Kontaktad via mejl och lurad på 1000 KR...

Permalänk
Medlem

Kontaktad via mejl och lurad på 1000 KR...

Hej.

Skriver detta inlägg på grund av två anledningar. 1. För att varna andra användare om detta bedrägeri. 2. För en liten förhoppning av att få pengarna tillbaka.

Ska ta det enkelt här nu. Jag letade efter ett Playstation 4 Slim på Blocket, Shpock, Facebook market och även här på Sweclockers Marknad. Det tog väl lite mer än 24 timmar innan jag blev mejlad av en kille som hade ett PS4 Slim + 2 handkontroller och ett antal spel, och erbjöd sig 1600 kr så var PS4:at mitt. Frakten stod även han för. Jag såg inga varningstecken, och killen verkade trovärdig. Hans svenska var korrekt, och han angav information som stämde överens med det jag kunde hitta på nätet. När han sedan skrev in sitt telefonnummer så stämde även detta överens om informationen. I Swishappen stämde också namnet. So far verkar allt trovärdigt, och jag ser ingen anledning till att inte lita på personen. Iallafall så erbjuder jag mig att Swisha 1000 kronor först och sedan de övriga 600 när mitt Playstation blivit levererat. Jag Swishar, han svarar och konfirmerar att pengarna mottagits, och att han ska skicka via Postnord på kvällen innan han jobbar natt. Sedan tar det ett tag innan personen svarar igen och säger att paketet är skickat och han fick information att det skulle ta mellan 2-4 dagar att leverera paketet. Det har gått två dagar nu, och han har varken svarat mig på mejl eller telefon. Så jag blev lite orolig och sökte upp hans nummer. Numret är inte registrerat på varken Eniro eller Hitta, och många har sökt numret. Sedan på 180.se, inser jag att jag blivit bedragen. Där har många anmälningar riktats mot honom som liknar mitt fall.

Såklart är detta enormt drygt, men samtidigt är jag glad att det handlade om 1000 kronor och inte mer. Men det känns ändå som att jag borde kunna göra något för att få pengarna tillbaka? Jag har trots allt hans nummer och hans adress. Han kan väl knappast ha skapat en falsk identitet som är kopplat till Swish? Man måste väl vara medlem i banken, och då krävs personens uppgifter och ID. Ska jag göra en polisanmälan? Jag vet nu att fler personer har gjort polisanmälan om denna person, och jag vet inte hur det gått för dessa personer. Kanske handlar det om för lite pengar för att anmälan att gå vidare, inte vet jag. Någon som har erfarenhet av detta, som kan tala om för mig vad jag kan göra? Tacksam för svar!

Men som sagt, den största anledningen för att jag lägger upp denna tråd är för att varna er andra och ge er ett tips jag själv öskar att jag hade fått. KOLLA ALLTID UPP NUMRET. Kanske uppenbart? Men jag tänkte att allt var lugnt då Swishen stämde överens med informationen han angivit. Det verkar också som att bedragaren använder samma nummer till alla bedrägeri, och den första registrerade anmälan ägde rum i April 2019, och sedan har det varit ett antal efter detta.

Jag kan inte alla regler på Sweclockers, och väljer därför inte att publicera bedragarens namn eller telefonnummer, men om jag får bekräftat att detta är godkänt, så ger jag er all information jag har om killen. Det är inte min 1000 kr förlust som stör mig mest, det är att en bedragare tagit emot dem. Jag hade hellre bränt upp tusingen än detta, och jag vill inte att han lyckas igen.

Om jag inte får tillåtelse att angiva namn och nummer samt adress för att förhindra att andra blir lurade av samma kille, så skicka ett privat meddelande så ger jag er informationen. Om någon vill hjälpa till juridiskt så kan jag vidarebefordra vår konversation som ägde rum via mejl.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

polisanmäl ALLTID!!!!

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@Vzano:
En polisanmälan ska ske senare idag, och en nära vän till mig inom banken ska även göra en anmälan där. Som sagt så lär jag inte få pengarna tillbaka, men förhoppningsvis åker bedragaren fast, och fler får vetskapen om denna typ av bedrägeri.

Permalänk
Medlem

Det är riktigt tråkigt att bli lurad såhär, och tyvärr lär du aldrig se pengarna tillbaks. Känner man lilla Sverige väl så hamnar personen(erna) inte bakom lås heller.
Men hoppas kan man ju alltid.

Permalänk
Medlem

Men det har gått 2 dagar?
Om man skickar via posten kanske det tar 2-4 dagar som han säger.

Sen att han inte svarar kanske inte är så skoj, men du säger att han skulle skicka innan han jobbade natt. Då kanske han jobbar hela natten och sen inte hunnit svara på dina meddelanden.

Du kan nog gott vänta någon extra dag för att se om något dyker upp innan du polisanmäler.

Har jag haft en riktig jäkla skitdag på jobbet så kan jag bli antisocial också och lägga ifrån mig telefonen ett bra tag..

Man får hoppas på det bästa, men suger om du nu har blivit scammad..

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

@llucass

Låter som denna person som försökte samma sak på mig, kollade upp nummer innan samt rapporterade satt han blev avstängd härifrån i alla fall.

Nu vet jag inte vilket nummer , men hittade samma info som dig på 180.se

Permalänk

Oerhört tråkigt, men lite av ett mängdbrott idag. Vad bra att du ska göra en polisanmälan, lättast gör du genom att ringa in till polisen med 11414. Blev själv utsatt för ett internetbedrägeri för 3 år sedan och gjorden en anmälan som utreddes 1,5 år senare och som nu tagits upp i tingsrätten. Denna bedragare (var ett bedrägerier med presentkort på Tradera) hade då lurat flera personer...så det var ju många målsägare.

Hoppas din anmälan kommer utredas!

Permalänk
Medlem

@SunQ: Jo självklart kan det vara så. Men det är knappast en tillfällighet att personen i fråga fått många anmälning och även polisanmälningar för liknande situationer. Eller har jag fel?

Permalänk
Medlem

Jag har också råkat ut för det här, men bara på 40 euro. En god vän jobbar som åklagare, och han berättade att det här är väldigt vanligt. Personerna blir praktiskt taget alltid fast, och oftast handlar det om dussintals fall av bedrägeri på småsummor. I regel är det någon som behöver få pengar för sitt beroende och som inte bryr sig om vad de döms för.

Du kommer knappast att få dina pengar tillbaka. Men du kan lära dig att aldrig betala något i förskott om du inte är okej med att förlora pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

@llucass:

fick inget nummer att spåra paketet?

Permalänk

Väldigt lätt att bli lurad. Men som folk skriver ofta är det för spelberoende/droger. Därför dom ger ut sitt vanliga namn för beroendet övervinner.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

@zogez: Nej det fick jag inte. Faktum är att han faktiskt svarade mig på mejl för en liten stund sedan. Nu skriver han "Hej. Och ursäkta för sent svar.
Du skulle få avisering på antingen sms eller via brev.".

Dock tror jag detta bara är en coverup, och att det inte kommer vara personens fel om paketet inte kommer fram till mig. Jag har varken fått ett sms eller brev med någon information, och jag tvivlar på att jag kommer få det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av llucass:

@SunQ: Jo självklart kan det vara så. Men det är knappast en tillfällighet att personen i fråga fått många anmälning och även polisanmälningar för liknande situationer. Eller har jag fel?

Ingen aning, vet inte vad den där 180.se (visste inte om att sådan sida fanns) säger, men om den kan visa att de har fått polisanmälningar mot telefonnumret så är det säkert sant. Men isåfall är det nog bara att anmäla.

Men jag vet själv att när man väl är säljare och man ska skicka ett paket så försöker man att ta sig iväg och göra det så fort som möjligt men livet kan komma ivägen ibland.. Så om man får en polisanmälan mot sig efter under 48h så är det inte så kul längre att sälja saker

Men förstår dig också, det suger att bli scammad.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Väldigt lätt att bli lurad. Men som folk skriver ofta är det för spelberoende/droger. Därför dom ger ut sitt vanliga namn för beroendet övervinner.

Jag skulle dock tro att adressen inte stämmer överens med personen i fråga. Det är en annan person med samma namn och efternamn som använt någon annans adress än sin egen. Söker jag på numret så kommer inte adressen upp, utan han angav sin adress i mejlet vilket skulle vara idioti då det inte krävs vid en Swishbetalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av llucass:

@zogez: Nej det fick jag inte. Faktum är att han faktiskt svarade mig på mejl för en liten stund sedan. Nu skriver han "Hej. Och ursäkta för sent svar.
Du skulle få avisering på antingen sms eller via brev.".

Dock tror jag detta bara är en coverup, och att det inte kommer vara personens fel om paketet inte kommer fram till mig. Jag har varken fått ett sms eller brev med någon information, och jag tvivlar på att jag kommer få det.

be han att få spårning numret så du själv kan se var paketet är.

Permalänk
Medlem

@zogez: Jag tror att du har missuppfattat det hela. Personen har självklart inte skickat ett paket. Han säger detta, men i själva verket så äger han nog inte ens PS4:at jag har köpt, eller så har han fortfarande kvar det. Det finns inget track-nummer då han inte skickat det.

@SunQ: Jag har ofta ett bra tålamod, och jag har verkligen inte bråttom att få denna produkt levererad till mig. Men jag är helt säker på att jag blivit lurad såvida 180.se inte bara består av falska anklagelser till massa nummer, och det tvivlar jag på. Söker jag på mitt egna nummer samt flera vänners så kommer det inte upp några anmälningar. Det talar nog för sig självt. Jag kanske är lite impulsiv och borde ha väntat med denna tråd, men bättre att lägga upp den nu och inte om några dagar då ännu fler människor kan ha blivit lurade.

@Getoffmenerd: Vilken tur att du tänkte steget längre än mig! Men man lär sig av sina misstag, och denna typ av scam lär jag aldrig bli utsatt för igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av llucass:

@zogez: Jag tror att du har missuppfattat det hela. Personen har självklart inte skickat ett paket. Han säger detta, men i själva verket så äger han nog inte ens PS4:at jag har köpt, eller så har han fortfarande kvar det. Det finns inget track-nummer då han inte skickat det.

det är det jag vill veta om han har frågat om det, det har ju bara gått 2 dagar sen har skickade paketet (eller inte) så än är det för tidigt att säga att han har blivit lurad. att han inte svara på mobil när man ringer, och numret inte är registret ger ju så klart varningssignaler att nått är fel.

men jag skulle inte ge upp hoppet än..

Permalänk

Låg sannolik att få igen sina pengar ja. Men när ev. bedrägeridom är fastställd så kommer Kronofogdsmyndigheten att kostnadsfritt försöka göra utmätningar och bevaka din fodran på bedragaren. Bara hålla hårt på, av principiella skäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

det är det jag vill veta om han har frågat om det, det har ju bara gått 2 dagar sen har skickade paketet (eller inte) så än är det för tidigt att säga att han har blivit lurad. att han inte svara på mobil när man ringer, och numret inte är registret ger ju så klart varningssignaler att nått är fel.

men jag skulle inte ge upp hoppet än..

Du har helt rätt. Vi ska göra allt för att fixa iordning detta, och om det mot förmodan är så att säljaren faktiskt har skickat paketet, men bara har varit upptagen med att svara (vilket dock inte förklarar alla anmälningar mot numret), så är det bra att jag inte angivit varken namn eller telefonnummer.

Permalänk
Medlem

Om det är något jag har lärt mig här på swec marknad så är det att aldrig lägga upp en köp-annons, bedragare flockas till en på direkten. Spelar ingen roll om du har full adress och all information i världen på personen, hjälp från polisen kan du glömma om du inte kan skrapa ihop en mindre by av folk som har blivit scammad av samma person och gå till rätten tillsammans.

Permalänk
Inaktiv

Dags att fixa BankID login om man vill använda och läsa marknaden här på Swec kan jag tycka

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Dags att fixa BankID login om man vill använda och läsa marknaden här på Swec kan jag tycka

Tror inte dom är så sugna på allt som kommer med på köpet i form av personnummershantering osv. I synnerhet nu med GDPR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Dags att fixa BankID login om man vill använda och läsa marknaden här på Swec kan jag tycka

Tror inte att det hade hjälpt mig så mycket i denna situationen då personen tog kontakt med mig via mejl som jag hade lagt ut som kontaktalternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Dags att fixa BankID login om man vill använda och läsa marknaden här på Swec kan jag tycka

Dessa personer åker ändå fast. På grund av modern penningtvättslagstiftning är det nästan omöjligt att göra en elektronisk betalning som inte går att spåra när ett brott misstänkts. Är det så via Swish, banköverföring eller PayPal så finns det alltid något som kopplar ihop personen med pengarna. Det finns sätt att gå runt det, men det är svårt och dyrt, och inte värt det för såna här fall.

De som är villiga att göra sig skyldiga till ett brott bara för att få några hundratals/tusentals kronor bryr sig i vanliga fall inte om att åka fast. De har liksom inget att förlora ändå.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

lämna ut hans uppgifter här så du kan varna alla på sweclockers ! ifall man råkar på han någon gång

jag har blivit lurad många gånger på pengar via blocket, men jag fortsätter att lita på folks goda omdöme.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

@pytonOrm:
Det ska jag absolut göra när jag får konfirmerat att han är en bedragare. Än så länge kan jag dock inte fastställa detta trots att allt talar för det. Vill inte hänga ut honom då jag inte kan veta helt säkert ännu. Han svarade på mitt mejl för lite drygt en timme sedan.
"Hej. Och ursäkta för sent svar. Du skulle få avisering på antingen sms eller via brev." Förmodligen bara ordbajs, men jag får ge det några dagar till. Om du själv ska köpa av någon och du vill veta att det inte är samma person så skicka till mig privat.

Permalänk
Medlem

Tänk på att du inte får "hänga" ut någon som inte blivit dömd/fälld för något. Då kan du själv bli anmäld för förtal.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

@Zyces: Så länge jag inte ger ut hans namn eller någon info om personen gör jag väl inget fel?

Permalänk
Medlem

@llucass:

Nej, det är helt korrekt, men jag tänkte bara på ditt svar du gav till @pytonOrm.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Nu finns det ju tecken på att det är bedragare men är fortfarande inom rimlig tidsram för PostNords leveranser som inte är så pålitliga.