Intel förbereder 56-kärniga Xeon-processorer i Cooper Lake-familjen

Permalänk
Melding Plague

Intel förbereder 56-kärniga Xeon-processorer i Cooper Lake-familjen

De kommande Xeon Scalable-processorerna i Cooper Lake-familjen ska bland annat tillföra företagets nya x86-utökningar för AI-relaterade beräkningar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Kommer vi få se en recension på dessa i quad-socket utförande? Behöver Cinebench resultat!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon34034:

Kommer vi få se en recension på dessa i quad-socket utförande? Behöver Cinebench resultat!

Skulle va intressant, se om det blir en sådan till servern i källaren.

Permalänk
Medlem

10nm cpuer från intel verkar vara låååååååååååångt ifrån release fortfarande.

Permalänk
Hjälpsam

AMD: Hold my beer -> Rullar ut EPYC Milan som åter igen sopar multicore mattan med Intel

Eller?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

AMD: Hold my beer -> Rullar ut EPYC Milan som åter igen sopar multicore mattan med Intel

Eller?

Skall bli kul att se om separatisterna kan vinna kärnornas krig mot den mörka sidan 😉

Permalänk
Medlem

Den lär kosta multum med pengar sen ett dyrt nytt moderkort ....

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Avstängd

Kan man ha denna 56-kärniga CPU till en speldator?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@korvOlle: rent tekniskt stöder Windows 10 upp till 256 logiska processorkärnor, så om du kan få tag på ett serversystem som stöder dess processor-sockel är det rent tekniskt möjligt att spela på den. Det hade blivit en otroligt dyr och ineffektiv historia, men möjligt är det

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loevet:

@dmutm: rent tekniskt stöder Windows 10 upp till 256 logiska processorkärnor, så om du kan få tag på ett serversystem som stöder dess processor-sockel är det rent tekniskt möjligt att spela på den. Det hade blivit en otroligt dyr och ineffektiv historia, men möjligt är det

Måste använda Windows 10 For Workstations om du vill komma upp i så många (om vi tänker fysiska kärnor)!
Vanliga Windows 10 har "endast" stöd för 2 sockets.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Kan man ha denna 56-kärniga CPU till en speldator?

Skickades från m.sweclockers.com

Klart man kan, minns jag rätt så gjorde Linus (LTT) just detta med med Xeon Phi som scalable har ersätt nu.

Kan säga som så att just då (ett år sen) så klarade den inte ens av cs:go ^^

Sen kommer nog 9900k prestera betyderligt bättre bara av enkla anledningen att klockfrekvenserna lär vara extremt låga på dessa cpuer.

Edie: https://www.youtube.com/watch?v=I0U6ZMeVrB4

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

56 är nästan lika mycket som 64, men inte riktigt.
Bra försök!

Permalänk
Medlem

Kollar på sin egna quadsocket 32 kärnor/64 trådar och gråter....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Antal kärnor och frekvens verkar inte vara särskilt relevant om man kollar på bilderna.

En CPU för AI applikationer
3,4x Facial recognition, 2,4x text detection, 2x medical image classification, 4,4x ML inferencing, 3,2x video analysis.

Jag tolkar det som att den CPUn är till för massövervakning och alla dess undergrenar.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/73372?l=eyJyZXNvdXJj...

Permalänk

Det finns ju redan 56 cores processorer i cascade lake.

Intel® Xeon® Platinum 9282 Processor exempelvis. Går nog köpa redan, iaf säger vår leverantör av servrar det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nyhet:

Cooper Lake

Alla dessa sjöar

Tänk om man inte är simkunnig

Permalänk

@anon52343: Flyttvästen är din vän

Permalänk
Medlem

Kul å se allt detta nytt på server sidan. Spelar roll vem som vinner, denna blir nog riktigt grym, sen tror jag nog att AMD i framtiden kommer att plocka lite på även server sidan, men där har intel dominerat så länge att det kan bli svårt att riktigt få in foten där, men vi kan hoppas på det bästa.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av korvOlle:

Kan man ha denna 56-kärniga CPU till en speldator?

Skickades från m.sweclockers.com

Tror du får ut bättre spelprestanda med en i3 9350KF iofs

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

14nm+++++++++++++++++++++++++++++

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonathanknet:

10nm cpuer från intel verkar vara låååååååååååångt ifrån release fortfarande.

Finns ju ren i chinesiska laptops ju, är ju snarare näääääääääääära.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Det tråkiga är att vi fortfarande köper 8/16 CPU:er till jobbet på grund av dyra licenser modeller -.-

Permalänk
Medlem

Haha, dessa är dead on arrival. Vilken otroligt värdelös och onödig produkt.

400 watt, färre, svagare kärnor än EPYC, och en prislapp tio gånger högre.

Man får ju vara rimligt korkad om man frivilligt köper det här skräpet.

Hänvisar till det här klippet från YouTubern Moore's Law is Dead för den som utförligt vill veta hur dålig den här processorn faktiskt kommer vara. Snacka om Bulldozer moment.

https://www.youtube.com/watch?v=UtBE2ydkwZo

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever