Samsung C49RG90 (49" 5120x1440 120Hz HDR Freesync 2)

Permalänk
Medlem

Betraktningsvinkel

Ni som har skärmen, vad tycker ni om betraktningsvinkeln på den, är den så dålig som de flesta verkar mena på eller tycker ni den är acceptabel?
Förutom avsaknaden av USB-C (som jag gärna hade velat ha för att ha jobbarn kopplad när jag jobbar hemifrån, men som jag ändå kan överleva utan), så är nog VA-panelen och dess betraktningsvinkel det som jag är mest oroad över jämfört med en IPS. Drömmen hade varit en IPS med 120Hz, men det lär nog inte hända på något/några år än. Men 120Hz framför 60Hz väljer jag vilken dag som helst, och då får man väl bara acceptera att det är en VA-panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EddieCQ:

Ni som har skärmen, vad tycker ni om betraktningsvinkeln på den, är den så dålig som de flesta verkar mena på eller tycker ni den är acceptabel?
Förutom avsaknaden av USB-C (som jag gärna hade velat ha för att ha jobbarn kopplad när jag jobbar hemifrån, men som jag ändå kan överleva utan), så är nog VA-panelen och dess betraktningsvinkel det som jag är mest oroad över jämfört med en IPS. Drömmen hade varit en IPS med 120Hz, men det lär nog inte hända på något/några år än. Men 120Hz framför 60Hz väljer jag vilken dag som helst, och då får man väl bara acceptera att det är en VA-panel.

Tittar du på skärmen från andra vinklar än rakt framför? Det är väl den huvudsakliga frågan. Om JA så lär du märka av det.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Beställde en precis jag med. Känns som att det inte går att bli nöjd med något annat än denna. 32:9 master race.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EddieCQ:

Har alltid gillat Rtings recensioner, och äntligen har de kommit upp med en för denna skärm!

https://www.rtings.com/monitor/reviews/samsung/c49rg9-crg9

Ska bli intressant att läsa, deras tester av TV apparater brukar vara utmärkta men de monitortest jag sett från dom har varit märkligt dåliga och med en hel del, i mina ögon, märkliga slutsatser. Som t.ex. att panelen i någon ASUS skärm var mkt bättre än den i Acer trots att båda hade exakt samma panel osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EddieCQ:

Ni som har skärmen, vad tycker ni om betraktningsvinkeln på den, är den så dålig som de flesta verkar mena på eller tycker ni den är acceptabel?
Förutom avsaknaden av USB-C (som jag gärna hade velat ha för att ha jobbarn kopplad när jag jobbar hemifrån, men som jag ändå kan överleva utan), så är nog VA-panelen och dess betraktningsvinkel det som jag är mest oroad över jämfört med en IPS. Drömmen hade varit en IPS med 120Hz, men det lär nog inte hända på något/några år än. Men 120Hz framför 60Hz väljer jag vilken dag som helst, och då får man väl bara acceptera att det är en VA-panel.

Nu fick ju min gå i retur (eller snarare en reklamation) men vad jag minns var det oväntat bra för att vara VA panel. Dock kan jag tänka mig att det kan synas om det är så att man kör typ något program med vit bakgrund i fullskärmsläge men vem gör eg det? Iaf gjorde inte jag det när jag körde skärmen. Kan tilläggga att jag annars normalt är rätt känslig för detta och tycker det är dåligt även på IPS, ja, dvs allt annat än OLED då som man blivit lite bortskämd med

Permalänk
Medlem
Skrivet av EddieCQ:

Ni som har skärmen, vad tycker ni om betraktningsvinkeln på den, är den så dålig som de flesta verkar mena på eller tycker ni den är acceptabel?
Förutom avsaknaden av USB-C (som jag gärna hade velat ha för att ha jobbarn kopplad när jag jobbar hemifrån, men som jag ändå kan överleva utan), så är nog VA-panelen och dess betraktningsvinkel det som jag är mest oroad över jämfört med en IPS. Drömmen hade varit en IPS med 120Hz, men det lär nog inte hända på något/några år än. Men 120Hz framför 60Hz väljer jag vilken dag som helst, och då får man väl bara acceptera att det är en VA-panel.

Nu sitter jag visserligen i en statisk position rakt framför skärmen men upplever inga som helst problem med betraktningsvinklar.
Jag kan fälla ryggstödet på min stol vilket förändrar vinkeln man tittar på skärmen men även då upplever jag inga större problem och då kommer jag från att tidigare i huvudsak bara ha använt IPS-skärmar.
Nån enstaka gång har jag stått bredvid skärmen och tittat på den i väldigt snäv vinkel och då blir den lite grådassig och utvattnad, men det är inte någon naturlig vinkel att titta på skärmen när man använder den.

Permalänk
Medlem

Upplever inga problem med betraktningsvinklar, men vill dock poängtera att du kan se skiftningar om du ställer dig upp eller tittar från sidan.. Men vem gör det vid vanlig användning?

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av EddieCQ:

Ni som har skärmen, vad tycker ni om betraktningsvinkeln på den, är den så dålig som de flesta verkar mena på eller tycker ni den är acceptabel?
Förutom avsaknaden av USB-C (som jag gärna hade velat ha för att ha jobbarn kopplad när jag jobbar hemifrån, men som jag ändå kan överleva utan), så är nog VA-panelen och dess betraktningsvinkel det som jag är mest oroad över jämfört med en IPS. Drömmen hade varit en IPS med 120Hz, men det lär nog inte hända på något/några år än. Men 120Hz framför 60Hz väljer jag vilken dag som helst, och då får man väl bara acceptera att det är en VA-panel.

När jag kommer in i rummet så är färgerna fel men när jag sätter mig och arbetar/spelar så är det inga problem.
Jag är väldigt nöjd med skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EddieCQ:

Ni som har skärmen, vad tycker ni om betraktningsvinkeln på den, är den så dålig som de flesta verkar mena på eller tycker ni den är acceptabel?
Förutom avsaknaden av USB-C (som jag gärna hade velat ha för att ha jobbarn kopplad när jag jobbar hemifrån, men som jag ändå kan överleva utan), så är nog VA-panelen och dess betraktningsvinkel det som jag är mest oroad över jämfört med en IPS. Drömmen hade varit en IPS med 120Hz, men det lär nog inte hända på något/några år än. Men 120Hz framför 60Hz väljer jag vilken dag som helst, och då får man väl bara acceptera att det är en VA-panel.

Gissar att du menar en "IPS med 120 hz i denna storlek" för annars är du ju bönhörd redan

Permalänk

Har inte ens funderat på betraktningsvinkeln och som sagt man sitter ju framför skärmen eller? Däremot har jag märkt att den är krävande vad det gäller GPU då man kör 5120x1440. Har ett 1080 GTX och det verkar faktiskt klen i vissa spel med denna upplösning, men skall installera ett 2080 ti i helgen. Vad kör ni anda här för GPU på denna skärm?

Visa signatur

I9 9900K | Aorus Master z390 | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB DDR4 3200 MHz | Corsair Hydro H150i PRO | Lian-Li PC-O11 DYNAMIC | MSI GeForce RTX 2080 Ti 11GB Gaming X Trio | Samsung SSD 970 EVO PLUS 500GB M.2 | EVGA SuperNOVA 750W | Samsung 49' CRG9
Vart tog DOS vägen och vem använder Windows tangenten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chavabunga:

Har inte ens funderat på betraktningsvinkeln och som sagt man sitter ju framför skärmen eller? Däremot har jag märkt att den är krävande vad det gäller GPU då man kör 5120x1440. Har ett 1080 GTX och det verkar faktiskt klen i vissa spel med denna upplösning, men skall installera ett 2080 ti i helgen. Vad kör ni anda här för GPU på denna skärm?

Jag har ett 1080Ti och har samma uppfattning som du.
Kommer troligen skaffa ett 2080Ti, speciellt nu när nVidia har släppt RTX stöd för Blender. (endast snabbare rendering, inget annat)

Permalänk
Medlem
Skrivet av chavabunga:

Har inte ens funderat på betraktningsvinkeln och som sagt man sitter ju framför skärmen eller? Däremot har jag märkt att den är krävande vad det gäller GPU då man kör 5120x1440. Har ett 1080 GTX och det verkar faktiskt klen i vissa spel med denna upplösning, men skall installera ett 2080 ti i helgen. Vad kör ni anda här för GPU på denna skärm?

Den frågan har väl inte så mkt med just skärmen i sig att göra Upplösningen är väl lägre än 4K men hyfsat nära.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Både ja och nej men att köpa den här skärmen och tro att den kommer att prestera med "halvdana" grafikkort om man vill pressa på med upplösningar i spel är något definitivt man bör tänka på

Skrivet av improwise:

Den frågan har väl inte så mkt med just skärmen i sig att göra Upplösningen är väl lägre än 4K men hyfsat nära.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I9 9900K | Aorus Master z390 | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB DDR4 3200 MHz | Corsair Hydro H150i PRO | Lian-Li PC-O11 DYNAMIC | MSI GeForce RTX 2080 Ti 11GB Gaming X Trio | Samsung SSD 970 EVO PLUS 500GB M.2 | EVGA SuperNOVA 750W | Samsung 49' CRG9
Vart tog DOS vägen och vem använder Windows tangenten?

Permalänk

Ja då sitter du lite surare till än jag går ändå från ett 1080 GTX till ett 2080 ti när du funderar på att gå från 1080 ti till 2080 ti

Skrivet av tomgot:

Jag har ett 1080Ti och har samma uppfattning som du.
Kommer troligen skaffa ett 2080Ti, speciellt nu när nVidia har släppt RTX stöd för Blender. (endast snabbare rendering, inget annat)

Visa signatur

I9 9900K | Aorus Master z390 | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB DDR4 3200 MHz | Corsair Hydro H150i PRO | Lian-Li PC-O11 DYNAMIC | MSI GeForce RTX 2080 Ti 11GB Gaming X Trio | Samsung SSD 970 EVO PLUS 500GB M.2 | EVGA SuperNOVA 750W | Samsung 49' CRG9
Vart tog DOS vägen och vem använder Windows tangenten?

Permalänk
Medlem

Fått min skärm och är mycket nöjd än så länge. Konfigurerat den likadant som Rtings men lät färginställningarna för RTS vara kvar. Väldigt liten skillnad mellan de färginställninar den profilen ger och vad Rtings fick i sin kalibrering. Skärnen är galet ljusstark så håller den på 13 i brightness just nu. Även satt på zonbelysningen till On istället för Auto, annars används den bara i HDR. Har man inte på den så kan den inte nå upp den till det höga maximala kontrastvärdet som skärmen har.

Märkte för övrigt lite lustigt att min dator vägra boota och ger 3-4 pip under POST när skärmen är inkopplad och påsatt. Efter mycket testande så kom jag fram till att enda sättet att starta datorn från avstängt läge är att ha skärmen avstängd och sedan sätta på den efter POST. Ingen aning varför det är så. 1080 Ti och Z270 moderkort från Asus. Det fungerar dock att starta om datorn, så det är bara från rent avstängt läge. Då jag måste dekryptera mina FDE SSD under boot så kan det vara så att det är någon ruta jag inte ser som måste klickas förbi och sen kanske den fastnar på dekrypteringsrutan eller liknande. Har man inte den lilla högtalaren i chassit inkopplad till moderkortet så kanske man inte ens märker nåt.

Har någon prövat Samsung Easy Setting Box på denna skärm? Är mjukvaran de har för CHG90. Funderar på om man kan få till något snyggt så webbläsaren tar upp hälften av skärmen men i mitten, så kan man ha Spotify till vänster och något annat till höger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itasha:

Fått min skärm och är mycket nöjd än så länge. Konfigurerat den likadant som Rtings men lät färginställningarna för RTS vara kvar. Väldigt liten skillnad mellan de färginställninar den profilen ger och vad Rtings fick i sin kalibrering. Skärnen är galet ljusstark så håller den på 13 i brightness just nu. Även satt på zonbelysningen till On istället för Auto, annars används den bara i HDR. Har man inte på den så kan den inte nå upp den till det höga maximala kontrastvärdet som skärmen har.

Märkte för övrigt lite lustigt att min dator vägra boota och ger 3-4 pip under POST när skärmen är inkopplad och påsatt. Efter mycket testande så kom jag fram till att enda sättet att starta datorn från avstängt läge är att ha skärmen avstängd och sedan sätta på den efter POST. Ingen aning varför det är så. 1080 Ti och Z270 moderkort från Asus. Det fungerar dock att starta om datorn, så det är bara från rent avstängt läge. Då jag måste dekryptera mina FDE SSD under boot så kan det vara så att det är någon ruta jag inte ser som måste klickas förbi och sen kanske den fastnar på dekrypteringsrutan eller liknande. Har man inte den lilla högtalaren i chassit inkopplad till moderkortet så kanske man inte ens märker nåt.

Har någon prövat Samsung Easy Setting Box på denna skärm? Är mjukvaran de har för CHG90. Funderar på om man kan få till något snyggt så webbläsaren tar upp hälften av skärmen men i mitten, så kan man ha Spotify till vänster och något annat till höger.

Fick aldrig Samsung-mjukvaran att lira bra, Displayfusion kostar en slant men är värt det enligt mig. Då kan du anpassa rutorna precis som du vill. Jag har en smal till vänster för att läsa text/spotify, större i mitten för surf och en mindre till höger för youtube/video.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itasha:

Fått min skärm och är mycket nöjd än så länge. Konfigurerat den likadant som Rtings men lät färginställningarna för RTS vara kvar. Väldigt liten skillnad mellan de färginställninar den profilen ger och vad Rtings fick i sin kalibrering. Skärnen är galet ljusstark så håller den på 13 i brightness just nu. Även satt på zonbelysningen till On istället för Auto, annars används den bara i HDR. Har man inte på den så kan den inte nå upp den till det höga maximala kontrastvärdet som skärmen har.

Märkte för övrigt lite lustigt att min dator vägra boota och ger 3-4 pip under POST när skärmen är inkopplad och påsatt. Efter mycket testande så kom jag fram till att enda sättet att starta datorn från avstängt läge är att ha skärmen avstängd och sedan sätta på den efter POST. Ingen aning varför det är så. 1080 Ti och Z270 moderkort från Asus. Det fungerar dock att starta om datorn, så det är bara från rent avstängt läge. Då jag måste dekryptera mina FDE SSD under boot så kan det vara så att det är någon ruta jag inte ser som måste klickas förbi och sen kanske den fastnar på dekrypteringsrutan eller liknande. Har man inte den lilla högtalaren i chassit inkopplad till moderkortet så kanske man inte ens märker nåt.

Har någon prövat Samsung Easy Setting Box på denna skärm? Är mjukvaran de har för CHG90. Funderar på om man kan få till något snyggt så webbläsaren tar upp hälften av skärmen men i mitten, så kan man ha Spotify till vänster och något annat till höger.

Skrivet av KniFF:

Fick aldrig Samsung-mjukvaran att lira bra, Displayfusion kostar en slant men är värt det enligt mig. Då kan du anpassa rutorna precis som du vill. Jag har en smal till vänster för att läsa text/spotify, större i mitten för surf och en mindre till höger för youtube/video.

Det största problemet jag hade med samsung easy setting box var att det saknades stöd för exempelvis visual studio så fick manuellt justera den. Annars fungerade det helt OK. Vet inte om displayfusion går att använda annorlunda så att det fungerar smidigt med alla appar/program

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

@Dekkan: Sitter alltid och tittar rakt framifrån så det bör inte vara några problem. Men en investering på en ny datorskärm för de pengarna så vill jag verkligen vara helt säker på min sak!

@improwise: Hmm.. inte tänkt på det så mycket faktiskt, men det kan säkert stämma att de gjort en del konstiga recensioner på datorskärmar. För övrigt tycker jag dock de går igenom skärmar väl jämfört med många andra, men de har nog en del konstiga recensioner med. Får kolla på det du nämner!
Jag åkte hem till brorsan som har en C49J890 och var överraskad över hur bra den VA-panelen var. Trodde ärligt talat det skulle vara mycket värre med betraktningsvinkeln, och då bör ju inte C49RG90 vara sämre.
Jag sitter alltid rakt framifrån och tittar i princip aldrig på en skärm från sidan, och de IPS paneler i 32:9 format som finns idag är ju begränsade till 60Hz och kurvaturen på skärmen är lite för "platt" för min smak (gillar Samsungs rejält mer kurvade design). Jag har i princip muspekaren på beställningsknappen då jag är så galet sugen på denna monitor, samtidigt står IFA runt hörnet och då kanske det presenteras något nytt roligt! För som sagt, det enda andra jag saknar är USB-C (och ja, IPS 120Hz i 32:9 hade ju varit drömmen ), och Samsung släppte ju först C49HG90 inriktad som spelskärm utan USB-C för att ett halvår senare släppa företags varianten C49J890 med samma specifikationer + USB-C (dock ej Freesync 2). Så de kanske släpper en företagsvariant av C49RG90 på IFA med USB-C? Vem vet.. det kommer ju alltid nya bättre grejer också och någonstans måste man vara nöjd. Hade bara hoppats på att behövs slippa ha laddaren för jobbdatorn till hands och bara köra en kabel.

Men du tycker det är lite kasst på IPS också? Fast du har helt rätt där, jämför man med OLED är inget annat bra! Har en LG C8 TV hemma och bilden är bara sinnessjuk på den! Men inser också efter åren som gått utan OLED monitorer att det nog lika bra är att ge upp. Bara se på Dells OLED monitor UP3017Q som försvann lika fort som den kom. Där var ju känslan verkligen, ÄNTLIGEN, nu kommer OLED monitorer!! Men nopp... priset var ju också helt galet, men ja, hoppet lever lite än samtidigt som jag på sitt sätt förstår tillverkarna då datorer har mycket statiska bilder och inbränning på OLED trots allt kan ske.

..och ja haha, såklart menade jag 120Hz IPS i 32:9 format!

@Ohjay: Sköntatt höra att du ändå kan fälla ryggstödet och ändå inte uppleva några större problem. Jag tror själv inte att det är något större problem, men som jag nämner ovan till Dekkan så vill man ju vara säker när man ändå betalar så mycket för en skärm.

@KniFF: Håller med fullständigt, i 99,9% av fallen sitter man ju rakt framifrån och då verkar det inte vara några problem alls.

@tomgot: Nä det är klart, jag sitter ju och jobbar vid skärmen och använder den till annat med min egen ator + lite spel och då sitter man alltid framifrån. Står nog i princip aldrig vid sidan om en skärm på något sätt.

Permalänk
Medlem

Det man kan behöva komma ihåg är att om skärmen är nog stor (eller man sitter väldigt nära) så blir ytterkanterna i praktiken "vid sidan", dvs samma effekt som om man står vid sidan och tittar mot mitten på skärmen. Sned betrakningsvinkel helt enkelt.

Permalänk
Medlem

@improwise: Ja det bör ju stämma. Frågan är dock samma sak som att stå vid sidan, hur ofta gör man det eller då sitter "för nära" och därmed märker av bristerna? Troligtvis finns där väl ett avstånd där det är som bäst för att VA panelens pixlar ska lysa "rätt" med bäst färgåtergivning m.m. mot en oberoende av hur man vänder huvudet. Samtidigt blir det väl aldrig perfekt, och det är ju det man får ta med en VA panel och just därför jag fortfarande tvekar med att punga upp summan för skärmen. Som sagt, därmed även att jag önskar att det hade funnits IPS istället i 32:9 format med 120Hz och jag förstår inte varför Samsung envisas med VA paneler. Sen kan jag ärligt talat inte den tekniska uppbyggnaden av TN/VA/IPS. Men ja, alla 32:9 IPS paneler levereras vad jag kunnat hitta av LG och är på 60Hz med 3800r krökning och alla VA paneler levereras av Samsung och har 1800r krökning. Troligtvis är krökningen på 3800r för lite för VA paneler varpå man hade sett mer av VA panelens brister med betraktningsvinkeln, därmed 1800r körkning (som blir mer "immersive" i spel också). Varför IPS:erna dock från LG har den "plattare" 3800r krökningen istället för den mycket mer kurvade 1800r krökningen förstår jag inte, men gissar på att det är för att LG och Dells 32:9 skärmar riktar sig mot företagsmarknaden. Om det hade kommit en IPS med 120Hz så spelar dock inte kurvaturen någon större roll för min del, men om jag hade fått välja hade jag nog valt 1800r för att bli mer infångad i upplevelsen av skärmen. Så jag väntar nog till IFA innan jag beställer för att vara på den säkra sidan, hatar att ångra ett köp

Permalänk
Medlem

De enda som hypar IPS-skärmar är datormänniskor, utan att de själva alltid förstår varför. Horribla konstrastlösa paneler. De enda positiva argument jag sett är sådant jag bryr mig lite om så som responstid och ghosting, vilket många VA inte har problem med. En IPS-skärm är som att ta den delen av en VA-skärm som blivit blek p.g.a. vinkeln och sprida ut över hela skärmen.

Permalänk
Medlem

@Itasha: Jag erkänner, jag är verkligen ingen expert. Vet bara vad jag läser och jag försöker läsa en hel del innan köp men vet inte vad som är viktigast heller, så lyssnar gärna även på rekommendationer. Men är kanske som du säger att oinsatta datormänniskor som rekommenderar IPS? Jag försöker väga fördelar/nackdelar med olika paneler.
Men då är det kanske som du säger ang. kontrasten på IPS, därför svart ofta är mer grått på IPS:er och därmed också allmänt mer bleka i jämförelse med VA? Läst mycket om C49RG90 och färgerna ska verkligen ”poppa” från denna skärm, tack vare HDR1000 kanske. VA kanske allmänt är en bättre medelväg gällande fördelar/nackdelar, i förhållande mot IPS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Itasha:

De enda som hypar IPS-skärmar är datormänniskor, utan att de själva alltid förstår varför. Horribla konstrastlösa paneler. De enda positiva argument jag sett är sådant jag bryr mig lite om så som responstid och ghosting, vilket många VA inte har problem med. En IPS-skärm är som att ta den delen av en VA-skärm som blivit blek p.g.a. vinkeln och sprida ut över hela skärmen.

Nej så enkelt är det verkligen inte. Ghosting har alltid varit ett problem på VA. Lägg därtill problem med banding och dåliga betraktningsvinklar. IPS största nackdel är som tidigare nämnt den dåliga kontrasten samt glow.
Jag har haft en VA-panel som nästan inte skiftade i färg vid stor vinkel så även om de är sällsynta så går de att bygga så. Däremot så var banding och pixelrespons fortfarande ett problem vilket alltid plågat tekniken.

De IPS-skärmar jag har haft på senare tid har varit överlägsna de VA-paneler jag testat. När en ultrawide börjar skifta färg längst ut på sidorna trots att man sitter i optimal position så anser jag att det är oacceptabelt.

Men jag tycker inte man ska hänga upp sig på VA vs. IPS, det är mycket intressantare att kolla på specifika modeller och se hur bra de har löst de eventuella nackdelarna tekniken har. Det finns bra modeller av både VA och IPS.

Permalänk
Medlem

Enkelt har ingen sagt att det är, men att VA-tekniken är överlägsen för en enda person som tittar brukar de flesta vara överens om. Om vi pratar bildkvalitét. Jag lider som sagt inte av ghosting och liknande, men har heller aldrig haft någon skärm som verkligen lidit av detta. De flesta problem med VA går att arbeta sig förbi som vi konstaterat, t.ex. genom böjda skärmar. Du kan inte fixa IPS medfödda problem på samma sätt. En IPS med FALD borde rimligen kunna ge bra kontrast men då pratar vi helt andra priser. Den enda skärm med FALD jag känner tilll är på 27" och kostar nästan 30 tkr.

Att prata ren bildkvalité är ofta enklare dessutom. Ska man gå in på andra detaljer med responstid och dylikt så börjar man plötsligt komma till faktorer så som PWM, flimmer, faktum som att OLED har extremt låg responstid men ändå upplevs som obehaglig av en del människor p.g.a. hur bilden uppdateras osv...

https://www.sweclockers.com/artikel/22991-sweclockers-introdu...

Denna rör det hela bra på ytan. Har för mig att det fanns någon mer utförlig guide här också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Itasha:

Enkelt har ingen sagt att det är, men att VA-tekniken är överlägsen för en enda person som tittar brukar de flesta vara överens om. Om vi pratar bildkvalitét. Jag lider som sagt inte av ghosting och liknande, men har heller aldrig haft någon skärm som verkligen lidit av detta. De flesta problem med VA går att arbeta sig förbi som vi konstaterat, t.ex. genom böjda skärmar. Du kan inte fixa IPS medfödda problem på samma sätt. En IPS med FALD borde rimligen kunna ge bra kontrast men då pratar vi helt andra priser. Den enda skärm med FALD jag känner tilll är på 27" och kostar nästan 30 tkr.

Att prata ren bildkvalité är ofta enklare dessutom. Ska man gå in på andra detaljer med responstid och dylikt så börjar man plötsligt komma till faktorer så som PWM, flimmer, faktum som att OLED har extremt låg responstid men ändå upplevs som obehaglig av en del människor p.g.a. hur bilden uppdateras osv...

https://www.sweclockers.com/artikel/22991-sweclockers-introdu...

Denna rör det hela bra på ytan. Har för mig att det fanns någon mer utförlig guide här också.

VA lider fortfarande generellt av black crush och sämre betraktningsvinklar för färger. Detta om vi pratar ren stillbildskvalitet. Så nej, VA har inte bättre bildkvalitet än IPS. De är bra på olika saker.
Men som jag tidigare sa så ska man inte stirra sig blind på paneltekniken. Kolla istället på hur den specifika modellen presterar för det är där det kan finnas stora skillnader. Jag har både VA och IPS och ser fördelarna och nackdelarna med båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

VA lider fortfarande generellt av black crush och sämre betraktningsvinklar för färger. Detta om vi pratar ren stillbildskvalitet. Så nej, VA har inte bättre bildkvalitet än IPS. De är bra på olika saker.
Men som jag tidigare sa så ska man inte stirra sig blind på paneltekniken. Kolla istället på hur den specifika modellen presterar för det är där det kan finnas stora skillnader. Jag har både VA och IPS och ser fördelarna och nackdelarna med båda.

Ja, vet inte riktigt vem @Itasha försöker övertyga här, sig själv gissar jag. Ett generalfel är dessutom att inte jämföra produkter utan tekniker, när det som finns att köpa är produkter. IPS och VA är helt enkelt bra på olika saker och har båda saker som är bättre och sämre än alternativen. Vad som är bästa alternativet för en person behöver inte vara det för någon annan. En IPS med 4K och en bildkvalité som slår denna skärm kostar för övrigt under 20 papp, dock har CRG90 en för mig oväntat bra bild i kombination med en del andra fördelar som sin storlek osv.

Permalänk
Medlem

Ni två gossar kan säga hur mycket ni vill, jag kan säga hur mycket jag vill. Ska vi titta på en av de mest respekterade sidorna på nätet?

Bästa TV overall 2019:
https://www.rtings.com/tv/reviews/best/tvs-on-the-market
En OLED, fem VA. Hmm...

Bästa gaming TV:
https://www.rtings.com/tv/reviews/best/by-usage/video-gaming
Två OLED, resten VA. Hmm...

Så där ser det ut på alla TV-listor. Tittar man på samma listor för datorskärmar på den sidan (som dock är i sin linda och inte håller samma nivå som TV-delen än) så är det motsatt där IPS vinner. Varför det är så är precis som jag skrivit i ovan poster. Men det förutsätter att man värderar "gaming"-grejer som minimal responstid, extremt hög uppdateringsfrekvens och liknande. Jag gör det inte, bara bildkvalité. Precis som jag skrivit ovanför. Sen håller jag med om att tekniken inte är det intressanta, men man kan inte komma ifrån det heller. En sugmotor kommer alltid ha mer direkt respons än en turboladdad motor, men det innebär inte att alla turboladdade motorer har turbolagg. Även om många har det och de flesta entusiaster föredrar sugmotorer.

Permalänk
Medlem

Folk i regel tror dom vill ha IPS för att få mer korrekta färger. Frågan är hur många av dom som är fotografer eller har någon nytta av det?

Jag vill ha en skärm som kan visa bra svärta, har bra kontrast (utan tvekan en av de viktigaste parametrarna en skärm eller TV innehar, får bilden att "pop"..) men ändå fungerar för gaming.

Taskiga betraktningsvinklar bryr sig ju ingen om, det är ju ingen TV man ska sitta i en soffa och titta på? Kanske det sämsta argumentet mot VA-skärmar!

Som nämnts ovan, det finns en anledning till att alla TV-apparater värda sitt namn kör VA eller OLED, och det är för att få en bra balans mellan bra bildkvalitet, gaming, etc. Alla TV-apparater med IPS-paneler är budget och ser urtvättade ut.

Pratar vi ren gaming där man letar det allra sista för att få ner repsonstid och annat bör man gå på TN istället, det finns ingen "perfekt" skärm men VA är enligt mig det som erbjuder det bästa av två världar.

Hade en LG 38UC99-W (IPS) innan detta som jag förvisso var nöjd med, men oj vilket lyft i svärta, kontrast och tryck i bilden det blev med Samsungen! Det går inte ens jämföra enligt mig Det hela beror väl lite på vad man har för referenser också, har man vant sig vid hur en bra VA-skärm ser ut är det svårt att gå till IPS. Detsamma kanske är sant åt andra hållet, om man tycker IPS har bättre betraktningsvinklar och mer korrekta färger.

Innan LGn (IPS) Samsungen (VA) och en AOC (VA) använde jag en 2015 årsmodell Samsung 7-serie TV som bildskärm och det är fortfarande, utan tvekan den bästa bilden jag haft vid datorn. Det är nog en kombination av VA-panelens fördelar samt att den TVn hade en glossy yta, inte roligt med reflektioner men djupet i bilden var extremt, kan sakna den ibland.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itasha:

Ni två gossar kan säga hur mycket ni vill, jag kan säga hur mycket jag vill. Ska vi titta på en av de mest respekterade sidorna på nätet?

Bästa TV overall 2019:
https://www.rtings.com/tv/reviews/best/tvs-on-the-market
En OLED, fem VA. Hmm...

Bästa gaming TV:
https://www.rtings.com/tv/reviews/best/by-usage/video-gaming
Två OLED, resten VA. Hmm...

Så där ser det ut på alla TV-listor. Tittar man på samma listor för datorskärmar på den sidan (som dock är i sin linda och inte håller samma nivå som TV-delen än) så är det motsatt där IPS vinner. Varför det är så är precis som jag skrivit i ovan poster. Men det förutsätter att man värderar "gaming"-grejer som minimal responstid, extremt hög uppdateringsfrekvens och liknande. Jag gör det inte, bara bildkvalité. Precis som jag skrivit ovanför. Sen håller jag med om att tekniken inte är det intressanta, men man kan inte komma ifrån det heller. En sugmotor kommer alltid ha mer direkt respons än en turboladdad motor, men det innebär inte att alla turboladdade motorer har turbolagg. Även om många har det och de flesta entusiaster föredrar sugmotorer.

Bra, då vet vi vad ratings tycker om TV-apparater vilket är jättebra om det är en sån man ska köpa. Nu handlar tråden dock inte om TV-apparater utan om C49RG90. Ratings testar för övrigt även monitorer numera, en lista som helt domineras av IPS, precis dom du säger, och då även de som inte avser spelskärmar.

https://www.rtings.com/monitor/reviews/best/monitors
https://www.rtings.com/monitor/reviews/best/by-usage/gaming

Vilket fortfarande inte betyder att IPS skulle vara bättre än VA, eller det omvända. Båda har sina styrkor och svagheter. Du gillar uppenbarligen VA paneler och det är helt ok, men det innebär inte att det, eller skärmar som använder VA, är bäst för alla andra. En personlig åsikt är inte fakta

Permalänk
Medlem

@KniFF: Vill man ha optimal bildkvalité i en monitor (alltså inte en TV) så är det en IPS med FALD som gäller vad jag vet (eller OLED). Det innebär dock inte att en sådan behöver vara en bättre skärm totalt sett än denna, men bildkvalitén är klart bättre mkt beroende på att FALD gör att svärtan och därmed kontrasten blir märkbart bättre. FALD är väl för övrigt något som de bästa VA TV-apparaterna använder också, vilket så klart är av en anledning. Inget av detta förhindrar dock at denna skärm som tråden handlar om är en, i mina ögon, riktigt bra skärm, även fast den inte är bäst på allt.