Nytt säkerhetshål upptäckt i Intel-processorer

Permalänk
Melding Plague

Nytt säkerhetshål upptäckt i Intel-processorer

Sårbarheten som fått namnet SWAPGS upptäcktes av säkerhetsforskare hos Bitdefender. Återigen handlar det om en variant av Spectre-sårbarheterna runt spekulativa beräkningar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Here we go again..

Permalänk
Medlem

Skapligt passande att jag får en reklam på sidan med orden "intel inside, unbeaten outside"

Tillbaka till topic, trågigt att det blir mer och mer säkerhets hål för intel, nästan så att jag funderar på att byta ut till AMD snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Drabbas vanliga konsumenter av alla de här säkerhetshålen eller är det mest datacenters?
Hur i så fall?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Drabbas vanliga konsumenter av alla de här säkerhetshålen eller är det mest datacenters?
Hur i så fall?

"Sårbarheten måste dock utnyttjas lokalt"

Njae. Skulle säga nej.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Hjälpsam

Jo, men Intel är i alla fall bättre på spel, speciellt i 1280*720.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Bad Habit: Som @CubaCola är inne på nedan måste sårbarheten utnyttjas lokalt, vilket gör det osannolikt att en vanlig användare ska råka ut för det. Microsoft har dessutom släppt en uppdatering den 9 juli som åtgärdar problemet, så alla som uppdaterat sitt system ska redan vara skyddade. Men ja, sårbarheten gäller alla Intel-processorer från 2012 och framåt.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Jo, men Intel är i alla fall bättre på spel, speciellt i 1280*720.

Jajamen, Intel är fortfarande kung när det kommer till spelprestanda. Intel har ju dessutom börjat sälja CPUer med "stepping 13" som har hårdvaruåtgärder mot alla säkerhetshål förutom en version av spectre vilket både Intel och AMD lider av. Undrar om det innebär att Intel kommer dra ifrån AMD ytterligare? Hade varit kul med tester av dessa. Däremot så lär det inte synas i spelprestanda då säkerhetshålen ej verkar påverka prestandan där.

Sedan alla dessa säkerhetshål till trots, när man köper Intel så fungerar bara allting. Med AMD är det alltid rackel och krångel. Detta kommer från en som haft/har Ryzen ur alla generationer. Med AMD får man vara beredd på att vara betatestare. Vill man att allting ska fungera köper man Intel. Kan bara hoppas att AMD kommer ikapp på detta område.

Permalänk
Medlem

Hmm. Men datacenters är väl fysiskt bättre skyddade än hemdatorer?

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk

@loevet: Finns det uppgifter om eventuella prestandaförluster?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Jajamen, Intel är fortfarande kung när det kommer till spelprestanda. Intel har ju dessutom börjat sälja CPUer med "stepping 13" som har hårdvaruåtgärder mot alla säkerhetshål förutom en version av spectre vilket både Intel och AMD lider av. Undrar om det innebär att Intel kommer dra ifrån AMD ytterligare? Hade varit kul med tester av dessa. Däremot så lär det inte synas i spelprestanda då säkerhetshålen ej verkar påverka prestandan där.

Sedan alla dessa säkerhetshål till trots, när man köper Intel så fungerar bara allting. Med AMD är det alltid rackel och krångel. Detta kommer från en som haft/har Ryzen ur alla generationer. Med AMD får man vara beredd på att vara betatestare. Vill man att allting ska fungera köper man Intel. Kan bara hoppas att AMD kommer ikapp på detta område.

whoosh

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Treant:

Nix, jag vet exakt vad han försökte med. Men jag vill inte sänka mig till trollnivå så svarar seriöst, någonting AMD förespråkare kan ha svårt med.

Permalänk
Medlem

Börjar ju undra om inte AMD anställt personer som hackare för att leta fel hos Intel Å mycket Om det vatt nu

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Nix, jag vet exakt vad han försökte med. Men jag vill inte sänka mig till trollnivå så svarar seriöst, någonting AMD förespråkare kan ha svårt med.

Du har hur som helst fel när det gäller spelprestanda. Jag vet att konkurrenten till min Ryzen 3600 processor, 9600k, i vissa fall presterade sämre än 3600 och i de flesta spel hade identisk prestanda. Endast i vissa titlar presterade den bättre. Dessutom så var 3600 cirka 500 kronor billigare OCH inkluderade en fläkt.

Nej, Intel är inte längre spelkung.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@IKEA Billy Bokhylla: vad jag kan se har det inte dykt upp några uppgifter om hur prestanda påverkas. Eftersom Microsoft smög ut uppdateringen för Windows 10 utan att göra något väsen av det gissar jag att det gjorts en del prestandatester där SWAPGS-åtgärderna varit på plats utan testares kännedom. Spontant tror jag att Microsoft och andra aktörer skulle publicera officiella uppgifter om det skulle vara så att prestanda påverkas markant, men det är bara min spekulation.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

@anon12433: Fantastiskt inlägg.

Om vi skall gå enkom på anekdoter så anser jag att AMD har fungerat precis lika bra (eller dåligt) som Intel vid nya lanseringar.

Jag köpte Intel X99 när det släpptes, moderkortets BIOS var såpass färskt så att det stekte min 5960X för 10 000 kr på en millisekund, jag var inte en betatestare men accepterade att det hände då hårdvaran var ny.

Har du koll på X299s VRM besvär som var ett hett diskussionsämne på YT och Reddit när X299 kom? Problem som ledde till kraftigt reviderade lösningar och gen2 av moderkorten.

Kan lyfta fler exempel, men att påstå att Intel minsann inte har problem med nya plattformar är att fara med osanning.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

@veckans: Fantastiskt inlägg.

Om vi skall gå enkom på anekdoter så anser jag att AMD har fungerat precis lika bra (eller dåligt) som Intel vid nya lanseringar.

Jag köpte Intel X99 när det släpptes, moderkortets BIOS var såpass färskt så att det stekte min 5960X för 10 000 kr på en millisekund, jag var inte en betatestare men accepterade att det hände då hårdvaran var ny.

Har du koll på X299s VRM besvär som var ett hett diskussionsämne på YT och Reddit när X299 kom? Problem som ledde till kraftigt reviderade lösningar och gen2 av moderkorten.

Kan lyfta fler exempel, men att påstå att Intel minsann inte har problem med nya plattformar är att fara med osanning.

Mvh

glöm inte sata portarna på x79 som dog efter några månaders användning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Nix, jag vet exakt vad han försökte med. Men jag vill inte sänka mig till trollnivå så svarar seriöst, någonting AMD förespråkare kan ha svårt med.

Jag trodde du var sarkastisk xD.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Diskussionerna urartar alltid till AMD vs Intel i varenda nyhet om detta. Själv tycker jag att det är bra att det här kommer fram så de kan jobba på att lösa det. Alla gynnas ju av det.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Så inget att bry sig om dvs så länge man uppdaterar sitt os.

Permalänk
Medlem

Tråkigt med alla dessa säkerhetshål men som tur är är det liten risk att bli drabbad som vanlig användare.
Och väldigt tråkigt med samma gamla trötta kommentarer från "fanboys".. Och då menar jag både från intel och amd hållet.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum RGB 5600cl36 GPU: RTX 4090 Suprim X SSD: Samsung 980 pro 1TB,960 Pro 512GB, 960 Pro 500GB 850 evo 1TB x2 860 evo 1TB Cooler: h150i elite lcd PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Main Display: MSI Optix MAG281URF Peripherals: Logitech G915, G903, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Medlem

Tur man sitter på AMD, känner mig faktiskt save. Och jag vet de finns ju risk att de kan dyka upp något i AMDs processorer också.

Jag har aldrig gillat Intel vet inte varför men har aldrig fått intresset för deras processorer tillräckligt. "I belong to the red team"

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jo, men Intel är i alla fall bättre på spel, speciellt i 1280*720.

Japp. 9600k/9700k slår även allt AMD har i 1440p i dem flesta spelen

Inget av dessa "säkerhetshål" har någonsin drabbat en vanlig konsument eller påverkat prestandan nämnvärt, men visst jag förstår att AMD-fanboys gärna lyfter fram detta som något katastrofalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Börjar ju undra om inte AMD anställt personer som hackare för att leta fel hos Intel Å mycket Om det vatt nu

Du mena som Intel gjorde med CTS Labs?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

glöm inte sata portarna på x79 som dog efter några månaders användning.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket iof. inte var Intels fel per se utan pga. dåliga kretsar från tredjepart.

Skrivet av Varg:

Diskussionerna urartar alltid till AMD vs Intel i varenda nyhet om detta. Själv tycker jag att det är bra att det här kommer fram så de kan jobba på att lösa det. Alla gynnas ju av det.

Har iof. antagligen att göra med att Intel fanboys blir bittra för att AMD är nästan ikapp Intel medan AMD fanboys rider på vågen. Tråkigt men tyvärr en del av det moderna samhället där folks själva identitet är kopplad till varumärken.

Skrivet av Boredbynoobs:

Japp. 9600k/9700k slår även allt AMD har i 1440p i dem flesta spelen

Inget av dessa "säkerhetshål" har någonsin drabbat en vanlig konsument eller påverkat prestandan nämnvärt, men visst jag förstår att AMD-fanboys gärna lyfter fram detta som något katastrofalt.

Sedan tittar man på Sweclockers test och inser att det nästan alltid är inom felmarginalen. Hmmmmm...

Eller vad sägs om 5 FPS i BFV (Inom felmarginalen), 1 FPS i TW:3K (inom felmarginalen), 4 FPS inom AS:O (inom felmarginalen), Div 2? (Inom felmarginalen) och inom CS Go (Intels paradgren...) *trumvirvel*..... Inom felmarginalen lite till AMDs favör.

Så i dem flesta spelen i 1440P? Inte ens nära om man ska tro Sweclockers tester.

https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-...

Skrivet av Tip Top:

Börjar ju undra om inte AMD anställt personer som hackare för att leta fel hos Intel Å mycket Om det vatt nu

Fin konspirationsteori. Problemet? Många av dessa fel har uppdagats av externa institut med noll koppling till varken Intel eller AMD. Du vet.. till skillnad från "Ryzenfail" eller vad tusan "säkerhetshålet" kallades som uppdagades av folk med Intel aktier?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Börjar ju undra om inte AMD anställt personer som hackare för att leta fel hos Intel Å mycket Om det vatt nu

Det är väl jättebra i så fall, felen bör ju hittas och åtgärdas innan någon med ont i sinnet gör det! Men jag tror inte att det är på det viset, att Amd använder dig av den metoden. Det är forskare på olika högskolor och diverse säkerhetsföretag som står för dessa upptäckter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har inte pillat så mycket med windows programmering, framför allt inte på någon nivå där prestanda är relevant så har dålig koll på hur det fungerar. Någon som har vet hur windows och visual c++ hanterar såna här nya instruktioner? Måste allt kompileras med vissa flaggor för att de ska användas eller räcker det att man har en ny visual c++ redistributable installerad och därifrån kan få kod som faktiskt använder dessa instruktioner via std libs etc?

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Är väl att rekommendera att låsa ytterdörren så ingen kommer hem till en och utnyttjar det här nya fruktansvärda säkerhetshålet.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

One liners åsido:
Sitter själv på en gammal 2600k som jag gärna vill pensionera och velar mellan Intel och AMD. Förvisso så har Intel hamnat mer i blåsväder för dessa säkerhetshål (som även AMD delvis blev drabbad av) vilket får en att luta mer åt röda laget. Dock så finns så klart barnsjukdomar på AMDs nya CPUer som har dykt upp till ytan lite här och var..
Väntar nog månaden ut med mitt köp i hopp om att man får ett självklart val för ens behov, så man slipper pilla alltför mycket med mjukvara på ens nya grejer

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ragnarok:

Är väl att rekommendera att låsa ytterdörren så ingen kommer hem till en och utnyttjar det här nya fruktansvärda säkerhetshålet.

Behöver inte jag som har en AMD, jag kan låta dörren stå vidöppen, även nattetid och när huset står tomt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |