Permalänk
Medlem

Nybyggd dator hittar inte grafikkortet

Hej,

Gjorde en tråd igår om att skärmen var svart på min nya dator, något som berodde på att BIOS inte var flashad. Nu har jag fixat det, fått igång skärmen och installerat Windows 10. Dock hittar den inte grafikkortet. När jag kollar Bildskärmskort i enhetshanteraren finns det endast 'Microsoft basic display adapter'. Det verkar inte finnas några lampor på kortet så det är svårt att veta om det fungerar eller ej, dock finns det finns en lampa vid 8-pin connectorn som lyser typ vitt/väldigt ljust gult.

Hur felsöker jag detta och vad kan det bero på?

Stort tack för all hjälp. Har krigat så mycket med detta nu och är så leds på att det inte bara kan fungera.

Permalänk
Medlem

Det har hänt förut att personer kopplar bildkabeln till moderkortet istället för grafikkortet. Alltså kabeln som går till din monitor. Har du kopplat rätt?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Snurrar fläkten på grafikkortet då du startar datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Det har hänt förut att personer kopplar bildkabeln till moderkortet istället för grafikkortet. Alltså kabeln som går till din monitor. Har du kopplat rätt?

Jag är superdålig på vilken kabel som går var, jag postar lite fler bilder nedan så kanske du kan se det?

Skrivet av Simon^L:

Snurrar fläkten på grafikkortet då du startar datorn?

Ja, fläktarna kör för fullt.

Jag har kopplat om connectorn till grafikkortet sen dessa bilder togs, det 8-pin sitter alltså som den gör i OP nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddiie:

Jag är superdålig på vilken kabel som går.

Jag menar bildkabeln som du kopplar bakom datorn till din monitor. Det kallas för I/O port.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddiie:

Jag är superdålig på vilken kabel som går var, jag postar lite fler bilder nedan så kanske du kan se det?

Ja, fläktarna kör för fullt.

Jag har kopplat om connectorn till grafikkortet sen dessa bilder togs, det 8-pin sitter alltså som den gör i OP nu.
https://imgur.com/Ex75ZNZ.jpg
https://imgur.com/3a7hL0F.jpg
https://imgur.com/ih9oUn4.jpg
https://imgur.com/7LETnhZ.jpg

Ta en bild på baksidan av datorn, så vi kan se vart du har stoppat in din displaykabel som går till din skärm.
Alltså inte inuti datorn. Det kan vara så att du har dragit kabeln från moderkortets utgång och inte från ditt grafikkorts utgång.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag menar bildkabeln som du kopplar bakom datorn till din monitor. Det kallas för I/O port.

Japp, den sitter på grafikkortet. Skickar med en bild för säkerhets skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddiie:

När jag kollar Bildskärmskort i enhetshanteraren finns det endast 'Microsoft basic display adapter'.

Skrivet av buddiie:

Japp, den sitter på grafikkortet

Skickades från m.sweclockers.com

Om kabeln sitter i grafikkortet och du får bild och kommer in i windows så betyder det att hårdvaran är igång och du har kopplat allt rätt.

Orsaken att det står "Microsoft basic display adapter" är bara för att windows har installerat sin egen grundläggande drivrutin för ditt kort.

Har du provat installera drivrutinen hämtad från internet? Säger den installationen att den inte hittar kompatibel hårdvara?

Vad jag ser på dina bilder har du ett "Asus TUF-GTX1660-O6G-GAMING" grafikkort.

OM DU KÖR WIN 10 64 bit så kan du ladda ner drivrutinen på denna länk:
https://www.nvidia.co.uk/Download/driverResults.aspx/148913/e...

Visa signatur

i7-13700k / Asus Rog Strix Z790-F Gaming Wifi / 32Gb DDR5 5600 / Sapphire RX 5700 XT Nitro+ / Samsung G7 Odyssey 28" 4k

Apple Macbook Pro M1 512Gb / Apple Cinema Display LED 27"

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen allihopa, det fungerade när jag körde uppdateringarna så nu är mitt lilla projekt i hamn. Det tog en jävla massa timmar, ryggont och frustration men jag har ju semester så inte hela världen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddiie:

Tack för hjälpen allihopa, det fungerade när jag körde uppdateringarna så nu är mitt lilla projekt i hamn. Det tog en jävla massa timmar, ryggont och frustration men jag har ju semester så inte hela världen!

Skickades från m.sweclockers.com

Men det är ju lätt värt det! Tänk vad mycket du lärt dig och helt ärligt, att råka ut för situationen du hade med moderkortets bios är så osannolik timing att man tycker lite synd om dig. Men bra jobbat!

Visa signatur

i7-13700k / Asus Rog Strix Z790-F Gaming Wifi / 32Gb DDR5 5600 / Sapphire RX 5700 XT Nitro+ / Samsung G7 Odyssey 28" 4k

Apple Macbook Pro M1 512Gb / Apple Cinema Display LED 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av t0bad:

Men det är ju lätt värt det! Tänk vad mycket du lärt dig och helt ärligt, att råka ut för situationen du hade med moderkortets bios är så osannolik timing att man tycker lite synd om dig. Men bra jobbat!

Ja, jag ångrar ingenting angående att bygga själv.

Angående timingen så håller jag verkligen med, hade köpt 2700x om jag visste det. Eller rättare sagt så visste jag att bios krävde uppdatering men enligt en artikel jag läste verkade det inte som att man behövde göra det direkt utan det var snarare för att optimera. Kanske bara var jag som missförstod men så tolkade jag det iaf

Skickades från m.sweclockers.com