Permalänk
Medlem
Skrivet av zybear:

Ja detta var ju ingen rolig historia. Försöker kyla en 3900x med en kompetent Thermalright HR-02 Macho Rev. B. Redan efter två rundor cinebench r20 så är jag över 90 grader... Med samma kylare på en 9900k får jag betydligt bättre siffror. Har nyaste bios på en asrock x570 extreme4 och alla nya drivers. Känns som att värmen stannar kvar i cpun då kylaren inte ens blir ljummen vid körning. Vill ju helst slippa lappa cpun med tanke på garantin.

Vi är många som sitter i samma båt. Har själv en Noctua NH-U12S med dubbla fläktar och det spelar ingen roll om jag kör fläktarna i 500rpm eller 1200rpm, min sketna 3600 når ändå 80-strecket stock i CB20 trots ynka 88W. Misstänker att ett av problemen är att kontaktytorna på många kylare är konvexa och att det inte lirar alls bra ihop med chiplet layouten på Zen 2. Vore intressant att de hur (o)jämna IHS:erna på Zen 2 är, om de är "vågiga" med hög mitt och höga ytterkanter som många på Zen+ var borde det problemet bli ännu värre.

Har för mig att just Thermalright-kylarna hade konvexa kontaktytor "by design" eftersom många Intel-processorer hade konkava IHS:er på den tiden. Kanske kan vara en delförklaring till varför en sådan monsterkylare presterar så dåligt.

Vore intressant att se ett kylartest på Zen 2.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Min 3700x idlar ca 40 med den inkluderade kylaren. Under full load så har jag aldrig gått över 72 grader. Men kylaren låter som en jävla jetmotor när den varvar upp mot 3000 rpm. Funderar på att byta cpukylare endast pga ljudet. Tempen verkar det faktiskt hantera rätt så bra för att vara en inkluderad kylare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

3700x idle 32-36, spel + stream 60-65 enligt ryzen master.
Därimot har jag världens problem med datorn pga rx 5700xt. Wattman hänger sig, ryzen master hänger sig, streamlabs kraschar, obs kraschar till följd hela datorn fryser

Misstänker det är grafikkortet som strular till allting,

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arneek:

3700x idle 32-36, spel + stream 60-65 enligt ryzen master.
Därimot har jag världens problem med datorn pga rx 5700xt. Wattman hänger sig, ryzen master hänger sig, streamlabs kraschar, obs kraschar till följd hela datorn fryser

Misstänker det är grafikkortet som strular till allting,

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken kylare?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Vilken kylare?

https://www.webhallen.com/se/product/285867-be-quiet-Dark-Roc...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Vi är många som sitter i samma båt. Har själv en Noctua NH-U12S med dubbla fläktar och det spelar ingen roll om jag kör fläktarna i 500rpm eller 1200rpm, min sketna 3600 når ändå 80-strecket stock i CB20 trots ynka 88W. Misstänker att ett av problemen är att kontaktytorna på många kylare är konvexa och att det inte lirar alls bra ihop med chiplet layouten på Zen 2. Vore intressant att de hur (o)jämna IHS:erna på Zen 2 är, om de är "vågiga" med hög mitt och höga ytterkanter som många på Zen+ var borde det problemet bli ännu värre.

Har för mig att just Thermalright-kylarna hade konvexa kontaktytor "by design" eftersom många Intel-processorer hade konkava IHS:er på den tiden. Kanske kan vara en delförklaring till varför en sådan monsterkylare presterar så dåligt.

Vore intressant att se ett kylartest på Zen 2.

Ja, helt rätt, konvex bas:

Kontaktytan mot cpu´n

Blev väldigt tydligt när jag började plana basen:

Gav ca. tre till fyra grader bättre temps i AIDA64 stress, alltid nått. Har beställt kryonaut, får se om det ger märkbar skillnad mot MX2

Permalänk
Medlem
Skrivet av zybear:

Ja, helt rätt, konvex bas:

https://i.postimg.cc/Qx7w5wp5/IMG-20190803-124244.jpg

Kontaktytan mot cpu´n

https://i.postimg.cc/T3m7Lbvc/IMG-20190803-123800.jpg

Blev väldigt tydligt när jag började plana basen:

https://i.postimg.cc/y6t2DsSs/IMG-20190803-125001.jpg

Gav ca. tre till fyra grader bättre temps i AIDA64 stress, alltid nått. Har beställt kryonaut, får se om det ger märkbar skillnad mot MX2

Damn, så illa trodde jag inte det skulle vara. Det är ju nästan ingen kontakt alls där CCX:erna sitter då Hur har du planat, för hand? Måste vara jäkligt svårt att få det plant när det är konvext. Stärker ju teorin om att konvexa kontaktytor och Zen 2 inte lirar tycker jag.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

@fragande:

Yeps planade för hand, ett jädra hästjobb. Grövsta pappret jag hade var 600. Och just den konvexa ytan gjorde ju planingen svår. Två och en halv timme senare:

Not great, not terrible. Bättre om inte annat.

Bytte även till kryonaut, verkar faktiskt som det blev sämre än MX2 märkligt nog, kanske ska "köras in först" eller nått.

Permalänk
Medlem

570X TUF med en 3700x som kyls av en be quiet dark rock slim. Tror jag har klantat till det med kylpastan eller något för med PBO på så klättrar den utan vidare till 81 grader i AIDA64, trots fullt varv på samtliga fläktar...

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk

@firstofmay:

Jag fick samma temp ungefär i cinebench r20 med samma kylare!

Hur beter sig din i idle? Om du öppnar typ chrome går tempen upp till 65 grader då?

Stör mig enormt på att tempen hoppar upp o ner hela tiden, blir nog byte till intel

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

Jag tycker det är bättre med vanlig minus offset från auto vcore, då får du också lägre temps men utan att tappa prestanda. Såvida du inte sätter för mycket offset, då verkar det bete sig som det gör för dig nu.

Tellus82 har varnat för fast vcore ihop med PBO, jag har inte undersökt det närmare men förmodar det finns en vederhäftig anledning.

Skickades från m.sweclockers.com

Min PC bootar inte om jag gör det

@hejj_Sann

Min temp hoppar också hejvilt 38c, startar Chrome BOOM! 65-70c.

Jag kommer nog också återgå till Intel vid behov, även om min 3600 är ok så känns den instabil trots den är stabil..svårt att förklara.

Sen även om det inte är farligt för prollen så känns +1.475V för standard clock lite väl..Förvirrande med all boost och 5 olika OC-alternativ i bios när man ska Tweaka lite...alla olika spänningsvärden m.m, m.m..känns som tillbaka till AMD-Barton tiden xD.

Den må vara en 65W TDP processor men den är varm som en 250Wattare

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejj_Sann:

@firstofmay:

Jag fick samma temp ungefär i cinebench r20 med samma kylare!

Hur beter sig din i idle? Om du öppnar typ chrome går tempen upp till 65 grader då?

Stör mig enormt på att tempen hoppar upp o ner hela tiden, blir nog byte till intel

Går inte över 50 när jag chillar i webbläsare eller så. Den går i överlag svalt (40-50 grader) men om jag sätter igång en artificiell last så blir den såklart varm. Låter som ett dumdristigt beslut att hoppa över till en sämre plattform över en sån sak som att temperatur hoppar...

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Går inte över 50 när jag chillar i webbläsare eller så. Den går i överlag svalt (40-50 grader) men om jag sätter igång en artificiell last så blir den såklart varm. Låter som ett dumdristigt beslut att hoppa över till en sämre plattform över en sån sak som att temperatur hoppar...

Exakt, det är bara en siffra, dessutom är det a. inte processorn som är så varm, utan en hotspot någonstans i processorn b. AMD använder 10C offset, så 65C är "egentligen" 55C om man jämför med Intel c. Det är inte svårare än att sätta min power i Ryzen Balanced på 0% så får man överlag mycket lägre temps, default är 99% då ligger cpu mestadels på basfrekvensen istället för att idla ordentligt. Man kan välja. d. Dom rapporterade "höga spänningarna" man ser i idle är inte vcore under förbrukning, det är en spänning som hålls uppe för att CPPC2 skall kunna arbeta så snabbt som det gör i Windows 1903, det är by design, tar man bort det tappar man den snabba boosten. e. 1.5V när det inte är någon last är HELT ofarligt, AMD har sagt detta en miljon gånger nu typ, man kan inte jämföra spänningar på kretsar med helt olika design. Vet "spänningsälskaren" tex vilka lokala spänningar som existerar inne i processorn och varför? Nej, just det, det är ologiskt att oroa sig när AMD sagt att det är ok. Hög spänning under last är en helt annan sak, men jag har ännu inte sett någon Ryzen 3000 som håller 1.5V under tung last 1.25-1.3V är vad det normalt sjunker till i sådana lägen.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Exakt, det är bara en siffra, dessutom är det a. inte processorn som är så varm, utan en hotspot någonstans i processorn b. AMD använder 10C offset, så 65C är "egentligen" 55C om man jämför med Intel c. Det är inte svårare än att sätta min power i Ryzen Balanced på 0% så får man överlag mycket lägre temps, default är 99% då ligger cpu mestadels på basfrekvensen istället för att idla ordentligt. Man kan välja. d. Dom rapporterade "höga spänningarna" man ser i idle är inte vcore under förbrukning, det är en spänning som hålls uppe för att CPPC2 skall kunna arbeta så snabbt som det gör i Windows 1903, det är by design, tar man bort det tappar man den snabba boosten. e. 1.5V när det inte är någon last är HELT ofarligt, AMD har sagt detta en miljon gånger nu typ, man kan inte jämföra spänningar på kretsar med helt olika design. Vet "spänningsälskaren" tex vilka lokala spänningar som existerar inne i processorn och varför? Nej, just det, det är ologiskt att oroa sig när AMD sagt att det är ok. Hög spänning under last är en helt annan sak, men jag har ännu inte sett någon Ryzen 3000 som håller 1.5V under tung last 1.25-1.3V är vad det normalt sjunker till i sådana lägen.

Bra svar! Förstår verkligen inte varför somliga nojjar över spänningen, det är ju inte så att AMD har gjort något av misstag och skulle det påverka livslängd skulle det ju bli skandal. Mitt Intel system kunde hoppa från 30 till 70 i idle, att min 3700x ibland klättrar 10-20 grader utan load kan jag leva med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk

äger en 3900x den hoppar runt ordentligt, öppnar internet - 65 grader. men guess what det är ingen fara
sätt fläkten att börja varva uppp vid 70 grader, de har ja gjort. går på 44% till 70 sedan börjar den klättra i rpm.

har kvar cpun som är i min sign, den är bra övervoltad och hög temp, men guess what de funkar fortannde i samma clock lite hypocondikervarning här, amd säger att 1.5 är fine, låt de bara vara! sen visst man kan ha dålig kontakt osv, men testa (INTE) i detta genom att öppna små program som bostar, ta då prime 95 lägger den sig på 100 grader, ja då kanske de kan vara något fel vid kontakten

btw q6600 köpte ja 2007! 12 år av maxad volt samt temps!

för de nya skall förstå argumentet md q6600
Visa signatur

Quad Q6600@ 3.2 ghz 24/7 lappad IHS --=-- Scythe Infinity --=-- Asus P5W DH Deluxe --=-- Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 3072MB CL4 --=-- ¤4870X2 @ orginal --=--corsair 750w --=--2Tb hårddisk --=-- SAMSUNG 226bw (S)

Permalänk
Medlem

@molle89_89: Nyinhandlad 3700x här i väntan på släpp av fler kärnor. Jag störde mig också på svajet i varvtal, vid ryckig last så verkar CPUn kunna elda på såpass att den ökar 18° i temperatur på en sekund följt av att det tar 3-8 sekunder ner igen innan det varvar upp på nytt. Fruktansvärt irriterande.

Nu har jag dock tysta fläktar, så det var mer varvtalsförändringen som störde eftersom det blev nåt jag la märke till.
För mig verkar det som det finns nån sorts gränser vid 55°, 60° och 65° där varvtal går upp samtidigt som CPUn sänker sina boostmöjligheter. Syns tydligast vid all-core boost där jag tappar ~50MHz för varje steg på 5°.
Hittade några inställningar i BIOS (ASUS) för Fan Up/Down time. Med 2,5sekund där så verkar CPUn hinna fatta att den är påväg som en raket genom templimit och dämpar sig precis över 60° eller 65° lite beroende på vad det är för last, men eftersom fläkten då släpar efter lite så hinner temperaturen sjunka precis under gränsen innan den fått upp varvtalet. Sen går det långsammare att varva ner fläkten igen, vilket gör att det inte blir så kraftig varvtalsförändring då nästa lastspik kommer.
Startar jag full belastning på alla kärnor så rusar det mot 60° och lägger sig sen rätt lugnt vid 61-63° utan att fläktarna blir ett problem

Permalänk
Medlem

Idle: ~35
Skyrim: ~45
Kingdom Come Deliverance: ~55

R20 stock: 70-80 och ~515/7000p
R20 PBO: ~85 och ~520/7350p
R20 CCX OC: 85-90 och ~520/7650p

Tycker temperaturen är väldigt låg till vanliga uppgifter och fläktarna går på låga varv.
De stiger först betydligt efter 80°. Alltså bara under stress test.
Men också att CCX OC kostar för mycket. Bara för bench.

Skickades från m.sweclockers.com

Lade till KCD
Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Vi är många som sitter i samma båt. Har själv en Noctua NH-U12S med dubbla fläktar och det spelar ingen roll om jag kör fläktarna i 500rpm eller 1200rpm, min sketna 3600 når ändå 80-strecket stock i CB20 trots ynka 88W. Misstänker att ett av problemen är att kontaktytorna på många kylare är konvexa och att det inte lirar alls bra ihop med chiplet layouten på Zen 2. Vore intressant att de hur (o)jämna IHS:erna på Zen 2 är, om de är "vågiga" med hög mitt och höga ytterkanter som många på Zen+ var borde det problemet bli ännu värre.

Har för mig att just Thermalright-kylarna hade konvexa kontaktytor "by design" eftersom många Intel-processorer hade konkava IHS:er på den tiden. Kanske kan vara en delförklaring till varför en sådan monsterkylare presterar så dåligt.

Vore intressant att se ett kylartest på Zen 2.

Testa Kryonaut, passerar precis 70 grader i sambons burk med 3600 och U12S (en fläkt) och det på ett MSI Edge x570 med ABBA, där min 3700X gick 4-5 grader varmare än vad den nu gör på x570 TUF också med ABBA i CB20, dock med drygt 200 mindre poäng än MSI brädan.

Permalänk
Hjälpsam

Angående att fläkten hoppar upp och ned.
Konstaterade att mina chassifläktar default styrs via CPU-tempen, efter att ändrat detta till moderkortet, blev i alla fall de mycket lugnare.
De var inte heller PWM-styrda, ändrade även detta, moderkortet är ett Asus TUF B450M-PRO GAMING.

Fick en Stealthkylare med min 3600, har köpt en Sphire här på marknaden, den kylaren hade inte samma fläkt som min och var betydligt mer högvarvig, efter det att jag skiftat fläkt är jag nöjd.
Den högvarviga var en Foxconn, den lågvarviga en Cooler Master.

edit tror att detta är samma sak som vi ser i Vegas Hotspot eller Navis Junktion temp, AMD har en massa mätpunkter och redovisar högsta tempen från dessa.
CPU:n utvecklar mycket värme under korta "burst" och det tar lite tid innan den värmen kan absorberas av kylaren.
Hade inte AMD redovisat dessa höga temps, hade vi inte varit bekymrade, utan svävat i lycklig ovisshet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Min 3900x med " fractal design S36 " AIO klockad till 4.25ghz med 1.2v

Hoppa upp till 40c i chrome ibland, men inte ofta.

https://forumbilder.com/i/rdpC

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Min 3900x med " fractal design S36 " AIO klockad till 4.25ghz med 1.2v

Hoppa upp till 40c i chrome ibland, men inte ofta.

https://forumbilder.com/i/rdpC

Ja, det där är en bra väg att gå, att hitta lägsta vcore som kan ge bra prestanda. Skall givetvis testas vid tillfälle, bör ge möjlighet till riktigt tysta fläktar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Bättre temps än min 2700K
Drar ~100w mindre från väggen.

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk

Har precis köpt mig en ny burk
blev en ryzen 3600 denna gång, passade även på att byta ut min nh-d15 till en
fractal design celsius s24.
men tycker att tempen är väldigt hög trots detta,
vilket program ska man kolla tempen med??
i core temp så visar den 56 i idle och ryzen master visar 45.
och kan jag monterat kylaren fel eller är det verkligen normala temps??

Permalänk
Medlem

Har nu bytt kylpasta och stängt av PBO. Maxtemp i AIDA64 blir ca 76 grader (med dark rock slim) men den går aldrig över 70 vid normalt användande. Får se om det kanske blir en AIO längre fram, körde luftkylning för jag inte hade plats för den h110 jag har liggandes.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Hjälpsam

Tempen på min Ryzen 1700 ligger lugn som en spegelblank sjö, tempen på min 3600 hoppar som en duracellkanin på steroider.
Orsaken är nog samma som för Vega Hotspot och Navi Junction Temp, AMD har fler mätpunkter och redovisar öppet det högsta värdet av dessa.
Vi har haft hoppande höga temperaturer innan också, vi har bara inte fått se dem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Precis fått ihop min Ryzenburk med en 3600 på ett Gigabyte x570 Elite. Hade planerat för en CoolerMaster Masterliquid240 light men pga ett chassi (Phanteks Eclipse P400) där radiatorn inte går att placera i toppen då den tar i ramminnena och fronten leder till för korta slangar så kyls den nu av en DarkRock Pro3 med en fläkt. Två fläktar får inte plats.... Vi kan bara konstatera att det är en lång, ledsam och förbannat frustrerande historia!!

Hur som haver. De minst sagt flukturerande tempsen var det första jag noterade då fläkten drar igång så fort man öppnar en webläsare eller annat enkelt och tempsen i ryzenmaster når heta 78c under Cinebench R15. Man blir lätt nervös när man kommer från en gammal Xeon X5680 som toppade runt 64c.
Men detta verkar ju vara mer eller mindre normalt av vad jag kan förstå i tråden så det är väl bara att ta det lugnt alternativt läsa på lite om "offset" Vcore, vad det nu är...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Precis fått ihop min Ryzenburk med en 3600 på ett Gigabyte x570 Elite. Hade planerat för en CoolerMaster Masterliquid240 light men pga ett chassi (Phanteks Eclipse P400) där radiatorn inte går att placera i toppen då den tar i ramminnena och fronten leder till för korta slangar så kyls den nu av en DarkRock Pro3 med en fläkt. Två fläktar får inte plats.... Vi kan bara konstatera att det är en lång, ledsam och förbannat frustrerande historia!!

Hur som haver. De minst sagt flukturerande tempsen var det första jag noterade då fläkten drar igång så fort man öppnar en webläsare eller annat enkelt och tempsen i ryzenmaster når heta 78c under Cinebench R15. Man blir lätt nervös när man kommer från en gammal Xeon X5680 som toppade runt 64c.
Men detta verkar ju vara mer eller mindre normalt av vad jag kan förstå i tråden så det är väl bara att ta det lugnt alternativt läsa på lite om "offset" Vcore, vad det nu är...

Du har nog haft fel mängd kylpasta, 78 grader låter väldigt högt. Min 3600 toppar på 72 grader i CB20 med U12S och X570 Gaming Edge. Och min 3700X på 65 grader i CB20 med U12A med X570 TUF.

Var dock på gränsen med kylpasta (tog slut) när jag monterade 3600, så ska göra om det när jag får tid.

Permalänk

Har kört också kört på 3600 sedan release och kan bara stämma in i kören av hoppande temperaturer.. Körde på en 212 black men vart så irriterad över att fläkten varvade upp och ner konstant trots liten till ingen last. Det fick bli ett byte till h115i Pro och nu är jag ruskigt nöjd, temperaturerna hoppar såklart upp och ner för ingenting men inget som jag störs av på samma sätt som RPM hoppandet från cpu fläkten.

Visa signatur

Fractal r6 R5 3600 h115i pro 1080ti@ Accelero xtreme IV 16GB vengeance

Permalänk
Medlem

Köpte ett Fractal Design R6, fick med en PMW-hubb.

Enligt instruktion skulle jag koppla min CPU-fläkt mot hubbens 4-pins kontakter, och så skulle jag koppla mina 3-pins chassifläktar (3st 140mm) till hubbens 3-pins kontakter. Sen så går det en kabel från PMW-hubben till CPU_FAN på mobo. På så sätt snurrar chassits fläktar efter CPUns temperatur.

Fläktarna står som Auto i BIOS, sätter jag de till DC så går alla upp i 100%.

Är det feltänkt hur jag kopplat? Fractal säger ju att jag ska koppla som jag gjort nu. Vinner jag något på att göra om nåt? Som det är nu så är det rätt tydligt ljud när fläktarna spinner upp och ner lite hela tiden.

Permalänk
Medlem

3700X @ 4.1 ghz får jag 65C när jag spelar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT