Permalänk
Medlem

Vad skall jag betala rimligen?

Hej alla!
Min vän säljer begagnat följande: i5 8xxx med 980ti och mobo och 16gig ram.

Varken han eller jag kan sätta en rimlig peng på det. Vad skulle någon som med rimlig precision säga att det är värt vänner emellan?

Stort tack för repsktfulla svar.

[Edit:] Det är de lösa delarna. Jag kanske får ett case med.

Missad tydlighet i beskrivning.
Permalänk
Medlem

i5 8600? 8600k? 8400?

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Avstängd

Svårt att ge ett bra svar då resterande komponenter ökar/sänker värdet i burken,
Sitter det t.ex. endast en 120GB SSD och inget annat eller sitter det 3000gb ssd liksom
Osv..

Men för enkelhetens skull skulle jag säga runt 5000-6000 "kompispris" beroende på övriga komponenter och datorns skick.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

3500:- är väl ett rätt bra kompispris? Cpu 1000:-, moderkort 500:-, ram 500:- gpu 1500:-
Jag hade personligen inte betalat så mycket eftersom jag letar ännu bättre deals/lägger knappt pengar på komponenter. Men om jag ser till ungefärligt marknadsvärde så ligger prylarna i dom krokarna. På tradera kan det gå för ännu mer men det tycker jag är lite uppåt väggarna.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd

@Chris_Kadaver:

I de vanliga fall finns det chassi, nätagg, hårddiskar, cpu kylare i en dator som också avger ett värde.
Chassit kan t.ex. Vara ett närmast nytt F6 chassi vilket besitter ett andrahandsvärde på x-antal hundralappar, alternativt något gammalt nerslitet.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraction_91:

@Chris_Kadaver:

I de vanliga fall finns det chassi, nätagg, hårddiskar, cpu kylare i en dator som också avger ett värde.
Chassit kan t.ex. Vara ett närmast nytt F6 chassi vilket besitter ett andrahandsvärde på x-antal hundralappar, alternativt något gammalt nerslitet.

Läs vad karln skriver: "Min vän säljer begagnat följande: i5 8xxx med 980ti och mobo och 16gig ram.". Det är vad som säljs, varken mer eller mindre enligt TS beskrivning.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraction_91:

@Chris_Kadaver:

I de vanliga fall finns det chassi, nätagg, hårddiskar, cpu kylare i en dator som också avger ett värde.
Chassit kan t.ex. Vara ett närmast nytt F6 chassi vilket besitter ett andrahandsvärde på x-antal hundralappar, alternativt något gammalt nerslitet.

Om trådskaparen ville ha en hel dator värderad så får man väl hoppas att denne skriver vad som mer skall värderas annars värderar man det som efterfrågas, rimligen.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Avstängd

@Chris_Kadaver:

Det betyder inte att det är endast dem komponenterna, kan vara en komplett dator där han bara har skrivit några komponenter.

Om det "endast" är dessa komponenter - TS klargör gärna,
då är rimlig värdering enligt ovanstående kommentarer !

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

3500:- är väl ett rätt bra kompispris? Cpu 1000:-, moderkort 500:-, ram 500:- gpu 1500:-
Jag hade personligen inte betalat så mycket eftersom jag letar ännu bättre deals/lägger knappt pengar på komponenter. Men om jag ser till ungefärligt marknadsvärde så ligger prylarna i dom krokarna. På tradera kan det gå för ännu mer men det tycker jag är lite uppåt väggarna.

Låtare snarare som marknadspriser än kompispris.
Sen är det väl rätt svårt att sätta värde på CPUn då vi inte vet vilken det är.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

@Fraction_91: Fixat!
Beklagar min okunnighet i ämnet.

Permalänk
Avstängd

@HenningS:

Ingen okunnighet !
Du skrev ju korrekt, var bara att jag ville säkerställa att du inte missat massor av komponenter,
Men isf anser jag att runt 3000-3500kr är "kompispris" i den mån att varken din kompis ger bort komponenterna eller att du betalar överpris.

Mvh

Visa signatur

-