Nytt säkerhetshål upptäckt i Intel-processorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Vid releasen? Jag tror dig inte.

Jag har kört Ryzen 1700 strax efter släppet Ryzen 2600 samma vecka som de kom och nu ryzen 3600x. Alla tre på samma Asus moderkort enda problemen som jag upplevt (Bortsett från när jag kört överklockat) har varit nu med 3600x att bioset var buggigt men nu är det åtgärdat.
Har även byggt en HTPC med en ryzen 1600 inte heller där hade jag några problem den körde jag i 4,1ghz på ett budget moderkort, men den köpte jag beg rätt långt efter släppet.
Men jag är väl inte inne o pillar på de mer avancerade grejerna utan nöjer mig med att det fungerar bra i standardlägena.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Jajamen, Intel är fortfarande kung när det kommer till spelprestanda. Intel har ju dessutom börjat sälja CPUer med "stepping 13" som har hårdvaruåtgärder mot alla säkerhetshål förutom en version av spectre vilket både Intel och AMD lider av. Undrar om det innebär att Intel kommer dra ifrån AMD ytterligare? Hade varit kul med tester av dessa. Däremot så lär det inte synas i spelprestanda då säkerhetshålen ej verkar påverka prestandan där.

Sedan alla dessa säkerhetshål till trots, när man köper Intel så fungerar bara allting. Med AMD är det alltid rackel och krångel. Detta kommer från en som haft/har Ryzen ur alla generationer. Med AMD får man vara beredd på att vara betatestare. Vill man att allting ska fungera köper man Intel. Kan bara hoppas att AMD kommer ikapp på detta område.

Vafan snackar du om?
Varför skaffar du en ny generation Ryzen om du är så missnöjd? Känns snarare som du kör något annat du är missnöjd över

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robko:

Ingen fara , ingen tror på dig heller. Men vet du vad , vi kan köra en utmaning. Du kommer hem till mig , vi går och köper 3 olika AMD system. Vi bygger ihop dem och streamar resultatet. Du har då chansen att bevisa att alla tre systemen kommer att ha problem . Om du har fel , så betalar du alla tre ur egen ficka så skänker vi dem till tre användare här på SweClockers.

Visa nu att du står bakom det du påstår. Om inte , så är du inget annat än ett patetiskt litet troll .

Skickades från m.sweclockers.com

Han har haft alla generationens Ryzen och fortsätter köpa AMD för att han är så missnöjd! Ska också ändra signaturen nedan och berätta hur missnöjd jag är med mitt nya Intel system. Finns iaf grund för det

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _Merc_:

du kanske borde ta av dig intel glasögonen och kolla CS go resultaten.

och att AMD skulle krångla ifrån start är ganska missvisande. Min 1700 har inte krånglat för mig, lätt att överklocka, nådde mina minnes frekvenser för moderkortet, inte mycket att klaga på sitter på ett bios ifrån 2017 October fortfarande.

mina föräldrars 2400g har fungerat utan problem.

Ja nu med AMD glasögonen så ser jag det enda spelet som AMD slår Intel i, vilken fantastisk AMD värld. Nej tack till glasögon!
Så du har ett BIOS från Oktober trots att CPUn är släppt i Mars? På vilket sätt bevisar det någonting? Testa det BIOS som fanns att tillgå vid releasen och återkom med resultaten.

Min 2200G fungerar fortfarande inte som den ska.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Ja nu med AMD glasögonen så ser jag det enda spelet som AMD slår Intel i, vilken fantastisk AMD värld. Nej tack till glasögon!
Så du har ett BIOS från Oktober trots att CPUn är släppt i Mars? På vilket sätt bevisar det någonting? Testa det BIOS som fanns att tillgå vid releasen och återkom med resultaten.

Min 2200G fungerar fortfarande inte som den ska.

men köp Intel då om AMD aldrig fungerar. Mer för resten av oss då.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

är det bara jag eller känns vissa av dessa säkerhetshål överdrivna? fysisk åtkomst... känns som att det finns enklare sätt att "hacka" datorn än dessa säkerhetshål, men är inte expert

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _Merc_:

men köp Intel då om AMD aldrig fungerar. Mer för resten av oss då.

Det fungerar inte så för mig. Jag bryr mig inte om märket. För mig är det sådant som pris, prestanda, funktioner etc. som ska vägas samman innan man tar ett beslut. Den här gången vann AMD enligt mina kriterier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Jajamen, Intel är fortfarande kung när det kommer till spelprestanda. Intel har ju dessutom börjat sälja CPUer med "stepping 13" som har hårdvaruåtgärder mot alla säkerhetshål förutom en version av spectre vilket både Intel och AMD lider av. Undrar om det innebär att Intel kommer dra ifrån AMD ytterligare? Hade varit kul med tester av dessa. Däremot så lär det inte synas i spelprestanda då säkerhetshålen ej verkar påverka prestandan där.

Sedan alla dessa säkerhetshål till trots, när man köper Intel så fungerar bara allting. Med AMD är det alltid rackel och krångel. Detta kommer från en som haft/har Ryzen ur alla generationer. Med AMD får man vara beredd på att vara betatestare. Vill man att allting ska fungera köper man Intel. Kan bara hoppas att AMD kommer ikapp på detta område.

Det är väl självklart att intel inte kommer dra ifrån AMD... Du inser väl att alla dessa sårbarheter hos Intel är det som har gjort dem snabbare än AMD? Man kommer åt processorns minne på för slapphänt sätt och värden gissas fram. Självkkart blir man snabbare av genvägar, varför skulle man bli ännu snabbare när man tvingas gå samma väg som alla andra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av necris:

Det är väl självklart att intel inte kommer dra ifrån AMD... Du inser väl att alla dessa sårbarheter hos Intel är det som har gjort dem snabbare än AMD? Man kommer åt processorns minne på för slapphänt sätt och värden gissas fram. Självkkart blir man snabbare av genvägar, varför skulle man bli ännu snabbare när man tvingas gå samma väg som alla andra?

Skickades från m.sweclockers.com

Åtgärder likt dessa är sällan lika effektiva i OS som ändringar i kislet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

är det bara jag eller känns vissa av dessa säkerhetshål överdrivna? fysisk åtkomst... känns som att det finns enklare sätt att "hacka" datorn än dessa säkerhetshål, men är inte expert

Tyvärr är det så med alla former av nyheter idag. Allt ska överdrivas (inte nödvändigtvis av nyhetssidan i sig). Så även på en tekniksida där folk gärna har valt "sida" av någon godtycklig anledning (milardföretags relativa storlek, färgskala, någon illa fungerande del från 95). Därefter lyfts varenda nyhet åt ena eller andra hållet upp som ett obestridligt tecken på att man valt rätt klan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Vid releasen? Jag tror dig inte.

Varför hoppa på helt nya plattformar direkt vid release, speciellt när man vet att det kan krångla mer, i vissa fall speciellt med AMD?
Jag menar om man nu ansvarar för funktionen och tillförlitligheten på hundratals eller tusentals datorer, och så "sluttestar" man eventuellt flong nya konsumentklassade prylar, makes no sense.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Vid releasen? Jag tror dig inte.

Brorsan hade inga problem med sin 3600.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det är fortfarande inte "marknaden" som hittar dessa dörrar.. Så hur många % AMD har på marknaden är helt irrelevant.

Så vem hittar dessa dörrar då om det inte är "marknaden" ?
Är det Intel som sitter och letar fel hos konkurrenten, eller är det programmare / hackers / användare ifrån marknaden som hittar dessa?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Brorsan hade inga problem med sin 3600.

Antar att din bror inte spelar Destiny 2 med andra ord.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Antar att din bror inte spelar Destiny 2 med andra ord.

Yes. Ett spel är ju verkligen grund nog för att säga att en CPU har problem. Framförallt när det är uppenbart fel i spelet och inte CPUn.

Skrivet av CubaCola:

Så vem hittar dessa dörrar då om det inte är "marknaden" ?
Är det Intel som sitter och letar fel hos konkurrenten, eller är det programmare / hackers / användare ifrån marknaden som hittar dessa?

De senaste gångerna? Institut som jobbar med datorsäkerhet. Knappast "Marknaden". Alltså vanliga konsumenter. Du vet... 95% av marknaden?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Först hoppas jag att ingen processor har spekulativa beräkningar, bara spekulativ exekvering.

Sedan måste man ju någonstans inse att kod som exekveras på ens egen CPU kan ta ut väldigt mycket information ur ditt system oavsett. Känns inte som en realistisk angreppsvektor. Tvärtom tror jag på en öppning för att bättre optimera exekvering på ny arkitektur som Zen 2. "it's not a bug it's a feature" har väl aldrig varit mer passande.

Har det varit någon artikel på Sweclockers om at x86 funktionen RDRAND är helt trasig på ZEN 2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Yes. Ett spel är ju verkligen grund nog för att säga att en CPU har problem. Framförallt när det är uppenbart fel i spelet och inte CPUn.

Det är ju ganska väldokumenterat att x86-funktionen RDRAND är helt trasig på Zen 2, det drabbar många linuxdistributioner och all form av kryptering som troligen fångar buggen buggen och använder en slumptalsgenerator med sämre entropi eller i värsta fall använder samma nyckel för all kryptering.

Permalänk

Prestandasänkning

Test hos Phoronix visar på prestandasänkning på mellan 1-5 %
test

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiruz:

Han har haft alla generationens Ryzen och fortsätter köpa AMD för att han är så missnöjd! Ska också ändra signaturen nedan och berätta hur missnöjd jag är med mitt nya Intel system. Finns iaf grund för det

On han inte ens kan få en 2200g att fungera så ska han nog inte syssla med datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Det är ju ganska väldokumenterat att x86-funktionen RDRAND är helt trasig på Zen 2, det drabbar många linuxdistributioner och all form av kryptering som troligen fångar buggen buggen och använder en slumptalsgenerator med sämre entropi eller i värsta fall använder samma nyckel för all kryptering.

Har aldrig påstått att Zen 2 inte har vissa problem. Vilket är väldokumenterat MEN jag ifrågasatte påståendet att Intel skulle vara felfria ur box och aldrig felat. Vilket är en direkt osanning. AMD verkar ha vissa problem pga. att de har en ny arkitektur och att det krävs vissa justeringar men att jämföra det med en Intel arkitektur som varit på marknaden sedan augusti 2015 och som dessutom inte är allt för stor skillnad från processorer som varit på marknaden sedan början av 2011 ger ju en ganska sned jämförelse.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Kom ihåg en gamal pentium som räknade fel redan inom 10 dicimaler på pi Felfritt nej

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Avstängd

0,00000001 % att drabbas..bla bla bla
Intel fortfarande bättre på spel!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Har aldrig påstått att Zen 2 inte har vissa problem. Vilket är väldokumenterat MEN jag ifrågasatte påståendet att Intel skulle vara felfria ur box och aldrig felat. Vilket är en direkt osanning. AMD verkar ha vissa problem pga. att de har en ny arkitektur och att det krävs vissa justeringar men att jämföra det med en Intel arkitektur som varit på marknaden sedan augusti 2015 och som dessutom inte är allt för stor skillnad från processorer som varit på marknaden sedan början av 2011 ger ju en ganska sned jämförelse.

Alla processorer har buggar som oftast kan mitigeras med microcode. Det är omöjligt att säga att Intel eller AMD är bättre, när det gäller spekulativ exekvering är det självklart att det kan leda till att man kan dra slutsatser om andra processer som körs samtidigt, hur stor faran och risken är tycker jag är överexponerat i förhållande till mer avgörande buggar som en helt trasig RDRAND. Du dömde ju ut en kommentar för att Destiny 2 inte fungerade eftersom det använder RDRAND, samma funktion som gör att många linuxdistros inte kan installeras. Förlöjliga inte någon för att de har ett problem så ska jag inte påkalla dig för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Det är ju ganska väldokumenterat att x86-funktionen RDRAND är helt trasig på Zen 2, det drabbar många linuxdistributioner och all form av kryptering som troligen fångar buggen buggen och använder en slumptalsgenerator med sämre entropi eller i värsta fall använder samma nyckel för all kryptering.

Ja, men det finns ju inget att göra för stunden, skiten är sönder. Vad gäller kryptering så är det få som behöver RDRAND, flesta implementationer jag tittat på undviker inbyggda funktioner ifall ifall det t.ex. finns någon bakdörr. Men visst är det / hade det varit smidigt att ha en till seeding om man inte vill göra på annat sätt.

Det finns bara två scenarion:
1. Vänta tills skiten ev. är patchad via BIOS (om det går), eller direkt i mjukvaran (ex. Bungie kan ju fixa det fortare än AMD+moderkortstillverkare)
2. Lämna tillbaka hårdvaran, tycker detta borde gå på garanti.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Ja, men det finns ju inget att göra för stunden, skiten är sönder. Vad gäller kryptering så är det få som behöver RDRAND, flesta implementationer jag tittat på undviker inbyggda funktioner ifall ifall det t.ex. finns någon bakdörr. Men visst är det / hade det varit smidigt att ha en till seeding om man inte vill göra på annat sätt.

Det finns bara två scenarion:
1. Vänta tills skiten ev. är patchad via BIOS (om det går), eller direkt i mjukvaran (ex. Bungie kan ju fixa det fortare än AMD+moderkortstillverkare)
2. Lämna tillbaka hårdvaran, tycker detta borde gå på garanti.

Gällande 1. så har en firmwarebaserad lösning redan levererats från AMD iom AGESA 1.0.0.3ABB. (Och hela vägen till kund sedan en vecka tillbaka för de moderkortstillverkare som var snabbast på bollen med att släppa nytt UEFI/BIOS innehållande denna AGESA-version.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

2. Lämna tillbaka hårdvaran, tycker detta borde gå på garanti.

Finns nog ingen buggfri x86 processor den här sidan millenieskiftet så det skulle bli jobbigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Gällande 1. så har en firmwarebaserad lösning redan levererats från AMD iom AGESA 1.0.0.3ABB. (Och hela vägen till kund sedan en vecka tillbaka för de moderkortstillverkare som var snabbast på bollen med att släppa nytt UEFI/BIOS innehållande denna AGESA-version.)

Problemet är ju att de vägrar avslöja vad de gjort eftersom RDRAND används till crypton är det ju oerhört osmakligt av AMD att inte offentliggöra detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Problemet är ju att de vägrar avslöja vad de gjort eftersom RDRAND används till crypton är det ju oerhört osmakligt av AMD att inte offentliggöra detta.

Det där är väl inte egentligen "problemet" i sammanhanget som diskuterades här utan ett separat problem som hade existerat oavsett det uppenbara felet vid lanseringen?

Dvs, det problemet du nu tar upp handlar ju egentligen om att man inte vet hur RDRAND-implementationen fungerar och därmed har begränsade möjligheter att granska lösningen, och det är väl inte egentligen ett större problem nu än om RDRAND "fungerat" redan från början?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det där är väl inte egentligen "problemet" i sammanhanget som diskuterades här utan ett separat problem som hade existerat oavsett det uppenbara felet vid lanseringen?

Dvs, det problemet du nu tar upp handlar ju egentligen om att man inte vet hur RDRAND-implementationen fungerar och därmed har begränsade möjligheter att granska lösningen, och det är väl inte egentligen ett större problem nu än om RDRAND "fungerat" redan från början?

Det är som sagt inget direkt konstigt att en X86-funktion i en modern processor inte fungerar som den ska, det löses med microcode, men för RDRAND är det viktigt att man vet vilken grad av entropi man kan förvänta sig eftersom funktionen är just till för maximal entropi för att ta fram krypteringsnycklar. Om man nu pekar om RDRAND att använda en annan slumtalsgenerator istället är det viktigt för utvecklare att känna till vilken/hur detta gjorts så att man vet vad man kan förvänta sig io form av prestanda och säkerhet, om man måste skriva en egen implementering unik för Ryzen 3-serien.

Permalänk
Medlem

Vafan inte ännu ett säkerhetshål, dags för Intel att göra om designen från grunden. Hoppas att de inte tänkt använda denna designen ändra fram tills att man inte kan krympa mer och satsa på allt krut på nya typer av transistorer. Det är nog minst 8 år innan vi är där. 😩

Skickades från m.sweclockers.com