Permalänk

Koppla baslåda till tvn

Hej!

Jag har en baslåda med 2 st gas 10or som har ståt och samlat damm i garaget. Har även ett monoslutsteg på 600w också.

Tänkte om det finns någon möjlighet att kolla baslådan och slutsteget till tvn eller mitt logitech z906.

Vet inte om jag förståt rätt.. Jag skulle behöva köpa en omvandlare från 230v - 12v och driva slutsteget med, sen koppla in slutsteget till baslådan. Sen ta ljudsignal från någonstans..

Någon som kan hjälpa?

Tack på förhand!!

Permalänk
Medlem

Denna typ av trådar brukar mynna ut i "köp en förstärkare ämnad för hemmabruk istället - det är billigare".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Instämmer.
Orsak lite kort, att köpa en transformator som omvandlar 230V till 12V med tillräcklig effekt för ett bilslutsteg kostar mycket. Mer än ett monosteg för basar.

Skrivet av Dracc:

Denna typ av trådar brukar mynna ut i "köp en förstärkare ämnad för hemmabruk istället - det är billigare".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

köp en förstärkare ämnad för hemmabruk istället - det är billigare

https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/subwoofers...

Permalänk
Skrivet av TubularBoy:

Instämmer.
Orsak lite kort, att köpa en transformator som omvandlar 230V till 12V med tillräcklig effekt för ett bilslutsteg kostar mycket. Mer än ett monosteg för basar.

Okej! Tack så mycket för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Linus:

köp en förstärkare ämnad för hemmabruk istället - det är billigare

https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/subwoofers...

Okej! Tack får kolla på det istället!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Signalen kan du ju egentligen enkelt ta ifrån 12V in på steget och bara brygga Remote och 12V in, vill du göra det enklara så sätt en knapp där så att du enkelt kan stänga av steget om du inte nu gör det via strömomvandlaren.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Rekordmedlem

Glöm inte att du behöver ha ett filter också, det sitter ofta nått i ett bilslutsteg men aldrig i en vanlig hemmaförstärkare, däremot i en hembiomaskin, jag tycker därför att du mer specifikt ska lta efter en äldre hembioreceiver med delbart för och slutsteg dför den komemr att fungera för att driva baslådan och innehålelr filter, dessutom så kan du ju bygga vidare på den om du ska skaffa ett surroundsystem.

Tänk också på impedansen, bilprylar brukar arbeta med väldigt låga impedanser och det är inte helt orimligt att anta att en baslåda med 2 element kan ha elementen parallellkopplade eller använda dubbla talspolar och liknade och att du behöver seriekoppla eller köra basarna en och en till respektive kanal på en hemmaförstärkare. du behöver helt enkelt kolla upp vilken impedans elementen har och hur de kan kopplas så att du hamnar på 8 Ohm men i alla fall inom 4-16 Ohm.
Bilbasar ligger ofta i området 1-4 Ohm.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.