Permalänk
Medlem

Tangentbord till kontorsmiljö

Hej!

Kommer nu till hösten att tillbringa mestadels av mina dagar i kontorsmiljö och kikar därför lite på att införskaffa ett bekvämt tangentbord.
För spel har jag kört på Razers gröna switchar sedan en lång tid tillbaka för jag gillar feedbacken. Dock är dessa ganska högljudda och passar sig inte när man delar yta med kollegor.

Då arbetet till sin natur är fokuserat på siffror är jag ute efter någonting med fullstor layout (läs numpad).
Har inte svinbra koll på utbudet och är definitivt inte duktig nog att kunna sätta ihop ett eget (fully custom) utan letar snarare efter någonting färdigt.

Edit: Brädan får gärna ha bakgrundsbelysning för att lättare se nu så här på äldre dar.

Tar tacksamt emot alla tips ni har på både vad och var man kan leta samt vad man bör undvika.

Med vänlig hälsning,
Max

Visa signatur

5800x | RTX 3090 | Crosshair VIII Hero | Dominator Platinum @3800 | O11 PCMR | PG348Q | 3x360 Custom

Permalänk
Medlem

Mycket är ju en smaksak. Personligen är min favorit Logitech Craft som har en imponerad byggkvalité. Tangenterna är sköna och relativt tysta.

Permalänk
Medlem

Om du, som jag, sitter +8h varje dag så rekommenderar jag faktiskt microsoft ergonomic sculpt av den ergonomiska aspekten. Då den är trådlös är den superportabel, numpad och tangentnord kommer separat.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Om du, som jag, sitter +8h varje dag så rekommenderar jag faktiskt microsoft ergonomic sculpt av den ergonomiska aspekten. Då den är trådlös är den superportabel, numpad och tangentnord kommer separat.

Jag kör Microsoft Ergonomic 4000, funderar på att byta till den trådlösa varianten. Kört ergonomiska tangentbord i 20 år nu, om man kör ett inte så konstigt, som Microsofts varianter, är inlärningen otroligt kort. Enda problemet är att alla vanliga tangentbord känns otroligt underlägsna fort.

Hade varit mysigt med en rollermouse för tummarna också, men rollermouse passar inte med ergonomiska tangentbord.

Mekaniska tangenter är bannlysta på vårt kontor eftersom vi inte sitter ensamma i ljudisolera rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Jag kör Microsoft Ergonomic 4000, funderar på att byta till den trådlösa varianten. Kört ergonomiska tangentbord i 20 år nu, om man kör ett inte så konstigt, som Microsofts varianter, är inlärningen otroligt kort. Enda problemet är att alla vanliga tangentbord känns otroligt underlägsna fort.

Hade varit mysigt med en rollermouse för tummarna också, men rollermouse passar inte med ergonomiska tangentbord.

Mekaniska tangenter är bannlysta på vårt kontor eftersom vi inte sitter ensamma i ljudisolera rum.

Byt till den trådlösa varianten! Älskar den så pass mycket att jag köpte 2 set, ett hemma(spelar dessutom med det)och ett till kontoret. Det var nog en längre inlärningskurva för min del för att fingret dök igenom hålet när jag skulle trycka på H varenda gång

Jag har testat rollermouse och jag gillade inte det tyvärr, har också testat vertikala möss och smaken föll inte riktigt.

Vi sitter också i ett öppet landskap och det finns en som har tysta röda brytarna(sitter alltid i ett hörn) och förvånansvärt så hör jag inte honom så mycket mer än grannen bredvid så tanken har slagit mig om att testa mekaniska

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Jag kör med Logitech G213 på jobbet. Fullstort med belysning.
Ser också rätt cleant ut.
Dock inte mekaniskt om man vill ha det.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

knappar in nummer på razer ornata chroma, funkar bra förutom att man får ej installera 3rd party mjukvaror på jobbdatorn så bakgrundsbelysning är fast i default mode.

Permalänk
Medlem

Jag använder Ergodox EZ med koppar-brytare. Det finns ännu tystare brytare att få. Jag är SUPERNÖJD med tangentbordet och rekommenderar alla som bryr sig om sin skrivhälsa att köpa ett.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

knappar in nummer på razer ornata chroma, funkar bra förutom att man får ej installera 3rd party mjukvaror på jobbdatorn så bakgrundsbelysning är fast i default mode.

Är inte dessa klickiga?

Skrivet av GLaDER:

Jag använder Ergodox EZ med koppar-brytare. Det finns ännu tystare brytare att få. Jag är SUPERNÖJD med tangentbordet och rekommenderar alla som bryr sig om sin skrivhälsa att köpa ett.

Dessa ser suuuuperdyra ut

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Inaktiv

Jag använder denna (fast inte fullstor) på jobbet. Jag har satt oringar under tangenterna för bättre känsla. Ingen klagade på ljudet före eller efter oringarna

https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/one-2-backlit-pbt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Dessa ser suuuuperdyra ut

Njae. De kostar en del, men de är ack så värda pengarna.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Är inte dessa klickiga?

inte så farligt tycker jag. Men visst klickar dem. Finns säkert en youtube video där de demonstrerar ljudet.

Permalänk
Medlem

Logitech Illuminated Keyboard K740
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/t...

Har ett själv och är mycket nöjd med det.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för scissor-switchar och lite plattare tangentbord.

Har kört med ett Cherry Strait 3.0 på jobbet i ett par år nu och det fungerar fint fortfarande. Inte så fasligt dyrt heller. Notera dock att layouten på insert, home, delete osv är annorlunda.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4488142

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Som några tagit upp tidigare, se till att det är tyst (sällan prio på gaming eller hemmatangentbord) så kommer dina kollegor inte vilja ha ihjäl dig.

Permalänk
Medlem

jag kör ett apple tangentbord. Tycker det är grymt trevligt, jag gillar även de vita tangenterna då man då ser om det är lite smutsigt.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Är inte dessa klickiga?

Razer Ornata är gummiknoppstangentbord med extra klick: med klicket mest för ljudets skull. Jag skulle undvika det. (och också undvika det därför att det är Razer ...)

Logitech K740 har min favorit bland saxbrytare.

På jobb har jag använt mekaniska tangentbord med Cherry MX Clear-brytare som jag lärt mig att inte bottna på så ofta — så de låter inte så mycket. Sen har jag använt Topre-brytare, som är en lyx-gummiknoppsvariant och också är relativt tysta.

Skrivet av anon228747:

Jag har satt oringar under tangenterna för bättre känsla. Ingen klagade på ljudet före eller efter oringarna

Tips: Kjells O-ringar kostar bara 50 SEK just nu och finns i deras butiker så man kan slippa frakt också om man bor i rätt stad.

Jag kan också rekommendera en stor musmatta ("desk mat") för ljudnivån. Det är också skönt för handlederna om man inte använder handledsstöd.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Razer Ornata är gummiknoppstangentbord med extra klick: med klicket mest för ljudets skull. Jag skulle undvika det. (och också undvika det därför att det är Razer ...)

Logitech K740 har min favorit bland saxbrytare.

På jobb har jag använt mekaniska tangentbord med Cherry MX Clear-brytare som jag lärt mig att inte bottna på så ofta — så de låter inte så mycket. Sen har jag använt Topre-brytare, som är en lyx-gummiknoppsvariant och också är relativt tysta.

Tips: Kjells O-ringar kostar bara 50 SEK just nu och finns i deras butiker så man kan slippa frakt också om man bor i rätt stad.

Jag kan också rekommendera en stor musmatta ("desk mat") för ljudnivån. Det är också skönt för handlederna om man inte använder handledsstöd.

Ja, jag har lärt mig att undvika tangentbord där det skriker "gaming" xD

Finns det något tkl/compact med saxbrytare?

Är det någon skillnad att köpa deras och de från Maxgaming eller andra O-ringar?
Tänker mig att det inte borde spela någon skillnad?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Enligt min signatur som jag haft i många år finns det bara ett alternativ.
Dina arbetskamrater kommer älska dig.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Enligt min signatur som jag haft i många år finns det bara ett alternativ.
Dina arbetskamrater kommer älska dig.

Hahaha de kommer att se till att jag hatar mitt jobb

Sry for OT.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Jag och en av mina kollegor kör med Logitech Wireless Illuminated Keyboard K800 på jobbet. Snyggt och skönt att skriva på.

Permalänk
Medlem

Jag slår ett slag för Apples tangentbord, även till pC. Kör det både på jobbet till macen och hemma till PCn. Tyst, skönt och tunnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Finns det något tkl/compact med saxbrytare?

Logitech gjorde en DiNovo Desktop och en DiNovo Edge med samma saxbrytare som i K740 och K800, men de är äldre modeller som jag inte tror de tillverkar längre och medans de är "tenkeyless" så är inget av dem särskilt kompakt.

Förutom alla Mac-tangentbordskloner med chiclet, så finns det chiclet i riktig TKL-layout från Matias, men jag har inte sett den med svenska/nordiska tangenter. Andra ISO-varianter finns däremot: Tysk, belgisk, brittisk, etc.

Skrivet av Dashio:

Är det någon skillnad att köpa deras och de från Maxgaming eller andra O-ringar?

Jag har inte testat MaxGamings. Jag har bara testat med en tangent jämfört med ringar jag köpt från WASD Keyboards i USA (deras röda variant). Jag märkte ingen skillnad.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Logitech gjorde en DiNovo Desktop och en DiNovo Edge med samma saxbrytare som i K740 och K800, men de är äldre modeller som jag inte tror de tillverkar längre och medans de är "tenkeyless" så är inget av dem särskilt kompakt.

Förutom alla Mac-tangentbordskloner med chiclet, så finns det chiclet i riktig TKL-layout från Matias, men jag har inte sett den med svenska/nordiska tangenter. Andra ISO-varianter finns däremot: Tysk, belgisk, brittisk, etc.

Jag har inte testat MaxGamings. Jag har bara testat med en tangent jämfört med ringar jag köpt från WASD Keyboards i USA (deras röda variant). Jag märkte ingen skillnad.

Det blev ett köp med ringarna och det var en stor skillnad med och utan tyckte jag! Helt klart!

Vad gäller tangentnorden så behåller jag nog min sculpt ergonomic från MS

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE