Nytt säkerhetshål upptäckt i Intel-processorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@veckans: Fantastiskt inlägg.

Om vi skall gå enkom på anekdoter så anser jag att AMD har fungerat precis lika bra (eller dåligt) som Intel vid nya lanseringar.

Jag köpte Intel X99 när det släpptes, moderkortets BIOS var såpass färskt så att det stekte min 5960X för 10 000 kr på en millisekund, jag var inte en betatestare men accepterade att det hände då hårdvaran var ny.

Har du koll på X299s VRM besvär som var ett hett diskussionsämne på YT och Reddit när X299 kom? Problem som ledde till kraftigt reviderade lösningar och gen2 av moderkorten.

Kan lyfta fler exempel, men att påstå att Intel minsann inte har problem med nya plattformar är att fara med osanning.

Mvh

Han är ett uppenbart troll, inte värd att lägga någon tid på. Borde egentligen modereras bort.

Permalänk
Medlem

Undrar varför det är så få som varnat för wxworks (wind river system) säkerhetshål i tcp stacken, ca 2 miljarder sårbara enheter, typ allt från skrivare till bilar och rymdfarkoster som använder det som operativsystem 😏

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Behöver inte jag som har en AMD, jag kan låta dörren stå vidöppen, även nattetid och när huset står tomt.

Inte ens tjuvarna vill ta AMD system?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Jajamen, Intel är fortfarande kung när det kommer till spelprestanda. Intel har ju dessutom börjat sälja CPUer med "stepping 13" som har hårdvaruåtgärder mot alla säkerhetshål förutom en version av spectre vilket både Intel och AMD lider av. Undrar om det innebär att Intel kommer dra ifrån AMD ytterligare? Hade varit kul med tester av dessa. Däremot så lär det inte synas i spelprestanda då säkerhetshålen ej verkar påverka prestandan där.

Sedan alla dessa säkerhetshål till trots, när man köper Intel så fungerar bara allting. Med AMD är det alltid rackel och krångel. Detta kommer från en som haft/har Ryzen ur alla generationer. Med AMD får man vara beredd på att vara betatestare. Vill man att allting ska fungera köper man Intel. Kan bara hoppas att AMD kommer ikapp på detta område.

Ursäkta, men jag betvivlar att du har erfarenhet av Amd-processorer. Våra senaste Intelprocessorer var i7-6700k och i5-6600k vilka var alldeles utmärkta, men de har märkbart slöats ner av alla patchar som kommit - med bios och mikrokod via WU. Det må vara så för tillfället att senare Intelprocessorer har övertag i just gaming över Amd's dito, men detta har klart reducerats iom senaste Amd-lanseringen (av Ryzen 3000-serien). Vi har nu följande Amd i drift: r7-1700, r5-1600X, r5-2600 och r5-3600 HELT PROBLEMFRITT. Det enda som varit problematiskt var med den första datorn med r7-1700, men problemet var inte i processorn utan initialt med RAM. Fann i brådrasket två länkar som talar väl om r5-3600(X):
https://www.gamersnexus.net/hwreviews/3489-amd-ryzen-5-3600-c...
https://www.techspot.com/review/1871-amd-ryzen-3600/
För de som inte enbart spelar på sina datorer så är Ryzen fullkomligt oslagbart vad beträffar pris/prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av anon12433:

Jajamen, Intel är fortfarande kung när det kommer till spelprestanda. Intel har ju dessutom börjat sälja CPUer med "stepping 13" som har hårdvaruåtgärder mot alla säkerhetshål förutom en version av spectre vilket både Intel och AMD lider av. Undrar om det innebär att Intel kommer dra ifrån AMD ytterligare? Hade varit kul med tester av dessa. Däremot så lär det inte synas i spelprestanda då säkerhetshålen ej verkar påverka prestandan där.

Sedan alla dessa säkerhetshål till trots, när man köper Intel så fungerar bara allting. Med AMD är det alltid rackel och krångel. Detta kommer från en som haft/har Ryzen ur alla generationer. Med AMD får man vara beredd på att vara betatestare. Vill man att allting ska fungera köper man Intel. Kan bara hoppas att AMD kommer ikapp på detta område.

Var inte det känt för Intel om säkerhetshålen innan det blev offentligt? Man tänker att hål som funnits i decennier borde ha upptäckts någon gång och åtgärdats innan det blivit offentligt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Var inte det känt för Intel om säkerhetshålen innan det blev offentligt? Man tänker att hål som funnits i decennier borde ha upptäckts någon gång och åtgärdats innan det blir offentligt.

Seriösa företag brukar ge Intel ett par månader att fixa sina problem innan de publicerar dessa. I detta fallet verkar Intel fått över ett halvår på sig.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluenote:

One liners åsido:
Sitter själv på en gammal 2600k som jag gärna vill pensionera och velar mellan Intel och AMD. Förvisso så har Intel hamnat mer i blåsväder för dessa säkerhetshål (som även AMD delvis blev drabbad av) vilket får en att luta mer åt röda laget. Dock så finns så klart barnsjukdomar på AMDs nya CPUer som har dykt upp till ytan lite här och var..
Väntar nog månaden ut med mitt köp i hopp om att man får ett självklart val för ens behov, så man slipper pilla alltför mycket med mjukvara på ens nya grejer

hehe satt också på en 2600k. Slog till på en 3700x vid release. Kunde inte vara mer än nöjd hur allt flyter på
Fick mig att behålla min gtx970 en stund till

Permalänk
Medlem

Bra att säkerhets problem tas om hand oavsett om det drabbar intel eller amd. Jag har båda plattformarna så känner mig hyfsat neutral. Sant som någon skrev att säkerhets fixarna som Intel släppt inte påverkar spelprestanda nämnvärt. Men tror ändå intel varje dag i veckan valt att drabbas av sämre spelprestanda än workload prestanda.

Vi konsumenter har en förmåga att tro att det är vi som spelar roll men i sammanhanget är det inte fallet. Intel tappar enormt mycket i vissa flertrådade applikationer och det är en mycket större katastrof än spelprestanda.

Intel säljer mycket fler cpu:er till stordatorer/serverparker och liknande. Många gånger är det också kontrakt där dem lovar en viss prestanda vid ett visst watt tal /pris. När en patch släpps som måste installeras (säkerhet går först), medför prestanda tapp i värsta fall upp till 35-40% ja då är det illa, riktigt illa.

//ha en kanon bra dag gänget :).

Permalänk
Medlem

AMD vs Intel är oviktigt. Det oroväckande här är tanken på hur många oupptäckta säkerhetshål som finns i våra uppkopplade maskiner. Och många av dessa maskiner patchas typ aldrig.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Bacon:

AMD vs Intel är oviktigt. Det oroväckande här är tanken på hur många oupptäckta säkerhetshål som finns i våra uppkopplade maskiner. Och många av dessa maskiner patchas typ aldrig.

Tänker du på datorer i hemmet?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Detta är inte värre än att ha en olåst innedörr hemma. Man behöver först bryta upp ytterdörren för att ha nytta av den olåsta innedörren.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

AMD har väl typ 20% av marknaden?, så därav har man väl inte brytt sig om att leta efter säkerhetsluckor lika mycket som man har gjort på Intels cpu:er.

Känns lite som det här med att "Imac kan inte få virus", jo tjena

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

hehe satt också på en 2600k. Slog till på en 3700x vid release. Kunde inte vara mer än nöjd hur allt flyter på
Fick mig att behålla min gtx970 en stund till

Nu ser jag bara rött inför mitt köp..

OnT:
Tycker det är lite skrämmande att så många säkerhetshål börjar komma upp till ytan på sistone. Förvisso så är det bra att man upptäcker dem och fixar dem innan dem kan utnyttjas. Kan det bero på att arkitekturerna börjar bli så pass komplicerade, att det är svårare för tillverkarna att hitta felen och åtgärda dem i deras egna tester?
Oavsett, man tackar och bockar för dem som arbetar med att hitta dem, ni gör livet lite säkrare i vårt digitala samhälle!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

AMD har väl typ 20% av marknaden?, så därav har man väl inte brytt sig om att leta efter säkerhetsluckor lika mycket som man har gjort på Intels cpu:er.

Känns lite som det här med att "Imac kan inte få virus", jo tjena

Fungerar inte så. Sedan så förväxlar du säkerhetshål med aktiva försök att utnyttja sagda säkerhetshål.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Behöver inte jag som har en AMD, jag kan låta dörren stå vidöppen, även nattetid och när huset står tomt.

Man kan alltid räkna med att du kommer in och kör din rutin. tvättäkta fanboy to the core.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Fungerar inte så. Sedan så förväxlar du säkerhetshål med aktiva försök att utnyttja sagda säkerhetshål.

Älskar när man säger "Fungerar inte så." och seden inte berätta hur det fungerar.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Man kan alltid räkna med att du kommer in och kör din rutin. tvättäkta fanboy to the core.

Märkligt, för enligt profilen så har han "AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 ...", möjligen har han bytt sida men inte uppdaterat densamma;)

Han får väl förklara sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

AMD har väl typ 20% av marknaden?, så därav har man väl inte brytt sig om att leta efter säkerhetsluckor lika mycket som man har gjort på Intels cpu:er.

Känns lite som det här med att "Imac kan inte få virus", jo tjena

säg det till pcperspectiv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NutCracker:

Märkligt, för enligt profilen så har han "AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 ...", möjligen har han bytt sida men inte uppdaterat densamma;)

Skickades från m.sweclockers.com

Se alla hans inlägg ang Intel. Att sweclockers utser denna till "hjälpsam" kan jag inte förstå.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Älskar när man säger "Fungerar inte så." och seden inte berätta hur det fungerar.

Det fungerar på detta sättet. När ett säkerhetshål uppdagas hos t.ex. Intel som kommer samma personer testa dessa mot AMD eftersom dessa två är de överlägset största aktörerna på marknaden och hittills har de flesta säkerhetshål inte hittats hos AMD som jag förstått det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Se alla hans inlägg ang Intel. Att sweclockers utser denna till "hjälpsam" kan jag inte förstå.

Han får väl förklara sig då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det fungerar på detta sättet. När ett säkerhetshål uppdagas hos t.ex. Intel som kommer samma personer testa dessa mot AMD eftersom dessa två är de överlägset största aktörerna på marknaden och hittills har de flesta säkerhetshål inte hittats hos AMD som jag förstått det.

Ja, men om det är 20% av marknaden som är AMD och detta säkerhetshål enbart finns på AMD så hittas det ju inte lika lätt som på Intel marknaden?.
Om 80 personer sitter med en Intel, så är det ju större chans att de hittar en säkerhetslucka, än vad de 20 personerna som sitter med AMD. Men enbart för det så betyder det ju inte att AMD inte har några säkerhetsluckor.

Black hat på youtube har en mängd intressanta videos om hårdvaru-buggar, odokumenterade instruktioner i cpuer, bakdörrar i x86 cpuer m.m. som man kan ägna tid åt om man vill.

https://www.youtube.com/watch?v=Pwq0vv4X7m4

https://www.youtube.com/watch?v=KrksBdWcZgQ

https://www.youtube.com/watch?v=_eSAF_qT_FY

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Man kan alltid räkna med att du kommer in och kör din rutin. tvättäkta fanboy to the core.

Skriver du samma kommentarer till folk som är "tvättäkta fanboys to the core" fast till Intel? Eller har du endast avsky mot folk som gillar AMD?

Mvh

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Se alla hans inlägg ang Intel. Att sweclockers utser denna till "hjälpsam" kan jag inte förstå.

Troligtvis för att han är hjälpsam, sen om han vill vara fanboy eller inte är ju upp till han, han kan vara väldigt hjälpsam för det.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klonk97:

Skriver du samma kommentarer till folk som är "tvättäkta fanboys to the core" fast till Intel? Eller har du endast avsky mot folk som gillar AMD?

Mvh

Har inte sett någon som ALLTID skriver negativt om AMD, då menar jag alltid. Kolla själv på hans poster.
Avskyr dock inte, det är något du hittar på.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aeig:

@veckans: Fantastiskt inlägg.

Om vi skall gå enkom på anekdoter så anser jag att AMD har fungerat precis lika bra (eller dåligt) som Intel vid nya lanseringar.

Jag köpte Intel X99 när det släpptes, moderkortets BIOS var såpass färskt så att det stekte min 5960X för 10 000 kr på en millisekund, jag var inte en betatestare men accepterade att det hände då hårdvaran var ny.

Har du koll på X299s VRM besvär som var ett hett diskussionsämne på YT och Reddit när X299 kom? Problem som ledde till kraftigt reviderade lösningar och gen2 av moderkorten.

Kan lyfta fler exempel, men att påstå att Intel minsann inte har problem med nya plattformar är att fara med osanning.

Mvh

HEDT ja, inte på vanliga konsumentsockeln dock. När var det sist problem för Intel där? Sandy Bridge? Om man ska räkna in HEDT så bör man väl ta med Threadripper också och då skenar sannolikt problemen ytterligare för AMD. Trots att Intel har haft många fler HEDT plattformar.

Skrivet av NutCracker:

Ursäkta, men jag betvivlar att du har erfarenhet av Amd-processorer. Våra senaste Intelprocessorer var i7-6700k och i5-6600k vilka var alldeles utmärkta, men de har märkbart slöats ner av alla patchar som kommit - med bios och mikrokod via WU. Det må vara så för tillfället att senare Intelprocessorer har övertag i just gaming över Amd's dito, men detta har klart reducerats iom senaste Amd-lanseringen (av Ryzen 3000-serien). Vi har nu följande Amd i drift: r7-1700, r5-1600X, r5-2600 och r5-3600 HELT PROBLEMFRITT. Det enda som varit problematiskt var med den första datorn med r7-1700, men problemet var inte i processorn utan initialt med RAM. Fann i brådrasket två länkar som talar väl om r5-3600(X):
https://www.gamersnexus.net/hwreviews/3489-amd-ryzen-5-3600-c...
https://www.techspot.com/review/1871-amd-ryzen-3600/
För de som inte enbart spelar på sina datorer så är Ryzen fullkomligt oslagbart vad beträffar pris/prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag betvivlar att du har erfarenhet av komponenter överhuvudtaget. Mina system: 3570K - inga problem, 6600K - inga problem, 8400 - inga problem.

Ryzen 1600 - återställer BIOS inställningar vid boot, minnen går ej att köra i specificerad hastighet, minnestimings avrundas fel, stutter vid manuell inställning av timings. Alla CPUer tillverkade under de första månaderna från och med releasen är defekta och krashar vid en typ av kompilering i Linux.
2700X - Mycket mindre problem då det i stort sett bygger på över ett år av BIOS-fixar. Fortfarande en del konstigheter med minnen men åtgärdades relativt snabbt.
3600 - minnen går ej att köra i specificerad hastighet, nollställer ej BIOS automatiskt vid misslyckad boot, Destiny 2 går ej att starta, fläktar går i full hastighet och går ej att sänka hastigheten på, prestandaförluster med första Destiny 2 fixen.

Intel fungerar mycket bättre, det är mina erfarenheter av Intel och AMD på senare år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Sedan alla dessa säkerhetshål till trots, när man köper Intel så fungerar bara allting. Med AMD är det alltid rackel och krångel. Detta kommer från en som haft/har Ryzen ur alla generationer. Med AMD får man vara beredd på att vara betatestare. Vill man att allting ska fungera köper man Intel. Kan bara hoppas att AMD kommer ikapp på detta område.

För Intel har ju aldrig haft problem med en ny platform eller?
Såvitt jag minns så har Ryzens problem mest handlat om minne kompabilitet och överklockning. Är man inte beredd att få pilla lite för att köra saker utanför sin specifikation så bör man faktiskt lämna allt i standard läge.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

HEDT ja, inte på vanliga konsumentsockeln dock. När var det sist problem för Intel där? Sandy Bridge?

Skylake, minnesbuggar som gjorde de flesta system instabila. Kom dussin efter dussin med nya BIOS till dem. Och sen buggen som låste systemet, också behövde patchas. Broadwell/Haswell fick väl stänga av nån ny funktion som visade sig defekt.
https://www.techspot.com/news/57726-intel-disables-tsx-after-...

Sen efter det så... har väl inte Intel lanserat något nytt?

Som sagt... AMD = Intel i att båda har problem med nya produkter.
Ryzen 3000 är trots allt en hel ny I/O krets, ny chipplet design och PCI-E 4... är en del som kan gå fel.

Permalänk
Medlem

Påverkade fixen prestandan något?
Vore intressant med något litet test som visade hur prestandan hos given Intel CPU ändrats över tid till följd av igentäppningar av säkerhetshål.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av FatherOfThree:

Inte ens tjuvarna vill ta AMD system?

Nope, de kommer tvärtom in och lägger dem på hög.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |