Permalänk
Medlem

Val av AIO CPU kylning

Skulle behöva lite hjälp med val av aio cpu kylning.
Är väldigt nära på att lägge en beställning på en Deepcool Gamerstorm Castle 240 RGB Prisjakt

Eller finns det bättre alternativ för pengarna?
Ska kyla en Intel i7 8700k och chassit är NZXT H200 (max 240 radiator)

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av aframoo:

Skulle behöva lite hjälp med val av aio cpu kylning.
Är väldigt nära på att lägge en beställning på en Deepcool Gamerstorm Castle 240 RGB Prisjakt

Eller finns det bättre alternativ för pengarna?
Ska kyla en Intel i7 8700k och chassit är NZXT H200 (max 240 radiator)

Tack på förhand

Varför inte köra luft? Noctua NH15 presterar bättre än Aio.
Håller mycket längre och går tystare.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Varför inte köra luft? Noctua NH15 presterar bättre än Aio.
Håller mycket längre och går tystare.

Har bara kört luft tidigare men man lever bara en gång därav måste jag testa AIO också

Permalänk
Medlem

Om du vill ha bästa kylingen, lägsta ljudnivån så slår Noctua kylare nästan allt. Men vill du verkligen ha AIO skulle jag rekomendera Cosair eller NZXT. De kyler hyfsat bra och har tysta fläktar. Har även hört många som är mycket nöjda med deras support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aframoo:

Har bara kört luft tidigare men man lever bara en gång därav måste jag testa AIO också

Det är ett oslagbart argument Men varför stanna vid AIO? Är det inte lika bra att gå All in på en custom loop när du ändå är igång?

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

@SiMM3: https://support.camwebapp.com/forums/252256-cam-bugs
Inte så många som håller med om att det är bra support direkt. Mjukvaran cam är skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiMM3:

Om du vill ha bästa kylingen, lägsta ljudnivån så slår Noctua kylare nästan allt. Men vill du verkligen ha AIO skulle jag rekomendera Cosair eller NZXT. De kyler hyfsat bra och har tysta fläktar. Har även hört många som är mycket nöjda med deras support.

Tack för tips

Skrivet av kirayatail:

Det är ett oslagbart argument Men varför stanna vid AIO? Är det inte lika bra att gå All in på en custom loop när du ändå är igång?

Haha nu ska vi inte gå på hightec direkt, AIO blir bra... kanske efter

Skrivet av ToddTheOdd:

@SiMM3: https://support.camwebapp.com/forums/252256-cam-bugs
Inte så många som håller med om att det är bra support direkt. Mjukvaran cam är skit.

Ja tyvärr det som gjort att jag gått ifrån NXZT Kraken X52 som egentligen tänkt beställa, nu står det mellan antingen Deepcool Castle 240 eller kanske en Corsair Hydro H100i Pro?! Har endast 2-3 fläkt ingångar i moderkortet därav blir fläktdosan som hänger med i Castle 240 väldigt användbar.

Permalänk
Medlem

När jag läste lite om det verkade det som att antingen NZXT Kraken x52 eller Corsair H100i v2 var vad man skulle gå efter. Om du även undrar mellan H100i Pro eller Platinum så är enda skillanden mängden RGB.

Personligen har jag köpt en H100i Pro som flyter på alldeles utmärkt i mitt SFF chassi.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommender att du kör på Noctua eller en full blown custom loop för bra temp och ljud nivå.
Om du vill/måste ha en aio så funkar h100i Pro prima

Permalänk
Medlem

@aframoo: Fractals celsius S24 & S36 kommer med inbyggd fläktdosa på radiatorn, dock inte lika färggranna som Deepcool castle 240. Corsair H100i kommer med fläktförgrenare enligt videor men någon som faktiskt har en, kanske kan bekräfta?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Tack för tips
Fractal Celsius s24 var intressant, måste se över lite youtube klipp och bestämma mig för en utav dessa 3.
Castle 240
H100i Pro
Celsius S24

Permalänk
Avstängd

^corsair har rätt bra garanti på både AIOn och komponenter som skadats av läckande AIO så hade kört på dom av den anledningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem

Äger Kraken X62 och kan bara instämma, CAM är det sämsta program jag lyckats installera, någonsin.

Kylaren är snygg och ljudmässigt helt ok. Hade valt Noctuas nya kylare, nh u12a alla dagar i veckan om jag fick välja idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

Äger Kraken X62 och kan bara instämma, CAM är det sämsta program jag lyckats installera, någonsin.

Kylaren är snygg och ljudmässigt helt ok. Hade valt Noctuas nya kylare, nh u12a alla dagar i veckan om jag fick välja idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte nog med att man måste installera skiten, man måste faktiskt använda det varje gång man startar datorn för att den ska använda custom profiler för pump och fläktar...totalt värdelöst

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem

Fick bli en Nzxt X52. 979kr på elgiganten så bara att slå till. Tack för alla tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lnd1437:

^corsair har rätt bra garanti på både AIOn och komponenter som skadats av läckande AIO så hade kört på dom av den anledningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter ju schyst, är Corsair ensamma om det?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av aframoo:

Fick bli en Nzxt X52. 979kr på elgiganten så bara att slå till. Tack för alla tips!

Bra pris!

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frong:

Det låter ju schyst, är Corsair ensamma om det?

Bra fråga faktiskt. Bara Corsair jag har egen erfarenhet av på den punkten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem

@aToria: Nja, Corsair H100x droppade precis med 231:- till 659:-

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

@Fenrisulvfan: också ett bra pris! Vilken prisutveckling!

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aToria:

@Fenrisulvfan: också ett bra pris! Vilken prisutveckling!

Blir så när prylarna är usla och efterfrågan sviker.. .

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

Blir så när prylarna är usla och efterfrågan sviker.. .

Usla är det inte, h100x är en väldigt vettig budget AOI.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aToria:

Usla är det inte, h100x är en väldigt vettig budget AOI.

Säger du det .. ok den ger en par grader lägre temp än CRYORIG H7 som i en rätt usel kylare.... men + 10 db i oväsen och dubbla priset.. nyttan? pja.... man får något att prova sin hörselskydd med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

Säger du det .. ok den ger en par grader lägre temp än CRYORIG H7 som i en rätt usel kylare.... men + 10 db i oväsen och dubbla priset.. nyttan? pja.... man får något att prova sin hörselskydd med...

Sen finns det situationer som inte funkar med tornkylare.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem

Har nu ett problem, kraken x52s usb kabel tog den enda anslutningen jag har på moderkort (9pin)
Och så köpte jag till ett 3pack Corsair LL120 RGB fläktar, och även denna kräver en usb koppling till moderkortet... finns det någon adapter att köpa alternativt annan lösning?!

Har ett Asus Rog Strix z370-i Gaming moderkort

Permalänk
Avstängd

@aframoo:
LOL... Kraken, RGB; oflyt... du bygger alltså en regnbåge...
Kort. jo det går lösa. USB på moderkortet är byggt för TVÅ USB kontakter så funktion finns där för två tillbehör i en kontakt. (ska du ha fler än så blir det en USB hubb) Men nu lär inte kontanter finnas som passar direkt. Jag skulle goggla fram hur varje kontakt var kopplad och sedan själv koppla BÅDA tillbehören till en kontakt, det går. Lite pyssligt och man får vara noga med att koppla rätt. Jag tror dock det blir svårt att köpa en passande kontakt så det blir alltså koppla själv. Med risken för att du skrotar både kraken och fläktar.
Jag skulle gör det själv, tar en timme kanske att göra och så svårt är det egentligen inte.

Permalänk
Medlem

Ahh känns för hightec för mig. Ehh får bli att lämna tillbaka dem och köpa 2st vanliga PWR och hoppa rgb.

Permalänk
Medlem

E inte så mkt att välja på, dom flesta AIO kylarna tillverkas av Asetek pga dom sitter på ett patent för att montera pumpen på CPU'n.
Corsair, Nzxt, Fractal, Asus och EVGA är alla samma kylare i grund och botten det som skiljer dom e design, radiator storlek samt fläktar.

Skulle själv rekommendera en luftkylare men dom du vill ha en pga design eller av begränsningar i chassit så kör på en som du tycker e snygg och kan få plats med.

(Verkar som CoolerMaster antingen gör sina egna eller har en annan underleverantör.)

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Avstängd

@aframoo:
Ditt moderkort har 1 x Aura Addressable Strip Header(s) för rgb.
Dvs byt till fläktar som passar den kontakten i stället.

Här har du ett paket som passar ditt mk.

https://www.inet.se/produkt/5322473/chieftec-tornado-rgb-120m...

Du kan styra dom med både mk OCH medföljande fjärrkontroll.
Dvs du har helt enkelt köpt fläktar med "fel" kontakt för ditt mk..

Permalänk
Avstängd

Det finns olika generationer av Aseteks pumpar. Leta efter en AIO med den senaste generationen samt hyfsade fläktar. En nyare Corsair med ML-fläktar, kanske?