Permalänk
Medlem
Skrivet av FeeSpray:

Hej allesammans. Först nu när semestern kommit igång fick jag tummen ur och beställde en der8auer Delid-Die-Mate 2 tillsammans med Thermalgrizzly Conductonaut & Kryonaut. Jag gav mig på processorn idag och tänkte dela med mig av mitt resultat om någon annan nu går i tankarna kring att delidda sin CPU.

Ser det har gått bra för dig när du kom upp i 5.2ghz.

Men av ren nyfikenhet. Varför köpte du både Conductonaut och Kryonaut?

Flytande metallen i mitten och kryonaut längs ändarna för att "sluta" inne den flytande metallen?

Permalänk
Medlem

Då kan jag idag också sälla mig till gänget som har delidat 8700K.
Deliddningen i sig gick så smärtfritt som det bara kunde, och vid testkörning i Aida64 Stresstest så stannade processorn på cirka 50-53 grader med en hyffsad undervoltning på 1,1volt.

Jag har enbart kört stresstest för att få upp värmen på CPU, men har inte testat systemets stabilitet ännu. Med vardagligt användande och några timmar AC:U igårkväll så har det iaf varit stabilt.

AIDA64 Stresstest innan delid.

AIDA64 Stresstest efter delid

Cinebench Resultat

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Och prime resultat? lite längre aida än 1min, knappas att du hinner få upp den "riktiga" tempen. Nice though!!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MOLNMAN:

Och prime resultat? lite längre aida än 1min, knappas att du hinner få upp den "riktiga" tempen. Nice though!!

Han kör ju en luftkylare enligt signatur (Noctua NH-D15). Tar inte lika lång tid att stabilisera temperatur som en vattenkylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inzani:

Ser det har gått bra för dig när du kom upp i 5.2ghz.

Men av ren nyfikenhet. Varför köpte du både Conductonaut och Kryonaut?

Flytande metallen i mitten och kryonaut längs ändarna för att "sluta" inne den flytande metallen?

Lite gammalt inlägg men oftast kör man flytande metall (Conductonaut) mellan CPU och IHS och sedan vanlig kylpasta (Kryonaut) mellan IHS och kylaren.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Skulle nog säga att mer än 1min behövs samt väldigt intresserad utav prime resultatet, blended!

Permalänk
Medlem

Efter många om o men ska jag nog delidda min 8700K... jag har iaf beställt kittet från Inet.
Känner mig 80% säker på att jag klarar av det.

Men! Två snabba frågor:

1) Jag brukar använda T-röd för att rengöra när jag byter kylpasta... Är detta lämpligt rengöringsmedel för att rengöra vid delid också? Tänker om die'n är extra känsligt mot vissa rengöringsmedel eller nåt.

2) I kittet får jag ju med högtemperaturs silikon som man kan använda för att limma igen CPUn... Kan jag sätta lite av detta över connection pointsen bredvid die'n som lite extra säkerhet för att slippa tänka på att liquid metallen kanske far dit och kortsluter? Har sett att andra använder "flytande el-tejp" men jag har inget sådant... Jag hade kunnat sätta en vanlig bit eltejp men det smälter väl?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Vågar inte testa själv men hade varit trevligt med en tjänst som Silicon Lottery har för delidd och binntest i europa så inte frakpriserna drar iväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Efter många om o men ska jag nog delidda min 8700K... jag har iaf beställt kittet från Inet.
Känner mig 80% säker på att jag klarar av det.

Men! Två snabba frågor:

1) Jag brukar använda T-röd för att rengöra när jag byter kylpasta... Är detta lämpligt rengöringsmedel för att rengöra vid delid också? Tänker om die'n är extra känsligt mot vissa rengöringsmedel eller nåt.

2) I kittet får jag ju med högtemperaturs silikon som man kan använda för att limma igen CPUn... Kan jag sätta lite av detta över connection pointsen bredvid die'n som lite extra säkerhet för att slippa tänka på att liquid metallen kanske far dit och kortsluter? Har sett att andra använder "flytande el-tejp" men jag har inget sådant... Jag hade kunnat sätta en vanlig bit eltejp men det smälter väl?

Jag deliddade min 8700k för drygt 6 månader sen och det jag använde var isopropanol vilket du kan hitta på vilket apotek som helst, men har för mig att T-röd funkar perfekt för jobbet. Angående att limma ihop cpun igen, du behöver inte nödvändigtvis inte göra det för att cpu kylaren och retention armen på moderkortet håller ihop den på plats ganska bra. När du skrapar bort det gamla limmet så ANVÄND ett plast kort eller något liknande (har förstört 1 cpu redan).

Visa signatur

Build | CASE - Fractal Design Define r6 | CPU - 5800x3d | MOBO - ASUS Rog b550-a | GPU - 6800XT Reference | RAM - G.Skill Trident Z DDR4 3600Mhz cl14 32GB | PSU - Corsair RM850X 80+ GOLD | Open Loop WC

Permalänk
Medlem
Skrivet av CloudM:

Jag deliddade min 8700k för drygt 6 månader sen och det jag använde var isopropanol vilket du kan hitta på vilket apotek som helst, men har för mig att T-röd funkar perfekt för jobbet. Angående att limma ihop cpun igen, du behöver inte nödvändigtvis inte göra det för att cpu kylaren och retention armen på moderkortet håller ihop den på plats ganska bra. När du skrapar bort det gamla limmet så ANVÄND ett plast kort eller något liknande (har förstört 1 cpu redan).

Jag deliddade igår faktiskt, tänkte editta min post här men kunde inte och jag ville inte dubbelposta
Rengjorde med T-röd och ja datorn fungerar än Använde ej silikonet alls, förpackningen är oöppnad, så det är bara moderkortet som håller den på plats.

Blev iaf ca 10 grader svalare. Jag hade kanske kunna få bättre om jag provade på nytt men å andra sidan hade det kunna bli sämre också. 10 c förbättring är ju inte så illa.
Jag är rätt säker på att det blev för mycket LM och/eller IHSens LM fläck blev inte helt centrerad mot CPU die'n.

Även om jag hade viljat prova på nytt vet jag inte hur man skulle få bort den gamla LMen. Tvekar på att jag bara kan lyfta upp IHSen och försöka centrera den bättre bara så där utan att rengöra något.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Har länge velat göra det men tror jag har ett måndagsexemplar, den går upp till 100c om jag bara låser upp så alla frekvenser kan maxa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Har länge velat göra det men tror jag har ett måndagsexemplar, den går upp till 100c om jag bara låser upp så alla frekvenser kan maxa...

Nja, tror snarare du är mer ärlig än de flesta :D. Ingen har nämnt några prime64 resultat här, tvivlar starkt på att det blir rätt kalkylerade

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MOLNMAN:

Nja, tror snarare du är mer ärlig än de flesta :D. Ingen har nämnt några prime64 resultat här, tvivlar starkt på att det blir rätt kalkylerade

vad skulle du vilja ha för prime resultat då ? Jag kan vara ärlig o lägga fram min cpu 1.35V för 5.0Ghz med en temp runda slängar 65 grader customloop 24/H

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimsan8923:

vad skulle du vilja ha för prime resultat då ? Jag kan vara ärlig o lägga fram min cpu 1.35V för 5.0Ghz med en temp runda slängar 65 grader customloop 24/H

Kör prime64 blended test i kanske 20 min? Ouff det är fan riktigt nice resultat om det går igenom allt Grattis isf i silicon lottery

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MOLNMAN:

Kör prime64 blended test i kanske 20 min? Ouff det är fan riktigt nice resultat om det går igenom allt Grattis isf i silicon lottery

Ska göra det så fort grabben somnat. tycker det är ganska kasst exemplar 👌😂
Hade hoppats på o landa runt 1.28 eller något

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MOLNMAN:

Kör prime64 blended test i kanske 20 min? Ouff det är fan riktigt nice resultat om det går igenom allt Grattis isf i silicon lottery

Hej. somnade ifrån igår men här kommer utlovad bid några grader varmare nu i sommar än sist.
https://i.imgur.com/g7Yxuku.png

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimsan8923:

Hej. somnade ifrån igår men här kommer utlovad bid några grader varmare nu i sommar än sist.
https://i.imgur.com/g7Yxuku.png

Joo det där är bra! Utan deliddat var det va?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MOLNMAN:

Joo det där är bra! Utan deliddat var det va?

Nej tyvärr det är delidat. därför jag känner att jag fått en medel / kass cpu tyvärr.

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimsan8923:

Nej tyvärr det är delidat. därför jag känner att jag fått en medel / kass cpu tyvärr.

Nja skulle ändå säga att det är av bättre slaget lol Du kan ju tom testa gå upp till 5.2, kommer säkert va max temp på 70-80. Du är ju lååångt ifrån "referensramarna"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MOLNMAN:

Nja skulle ändå säga att det är av bättre slaget lol Du kan ju tom testa gå upp till 5.2, kommer säkert va max temp på 70-80. Du är ju lååångt ifrån "referensramarna"

Känns lite för högt för min smak o ligga där uppe o snurra kanske bara är jag men ändå

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Avstängd

@MOLNMAN
https://i.imgur.com/32XE4vs.png nytt resultat på cpu där den körs i 5.1 ghz känns rätt okej va ?
Kört prime95 i en timma och OCCT i en timma.

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimsan8923:

@MOLNMAN
https://i.imgur.com/32XE4vs.png nytt resultat på cpu där den körs i 5.1 ghz känns rätt okej va ?
Kört prime95 i en timma och OCCT i en timma.

Ser ju sjukt bra ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimsan8923:

@MOLNMAN
https://i.imgur.com/32XE4vs.png nytt resultat på cpu där den körs i 5.1 ghz känns rätt okej va ?
Kört prime95 i en timma och OCCT i en timma.

Eller vänta nu, har du AVX på?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MOLNMAN:

Eller vänta nu, har du AVX på?

Nej. Detta är efter testet är färdigt som du ser på bilden vilket gör att den klockar ner sig i idel. Speedstep på

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimsan8923:

Nej. Detta är efter testet är färdigt som du ser på bilden vilket gör att den klockar ner sig i idel. Speedstep på

Borde testa speedstep off och avx 0 Faster!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MOLNMAN:

Borde testa speedstep off och avx 0 Faster!!

har ju avx 0

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MOLNMAN:

Borde testa speedstep off och avx 0 Faster!!

hur är det med speedstep egentligen ? kan man köra lägre volt på det med stabilare klock ?

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimsan8923:

hur är det med speedstep egentligen ? kan man köra lägre volt på det med stabilare klock ?

Varken kört med speedstep eller avx på vid överklockning. Enligt mitt tycke är det fusk :D, sen är det flera som är för det men för mig ska överklockningen ligga konstant på X.XXghz

Permalänk
Medlem

Kör min 8700k 4.8ghz på 1.25v har testat med 5.0ghz med 1.35v utan problem och körde prime någon timme för testa temps osv men hade inga problem å hålla de under 80c vid spel osv så låg de som värst på 65c med 1.35 med nuvarande 4.8 så är de sällan över 50c. Skiljer de så mycket mellan olika 8700k eller? Förstår inte riktigt varför man tar risken annars mer än att de är kul å testa

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MOLNMAN:

Varken kört med speedstep eller avx på vid överklockning. Enligt mitt tycke är det fusk :D, sen är det flera som är för det men för mig ska överklockningen ligga konstant på X.XXghz

lyckades få den stabilt på 5.0ghz med 1.295V i OCCT Och Prime95 utan speedstep och avx. att köra med avx för mig är som att sänka klocken i mitt tycke. vill jag ha den klockad till 5.0 ska den ligga där o inte 4.9 eller vad man ställer sin avx på.
Måste bara hitta ett sätt att sänka min wrm temp på då den tenderar till o bli lit varm

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz