Nytt säkerhetshål upptäckt i Intel-processorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Nix, jag vet exakt vad han försökte med. Men jag vill inte sänka mig till trollnivå så svarar seriöst, någonting AMD förespråkare kan ha svårt med.

Och genast sjönk du till samma nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Påverkade fixen prestandan något?
Vore intressant med något litet test som visade hur prestandan hos given Intel CPU ändrats över tid till följd av igentäppningar av säkerhetshål.

Enda jag sett är totalt patchade system får 4k läsprestanda i SSDer på ny låg nivå. När det var som värst fick du latens nivåer till SATA på dyrare NVMe diskar. Lite osäker på hur bra de migerat detta dock.

Haswell och framåt har väl dock fått patchat väldigt mycket av spectre/meltdown buggarna i prestanda dock, genom att man använt lite nyare instruktioner att tömma buffrar. Svaret är nog väldigt svårt att visa på varje generation, för det är väldigt beroende på vad för system du kör.

Linux har ju patchat system så långt bak som Intel ens släppte patchar. Windows har sagt FU till alla 8.1 och Win 7 oavsett CPU... så alla påverkas olika. Där måste du ha BIOS fix... trots att som sagt, Intel släppt lösningar.

Det borde gå att visa pre patchat BIOS och Win 10 vs nytt dock, men det lär var en hel del problem att försäkra sig om att Win 10 inte tar ner patcharna när du testar.

Permalänk
Hjälpsam

@robalm:
Rekomenderad läsning.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1550128-intel-9900k-95...

Jag tillhör de som inte överklockar, CPU:rna har i dag väldigt fina funktioner för att överklocka själv, samtidigt som de kan hålla tillbakak effektförbrukningen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Moriquende:

För Intel har ju aldrig haft problem med en ny platform eller?
Såvitt jag minns så har Ryzens problem mest handlat om minne kompabilitet och överklockning. Är man inte beredd att få pilla lite för att köra saker utanför sin specifikation så bör man faktiskt lämna allt i standard läge.

Jag och många andra ansåg att även om det var lite irriterande så var det förståeligt att det fanns en del buggar vid Ryzen 1000-releasen. Det var ju deras första i många avseenden och de har inte i närheten av samma resurser som Intel på att åtgärda dessa.

Ryzen 3000-releasen dock, det är fruktansvärt att så många problem existerar på tredje rundan. Nu borde det vara polerat och finslipat vid launch. Nu så här en månad efter releasen kvarstår mängder av problem, här kan man inte annat än skylla på AMD.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

@robalm:
Rekomenderad läsning.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1550128-intel-9900k-95...

Jag tillhör de som inte överklockar, CPU:rna har i dag väldigt fina funktioner för att överklocka själv, samtidigt som de kan hålla tillbakak effektförbrukningen.

?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Blir det ännu mer prestandadegradering med Intel-CPUer i Windows -- till ingen som helst nytta eller skydd för vanliga konsumenter? Jag vill mer och mer ha en Gamer Edition av Windows som inte är fylld av dessa inbyggda lösningar i väntan på ett problem.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av robalm:

Du hävdar att jag aldrig har något gott att säga om Intel.
Jag visade just ett exempel då jag startat en tråd om att Intel 9900k klarar sig utmärkt på 95W.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vilket iof. inte var Intels fel per se utan pga. dåliga kretsar från tredjepart.

Kan ha fel, men skulle tro att han menade chipsetet som kom med Sandy Bridge (P67 och gänget) där SATA-portar dog efter ett tag. Det var Intels fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Har inte sett någon som ALLTID skriver negativt om AMD, då menar jag alltid. Kolla själv på hans poster.
Avskyr dock inte, det är något du hittar på.

Sant, fel av mig. Du skrev faktiskt inte att du avskyr honom, det var bara något jag fick fram från tonen i din kommentar.
Att du sen inte sett personerna som ALLTID skriver negativa saker om AMD kanske pratar mer för hur din syn på det hela är vinklat lite mer åt det ena hållet /.s
Jag tycker det finns ett par personer här på forumet som är väldigt positiva till det ena men inte till det andra och det gäller givetvis båda sidorna.

Mvh

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det borde gå att visa pre patchat BIOS och Win 10 vs nytt dock, men det lär var en hel del problem att försäkra sig om att Win 10 inte tar ner patcharna när du testar.

Äsch, är väl bara till att klippa nätverkskabeln och flytta över alla benchprogram & drivrutiner offline.
Har själv nyss gått över från en 6600K till en 3700X så har inte riktigt möjlighet till att ge mig på det

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Avstängd

All teknik från USA har säkerhetshål eller mer korrekt bakdörrar så att NSA och andra underrättelsetjänster ska kunna spionera på allt och alla.

Problem uppstår när folk som man inte tänkt ska hitta dessa bakdörrar hittar dem.

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa alla pajkastningar om AMD vs. Intel på tre sidor

Är det någon som vet om det finns några uppdateringar på program man kan ladda hem som disablar spectre/meltdown likt inspectre för de säkerhetshålen som kom efter?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

HEDT ja, inte på vanliga konsumentsockeln dock. När var det sist problem för Intel där? Sandy Bridge? Om man ska räkna in HEDT så bör man väl ta med Threadripper också och då skenar sannolikt problemen ytterligare för AMD. Trots att Intel har haft många fler HEDT plattformar.

Jag betvivlar att du har erfarenhet av komponenter överhuvudtaget. Mina system: 3570K - inga problem, 6600K - inga problem, 8400 - inga problem.

Ryzen 1600 - återställer BIOS inställningar vid boot, minnen går ej att köra i specificerad hastighet, minnestimings avrundas fel, stutter vid manuell inställning av timings. Alla CPUer tillverkade under de första månaderna från och med releasen är defekta och krashar vid en typ av kompilering i Linux.
2700X - Mycket mindre problem då det i stort sett bygger på över ett år av BIOS-fixar. Fortfarande en del konstigheter med minnen men åtgärdades relativt snabbt.
3600 - minnen går ej att köra i specificerad hastighet, nollställer ej BIOS automatiskt, Destiny 2 går ej att starta, fläktar går i full hastighet och går ej att sänka hastigheten på, prestandaförluster med första Destiny 2 fixen.

Intel fungerar mycket bättre, det är mina erfarenheter av Intel och AMD på senare år.

Har synpunkter på dina uppräknade problem, men kommenterar inte. Tänker inte gå i polemik med dig, märker att det bara lutar åt pajkastning och slag under bältet. 20+ års professionell erfarenhet inom IT, så tillräcklig erfarenhet finns nog. Jag är inte emot Intel (skrev "Våra senaste...") , tråkigt dock för dig att du har så dålig erfarenhet av Ryzen, därmed tålde du tydligen inte höra att någon annan har en avvikande åsikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av trickeh2k:

Orkar inte läsa alla pajkastningar om AMD vs. Intel på tre sidor

Är det någon som vet om det finns några uppdateringar på program man kan ladda hem som disablar spectre/meltdown likt inspectre för de säkerhetshålen som kom efter?

Vet inte, men vad jag läst påverkas inte prestanda mycket för vanliga användare av patcharna, de som kan drabbas är de som har våldsamt mycket I/O.
Totala prestandatappet är i praktiken väl under 5%, inget som du kommer att märka av.
Vad jag vill säga är att behovet troligtvis inte finns.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Detta är ju lokalt, och en uppdatering finns redan ute så inte mycket att göra väsen av med andra ord. Undantaget skulle väl då vara om man sitter på ett gammalt system där säkerhetsfixar är frivilliga i kombination med att man är motståndare till "påtvingade" uppdateringar, men inte ens då är det ett jätteproblem då det endast är lokalt, som sagt.

Däremot så är det klart att det självklart skadar Intel's image när sådant här duggar tätt. Den här gången blir det väl inget prestandatapp, men hur blir det när nästa uppdagas?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Jo, men Intel är i alla fall bättre på spel, speciellt i 1280*720.

Årets bästa kommentar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jo, men Intel är i alla fall bättre på spel, speciellt i 1280*720.

Denna kommentarens första citering borde vart;

....and let the flame war begin...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Jag och många andra ansåg att även om det var lite irriterande så var det förståeligt att det fanns en del buggar vid Ryzen 1000-releasen. Det var ju deras första i många avseenden och de har inte i närheten av samma resurser som Intel på att åtgärda dessa.

Ryzen 3000-releasen dock, det är fruktansvärt att så många problem existerar på tredje rundan. Nu borde det vara polerat och finslipat vid launch. Nu så här en månad efter releasen kvarstår mängder av problem, här kan man inte annat än skylla på AMD.

Det är lätt att fin slipa sina produkter när man släpper samma sak i över 10 år.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

HEDT ja, inte på vanliga konsumentsockeln dock. När var det sist problem för Intel där? Sandy Bridge? Om man ska räkna in HEDT så bör man väl ta med Threadripper också och då skenar sannolikt problemen ytterligare för AMD. Trots att Intel har haft många fler HEDT plattformar.

Jag betvivlar att du har erfarenhet av komponenter överhuvudtaget. Mina system: 3570K - inga problem, 6600K - inga problem, 8400 - inga problem.

Ryzen 1600 - återställer BIOS inställningar vid boot, minnen går ej att köra i specificerad hastighet, minnestimings avrundas fel, stutter vid manuell inställning av timings. Alla CPUer tillverkade under de första månaderna från och med releasen är defekta och krashar vid en typ av kompilering i Linux.
2700X - Mycket mindre problem då det i stort sett bygger på över ett år av BIOS-fixar. Fortfarande en del konstigheter med minnen men åtgärdades relativt snabbt.
3600 - minnen går ej att köra i specificerad hastighet, nollställer ej BIOS automatiskt vid misslyckad boot, Destiny 2 går ej att starta, fläktar går i full hastighet och går ej att sänka hastigheten på, prestandaförluster med första Destiny 2 fixen.

Intel fungerar mycket bättre, det är mina erfarenheter av Intel och AMD på senare år.

Anekdotisk bevisföring i all ära MEN kan det inte bero på problem som står utanför AMDs kontroll i ditt fall? För personligen har jag varken haft problem med Intel eller AMD när det kommer till CPU:er trots att brorsan äger en 3600 och jag en 7700K. Båda tuffar på utan problem (7700K har hög temp under last men det är inte något man direkt märker). Att däremot påstå att Intel fungerar ur box alla gånger är dock inte alls sant.

Skrivet av anon12433:

Nix, jag vet exakt vad han försökte med. Men jag vill inte sänka mig till trollnivå så svarar seriöst, någonting AMD förespråkare kan ha svårt med.

Inte bara AMD supportrar verkar det som med tanke på att du la dig direkt på samma nivå. Ironiskt nog.

Skrivet av anon12433:

Jag och många andra ansåg att även om det var lite irriterande så var det förståeligt att det fanns en del buggar vid Ryzen 1000-releasen. Det var ju deras första i många avseenden och de har inte i närheten av samma resurser som Intel på att åtgärda dessa.

Ryzen 3000-releasen dock, det är fruktansvärt att så många problem existerar på tredje rundan. Nu borde det vara polerat och finslipat vid launch. Nu så här en månad efter releasen kvarstår mängder av problem, här kan man inte annat än skylla på AMD.

Vänta nu lite nu? Det är inte "tredje rundan" utan Zen 2 har ganska stora skillnader rent arkitekturmässigt men framförallt.. de som producerar den. Skylake däremot har haft problem i omgångar trots att de tekniskt sett är en refresh av en refresh. Så det är ganska talande att du ignorerar problem som Intel haft men blåser upp problem AMD har.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _Merc_:

Det är lätt att fin slipa sina produkter när man släpper samma sak i över 10 år.

...och på dessa 10 år av samma sak så har AMD inte lyckats slå dem i spelprestanda en enda gång, intressant

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ja, men om det är 20% av marknaden som är AMD och detta säkerhetshål enbart finns på AMD så hittas det ju inte lika lätt som på Intel marknaden?.
Om 80 personer sitter med en Intel, så är det ju större chans att de hittar en säkerhetslucka, än vad de 20 personerna som sitter med AMD. Men enbart för det så betyder det ju inte att AMD inte har några säkerhetsluckor.

Black hat på youtube har en mängd intressanta videos om hårdvaru-buggar, odokumenterade instruktioner i cpuer, bakdörrar i x86 cpuer m.m. som man kan ägna tid åt om man vill.

https://www.youtube.com/watch?v=Pwq0vv4X7m4

https://www.youtube.com/watch?v=KrksBdWcZgQ

https://www.youtube.com/watch?v=_eSAF_qT_FY

Tack, mycket intressanta videor! Det i särklass bästa inlägget här.

Betydligt roligare än det typiska "märke1 är bättre än märke2 för jag gillar/gillar inte blahblahblah"-dagiset som många trådar här brukar urarta till.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ja, men om det är 20% av marknaden som är AMD och detta säkerhetshål enbart finns på AMD så hittas det ju inte lika lätt som på Intel marknaden?.
Om 80 personer sitter med en Intel, så är det ju större chans att de hittar en säkerhetslucka, än vad de 20 personerna som sitter med AMD. Men enbart för det så betyder det ju inte att AMD inte har några säkerhetsluckor.

Black hat på youtube har en mängd intressanta videos om hårdvaru-buggar, odokumenterade instruktioner i cpuer, bakdörrar i x86 cpuer m.m. som man kan ägna tid åt om man vill.

https://www.youtube.com/watch?v=Pwq0vv4X7m4

https://www.youtube.com/watch?v=KrksBdWcZgQ

https://www.youtube.com/watch?v=_eSAF_qT_FY

Det är fortfarande inte "marknaden" som hittar dessa dörrar.. Så hur många % AMD har på marknaden är helt irrelevant.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Anekdotisk bevisföring i all ära MEN kan det inte bero på problem som står utanför AMDs kontroll i ditt fall? För personligen har jag varken haft problem med Intel eller AMD när det kommer till CPU:er trots att brorsan äger en 3600 och jag en 7700K. Båda tuffar på utan problem (7700K har hög temp under last men det är inte något man direkt märker). Att däremot påstå att Intel fungerar ur box alla gånger är dock inte alls sant.

Inte bara AMD supportrar verkar det som med tanke på att du la dig direkt på samma nivå. Ironiskt nog.

Vänta nu lite nu? Det är inte "tredje rundan" utan Zen 2 har ganska stora skillnader rent arkitekturmässigt men framförallt.. de som producerar den. Skylake däremot har haft problem i omgångar trots att de tekniskt sett är en refresh av en refresh. Så det är ganska talande att du ignorerar problem som Intel haft men blåser upp problem AMD har.

Precis som personen som citerade mig använde, personliga anekdoter. Ska man gå in på de tusentals datorer man hanterar i jobbet så är resultaten lika förödande för AMD. Intel fungerar över lag bättre, speciellt vid nya lanseringar.

Nej det gjorde jag inte, jag förklarade varför jag inte gör det. Jag avskyr fanboys.

Det är visst tredje Ryzen serien samt tredje serien baserad på Zen-arkitekturen. Jag har inte haft några problem med Skylake, de beter sig alltid som väntat. Detta till skillnad från Ryzen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Precis som personen som citerade mig använde, personliga anekdoter. Ska man gå in på de tusentals datorer man hanterar i jobbet så är resultaten lika förödande för AMD. Intel fungerar över lag bättre, speciellt vid nya lanseringar.

Vi säger så..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Jajamen, Intel är fortfarande kung när det kommer till spelprestanda. Intel har ju dessutom börjat sälja CPUer med "stepping 13" som har hårdvaruåtgärder mot alla säkerhetshål förutom en version av spectre vilket både Intel och AMD lider av. Undrar om det innebär att Intel kommer dra ifrån AMD ytterligare? Hade varit kul med tester av dessa. Däremot så lär det inte synas i spelprestanda då säkerhetshålen ej verkar påverka prestandan där.

Sedan alla dessa säkerhetshål till trots, när man köper Intel så fungerar bara allting. Med AMD är det alltid rackel och krångel. Detta kommer från en som haft/har Ryzen ur alla generationer. Med AMD får man vara beredd på att vara betatestare. Vill man att allting ska fungera köper man Intel. Kan bara hoppas att AMD kommer ikapp på detta område.

Alltid krångel? Jag har satt ihop tre olika system med Ryzen, inga har krånglat de minsta. Se på fan va?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wh1spY:

Alltid krångel? Jag har satt ihop tre olika system med Ryzen, inga har krånglat de minsta. Se på fan va?

Skickades från m.sweclockers.com

Vid releasen? Jag tror dig inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Vid releasen? Jag tror dig inte.

Mitt system köptes vid release, inga problem. Den andra är lite senare vid första generationen och det tredje ett gen2 system och där fanns det väl knappt nått krångel vaf jag hört. Folk förstorar upp problem så...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Vid releasen? Jag tror dig inte.

Ingen fara , ingen tror på dig heller. Men vet du vad , vi kan köra en utmaning. Du kommer hem till mig , vi går och köper 3 olika AMD system. Vi bygger ihop dem och streamar resultatet. Du har då chansen att bevisa att alla tre systemen kommer att ha problem . Om du har fel , så betalar du alla tre ur egen ficka så skänker vi dem till tre användare här på SweClockers.

Visa nu att du står bakom det du påstår. Om inte , så är du inget annat än ett patetiskt litet troll .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

...och på dessa 10 år av samma sak så har AMD inte lyckats slå dem i spelprestanda en enda gång, intressant

du kanske borde ta av dig intel glasögonen och kolla CS go resultaten.

och att AMD skulle krångla ifrån start är ganska missvisande. Min 1700 har inte krånglat för mig, lätt att överklocka, nådde mina minnes frekvenser för moderkortet, inte mycket att klaga på sitter på ett bios ifrån 2017 October fortfarande.

mina föräldrars 2400g har fungerat utan problem.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Jajamen, Intel är fortfarande kung när det kommer till spelprestanda. Intel har ju dessutom börjat sälja CPUer med "stepping 13" som har hårdvaruåtgärder mot alla säkerhetshål förutom en version av spectre vilket både Intel och AMD lider av. Undrar om det innebär att Intel kommer dra ifrån AMD ytterligare? Hade varit kul med tester av dessa. Däremot så lär det inte synas i spelprestanda då säkerhetshålen ej verkar påverka prestandan där.

Sedan alla dessa säkerhetshål till trots, när man köper Intel så fungerar bara allting. Med AMD är det alltid rackel och krångel. Detta kommer från en som haft/har Ryzen ur alla generationer. Med AMD får man vara beredd på att vara betatestare. Vill man att allting ska fungera köper man Intel. Kan bara hoppas att AMD kommer ikapp på detta område.

Det är ju inte alls sant, Intel har strul med saker dom med , Hur i helxete kan man släppa cpu:er för 22k och dom ser ut så här , bra många timmar jag lagt ner på detta innan vi kom fram till att cpu:n gav varmeproblem Throttlar i stock med custom loop duel 360 rads

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0