hur man får fram a=-3/2 och b = 18

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

@Snorlena:
Okej, då tar vi hur man löser ekvationssystem steg för steg. Det finns olika metoder men vid denna typ av frågor är nog följande lättast att förstå.

Vi har ekvationerna
144a+12b=0 vi kallar denna ekvation för 1
36a+6b=54 vi kallar denna ekvation för 2

Ur ekv 2 löser vi ut b. b = 9 - 6a.
Vi substituterar in b i ekv 1.

144a +12*(9-6a)=0
144a+108-72a=0
72a+108=0
72a=-108
a=-108/72=-3/2

Nu har vi löst ut a. För att ta reda på b kan vi bara sätta in a=-3/2 i ekv 1 eller ekv 2

36*(-3/2)+6b=54
-54+6b=54
6b=108
b=108/6=18

Som sagt, det finns fler metoder att lösa ekv system på men vid enkla system fungerar detta utmärkt

Bara att säga till om du vill ha något förklarat ytterligare 👍

Permalänk
Medlem

@D-J: Tack nu förstår jag

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Självklart kör jag fast på nästa del också. Och eftersom jag pluggar på distans och att läraren tydligen skiter i sina distanselever så måste jag söka hjälp här igen.

100^2 har ju värdet 10 000. Beräkna värdet om man

a) byter tecken på exponenten
Menas det att jag ska ta 100^-2 då så att summan blir 0.0001?

Vad menas med att invertera? och hur gör jag detta?

b) inverterar basen

c) inverterar exponenten

Jag vet att basen är 100 och exponenten är 2 men hur inverterar jag? :/

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Självklart kör jag fast på nästa del också. Och eftersom jag pluggar på distans och att läraren tydligen skiter i sina distanselever så måste jag söka hjälp här igen.

100^2 har ju värdet 10 000. Beräkna värdet om man

a) byter tecken på exponenten
Menas det att jag ska ta 100^-2 då så att summan blir 0.0001?

Vad menas med att invertera? och hur gör jag detta?

b) inverterar basen

c) inverterar exponenten

Jag vet att basen är 100 och exponenten är 2 men hur inverterar jag? :/

a) Ja det stämmer. (Om vi ska vara petiga så heter det inte summa vid exponentiering utan det är "bas^(exponent) = potens")

b) Att invertera innebär att du "skiftar" på täljare och nämnare, dvs om du inverterar 4/3 blir det 3/4. Basen i detta fall är 100 och det kan skrivas som 100/1 och då blir 100/1 inverterat 1/100. Alltså (1/100)^2 = 0.0001

c) Här gör du på samma sätt som b) fast du inverterar exponenten.

Hoppas det hjälpte!

Skrev till det inom parantes
Permalänk
Medlem

@ZeneBent: Är exponenten 2/1 då och inverteras till 1/2? Och blir det då 1/2^100 eller tänker jag galet?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

@ZeneBent: Är exponenten 2/1 då och inverteras till 1/2? Och blir det då 1/2^100 eller tänker jag galet?

Jag skulle tro att de är ute efter två olika svar, inte en kedja av händelser. B blir alltså (1/100)^2 och c blir 100^(1/2).
x^(a/b) är då den b:te roten ur x^a.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

@ZeneBent: Är exponenten 2/1 då och inverteras till 1/2? Och blir det då 1/2^100 eller tänker jag galet?

Lite galet blev det, exponenten är 2/1 och den inverteras till 1/2, det stämmer. Men sen i frågan så menas det att du ska byta ut exponenten mot dess invers. Alltså 100^(1/2).

Skrivet av Napoleongl:

Jag skulle tro att de är ute efter två olika svar, inte en kedja av händelser. B blir alltså (1/100)^2 och c blir 100^(1/2).
x^(a/b) är då den b:te roten ur x^a.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är så jag uppfattat det också, jag var kanske lite otydlig i mitt svar.

Tankevurpa
Permalänk
Medlem

Fortsätter att fråga här igen då.
Frågan lyder så här: Lös ekvationen: 3*lgx+5=11

Hur räknar man ut detta?
Jag skulle vilja säga att svaret är 2 eftersom 3 * 2 + 5 = 11. Men vad betyder egentligen lgx? Är det logaritmen gånger x eller upphöjt till x. Jag förstår inte.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

@Snorlena: lg(x) är tiologaritmen för x. Du har löst det rätt så långt, att lg(x) = 2. Sen måste du bara få bort logaritmen, och det gör du genom att sätta 10 upphöjt till det som står på varje sida:

lg(x) = 2
10^(lg(x)) = 10^2 //tio upphöjt till logaritmen tar ut varandra
x = 10^2 = 100

Så svaret är att x = 100.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

@klirre: Tack så jättemycket för hjälpen

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

@Snorlena: Ingen fara, fick fundera en stund själv... Inte precis som att man har speciellt stor nytta av att räkna med logaritmer i arbetslivet

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Snorlena:

Fortsätter att fråga här igen då.
Frågan lyder så här: Lös ekvationen: 3*lgx+5=11

Hur räknar man ut detta?
Jag skulle vilja säga att svaret är 2 eftersom 3 * 2 + 5 = 11. Men vad betyder egentligen lgx? Är det logaritmen gånger x eller upphöjt till x. Jag förstår inte.

Vill passa på att skicka med dig lite mer kött på benen, då jag ser att du liksom så många andra är obekväm med den matematiska notationen i fråga.

Du undrade om "lgx" (egentligen lg x) betyder "logaritmen gånger x eller upphöjt till x". Svaret är inget av det, och så här ligger det till:

lg är en funktion.

Det är så viktigt att jag tänker skriva det en gång till:

lg är en funktion.

Det är inte en sten. Det är inte en björn. Det är inte ett tal. Det är en funktion.

Det betyder att du aldrig kan addera, multiplicera eller upphöja lg (åtminstone inte utan tämligen exotiska definitioner av de operationerna, som inte förekommer på gymnasienivå överhuvudtaget).

lg, tiologaritmen, är som sagt en funktion, närmare bestämt en funktion från de positiva reella talen till de reella talen. Det betyder att du måste ge ett positivt reellt tal till lg för att få något du kan addera, multiplicera eller upphöja. Du kan tänka att lg är en maskin som kan ge dig ett tal, men för att den ska göra det måste du först ge den ett (positivt) tal.

Ovanstående räcker för att förstå att lg x inte kan betyda "logaritmen gånger x" eller något sådant – lg är ju inte ett tal. Det jag tror förvirrar många är att notationen lg x är så vanlig, när det kanske egentligen borde skrivas lg(x), precis som man skriver f(x). Skulle faktiskt rekommendera skrivsättet lg(x), eftersom lg är just en funktion.


Men vilken funktion är då lg?
Det är inte identitetsfunktionen (funktionen som returnerar precis det man ger den).
Det är inte dubbleringsfunktionen (funktionen som returnerar dubbelt så mycket som det man ger den).
Det är inte kvadreringsfunktionen (funktionen som returnerar kvadraten av det man ger den).
Nej …

lg ska utläsas som "det som 10 måste upphöjas till för att få".

Exempel:

  • lg(100) betyder "det som 10 måste upphöjas till för att få 100".

  • lg(1) betyder "det som 10 måste upphöjas till för att få 1".

  • lg(5) betyder "det som 10 måste upphöjas till för att få 5".

Om man läser lg på det viset blir det enklare att förstå vad det betyder, och det blir enkelt att förenkla många uttryck, exempelvis dessa:

  • lg(1)

  • lg(10)

  • lg(100)

  • lg(1087)

  • 10lg(5)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av spaceslee:

Jag antar att du menar regelbunden tetraeder. Tetraederns dual är en fotangel (eng. caltrop). Detta inses ganska lätt genom att tetraedern är symmetrisk (på grund av regelbundenheten).

För ett godtyckligt val av tre av benen a, b, c (betraktat som vektorer) har vi att a + b + c = -d. Varje vektor valt ur mängde {a,b,c} projicerat på vektorn d har lika längd (igen, av symmetriskäl). Välj t ex a -- det måste alltså gälla att <a,d>*d = -1/3*d (negativt, eftersom de pekar i andra riktningen). Eftersom <a,d> = |a|*|d|*cos x, så har vi att cos x = -1/3.

Kul problem! Hur såg din lösning ut?

Bra, jag kom till din lösning efter massa grubblande...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om man laddar ned i 800 MB/s konstant i 30 dagar. Hur många TB blir det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Om man laddar ned i 800 MB/s konstant i 30 dagar. Hur många TB blir det då?

Bara att multiplicera:

800MB/s
60s/min
60min/h
24h/dygn
30 dygn

Svar: 1,93PB

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av socsoc:

Om man laddar ned i 800 MB/s konstant i 30 dagar. Hur många TB blir det då?

Ett otroligt värdefullt knep, som gjort alla problem av den typ du undrar över busenkla sedan jag började använda det, är att räkna med enheter. Med det menar jag att man i sina uträkningar inte skriver t ex "90 · 3", utan "90 km/h · 3 h". Det har följande fördelar:

  • Det blir lätt att förstå vad du kan/ska göra med informationen du har: Ska du multiplicera? Dividera? Addera?

  • Du får automatiskt rätt enhet på svaret. Aldrig mer behöver du få fram en siffra och undra om den är i meter, kilometer eller kanske joule.

Exempel är guld, och ditt problem passar utmärkt. Du har två saker: en överföringshastighet (datamängd per tid), v, och en tid, T, och du vill få fram en datamängd. Lägg särskilt märke till enheterna på dessa storheter! 30 dagar kan lika gärna anges som ett antal sekunder, och skulle du konceptuellt "multiplicera MB/s med s" skulle "sekunderna ta ut varandra" och kvar blir bara MB, vilket är (nästan) precis vad du vill ha. (Med "nästan" menar jag att dimensionen är rätt; MB och TB är båda enheter för datamängd.) Så svaret bör helt enkelt vara v · T.

Innan vi utför den beräkningen finns det dock en sak till som är bra att förstå: omvandling mellan enheter av samma dimension. Du kan till exempel alltid omvandla från sekunder till timmar eller från timmar till sekunder. Hur? Jo, genom att multiplicera med 1, fast skrivet på ett krångligare sätt:

   5 h
= 5 h · 1
= 5 h · (3 600 s/h)
= 5 · 3 600 · h · s/h
= 5 · 3 600 · s
= 18 000 s

Den röda texten ovan betyder just 1, fast skrivet på ett krångligare sätt. Observera att jag med "1" menar talet 1, utan enhet. 3 600 s/h är dimensionslöst, för "tiderna tar ut varandra", och dess exakta värde är 1, för en timme delat på en timme är 1.

Därmed kan vi ge oss på det ursprungliga problemet. Mängden data som kommer laddas ned totalt är

   v · T
= 800 MB/s · 30 dagar
= {
         30 dagar
      = 30 dagar · 24 h/dag
      = 30 · 24 · h
      = 720 h
      = 720 h · 3600 s/h
      = 720 · 3600 · s
      = 2 592 000 s
   }
= 800 MB/s · 2 592 000 s
= 800 · 2 592 000 · s · MB/s
= 800 · 2 592 000 · MB
= 2 073 600 000 MB
= 2 073 600 GB
= 2 073,6 TB

Notera att om du till exempel istället hade tagit v / T hade du fått ett antal terabyte per sekund per sekund (TB/s²), vilket uppenbart är helt fel enhet – alltså hade det svaret varit uppenbart fel.

Slutligen ser jag att @klirre fått "1,93 PB". Han måste ha tolkat M och mena P som binära prefix; gör man det är jag inte övertygad att "Bara att multiplicera" är en klockren förklaring. (Jag tillhör skolan som menar att M = 106; menar jag 220 B skriver jag "MiB".)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers