Teknikstund: Bättre bildkvalitet via Displayport, HDMI, USB Type-C eller DVI?

Permalänk
Medlem

ASUS VG248 144hz

Har en äldre ASUS VG248 eller något(hitta inte betäckningen)som bara funkar i 144hz med DVI.
Är det dålig displayport/HDMI-kabel eller funkade dessa äldre skärmar bäst med DVI??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klazz365:

Har en äldre ASUS VG248 eller något(hitta inte betäckningen)som bara funkar i 144hz med DVI.
Är det dålig displayport/HDMI-kabel eller funkade dessa äldre skärmar bäst med DVI??

VG248QE klarar 144Hz via både DP och DVI, om det inte fungerar med DP så är det fel någonstans (kan vara dålig kabel, trasig DP-ingång, etc.). Däremot så är HDMI på den skärmen låst till 60Hz i 1080p.

Permalänk
Bildexpert 📺

Finns någon Asus eller Acer från förr som når 120 Hz som mest över DP men klarar 144 Hz över DVI-DL. Men omöjligt att komma ihåg alla beteckningar utantill. Begränsningen sitter i skärmens kretsar.

Permalänk
Medlem

En enkel sak jag uppskattar med DisplayPort till datorskärmen istället för HDMI är att med DP så går skärmen direkt till viloläge när man stänger av datorn. Med HDMI går bilden i blått, typ tappade-signalen-färg, och står kvar i några minuter innan skärmen går i viloläge.
Vet inte varför det är så, men DP kabel fick det bli!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

En enkel sak jag uppskattar med DisplayPort till datorskärmen istället för HDMI är att med DP så går skärmen direkt till viloläge när man stänger av datorn. Med HDMI går bilden i blått, typ tappade-signalen-färg, och står kvar i några minuter innan skärmen går i viloläge.
Vet inte varför det är så, men DP kabel fick det bli!

Det beror såklart mer på vilken skärm man använder. Mina skärmar går direkt ner i viloläge när jag stänger av datorn fast jag använder HDMI.
Det finns kanske någon inställning på din?

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

De må dela samma protokoll men historiskt har deras egenskaper inte alltid varit i fas med varandra. Min erfarenhet är att jag flera gånger råkat ut för att HDMI inte klarar ens HD-upplösning med given utrustning där resultatet är en sorgkant eller uppskalad bild. Något som löstes genom att använda DP eller DVI. Om det är vad SirMacke syftar på så är jag benägen att instämma i hans aversion gentemot HDMI.

Nu spekulerar jag bara men jag TROR att den bakomliggande orsaken till att tillverkare av grafikkort och skärmar - i all fall tidigare - håller kvar vi äldre HDMI-versioner var den licenskostnaden som protokollet associeras med samt eventuell utvecklingskostnad som varje implementation kräver.

Är det ett problem idag? Kanske inte. Min TV klarar 4K och troligen mitt grafikkort också. Men du vet, trauman kan sätta sina spår

hehe, jo kan förstå att tidiga HDMI kan vara bråkiga.

Jag har dock haft betydligt mindre problem med DVI - HDMI än några andra omvandlare. DP till DVI blir ju aktiv omvandlare. VGA ska vi inte prata om...

Köpt en hel del av detta till jobb då de insisterade på att återanvända en massa skärmar, där just VGA / DVI var enda sättet. Och med modern docka har du DP och HDMI.
Så för sekundärskärmen så kör vi mer eller mindre bara HDMI -> DVI.

Men sen har jag några få äldre maskiner som bara har DVI... dessa kör jag samma kabel omvänt in i TV eller ny skärm med HDMI. Av 25+ skärmar har jag haft ett enda problem. Det var en kabel som inte var i korrekt vid start, och den behövde en omstart av datorn. Thats it. Resten fungerar klockrent.

Så "om" du måste omvandla... är det det jag rekommenderar idag. Bästa är ju så klart nativt om det går, alla gånger. Men har du bara vettig kabel så verkar HDMI/DVI fungera bra. Enda man ska tänka på är att man så klart är begränsad till single-link, 1080p

Permalänk

Kan man ha två datorer kopplade till en skärm med olika kablar? Den burk som då startats borde ju vara den som displayen visar. Vad händer om man startar båda burkarna samtidigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Kan man ha två datorer kopplade till en skärm med olika kablar? Den burk som då startats borde ju vara den som displayen visar. Vad händer om man startar båda burkarna samtidigt?

Skärmar med flera ingångar har i regel något sätt att byta vilken ingång som ska visas, oftast en knapp eller menyalternativ.

Vilken ingång skärmen väljer om den står på auto och får flera signaler samtidigt lär variera mellan olika modeller av skärmar. Troligtvis så skannar skärmen av ingångarna en i taget, och väljer bara den första ingången den råkar hitta en signal på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag tror/nördgissar att det beror på att GPU och skärmens kretsuppsättning efter vila inte handskakar fram rätt information med varandra. Det kan vara sådant som skärmen använder en MST-lösning. Omstart eller ryckt kabel är det som gäller. Där är nog omstart det bättre. Det kom en UEFI-uppdatering som hjälpte en del för mig i alla fall: https://www.nvidia.com/object/nv-uefi-update-x64.html

Bilden är dock tagen med en GPU som är modernare än så, på en skärmar från 2015-ish. Så problemet ligger antagligen i skärmens firmware. Har också sett det med skärmar som kör DVI-DL men matas via DVI-singlelink kabel så att halva bildsignalen saknas och skärmen skalar resten.

Låter vettigt. Fick samma fenomen nyss å då drog ja strömsladden till skärmen vilket resulterade i att ja inte fick nån signal när den hoppade igång igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dr.Mabuse:

De må dela samma protokoll men historiskt har deras egenskaper inte alltid varit i fas med varandra. Min erfarenhet är att jag flera gånger råkat ut för att HDMI inte klarar ens HD-upplösning med given utrustning där resultatet är en sorgkant eller uppskalad bild. Något som löstes genom att använda DP eller DVI. Om det är vad SirMacke syftar på så är jag benägen att instämma i hans aversion gentemot HDMI.

Gah! Gamla och förträngda minnen!

Bildfråga nummer #1 på den tiden var varför bilden var mindre än skärmen, suddig och hade en svart kant runt om? Eller varför man inte såg Start-menyn på sin TV?

00-talsprodukterna med HDMI var rätt jobbiga och då både hos skärmar, särskilt TV men också från GPU-tillverkarna. Det var (och är fortfarande) ganska vattentäta skott mellan avdelningarna som gör PC-produkter och de som gör konsumentprodukter likt TV-apparater. Man ser inte riktigt den ena sidans behov som "sitt" behov och det blir fel. Bättre idag men kan ändå bli mycket bättre

Till exempel från den tiden var det ytterst få TV som ville pixlemappa en signal. De körde kanske en 1366x768-panel och väntade sig enbart 720p eller 1080i-signal som de skalade och beskar, alltså overscan, hur de ville. Få tillverkare gav några alternativ. Jag testade detta på närmare hundra olika TV under perioden. Satte en timer på 1 timme och försökte få dem att pixelmappa från en dator via olika custom resolutionverktyg. Gick timern ut gav jag upp. Kanske att en av fyra TV lyckades.

GPU-sidan visste om detta problem med overscan. Därför satte de underscan som förval vid HDMI, oavsett vad skärmen berättade om sina förmågor. Bilden skalades ned, blev suddig och fick svarta kanter runt om. På allt som körde HDMI. Så även med normala datorskärmar som körde typ 1680x1050 och liknande.

Det där började förändras för ca 10 år sedan med Full HD och HD Ready-licenserna som krävde att pixelmappning måste fungera. Nu har också GPU-tillverkarna tagit bort underscan som default-inställning. Så bättre.

Observera att inget av detta har med HDMI som teknik att göra. Handlar om att man från alla tillverkarnas sida väljer en förenklad syn på problemet. Inom HDMI arbetade man från första början med PC-kompatibilitet i och med att man förvaltade arvet från DVI. Det var bara att tillverkarna valde att göra rätt med DVI och valde att göra fel med HDMI.

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

I knoow! Känner flera som har gått på myten att det skulle ge någon sorts bättre kvalité och har lagt ner mer pengar än någon vettig hade gjort.

Kvaliteten på bilden är densamma, om man får bild. Men när det kommer till hur lång kabel man har så kan jag garantera att det gör skillnad med kabelkvalitet. Har byggt om min gaminglokal så att datorerna är på andra sidan rummet. En kabel är 15 meter och den andra 20. Jag var tvungen att köpa certifierade high speed som var några hundra dyrare. Köpte en billig 15 meters först, no signal. Funkade direkt när jag stoppade i den lite finare. Så vad jag fått fram efter lite efterforskning så har det betydelse. Men ska du bara ha en 2.5 eller 5 meters så funkar de allra flesta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av perost:

Skärmar med flera ingångar har i regel något sätt att byta vilken ingång som ska visas, oftast en knapp eller menyalternativ.

Vilken ingång skärmen väljer om den står på auto och får flera signaler samtidigt lär variera mellan olika modeller av skärmar. Troligtvis så skannar skärmen av ingångarna en i taget, och väljer bara den första ingången den råkar hitta en signal på.

Kan man göra samma sak med USB? Koppla mus/tangentbord till olika datorer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Kan man göra samma sak med USB? Koppla mus/tangentbord till olika datorer?

Det finns en del skärmar med inbyggd KVM-switch, men det är rätt sällsynt. Med såna skärmar kan man då koppla in mus/tangentbord i skärmen och sen växlas de också när man byter källa på skärmen. Har man inte en sån skärm så behöver man en separat USB- eller KVM-switch för att kunna ansluta en USB-enhet till flera datorer.

Permalänk

Har skärmen i sign. Vet ej om den har inbyggd. Är ingen hi-end skärm så är skeptisk. Är USB switcharna automatiska?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Bildexpert 📺

@Knotvillage: USB-hubben i sisådär 99,5% av alla andra skärmar är en vanlig USB-Hubb. Du har en port uppströms för koppling till en dator.

Med USB-C kan USB-C vara den enda uppströmskontakten. Men i några fall får man ytterligare en uppströmskontakt med både vanlig USB och USB-C. Där brukar man kunna välja vilken port som har prioritet i skärmens menyer. Detta ger dock inget switchbeteende, utan är effektivt samma sak som att rycka kablarna fram och tillbaka.

Så det krävs fortfarande att det finns en KVM-switch inbyggd för att kunna användas som just en KVM-switch.

Permalänk

Kan man koppla in mus/tangentbord i en hubb och låta dom dela på ingång i datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Knotvillage:

Kan man koppla in mus/tangentbord i en hubb och låta dom dela på ingång i datorn?

Syftet med en KVM-switch är att du kan låta två (eller fler) datorer dela på en och samma uppsättning tangentbord, mus och skärm. Detta kan du inte åstadkomma med vanliga USB-hubbar, utan det är en specifik funktion, kallad just KVM.

Om det nu var vad du frågade efter?

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Syftet med en KVM-switch är att du kan låta två (eller fler) datorer dela på en och samma uppsättning tangentbord, mus och skärm. Detta kan du inte åstadkomma med vanliga USB-hubbar, utan det är en specifik funktion, kallad just KVM.

Om det nu var vad du frågade efter?

Men om man har en hubb och stoppar i två minne popar ju båda upp. Vad händer om man stoppar i mus/tangentbord istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Bildexpert 📺

@Knotvillage: Det du länkar är en USB-switch. Används för att ge samma mus/tangentbord till två olika datorer.

Permalänk

Då är det en sån jag ska ha men undrar fortfarande vad som händer om man kör mus/tangentbord i en hubb och kopplar allt på samma ingång i datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Knotvillage:

Då är det en sån jag ska ha men undrar fortfarande vad som händer om man kör mus/tangentbord i en hubb och kopplar allt på samma ingång i datorn.

Frågar du ifall du kan koppla mus och tangentbord i en USB-hubb och sedan koppla USB-hubben till datorn? Svar, ja, naturligtvis. Det är ju det som har varit poängen med USB från allra första början.

Det man bör tänka på när man kopplar mus/tangentbord på det här sätter är att dessa kan arbeta i lägre hastighet och sänka hela hubbens hastighet. Så kopplar man hårddiskar till samma hubb kan de börja arbeta långsammare.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Frågar du ifall du kan koppla mus och tangentbord i en USB-hubb och sedan koppla USB-hubben till datorn? Svar, ja, naturligtvis. Det är ju det som har varit poängen med USB från allra första början.

Det man bör tänka på när man kopplar mus/tangentbord på det här sätter är att dessa kan arbeta i lägre hastighet och sänka hela hubbens hastighet. Så kopplar man hårddiskar till samma hubb kan de börja arbeta långsammare.

Så switchen sänker inte hastigheten?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Knotvillage:

Så switchen sänker inte hastigheten?

En typiskt USB-hub sänker hastigheten för att alla anslutna enheter ska kunna kommunicera, vilket innebär att den anpassar sig efter den långsammaste enheten. Vilket kanske är ett tangentbord med USB 2.0 eller liknande. Trist för hårddisken som kanske kör USB 3.0.

Men nu är vi långt off-topic: Föreslår den här forumdelen ifall du har frågor runt USB och tangentbord: https://www.sweclockers.com/forum/56-tangentbord-moss-och-ovr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

En polare blir riktigt arg när man säger att hans dyra guldpläterade HDMI kablar inte gör skillnad i bildkvalitet. Det är kul!

Du måste ju bara släppa denna länk till han

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

DVI bör undvikas?
Seriöst, vilket skitsnack.

rtx2060 korten idag kommer ju med dvi så varför skulle man inte använda det.

Jag har aldrig haft ett enda problem med DVI sedan jag skaffade det, det funkar helt utan problem på alla 1080p skärmar jag testat det på, så kör man den upplösningen och upp till 120hz så hade jag kört på det.

Tyvärr så har ju bara Display Port skapat problem för mig, kanske det är något fel på min skärm då det i UI läget står Burn-In M (antar det ska stå Burn-In Mode) längst till höger men det förklarar väl inte varför man måste ha en hdmi kabel inkopplad till datorn också för att ikonerna inte ska hoppa runt på skrivbordet så fort man stänger av datorn.
Display Port är en lobotimerad design som har många buggar och avsaknad funktion på en del ställen.
Har man väl gått över till 3440x1440 upplösning så är ju 1080p för litet så det det är väl bara att gilla läget.

Igår när jag startade World of Tanks så tyckte grafikkortet att DP utgången skulle kopplas ifrån vilket visade sig med det vanliga symptomet som när jag stänger av datorn. Röd, grön, blå, vit, svart helskärmsbild i en oändlig loop tills den får signal eller man stänger av skärmen, klickade sedan på windows knappen och till slut kom skrivbordet upp, växlade tillbaka till Wot och spelade på, idag upptäckte jag att den körde på hdmi på 50hz och Display Port kontakten fanns inte ens med i nvidia kontrollpanelen.
Fastän kontakten hela tiden varit inkopplad.

Rycker hdmi, fipplar på den fjantiga kontrollknappen till skärmen och växlar till DP och till slut så startar den igång.
Om det nu är ett måndagsexemplar av AOC Agon AG352UCG eller om det är något annat vet jag inte men att ikoner hoppar omkring, tack vare nollställar gränssnittet Display Port det gör ju att jag måste ha en hdmi sladd inkopplad för att inställningarna på skrivbordet ska sparas.
Varför en hdmi då, brorsans nya DP skärm hade samma problem(efter start av datorn är alla ikoner på en yta av 640x480 uppe i vänstra hörnet) och fann lösningen till att stoppa i en hdmi och sen stänga av hdmikontakten i nvidia kontrollpanelen, det fungerar iaf. Och det har fungerat för mig.

Sen har vi ju andra som har liknande problem: https://linustechtips.com/main/topic/775275-fixeddesktop-icon...
eller även med hdmi... https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/8n8k9k/desktop_ic...

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Punnisher:

DVI bör undvikas?
Seriöst, vilket skitsnack.

rtx2060 korten idag kommer ju med dvi så varför skulle man inte använda det.

Men om du vill ha ett RTX 2080 istället? Eller ett AMD-kort där DVI-kontakten är borta sedan flera år? Eller om du kör en gaminglaptop? Eller om du vill ha någon frekvens över 144 Hz och en upplösning högre än 2560x1600 i mer än 60 Hz? Och så vidare. Jag går igenom varför 20 år gammal teknik som DVI ställer till det här: https://www.sweclockers.com/artikel/27530

Displayport är något av ett sorgebarn och rymmer mycket taffel. Inte minst hur Windows och VESA hanterar hot plug detect, därav ikoner som hoppar runt. En del av krånglen med DP handlar om kabeln och det går jag igenom här: https://www.sweclockers.com/artikel/27577

Fast din skärm som är fast i "burn-in M"-läge är inget som handlar om Displayport, utan om att du har en skärm som behöver support, service eller rent av reklamation.

Permalänk
Medlem

Intressant att nVidia drog ner omfånget över HDMI, dagens lärdom

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Niclas:

En polare blir riktigt arg när man säger att hans dyra guldpläterade HDMI kablar inte gör skillnad i bildkvalitet. Det är kul!

Men det vet väl alla att digital kablar behöver guldpläterade kontakter.. både bild och ljud blir överlägset bättre med guldpläterade kontakter.. eller hur var det nu..

Permalänk

G

Skrivet av FalsktIotakt:

Men det vet väl alla att digital kablar behöver guldpläterade kontakter.. både bild och ljud blir överlägset bättre med guldpläterade kontakter.. eller hur var det nu..

Vad jag förstått så har dom guld för att motverka korrosion. Är det ett vanligt fel idag att kablarna börja rosta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS