Permalänk

Microstuttering?

Hej på er!

Nu har jag stört mig tillräckligt länge och tänkte jag gör en tråd här.
De senaste månaderna har jag haft lite strul med vissa spel, som t.ex CS:GO, Apex, WoW och ett par andra spel.
CS slutade jag lira för det FPSen var ostadig och även när den låg stadigt på 300 så fick jag känsla av stuttering, samma i apex, kör nästan allt på low men ändå känns det som jag sitter på en 12 år gammal dator.

I CS kör jag liksom 1024x768, allt på low...
Lite trist när polaren har sämre dator och maxar apex med bättre flyt än mig.

Nu till de uppenbara sakerna, drivrutinerna har jag kollat. Men är det något annat jag kan ha missat?

(pc i signatur)

Tackar ödmjukast i förhand!

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Undersök med process monitor / explorer (sysinternals hos microsoft) vilken process det är som går in och tar kraft så mycket så att du faktiskt märker det som en stutter.

Stäng av allt under nätverkskortets inställningar förutom ipv4, stäng av brandvägg och antivirus, stäng av alla hjälpprogram för tangentbord / mus, använd en drivrutin från nvidia som inte är den nyaste (kan inte nummer, men det har iaf i quake champions community visat sig vara strul med dom senaste versionerna), - kort och gott stäng av precis allt onödigt, om det då fortfarande krånglar är det hårdvaruinterupt och då är det dags att felsöka diskar etc (detta syns iof via procmon så börja där).

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Du kanske råkat ut för samma misstag som jag, kolla så att din skärm inte körs i windows 59-60hz.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

Stäng av hårdvaruacceleration i discord/youtube/spotify om du använder det samtidigt

Permalänk
Skrivet av Oneirogen:

Du kanske råkat ut för samma misstag som jag, kolla så att din skärm inte körs i windows 59-60hz.

Den är satt på 165hz :/

Skrivet av L¡MPAN:

Stäng av hårdvaruacceleration i discord/youtube/spotify om du använder det samtidigt

Det är avstängt, hur är det med bios? Är det något jag bör uppdatera?
Ska vara ärlig, har aldrig nånsin uppdaterat bios i mitt liv innan.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Det är avstängt, hur är det med bios? Är det något jag bör uppdatera?
Ska vara ärlig, har aldrig nånsin uppdaterat bios i mitt liv innan.

Nej, pilla inte på bios förrän du vet varför du gör det.

Har du kollat igenom alla grafikinställningar, reset:at dom etc... så det inte är något enkelt som typ v-sync eller liknande.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Nej, pilla inte på bios förrän du vet varför du gör det.

Har du kollat igenom alla grafikinställningar, reset:at dom etc... så det inte är något enkelt som typ v-sync eller liknande.

Ja har kollat igenom allt, förstår verkligen inte varför den håller på såhär datorn. Inte direkt en skräpdator, polarnas datorer med sämre hårdvara flyter på bättre för dem än för mig liksom :/

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk

Hur är dina temps när du spelar?

Hur ser det ut i Nvidias Kontrollpanel? Tänker på Pre-rendered frames, vad har du för värde?

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

har du kollat värmen på cpu och gpu? får du stutter på alla spel? hur blir det om du låser v sync?

kollat efter spyware och annat skit? malwarebytes brukar jag köra en runda lite då och då.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@drakelito:

Det här fixade småhackningarna för mig i PUBG och BFV:
https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/7a0763/standby_me...

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Ja har kollat igenom allt, förstår verkligen inte varför den håller på såhär datorn. Inte direkt en skräpdator, polarnas datorer med sämre hårdvara flyter på bättre för dem än för mig liksom :/

Antingen är det hårdvarustrul, exempelvis temperaturer eller strul med disk etc, eller så är det någon mjukvara som krånglar (enklast är att börja stänga ner precis allt som inte behövs). Förhoppningsvis är det något enkelt som med grafiken... du ska inte bara kolla igenom det, du ska nollställa och göra om. Eventuellt göra en ominstallation av drivrutiner och liknande (clean installation, rensa spår av tidigare installationer). Börja inte gissa är väl mitt bästa tips, felsök noga med bra verktyg... inte börja med exempelvis som du sa, bios-uppdateringar "för det kanske fixar det", då kan det bli helt kass faktiskt.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Hur är dina temps när du spelar?

Hur ser det ut i Nvidias Kontrollpanel? Tänker på Pre-rendered frames, vad har du för värde?

Mina temps skulle jag säga är bra, CPU har aldrig gått över 80c, grafikkortet aldrig över 82.

Skrivet av Aka_The_Barf:

har du kollat värmen på cpu och gpu? får du stutter på alla spel? hur blir det om du låser v sync?

kollat efter spyware och annat skit? malwarebytes brukar jag köra en runda lite då och då.

Ja de överstiger sällan 80c, nej i spel som BF3/4 och t.om Metro Exodus flyter det på fint, men i spel som t.ex Dead Island som ändå har år på nacken är det stuttering, kan det ha nåt att göra med mina 165hz på skärmen och spel? Har faktiskt inte testat låsa v-sync.
Ja jag söker ofta med eset och malwarebytes.

Skrivet av D-ryd:

@drakelito:

Det här fixade småhackningarna för mig i PUBG och BFV:
https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/7a0763/standby_me...

Ska testa direkt tack!

Skrivet av Gurk:

Antingen är det hårdvarustrul, exempelvis temperaturer eller strul med disk etc, eller så är det någon mjukvara som krånglar (enklast är att börja stänga ner precis allt som inte behövs). Förhoppningsvis är det något enkelt som med grafiken... du ska inte bara kolla igenom det, du ska nollställa och göra om. Eventuellt göra en ominstallation av drivrutiner och liknande (clean installation, rensa spår av tidigare installationer). Börja inte gissa är väl mitt bästa tips, felsök noga med bra verktyg... inte börja med exempelvis som du sa, bios-uppdateringar "för det kanske fixar det", då kan det bli helt kass faktiskt.

Du har rätt, verkar som jag måste noggrant söka igenom allt och köra uteslutningsmetoden, kan inte sitta och gissa.
Kanske t.om kan hitta motivationen att formatera hela datorn, köra från scratch.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk

Såhär säger LM, känns ju ganska illa ändå.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

@drakelito:

Skulle du kunna köra det här programmet och lägga upp länken till resultatet här?
https://www.userbenchmark.com/
Man får en snabb och enkel överblick över systemet och om något ser konstigt ut.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Skrivet av D-ryd:

@drakelito:

Skulle du kunna köra det här programmet och lägga upp länken till resultatet här?
https://www.userbenchmark.com/
Man får en snabb och enkel överblick över systemet och om något ser konstigt ut.

UserBenchmarks:
CPU: Intel Core i7-8700K - 88%
GPU: Nvidia GTX 1080 - 123.2%
SSD: Samsung 850 Evo 500GB - 91.9%
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000 C15 2x8GB - 91.6%
MBD: Gigabyte GA-Z370 AORUS Gaming K3-CF

Eller ska det vara mer info efter testet?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)