Spelmöss med trådlös anslutning – är sladden nödvändig för spelfantasten?

Permalänk
Melding Plague

Spelmöss med trådlös anslutning – är sladden nödvändig för spelfantasten?

Hur fungerar egentligen den trådlösa tekniken hos moderna spelmöss, och räcker det verkligen till? SweClockers går igenom tekniken och förklarar hur allt hänger ihop.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Från att ha varit 100% anti trådlösa lösningar och extremt känslig för fördröjningar så har jag gått över till Logitech G Pro Wireless mus och HyperX Cloud Flight och kan säga att det duger verkligen. Kan inte vara mer nöjd. Utvecklingen har kommit så pass långt.

Visa signatur

Dell Latitude 7320 @ Ubuntu

Permalänk
Medlem

Jag älskar trådlöst, jag kör Razer Mamba Hyperflux och det är nog den bekvämaste musen jag använt, men det är väl olika för alla!

Bra review!

Permalänk
Medlem

ett tipps till logitech bygg en mus sommocksp kan drivas med sladd en usb-c så kan du köra den även fastän den laddar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill

Sitter rätt mycket vid datorn och att det skulle ens vara en grej sätta i ladda min logitech g pro wireless existerar inte har inte hänt någonsin jag behövt stoppa i laddsladden och spela medans den laddar.

Bästa köp ever.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Äh.

Har en Steelseries 650 och en Logitech G903.
Tycker Intellimouse 3.0 är 100x bättre och man slipper ladda den.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Sitter rätt mycket vid datorn och att det skulle ens vara en grej sätta i ladda min logitech g pro wireless existerar inte har inte hänt någonsin jag behövt stoppa i laddsladden och spela medans den laddar.

Bästa köp ever.

Är du full?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk

Köpte min G305 för strax över ett år sen och är supernöjd både med prestanda (spelar en del CSGO t ex) och batteritid! Har svårt att se mig själv gå över till trådat igen.

Permalänk

Kommer garanterat köpa en trådlös nästa gång. Min Zowie funkar tyvärr lite för bra för att motivera ett köp just nu, även om sladden är störande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen min första trådlösa mus i form av G703. Kommer nog aldrig köpa en mus med sladd igen. Riktigt nöjd och jag spelar främst PUBG men även andra FPS spel som CSGO och Battlefield. Har kört musen ett par veckor och märker ingen skillnad i prestanda. Riktigt nöjd.

Varje gång jag känner att det är dags att ladda den så kollar jag hur mycket jag har kvar så ligger jag fortfarande på typ 60-70% batteri kvar.. Räcker att ladda en eller max två gånger i veckan.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Lodisen:

Är du full?

Jag pratar om att jag aldrig behövt stoppa i ladda den medans jag spelar batteriet håller as länge.

Jag sätter i laddar den 1 gång veckan medans jag äter lunch / middag.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Kör själv med en G903 som fungerar helt perfekt i spel och annat.
Önskar dock att den hade varit något större

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Avstängd

Allt som inte är PS/2-Möss är totalt ospelbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

G305 med Lithiumbatteri = instant win

Permalänk
Medlem

Kör med Logitech G602 och är väldigt nöjd! Perfekt storlek och vikt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Avstängd

Sitter med en G603. Riktigt nöjd med den. Köpte den precis vid lansering i slutet på 2017 och har bytt batterierna två gånger sen dess.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Agustavsson:

G305 med Lithiumbatteri = instant win

Håller med. Riktigt bra kombo!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpte en monitor arm, gjorde världens skillnad mot att dra kablen över foten.
Att rekommendera om du tycker trådlöst är meh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Sitter rätt mycket vid datorn och att det skulle ens vara en grej sätta i ladda min logitech g pro wireless existerar inte har inte hänt någonsin jag behövt stoppa i laddsladden och spela medans den laddar.

Jag fattar exakt inget av det där.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Hade helst suttit med trådlös mus men urvalet är redigt kasst när det är en mmo-mus man vill ha.
(Wink wink logitech, gör en trådlös G600 dammit!)

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Den trådlösa hetsen ser jag lika precis som när RGB blev trendigt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

ett tipps till logitech bygg en mus sommocksp kan drivas med sladd en usb-c så kan du köra den även fastän den laddar.

Skickades från m.sweclockers.com

Om jag förstår rätt vill du ha en mus som både kan köras trådlöst och via usb(?)

Jag har g403 (om jag minns rätt) och den är både och. Kan köra både trådlöst och inkopplat medans den laddar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

ett tipps till logitech bygg en mus sommocksp kan drivas med sladd en usb-c så kan du köra den även fastän den laddar.

Skickades från m.sweclockers.com

G703, g pro wireless. Bådagår att köra med sladden under laddning

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Medlem

Ni som är trådlösa veteraner.
Hur bra är batterilivstiden? Har ni fått byta mus för att batteriet har hunnit bli dåligt innan ni själva nött ut den?

@Sinery: Har satt min i sladdhållaren bak på skärmfoten. Fungerar prima. Sladden stannar kvar uppe, och den fastnar inte i något.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Den trådlösa hetsen ser jag lika precis som när RGB blev trendigt.

Att köra trådlöst är ingen trend! Det är en livsstil

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig brytt mig så mycket om latens eller dylikt. Är inte så kräsen.
Däremot väntar jag på att trådlös laddning, eller ja, fjärrladdning, säg minst 2 meter.
Nu verkar iofs min 518 vara odödlig så att ens fundera på en ny mus känns väldigt onödigt

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Skrivet av ELF:

Ni som är trådlösa veteraner.
Hur bra är batterilivstiden? Har ni fått byta mus för att batteriet har hunnit bli dåligt innan ni själva nött ut den?

Lite därför jag valde en G305, för att batteriet går att byta. Ett lithiumbatteri i storlek AA räcker för mig nästan 8 månader. Visst, det blir kanske några gram lättare med en inbyggd cell men dels så blir batteritiden sämre samt att batteriet kommer behöva bytas förr eller senare.

Permalänk
Medlem

Inte läst artikeln men.. Svar nej, märker absolut ingen skillnad och har kört massor av competetive FPS genom åren.

Använder en g403 wireless, sjukt bra batteritid.

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

@Agustavsson: Ah, tack för svaret. Ska ha mus med AA-batteri i åtanke när nuvarnade blir för sleten.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Jag har haft säkert 10 st sladdade spelmöss genom åren och alltid avfärdat trådlösa möss för krävande precsion som i FPS-lir. Kommer aldrig gå tillbaka till sladdat igen. Köpte en Logitech G305 förra året och märker ingen skillnad från mina tidigare favoriter. Hel grym batteritid också! Jag har inte bytt batteri än, sägs hålla cirka 250 speltimmar på ett AA batteri.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV || MSI Z170A KRAIT GAMING 3X || Intel Core i5 6600K || Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 2666MHz CL16 || EVGA GeForce GTX 1080 SC 8GB || SSD 128GB Samsung 830-Series + 447GB TOSHIBA-TR150 || Corsair RM750X 750W