Permalänk

Bra HDR-skärm till rimligt pris?

Hejsan!

Tror detta är mitt första inlägg här trots att jag tydligen varit medlem sedan 2005, så var snälla !

Det är dags att uppgradera skärm, och i mina tankar var önskelistan:

  • HDR

  • IPS. Kvalitet relativt viktigt. Jag är inget proffs men pysslar med fotoredigering

  • Runt 27 tum storlek

  • 100Hz+, dock känner jag inte att 144Hz är nödvändigt på något sätt

  • Freesync (helst), eller G-sync

  • 1440p upplösning är nog egentligen en sweetspot. Föredrar att kunna driva spel i native, snarare än att köra 1440p på en 4K pixelmatris (ni får gärna övertyga mig om att man kan göra detta utan att kvalitén blir lidande dock)

Efter att ha läst runt på Swec och andra ställen så verkar det mycket svårt att hitta någon skärm som har HDR värt namnet.

Vi har ju Asus PG27UQ, som i princip tickar alla boxar ovan, förutom priset då, samt Acer Predator X27 som är väldigt lik, tyvärr även prismässigt.

Vad finns det förutom dessa? Om jag ruckar på HDR-kravet så passar ju Asus P279Q eller MG279Q. Är det någon som har erfarenhet av båda dessa och kan säga att G-sync-varianten är bättre än Freesync?

Finns det någon annan skärm som kan uppfylla hela min önskelista?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

nu drog du på sanningen lite, inte ditt första inlägg

Permalänk
Medlem
Permalänk
Bildexpert 📺

@Butchi Bu: För att HDR ska bli HDR, High Dynamic Range, måste det finnas någon form av högre dynamiskt omfång till att börja med. Vilket det inte finns i en panel med kontrastförhållande på 1000:1. VA-paneler i skärmar har lite bättre förutsättningar med kontrastförhållanden på 2000:1 till 3000:1 men även där är det samma grundproblem: när skärmen ska visa något med hög ljusstyrka lyser hela panelen upp och då blir det som ska vara svart också mer ljust, eller gråare. Vilket motverkar hela poängen med ett högre dynamiskt omfång.

OLED har förutsättningarna men där är också problemet att de enda OLED-paneler som finns inom rimlig prisräckvidd antingen är TV-modeller på 55 tum och större – eller som OLED-paneler i mobiltelefoner och kanske ett fåtal 13- och 15-tummare för bärbara.

Så en traditionell LCD-skärm behöver en lokal dimming-funktion, likt PG27UQ har. Eftersom dessa är så ovanliga är det fortfarande dyra och komplexa lösningar som lägger på rejält till prislappen. 576-zoners local dimming hos PG27UQ räknas addera runt 7000 kronor till priset. Småkalig tillverkning och ovanlig utrustning med hög prislapp gör att det blir dyra apparater. Vilket i sin tur gör att få vågar tillverka dem.

Permalänk

@zogez Var det inte? I så fall måste det vara så länge sedan att jag helt glömt. Hittade inget när jag sökte heller. Måste vara preskriberat

@Sper : Tackar för tipset. Verkar svårt att få tag på den där jag bor, men den verkar ju vara ett bra köp.

@Laxpudding: Tackar och bockar för visdomsorden Thomas. Jo jag har läst dina mycket intressanta guider och visste det skulle bli svårt med HDR, men hoppades att det fanns någon godbit jag hade missat. Tydligen inte . Låter ju helt galet att bara local dimming skulle lägga till 7000kr, men det är väl helt enkelt ett tecken på att tekniken är lite för ung fortfarande. Får bli nästa skärm igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Butchi Bu:

@zogez Var det inte? I så fall måste det vara så länge sedan att jag helt glömt. Hittade inget när jag sökte heller. Måste vara preskriberat

@Sper : Tackar för tipset. Verkar svårt att få tag på den där jag bor, men den verkar ju vara ett bra köp.

@Laxpudding: Tackar och bockar för visdomsorden Thomas. Jo jag har läst dina mycket intressanta guider och visste det skulle bli svårt med HDR, men hoppades att det fanns någon godbit jag hade missat. Tydligen inte . Låter ju helt galet att bara local dimming skulle lägga till 7000kr, men det är väl helt enkelt ett tecken på att tekniken är lite för ung fortfarande. Får bli nästa skärm igen!

https://www.sweclockers.com/medlem/72284/inlagg

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av Butchi Bu:

@Sper : Tackar för tipset. Verkar svårt att få tag på den där jag bor, men den verkar ju vara ett bra köp.

Finns en kvar hos proshop.
Edit: hade fel, prisjakt visade gammal info.

Är ganska intresserad av denna, men inväntar mer recensioner.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder