IKEA Symfonisk, nya Wifi-högtalare i samarbete med Sonos

Permalänk
Medlem

@sinclairhacker: Tack, jag får köpa en och testa, kan ju funka bra i mindre rum där man inte redan har grejer...

Permalänk
Medlem

När ja läser på ikeas hemsida så står det bara om apple? Kan man inte använda detta med android? Är det något vettigt ljud i dessa? Går det o få dessa o lira med tvn så man kan kasta soundbaren? Hm.. Skulle ju kunna bli en en par sånna där annars.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

När ja läser på ikeas hemsida så står det bara om apple? Kan man inte använda detta med android? Är det något vettigt ljud i dessa? Går det o få dessa o lira med tvn så man kan kasta soundbaren? Hm.. Skulle ju kunna bli en en par sånna där annars.

Tror det vart 2-3 frågor gällande koppling till TV. Sök i fältet längst upp i tråden så hittar du svaret. Det fungerar på Android också. Det kanske är Airplay de tänker på.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Rent tekniskt håller jag med om att du kan få bättre ljud per krona gällande högtalarna, men där tar väl fördelarna slut.

Om du vill spela upp musik från hårddisken, hur gör du med din Chromecast då? Kan du använda samma app (dvs Spotify)?
Kan du göra spellistor som blandar musik från hårddisk med musik från spotify eller tidal (osv)?

Hur stabil upplever du att chromecasten är? Själv tycker jag den är sådär, men det tror jag har en del med nätverk att göra. Sonosen upplever jag dock otroligt sällan problem med.

Och så en sak till som säkert bara är mitt eget fel - jag har nog bara inte fått det att fungera - mellanrum mellan låtarna. Hur får man låtarna att spelas upp utan en kort paus? Liveskivor låter ju "bedrövligt" på chromecasten.

Chromecasten är billig, och kopplad till en ok högtalare blir det en ok lösning. Alt. Kopplad till en bra stereo för en bra lösning, baserat på att det som strömmas håller bra kvalitet.

Men, även där finns bra lösningar hos sonos. Dom har connect som är en streamer som ska kopplas till en stereo eller aktiva högtalare.
Onödigt dyr dock, men öppnar för att ge dig exakt det ljud du vill ha.

Sonos spelar som sagt musik från utdelade mappar på dator eller Nas, och klarar flac, wav, mp3 osv men däremot inte högupplösta format.
Men det är väldigt bra för den som ägnat en del tid åt att kopiera sin gamla skivsamling.

Allt sånt här går säkert att lösa med t.ex. Chromecast. Men då ska man ofta blanda in någon form av transcoding eller andra omvägar.

Nu låter det ju som att jag säljer Sonos, men det är bara så att Sonos funkar grymt bra.

Man behöver inte välja, man kan ha både bra ljud via connect, och en smidig lösning via play-högtalarna.
Nu har man dessutom en billig lösning via symfonisk.

Tror dessutom det finns en nyare förstärkare nu som är kraftigare än den förra som ska klara av att driva ett par frontar, med möjlighet att använda antingen en till likadan för bakhögtalare alt playhögtalare bak. Där har jag mindre koll dock, och prismässigt känns inte den lösningen fördelaktig.
Däremot kan jag se ett syfte i sig eftersom den tydligen ska gå att rackmontera och dessutom har kylning anpassad efter det.

Summerat så blir ett redan bra system mer och mer flexibelt.

Edit: du kan väl spela på Sonos direkt från spotify också om jag inte tar fel, ifall man nu ogillar appen. (Förstår såklart att hela idén faller lite i så fall)

Skickades från m.sweclockers.com

Chromecast tycker jag personligen fungerar väldigt stabilt. Jag har 4 st Chromecast och chromecast Audio för att ge ljud till kök, vardagsrum, badrum och sovrum. Jag kan inte påminna mig om att det strulat en endaste gång sedan jag började använda det.
Den stora fördelen för mig är att jag kan använda dom högtalare och förstärkare (eller aktiva högtalare) som jag vill i varje rum. Eftersom jag har en separat zon 2 på förstärkaren i vardagsrummet och en kabel upp till badrummet där det sitter högtalare i taket så innebär det att jag genom att koppla 2 chromecast till förstärkaren kan spela olika musik i vardagsrum och badrum (eller samma om jag så önskar) och det blir till kostnaden av en chromecast för 400 kr istället för att behöva köpa Sonos för minst 2000 kr.
Och ljudet i vardsgagsrummet går inte att jämföra med någon Sonos för ingen Sonos kommer i närheten av den förstärkare och högtalare som jag har där med avseende på ljudkvalitet.

Dvs för min del som redan hade högtalare i flera rum så kunde jag koppla upp och gruppera rummen för 400 kr/rum och behålla befintliga högtalare istället för att behöva byta ut samtliga högtalare och betala mångdubbelt mer för att få sämre ljud.

Vad gäller att köra musik från hårddisk (där jag faktiskt har alla mina gamla cd skivor (Några tusen skivor) digitaliserat så har det sedan väldigt många år tillbaka gått att synka upp ett lokalt musikbibliotek på hårddisk till spotifyklienten. Dvs du har sedan flera år tillbaka kunnat köra musik från hårddisk direkt i Spotifyklienten. Självklart är den väl begränsad till vissa format men FLAC och MP3 använder ju spotify själva i sin streaming så dom formaten klarar den av utmärkt.

För min del så har Sonos aldrig varit ett alternativ eftersom det enligt mig är alldeles för dåligt ljud i förhållande till vad man får betala. Mina surroundhögtalare i vardagsrummet är sett till ljud och storlek ungefär jämförbara med Play 5 som kostar 6000 styck. Fronthögtalarna är långt mycket bättre än så. Skulle jag försöka mig på att ersätta min stereouppsättning med något som kanske kommer någorlunda i närheten så skulle jag behöva 4 st play 5 (front och surround) 1 playbar för 8000 för att ersätta centerhögtalaren och två sub för 8000 styck för att få något som kommer i närheten av kraften men som aldrig någonsin kommer att kunna ge samma perspektiv i ljudbilden som det jag har idag. Dvs jag skulle behöva lägga ca 48 000 kr för bara vardagsrummet och skulle då få avsevärt sämre ljud än jag har idag.

Men det är klart. För den som inte har riktigt lika höga krav på ljudkvaliteten vilket ju faktiskt är majoriteten utan istället vill ha diskreta högtalare och enkelheten så förstår jag även om det är precis lika enkelt att styra chromecasts som sonos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

@Tempel:
Dom har stöd för Airplay 2, måla in sig i ett hörn.
Är du orolig för att Apple ska gå i konkurs?

Vad händer den dagen som Apple gör uppdateringar i protokollet och inte vill licensiera sitt nya airplay 3 till Sonos?
Airplay är inte direkt ett öppet protokoll utan kräver licenser för att man ska få använda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Vad är du för stolle? Du verkar ha extremt dåligt koll och ljuger dessutom. En Chromecast audio är INTE smidigare. Du kan köra Spotify Connect via Sonos också, alltså Casta direkt via Spotify appen. Utan en ful dongel vid varje högtalare.

Sluta sprid lögner tack. Du har dessutom låst in dig i ett dött system då Google lagt ner Chromecast Audio. Så du har gjort bort dig. Trots att du är så gammal och vet bäst.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja. Dom har inte lagt ned chromecast Audio. Dom har avslutat tillverkningen baserat på att dom anser att det räcker med att ha den vanliga chromecast och chromecast HD eftersom fler och fler enheter som man vill koppla sig till har HDMI ingång som dessutom ger bättre ljud än en 3,5 mm hörlurskontakt.. Lagren kommer dock att räcka ganska länge och stödet för dom kommer inte att försvinna. CCA är bara en av varianterna på chromecast (1 av 3 i dagsläget) Dom har bara ändrat sin produktlinje. Dom är nog inte dom första i världshistorien att avsluta produktionen på en modell i sin produktserie.

Permalänk
Skrivet av nisse33:

Har man redan ett flerrumssystem med AirPlay 2 och en massa HomeKit-grejer så fortsätter man ju. Efter mina erfarenheter hittills så kan jag inte hålla med om att "Airplay är under lägset på alla sätt"...

Det stora problemt med airplay är att det like BT behöver en mottagarenhet dvs iPhone/ipad/mac osv.
Den enheten tar emot ljudet från t ex spotify och skickar det sen vidare till högtalarna. Kör du Sonos så agerar din mobil/padda/dator endast som fjärrkontroll, du säger åt högtalarna att spela något från Spotify och sen hämtar de musiken direkt från Spotify.
Om du använder mobilen så ligger den och drar en massa batteri och går du ut så tystnar musiken osv.

Så det finns inga fördelar med airplay men massor av nackdelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Jag jämför givetvis med en ren sonos lösning. Du får snygga högtalare som låter kanon, samt att du kan använda Sonos app eller Spotifyappen. Beroende på vad du gillar. Finns nog inget enklare sätt eller installation än Sonos och det är också en del av charmen.

Jag spelar sällan högt utan har mest bakgrundsmusik. Där är sonos i en klass för sig om man slår ihop allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja. Sonos har aldrig låtit och kommer aldrig att låta "kanon".
Du får hyfsat snygga och lättplacerade högtalare som låter skapligt.
Ta det för vad det är och försök inte få det till att vara något som det inte är. Sonos har aldrig vara HiFi grejor och kommer aldrig att vara det. Deras fokus är att grejorna ska låta tillräckligt bra för den stora massan. Dom har aldrig riktat in sig på audiofiler och andra som vill ha högtalare som faktiskt låter kanon.

Skulle jag försöka ersätta min setup i vardagsrummet med Sonos skulle det kosta mig närmare 50 000 och då skulle det ändå bli avsevärt sämre än det jag har idag ljudmässigt.

Sonos är lättanvända och lättplacerade och låter skapligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sba74:

Vad händer den dagen som Apple gör uppdateringar i protokollet och inte vill licensiera sitt nya airplay 3 till Sonos?
Airplay är inte direkt ett öppet protokoll utan kräver licenser för att man ska få använda det.

Det gäller ju i princip allt nuförtiden.

Men sannolikt kan man fortsätta använda sitt airplay 2 precis som man kan använda airplay 1 på gamla prylar idag.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sba74:

Chromecast tycker jag personligen fungerar väldigt stabilt. Jag har 4 st Chromecast och chromecast Audio för att ge ljud till kök, vardagsrum, badrum och sovrum. Jag kan inte påminna mig om att det strulat en endaste gång sedan jag började använda det.
Den stora fördelen för mig är att jag kan använda dom högtalare och förstärkare (eller aktiva högtalare) som jag vill i varje rum. Eftersom jag har en separat zon 2 på förstärkaren i vardagsrummet och en kabel upp till badrummet där det sitter högtalare i taket så innebär det att jag genom att koppla 2 chromecast till förstärkaren kan spela olika musik i vardagsrum och badrum (eller samma om jag så önskar) och det blir till kostnaden av en chromecast för 400 kr istället för att behöva köpa Sonos för minst 2000 kr.
Och ljudet i vardsgagsrummet går inte att jämföra med någon Sonos för ingen Sonos kommer i närheten av den förstärkare och högtalare som jag har där med avseende på ljudkvalitet.

Dvs för min del som redan hade högtalare i flera rum så kunde jag koppla upp och gruppera rummen för 400 kr/rum och behålla befintliga högtalare istället för att behöva byta ut samtliga högtalare och betala mångdubbelt mer för att få sämre ljud.

Vad gäller att köra musik från hårddisk (där jag faktiskt har alla mina gamla cd skivor (Några tusen skivor) digitaliserat så har det sedan väldigt många år tillbaka gått att synka upp ett lokalt musikbibliotek på hårddisk till spotifyklienten. Dvs du har sedan flera år tillbaka kunnat köra musik från hårddisk direkt i Spotifyklienten. Självklart är den väl begränsad till vissa format men FLAC och MP3 använder ju spotify själva i sin streaming så dom formaten klarar den av utmärkt.

För min del så har Sonos aldrig varit ett alternativ eftersom det enligt mig är alldeles för dåligt ljud i förhållande till vad man får betala. Mina surroundhögtalare i vardagsrummet är sett till ljud och storlek ungefär jämförbara med Play 5 som kostar 6000 styck. Fronthögtalarna är långt mycket bättre än så. Skulle jag försöka mig på att ersätta min stereouppsättning med något som kanske kommer någorlunda i närheten så skulle jag behöva 4 st play 5 (front och surround) 1 playbar för 8000 för att ersätta centerhögtalaren och två sub för 8000 styck för att få något som kommer i närheten av kraften men som aldrig någonsin kommer att kunna ge samma perspektiv i ljudbilden som det jag har idag. Dvs jag skulle behöva lägga ca 48 000 kr för bara vardagsrummet och skulle då få avsevärt sämre ljud än jag har idag.

Men det är klart. För den som inte har riktigt lika höga krav på ljudkvaliteten vilket ju faktiskt är majoriteten utan istället vill ha diskreta högtalare och enkelheten så förstår jag även om det är precis lika enkelt att styra chromecasts som sonos.

Eller så sätter du dit en Sonos Connect och kör vidare på alla dina super mega tjossan flash högtalare men med alla funktioner som du får med sonos och möjlighet att bygga ut i alla andra rum där du idag inte har någon värstinghögtalare. Du kan givetvis ge tillgång till ett musikbibliotek via sonos också så den hittar alla dina gamla skivor, jag använder själv funktionen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Det fungerar, även om jag inte förstår vitsen med det, airplay är underlägset på alla sätt jämfört med att bara streama direkt över wifi.
Så vad är det du ska göra?

Undrar om du kan utveckla lite? Hur menar du "streama direkt över wifi"?
Det fina med airplay är ju att det är inbyggt stöd i iOS.

Jag har inte använt SONOS på år och dagar, men då jag gjorde det var man ju tvungen att lägga till sitt spotify-konto i sonosen, och sen köra via sonos egna app, totalt värdelöst.
Airplay medför ju då att man istället använder sin Spotify-app som vanligt, men bara väljer "sonos"-högtalaren som "target".

Antar dock att Sonos löst detta nu genom "spotify connect", och att det är vad du menar med "direkt över wifi". Grejen där är ju dock att pryttlarna behöver speciellt stöd för spotify connect för att funka på det sättet.

ONTOPIC:
Förvånad över försäljningen, verkar vara mycket god lagerstatus överallt. Är det försäljningen som går segt, eller tillgången som var riktigt god?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Eller så sätter du dit en Sonos Connect och kör vidare på alla dina super mega tjossan flash högtalare men med alla funktioner som du får med sonos och möjlighet att bygga ut i alla andra rum där du idag inte har någon värstinghögtalare. Du kan givetvis ge tillgång till ett musikbibliotek via sonos också så den hittar alla dina gamla skivor, jag använder själv funktionen.

Ok. Ditt förslag är alltså att jag ska köpa en connect för nästan 4000 kr istället för att köpa en chromecast för 400 för att få exakt samma funktionalitet som jag idag har med chromecast???

Eller rättare sagt. Om jag vill ha möjligheten att köra olika musik i vardagsrum och badrum och använda mina befintliga högtalare (som i badrummet är monterade i taket) så skulle jag få köpa två connect för totalt 7500 istället för att köpa 2 chromecast för 800 kr.

Jag hoppas du inser att du föreslår en lösning som är 10 ggr så dyr som gör exakt samma sak som den lösning jag har idag?

Sonos är enkelt. (lika enkelt som att använda en chromecast). Sonos är smidigt och låter skapligt om man inte har jättehöga krav.
Det håller jag med om.
Men det är långt ifrån prisvärt med 4000 spänn för att integrera sin förstärkare till ett system när man betänker att en chromecast dongel för 400 kr gör exakt samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Undrar om du kan utveckla lite? Hur menar du "streama direkt över wifi"?
Det fina med airplay är ju att det är inbyggt stöd i iOS.

Jag har inte använt SONOS på år och dagar, men då jag gjorde det var man ju tvungen att lägga till sitt spotify-konto i sonosen, och sen köra via sonos egna app, totalt värdelöst.
Airplay medför ju då att man istället använder sin Spotify-app som vanligt, men bara väljer "sonos"-högtalaren som "target".

Antar dock att Sonos löst detta nu genom "spotify connect", och att det är vad du menar med "direkt över wifi". Grejen där är ju dock att pryttlarna behöver speciellt stöd för spotify connect för att funka på det sättet.

ONTOPIC:
Förvånad över försäljningen, verkar vara mycket god lagerstatus överallt. Är det försäljningen som går segt, eller tillgången som var riktigt god?

Ljudanläggningar som stödjer Spotify connect dyker upp som uppspelningsplatser på samma sätt som du väljer att köra via Airplay.
Du väljer vart du vill skicka ljudet direkt i spotifyappen.
För chromecast så dyker alla grupper jag skapat med olika högtalare upp så jag kan välja direkt i spotify om jag vill spela i badrummet, vardagsrummet, sovrummet, köket, hela nedervåningen, hela övervåningen eller hela huset.
Jag misstänker att det borde dyka upp på samma sätt med Sonos så du ser alla högtalargrupper du skapat i Sonos appen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sba74:

Ok. Ditt förslag är alltså att jag ska köpa en connect för nästan 4000 kr istället för att köpa en chromecast för 400 för att få exakt samma funktionalitet som jag idag har med chromecast???

Eller rättare sagt. Om jag vill ha möjligheten att köra olika musik i vardagsrum och badrum och använda mina befintliga högtalare (som i badrummet är monterade i taket) så skulle jag få köpa två connect för totalt 7500 istället för att köpa 2 chromecast för 800 kr.

Jag hoppas du inser att du föreslår en lösning som är 10 ggr så dyr som gör exakt samma sak som den lösning jag har idag?

Sonos är enkelt. (lika enkelt som att använda en chromecast). Sonos är smidigt och låter skapligt om man inte har jättehöga krav.
Det håller jag med om.
Men det är långt ifrån prisvärt med 4000 spänn för att integrera sin förstärkare till ett system när man betänker att en chromecast dongel för 400 kr gör exakt samma sak.

Men har du sen fyra rum till där du inte har en super mega stereo idag så blir det både smidigare och enklare att ställa dit ett par Sonos än att börja med ett stereokit med lösa högtalare.

Jag tror vi lägger ner denna diskussion då vi är på helt olika plan.
Jag är nöjd med att ha bakrundsmusik i alla rum i huset och nöjer mig med en playbar till TV:n medans du ska ha dina värsta mega super rack och tio högtalare.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Undrar om du kan utveckla lite? Hur menar du "streama direkt över wifi"?
Det fina med airplay är ju att det är inbyggt stöd i iOS.

Jag har inte använt SONOS på år och dagar, men då jag gjorde det var man ju tvungen att lägga till sitt spotify-konto i sonosen, och sen köra via sonos egna app, totalt värdelöst.
Airplay medför ju då att man istället använder sin Spotify-app som vanligt, men bara väljer "sonos"-högtalaren som "target".

Antar dock att Sonos löst detta nu genom "spotify connect", och att det är vad du menar med "direkt över wifi". Grejen där är ju dock att pryttlarna behöver speciellt stöd för spotify connect för att funka på det sättet.

ONTOPIC:
Förvånad över försäljningen, verkar vara mycket god lagerstatus överallt. Är det försäljningen som går segt, eller tillgången som var riktigt god?

Du kan välja vilket du vill, köra sonos app eller spotify connect direkt via sonos app, skillnaden är som sagt att högtalarna streamer musiken via wifi direkt från "källan", kör du airplay går allt via en annan enhet i hemmet, t ex din mobil. Vilket gör att den drar batteri och skulle du gå ut eller starta om mobilen t ex så försvinner ljudet.

Permalänk
Skrivet av sba74:

Nja. Sonos har aldrig låtit och kommer aldrig att låta "kanon".
Du får hyfsat snygga och lättplacerade högtalare som låter skapligt.
Ta det för vad det är och försök inte få det till att vara något som det inte är. Sonos har aldrig vara HiFi grejor och kommer aldrig att vara det. Deras fokus är att grejorna ska låta tillräckligt bra för den stora massan. Dom har aldrig riktat in sig på audiofiler och andra som vill ha högtalare som faktiskt låter kanon.

Skulle jag försöka ersätta min setup i vardagsrummet med Sonos skulle det kosta mig närmare 50 000 och då skulle det ändå bli avsevärt sämre än det jag har idag ljudmässigt.

Sonos är lättanvända och lättplacerade och låter skapligt.

Ah du är en sådan... Ok, nej Sonos låter inte bäst i världen. Men är man inte någon slags självutnämnd audiofil så låter det kanon. Jag har stort socialt umgänge och i stort sett alla har kommenterat om hur bra det låter.
Men för dig med dina superöron och en förståelse för hur ett riktigt ljud ska låta som skulle få Farbror Barbro att blekna i jämförelse är det givetvis uselt ljud.

Du måste se Sonos som en helhet. Det är snygga högtalare som är lätta att placera, superlätta att installera och använda samt låter kanon (förutom för dig såklart). Problemet med dina högtalare är att de ser ut som skit och kräver en massa kablar och förstärkare osv, det är det låg WAF på och Sonos har hög WAF.

Permalänk
Skrivet av sba74:

Ok. Ditt förslag är alltså att jag ska köpa en connect för nästan 4000 kr istället för att köpa en chromecast för 400 för att få exakt samma funktionalitet som jag idag har med chromecast???

Eller rättare sagt. Om jag vill ha möjligheten att köra olika musik i vardagsrum och badrum och använda mina befintliga högtalare (som i badrummet är monterade i taket) så skulle jag få köpa två connect för totalt 7500 istället för att köpa 2 chromecast för 800 kr.

Jag hoppas du inser att du föreslår en lösning som är 10 ggr så dyr som gör exakt samma sak som den lösning jag har idag?

Sonos är enkelt. (lika enkelt som att använda en chromecast). Sonos är smidigt och låter skapligt om man inte har jättehöga krav.
Det håller jag med om.
Men det är långt ifrån prisvärt med 4000 spänn för att integrera sin förstärkare till ett system när man betänker att en chromecast dongel för 400 kr gör exakt samma sak.

Du får skynda på, google har nämligen lagt ner denna succeprodukt så den tillverkas inte längre, så när lagren är tomma är det kört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Du kan välja vilket du vill, köra sonos app eller spotify connect direkt via sonos app, skillnaden är som sagt att högtalarna streamer musiken via wifi direkt från "källan", kör du airplay går allt via en annan enhet i hemmet, t ex din mobil. Vilket gör att den drar batteri och skulle du gå ut eller starta om mobilen t ex så försvinner ljudet.

Absolut, men då är det ju inte "magiskt via wifi", det funkar ju för att Sonos implementerat stöd för Spotify Connect.

Det fina med airplay är ju att det stödet ligger i iOS och inte kräver att appen bygger någon sorts eget ekosystem alá SpotifyConnect.
Har lite svårt att se hur jag t ex spelar upp ljud från Youtube eller Apple Music med Spotify Connect?

@sba74
Hur funkar chromecast dongeln med saker som t ex ljudvolym och sleep?
En Sonos går ju i standby när den inte används, men ändå tillräckligt bra för att "vakna" när man börjar spela.
Säg att jag använder min gamla "nad" förstärkare, den har ju inget stöd för standby automatiskt. Då måste jag ju alltså manuellt gå och köra on/off på den varje gång.
På samma sätt så länkar ju inte heller chromecasten volymen mot stärkaren, jag blir ju tvungen att sätta stärkaren på en "rimlig" nivå, sen blir ju 0-100% på chromcasten relativt den volym stärkaren står på.
Utöver det så är det en dongel som ska hänga på baksidan, samt strömkabel och ett till eluttag med en strömadapter. Det är ju inte alls nära nog lika "slim" som en högtalare med enbart en strömkabel..

Då är ju t ex en sån här det man vill ha:
https://www.hifiklubben.se/streaming/heos-by-denon/heos-by-de...
Men det kostar ligga på topp

Edit: Damn, glömde bort det var i Symfonisk-tråden vi var. Sorry.

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Absolut, men då är det ju inte "magiskt via wifi", det funkar ju för att Sonos implementerat stöd för Spotify Connect.

Det fina med airplay är ju att det stödet ligger i iOS och inte kräver att appen bygger någon sorts eget ekosystem alá SpotifyConnect.
Har lite svårt att se hur jag t ex spelar upp ljud från Youtube eller Apple Music med Spotify Connect?

Du verkar inte förstå hur Sonos fungerar. De har ett eget stöd för en DRÖS musiktjänster, de kan du spela upp via deras app, supersmidigt, då spelar högtalarna direkt via wifi till källan.
Sen har Sonos utöver detta stöd för Airplay 2 och Spotify Connect och du kan du spela allt som de stödjer direkt från de apparna utan att gå via Sonos app.

Sonos har stöd för Apple Music och youtube music.

Här kan du alla tjänster de stödjer... "magiskt via wifi".

https://support.sonos.com/s/article/3459?language=en

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Men har du sen fyra rum till där du inte har en super mega stereo idag så blir det både smidigare och enklare att ställa dit ett par Sonos än att börja med ett stereokit med lösa högtalare.

Jag tror vi lägger ner denna diskussion då vi är på helt olika plan.
Jag är nöjd med att ha bakrundsmusik i alla rum i huset och nöjer mig med en playbar till TV:n medans du ska ha dina värsta mega super rack och tio högtalare.

Visst. Har du inte några högtalare i några rum så är det förvisso enklare att bara ställa in ett par sonos.
Men det var inte fallet för mig. Eftersom jag alltid gillat musik och velat ha skapligt ljud så har jag alltid haft högtalare lite här och där för att kunna lyssna på musik om jag vill oavsett vart i huset jag är.
Dvs i mitt fall så hade jag redan högtalare i både kök, vardagsrum, sovrum och badrum. Och eftersom jag emellanåt vill kunna spela samma musik i flera rum samtidigt så funkar det ju inte att använda sonos i några rum om man inte har det i alla. Den går inte att synka ihop med något annat. Och eftersom ljudanläggningarna fanns så var det bara frågan om att jag ville ha något som kan ta emot och fördela ut ljudet. Och då får jag 10 chromecast till samma pris om en sonos connect.

Men du har rätt i att vi är på olika plan. Jag skulle inte köpa sonos även om jag inte haft några högtalare alls eftersom jag anser att det inte finns någon sonos produkt som är tillräckligt bra för att jag skulle vilja ha den i mitt vardagsrum. Valfri högtalare för någon tusenlapp spelar byxorna av vilken sonos produkt som helst. För sovrum, kök och badrum så skulle ljudkvaliteten från Sonos absolut räcka eftersom jag inte lyssnar på musik på samma sätt där men eftersom jag inte vill ha sonos i vardagsrummet pga att dom inte kan producera tillräckligt bra ljud så faller sonos totalt då jag vill köra samma ekosystem överallt för att kunna köra synkat samma musik i flera rum om man har folk hemma.

Dvs Sonos uppfyller inte mina krav. Det uppfyller dock mångas krav.
Och ja. Sonos är smidigt. Det håller jag med om. Det är väl i viss mån det du betalar för.
För ljudkvaliteten på Sonos är inte i närheten av det pris du får betala för en Sonos enhet. Det är helt enkelt inte det du betalar för.

Permalänk
Skrivet av sba74:

Valfri högtalare för någon tusenlapp spelar byxorna av vilken sonos produkt som helst.

Men lägg ner nu... Vi förstår att du vill känna dig nöjd med dina stora och fula högtalare. Men du behöver inte förminska annat för det.

Lögner som ovan är bara pinsamt.

Permalänk
Medlem

Diskutera ni ens Symfonisk? Ni som inte kan tänka er att köpa den här produkten behöver inte skriva/läsa, så kanske vi kan få lite mer info om vad användarna tycker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 1700x Kylning: Custom loop CPU MB: Asus Prime B350M-A GPU: EVGA 1080 Ti SC Black RAM: 16GB av något SSD: Samsung 850 EVO 500GB Samsung 840 EVO 250GB + EVO 850 500GBPSU: Bitfenix M750 Chassi: Fractal Design Mini C OS: Windows 10 64-bit Skärm: Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotten84:

Diskutera ni ens Symfonisk? Ni som inte kan tänka er att köpa den här produkten behöver inte skriva/läsa, så kanske vi kan få lite mer info om vad användarna tycker.

Skickades från m.sweclockers.com

Blir väl så när Sweclockers lägger den på framsidan "har ni köpt symfonisk?" varav många som inte köpt eller ska kommer in och berätta det?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Skrivet av kotten84:

Diskutera ni ens Symfonisk? Ni som inte kan tänka er att köpa den här produkten behöver inte skriva/läsa, så kanske vi kan få lite mer info om vad användarna tycker.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med, den äldre farbror som hela tiden ska snacka om hur bättre hans högtalare är får nog hitta en annan tråd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dekkan:

Blir väl så när Sweclockers lägger den på framsidan "har ni köpt symfonisk?" varav många som inte köpt eller ska kommer in och berätta det?

Så är det väl alltid, någon som ska ha det värsta och inte är nöjd med mindre. Hur långa trådar blir det inte om man drar i gång diskussionen om högtalarkabel, billigt eller dyrt Gör det någon skillnad:)

Jag är en ägare av en Symfonisk "hylla" och var nog den första här i tråden som faktiskt gav en kort recensions på den iallafall. Har en hel del andra Sonos också så har även en del att jämföra med.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Håller med, den äldre farbror som hela tiden ska snacka om hur bättre hans högtalare är får nog hitta en annan tråd.

För att citera ett tidigare inlägg i tråden:

Skrivet av Barilla08:

Lögner som ovan är bara pinsamt.

Seriöst. En person säger att Sonos förvisso kan vara smidigt men att om man värdesätter bra ljud så är det kanske inte för dig.Personen säger även att en högtalare för en tusenlapp låter bättre än en sonosenhet som kostar mer. Var är lögnerna?

Istället reagerar du med att snacka om farbror barbro och en massa fula högtalare sm du vet att personen äger?

Inser du överhuvudtaget hur du framstår?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Skrivet av HugSeal:

För att citera ett tidigare inlägg i tråden:

Seriöst. En person säger att Sonos förvisso kan vara smidigt men att om man värdesätter bra ljud så är det kanske inte för dig.Personen säger även att en högtalare för en tusenlapp låter bättre än en sonosenhet som kostar mer. Var är lögnerna?

Istället reagerar du med att snacka om farbror barbro och en massa fula högtalare sm du vet att personen äger?

Inser du överhuvudtaget hur du framstår?

Vad är bra ljud? Högst subjektivt. Googla lite reviews på t ex Play 5 så får du se att de flesta säger att ljudet är riktigt bra.

Svenska M3 säger t ex detta.

"Ljudet i Sonos Play:5 – en käftsmäll som heter duga!
Det låter, och det låter bra. Maken till kristallklart ljud med en fyllig bas som mullrar på utav bara helsike går inte att få i några andra multiroom-högtalare i dagsläget. Eller multiroom förresten … Med tanke på storlek och prestanda kan den jämföras med vilken hifi-högtalare som helst. Den låter bra över hela registret separat och räcker för att fylla även stora rum med ljuva toner."

Sen har du surfarbrorn ovan som säger följande "Valfri högtalare för någon tusenlapp spelar byxorna av vilken sonos produkt som helst."

Jag kan sätta min högra kula på att det inte finns en enda högtalare för 1000-2000 kr som spelar byxorna av en Play 5.

Alltså en lögn och det är trist. Om man nu hatar Sonos varför skriver man ens i en tråd om Sonos?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Vad är bra ljud? Högst subjektivt. Googla lite reviews på t ex Play 5 så får du se att de flesta säger att ljudet är riktigt bra.

Svenska M3 säger t ex detta.

"Ljudet i Sonos Play:5 – en käftsmäll som heter duga!
Det låter, och det låter bra. Maken till kristallklart ljud med en fyllig bas som mullrar på utav bara helsike går inte att få i några andra multiroom-högtalare i dagsläget. Eller multiroom förresten … Med tanke på storlek och prestanda kan den jämföras med vilken hifi-högtalare som helst. Den låter bra över hela registret separat och räcker för att fylla även stora rum med ljuva toner."

Sen har du surfarbrorn ovan som säger följande "Valfri högtalare för någon tusenlapp spelar byxorna av vilken sonos produkt som helst."

Jag kan sätta min högra kula på att det inte finns en enda högtalare för 1000-2000 kr som spelar byxorna av en Play 5.

Alltså en lögn och det är trist. Om man nu hatar Sonos varför skriver man ens i en tråd om Sonos?

Det är klart att ljud är extremt subjektivt. Men det är ändå tydliga hörbara skillnader och mätbara skillnader mellan högtalare. Och sonos har helt klart ett vettigt ljud för lådan och merfunktionerna i lådan. Men det är inget särskilt att skriva hem om. I recensionen har du plötsligt hoppat upp till högtalare för 12kkr/par. Jag har inte lyssnat på just play 5 men om den håller liknande ljudkvalitetsökningar som lägre nummer så visst, då låter den nog bättre än ett bra högtalarpar för 2kkr, 4kkr är inte lika säkert dock.

Vet inte om det faktiskt är en lögn utan snarare en överdrift.

Att skriva att en surfabror gnäller och försöka låtsas som att personen hatar sonos och att allt som inte är audiofil är värdelöst är däremot en bra bit över överdrift. Varför har du fått för dig att personen hatar sonos när den skriver att sonos såklart kan vara ett bra val om man inte har så höga krav på ljudkvalitet utan prioriterar enkla placerade diskret designade saker?

Det är inte en hemlighet att du med sonos betalar rätt mycket av pengarna för att få just en sonos med deras funktioner, då finns det såklart mindre pengar kvar att bygga själva högtalaren med.

Ingen har påstått att sonos låter dåligt, men att låtsas att det är något kanonsupermegabra ljud i dem förstår jag mig inte på. Recensionen från M3 är ju rätt intentsägande överlag. De säger att högtalaren låter bra och har vinklade kommentarer kring subbasen.

Tycker du att M3 ljuger när de säger att play 5 kan "jämföras med vilken hifi-högtalare som helst"?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Absolut, men då är det ju inte "magiskt via wifi", det funkar ju för att Sonos implementerat stöd för Spotify Connect.

Det fina med airplay är ju att det stödet ligger i iOS och inte kräver att appen bygger någon sorts eget ekosystem alá SpotifyConnect.
Har lite svårt att se hur jag t ex spelar upp ljud från Youtube eller Apple Music med Spotify Connect?

Problemet jag ser med airplay är samma som bluetooth. Fast airplay räcker längre, så långt som ditt wifi. Har du telefonen i fickan och går ut med soporna tappas signalen för övriga lyssnare som är kvar i huset. Fördelen är att du kan skicka vilket ljud du vill.

Grejen med spotify connect eller chromecast och liknande är att man talar om för högtalaren att spela denna spel-listan, låten, videon osv. och så hämtar den ner den själv från tjänsten. Med spotify connect och sonos kan man sätta på musik hemma när man är på jobbet( varför man nu skulle vilja det?)

Men som du säger måste tjänsten och/eller hårdvarutillverkaren programmera in det.

Skrivet av BasseBaba:

@sba74
Hur funkar chromecast dongeln med saker som t ex ljudvolym och sleep?
En Sonos går ju i standby när den inte används, men ändå tillräckligt bra för att "vakna" när man börjar spela.
Säg att jag använder min gamla "nad" förstärkare, den har ju inget stöd för standby automatiskt. Då måste jag ju alltså manuellt gå och köra on/off på den varje gång.
På samma sätt så länkar ju inte heller chromecasten volymen mot stärkaren, jag blir ju tvungen att sätta stärkaren på en "rimlig" nivå, sen blir ju 0-100% på chromcasten relativt den volym stärkaren står på.
Utöver det så är det en dongel som ska hänga på baksidan, samt strömkabel och ett till eluttag med en strömadapter. Det är ju inte alls nära nog lika "slim" som en högtalare med enbart en strömkabel..

Då är ju t ex en sån här det man vill ha:
https://www.hifiklubben.se/streaming/heos-by-denon/heos-by-de...
Men det kostar ligga på topp

Edit: Damn, glömde bort det var i Symfonisk-tråden vi var. Sorry.

Nej, nackdelen med chromecast audio är att du inte kan interagera med förstärkaren som du säger. Med HDMI kan man få lite mer styrning, men hölja och sänka ljudet är jag osäker på. Så man får välja lite, med en all-in-one blir man istället begränsad i ljudbild

Permalänk
Skrivet av Barilla08:

Airplay är helt värdelöst då det förlitar sig på en sändare i form av mobil eller padda som strömmar allt musik vidare
Till mottagande enheter. Sonos går via wifi direkt till källan.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köper dit argument helt och hållet förutom ordet värdelös vilket bara är helt fel. Är man en aktiv användare av Homekit och använder funktionerna som Airplay 2 erbjuder med Apple TV som nav så är det ett mycket kompetent system. Använder man ATV istället för sin telefon så kan du använda din lur som fjärrkontroll om du vill. Det är inget fel på Sonos, tvärtom så är det en väldigt kompetent system men även Chromecast går över wifi och fungerar suveränt till en betydligt mindre prislapp. Hade Sonos på ett rimligt vis gjort det möjligt att ansluta min AVR så hade jag värderat dem högre men det har dem inte. Visst Connect finns men vi vet alla vilket överpris den prylen har.
Hur man än vänder och vrider på det så är Sonos en tillverkare och lindar in sina kunder nästan helt utan alternativ. De säljer på att det är enkelt, snyggt och låter samtidigt bra. Men jag är inte personen som vill måla in mig i ett hörn. Möjligtvis om de började sälja en connect för typ 1000kr vilket den egentligen är värd.
Jag kör idag chromecast som multiroomsystem men kommer att gå över till Airplay 2 då jag har kommit så långt i Homekit att det känns idiotiskt att inte göra det.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits