Spelmöss med trådlös anslutning – är sladden nödvändig för spelfantasten?

Permalänk

Köpte en MX Master för typ ett år sen kanske, och är skitnöjd med den. Funkar utmärkt att gamea med och eftersom jag också jobbar i miljöer där både trådlösa möss är att föredra samt i kontorsmiljö mycket så är en trådlös mus som dessutom är rätt ergonomisk en stor fördel.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Nästa mus jag köper blir definitivt trådlös, nu när de har blivit tillräckligt bra enligt mina krav. Jag har dock ingen brådska med att byta, då min trådade mus fungerar bra. Min nuvarande mus får kämpa på något år till, så länge den fungerar bra. Trådlösa möss lär ju utvecklas rejält nu framöver när de blir allt mer populära.

Permalänk
Medlem

Känner inte att jag har behovet av trådlöst. Jag gör inga stora musrörelser så sladden kommer aldrig i vägen. Förr eller senare måste man tänka på batteriet så bara en mindre grej att besväras över.
Enda problemet jag haft med musen är att gummit släppt då jag pluggade som mest framför datorn då min hand tydligen värmde upp klistret så blev att använda superlim.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Hur fungerar egentligen den trådlösa tekniken hos moderna spelmöss, och duger det verkligen till? SweClockers går igenom tekniken och förklarar hur allt hänger ihop.

Läs hela artikeln här

Ni använder bilder på G Pro Wireless men inkluderar den inte?

Förövrigt är musmattor med inbyggd laddning helt meningslösa.

G Pro håller sig runt 80 timmar (för mig iaf) och tar ~3-4h att ladda, när man sover.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lonian:

Känner inte att jag har behovet av trådlöst. Jag gör inga stora musrörelser så sladden kommer aldrig i vägen. Förr eller senare måste man tänka på batteriet så bara en mindre grej att besväras över.

Enda problemet jag haft med musen är att gummit släppt då jag pluggade som mest framför datorn då min hand tydligen värmde upp klistret så blev att använda superlim.

Batteri är något du inte behöver bry dig om dock.
Inte på G7 tiden och inte idag.

Rival mus då eller? Steelseries är såpass inkompetenta att de inte kan få till sina gummigrepp ordentligt.

Permalänk
Medlem

Borde det inte vara en väldigt bra lösning att ha en musmatta med induktion för trådlös laddning. Då kan de minska på batteriet och få ner vikten något. De kan även placera trådlösa muttagaren i musmattan för att på så sätt få en optimal trådlös kommunikation.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ELF: Hade en Razer Mamba 2012 och jag slet ut musen innan batteriet dog. Tog 6 år med ca 4h/dag av användning

Permalänk
Medlem

Ser inte poängen med trådlöst om det gäller stationära datorn hemma. Onödigt med batterier om det inte behövs. Finns ingen anledning att byta min Logitech G500 från 2011-något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Batteri är något du inte behöver bry dig om dock.
Inte på G7 tiden och inte idag.

Rival mus då eller? Steelseries är såpass inkompetenta att de inte kan få till sina gummigrepp ordentligt.

Razer chroma deathadder.
Angående batteri så måste den ju faktiskt laddas någon gång även om laddtiden skulle vara 5 minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasrod:

Borde det inte vara en väldigt bra lösning att ha en musmatta med induktion för trådlös laddning. Då kan de minska på batteriet och få ner vikten något. De kan även placera trådlösa muttagaren i musmattan för att på så sätt få en optimal trådlös kommunikation.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns redan https://www.logitechg.com/sv-se/products/gaming-mouse-pads/po...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Ah där ser man. Lite dyrt kanske men känns som en bra lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Varg:

Kanske blir en trådlös nästa gång då.

Dold text

Ska vi hacka på folk som har dyslexi nu också?

Va något nytt att jag har det
Men folk kan köra på hårt, det är lugnt.
Vill man inte så vill man inte.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Zidious G:

Jag fattar exakt inget av det där.

"har aldrig behövt stoppa i laddsladden och spela medans den laddar."
#ToHaRdToReAd

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skäggig legend

G603 blev det för mig. Helt otrolig mus faktiskt. Den har inte fått tuppjuck någon gång och är lika precis som annat jag haft med tråd.
Sen, ligger, den, som, gjuten, i, handen. <3

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

" Förutom prestandatoppen har bolaget passat på att uppdatera äldre pekdon med nya sensorn, och eftersom den är så energisnål fanns det även möjlighet att byta ut batteriet till ett mycket lättare sådant. Resultatet blev modellerna G703 och G903 som fick markant längre batteritid samtidigt som pekdonet i sin helhet blev lättare, något som alltid uppskattas hos trådlösa möss".

Njae. Samma batteritid, bättre livslängd på knapparna, men framförallt väger G903 mer (3gr) än g900, inte mindre.

G900 107gr
G903 110gr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag köpte en G903 Hero wireless för ca 1 månad sen. Nu har jag inte använt den enormt mycket men batteriet är fortfarande på ca 60% och aldrig laddat mer än 1 gång. Ingen kännbar skillnad från min gamla steelseries trådade mus förutom att den är mycket enklare att hantera utan sladd.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

" Förutom prestandatoppen har bolaget passat på att uppdatera äldre pekdon med nya sensorn, och eftersom den är så energisnål fanns det även möjlighet att byta ut batteriet till ett mycket lättare sådant. Resultatet blev modellerna G703 och G903 som fick markant längre batteritid samtidigt som pekdonet i sin helhet blev lättare, något som alltid uppskattas hos trådlösa möss".

Njae. Samma batteritid, bättre livslängd på knapparna, men framförallt väger G903 mer (3gr) än g900, inte mindre.

G900 107gr
G903 110gr

Skickades från m.sweclockers.com

G703 Hero väger 12g mindre med dubblad batteritid jämfört med G703
G903 Hero väger lika mycket som G903, men med nästan 6x batteritid (upp till 180h). G903 är inne på 3e generationen nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

G703 Hero väger 12g mindre med dubblad batteritid jämfört med G703
G903 Hero väger lika mycket som G903, men med nästan 6x batteritid (upp till 180h). G903 är inne på 3e generationen nu.

Ok där ser man, tack för klargörandet. G903 Hero har jag missat helt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Asus ROG Gladius II Wireless har jag. Supernöjd med den. Dock lite i tyngsta laget. Tror den väger typ 135g. Annars är den toppen.

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Har en trådlös Performance MX på jobbet och den har ju inte en chans mot min hederliga MX518 hemma iaf. Tappar kontakten titt som tätt och väger betydligt mer. Har aldrig använt en trådlös som är tillräckligt välfungerande för att jag ska se det som ett fullgott alternativ helt enkelt.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Kanske blir en trådlös nästa gång då.

Dold text

Ska vi hacka på folk som har dyslexi nu också?

Nej, det var inte meningen.
Förstod inte vad han skrev fast jag läste texten flera gånger. Det är kanske min läsförståelse som tryter om andra förstod.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Om det inte redan finns så bjuder jag på detta patent:

Låt musmattan vara sensorn och trådansluten via ps2/usb. Den kan känna av musen som mest är en dummy. Undersidan av musen kan ha flera kontaktytor som är till/från beroende på knapptryck.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Har rätt stora händer och har köpt / testat lite olika Razor men alla är så små? kan någon rekommendera en mus som passar bra?

Kör just nu en QPAD 8K Lazer det e typ QPAD jag kört i 10 år för att just dem passar bra med stora händer.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte om sladd då jag kört paracord på typ alla mina möss. Behövs ingen bungee eller något, sladden känns inte ens.

Kör dock GPW nu för jag gillar musen i övrigt.
Kommer dock byta till Glorious Model O- när den släpps.

Permalänk
Medlem

Synd bara att logitech inte kan göra en vettig form på musen. sen behövs väl säkert massa p12 mjukvara för att ställa in den också.

Permalänk
Medlem

Äger en G pro Wireless, och vilken mus det är.. inget slår den

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | Nzxt kraken X42 | Gigabyte X570 Elite | Corsair LPX Vengeance 16GB 3200 | EVGA RTX 2080 XC Ultra | Win 10 Pro 64bit | Nzxt S340 elite | EVGA 850W G2 | Logitech G900 & PRO

Permalänk
Medlem

Har använt en Roccat Leadr i nästan två år nu och kunde inte vara mer än nöjd
Skulle aldrig gå tillbaka till trådat, fungerar perfekt och har massa knappar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Har en trådlös Performance MX på jobbet och den har ju inte en chans mot min hederliga MX518 hemma iaf. Tappar kontakten titt som tätt och väger betydligt mer. Har aldrig använt en trådlös som är tillräckligt välfungerande för att jag ska se det som ett fullgott alternativ helt enkelt.

Nu är ju inte det heller en gamingmus utan tänkt för kontorsarbete, därför den är tung. Den har också 10 år på nacken och inte alls komponenter i samma klass som de nya mössen i gamingserien har

Permalänk
Medlem

Gått från Logitech MX Performance till MX Master och nu MX Master 2S. Aldrig några problem.

Däremot har de MX Master vi har på jobbet haft stora problem med att de tappar kontakten, men det verkar ha med vår Windowsplattform att göra.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

G703 Hero väger 12g mindre med dubblad batteritid jämfört med G703
G903 Hero väger lika mycket som G903, men med nästan 6x batteritid (upp till 180h). G903 är inne på 3e generationen nu.

Har de fixat switcharna för musknapparna nu till tredje generationen? Jag hade G903 från andra generationen som både vänster och höger musknapp började krångla efter ungefär ett halvår. Tydligen hade Logitech använt billiga kinesiska switchar som var orsaken till problemet. Intressant hur de kan snåla på en sån viktig sak på en mus som kostade 1300-1500 då.

Här är en kort guide för hur man byter ut switcharna.
https://www.reddit.com/r/LogitechG/comments/871m34/logitech_g...