Permalänk

Nu har jag ÄNTLIGEN fixat ny dator! Se signatur för fullständiga specifikationer. Temps ligger runt 75-80 grader på prollen och fläkten går på högvarv vid hög belastning. Vet inte vad man ska förvänta sig för temps och om det var jag som slarvade när jag skulle montera fläkten och att den kanske inte riktigt sitter ordentligt. Det var hur som helst inte lätt att montera fast cpu-fläkten. Allt annat gick smärtfritt (förutom windowsinstallationen. Tydligen kan man inte ställa in ram-minnena till 3200 hz innan man ska installera windows, vilket bidrog till att jag förlorade flera timmar av mitt liv innan jag provade att ändra tillbaka minnesinställingarna xD).

Visa signatur

Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI | AMD Ryzen 5 3600 | EK-AIO Basic 240 | Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming | Corsair 2x8GB DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance | Samsung 970 EVO PLUS NVMe 500GB | Samsung 860 QVO 1TB | Corsair SF600 600W 80+ Platinum | Louqe Ghost S1 Limestone + Ghost S1 MK3 - TopHat L Limestone | AOC AGON 24" LED FreeSync AG241QX |

Permalänk
Medlem

Kommer inskaffa en 3900X som en uppgradering från min 8700K i mitt Ghost S1 batch 1 limestone men funderar på kylning.

Finns det någon nackdel med att montera en radiator utan en L-tophat? Har endast en S och en M (Limestone batch 1) att tillgå med, så i bästa fall skulle jag kunna täcka över fläktarna om jag monterar kylaren så som på bilden nedan:

Kommer nog köra med en fläkt under PSU:n som utblås också. Dock lite orolig över att radiatorn ovan blir för varm, speciellt då jag har ett RTX 2080 Founders Edition och varma luften från GPU:n stiger uppåt (och kommer förmodligen bidra en del med att värma upp radiatorn).

Eller ska jag skippa 240mm AIO och köra med en 120mm AIO + slim-fläkt i botten under PSU:n med utblås ner ut ur chassit?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

Har sökt överallt men det verkar vara omöjligt att få tag på ett Louqe ghost s1 chassi någonstand över huvudtaget, de är ju slut överallt. Har ni några tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Har sökt överallt men det verkar vara omöjligt att få tag på ett Louqe ghost s1 chassi någonstand över huvudtaget, de är ju slut överallt. Har ni några tips?

Läste någonstans på Reddit igår om att de håller på att producera nästa batch. Inet verkar få in dessa 12:e september:

https://www.inet.se/hitta?q=ghost+s1

Amazon.com (USA) har de i lager, men förväntar sig att få in Limestone 9:e augusti:

https://www.amazon.com/LOUQE-Ghost-S1-Ash/dp/B07FSKXG4F/ref=s...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Har sökt överallt men det verkar vara omöjligt att få tag på ett Louqe ghost s1 chassi någonstand över huvudtaget, de är ju slut överallt. Har ni några tips?

Finns ett Ash i lager @ Webhallens fyndhörna.

https://www.webhallen.com/se/product/301755-Louqe-Ghost-S1-Mi...

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Fyndvara - Klass 1: Nyskick och endast 2300 kr - inte illa alls!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

@KniFF: Ojj den hade jag missat, tack! Hade gärna haft silver men nu är väl inte läge att vara kräsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Har sökt överallt men det verkar vara omöjligt att få tag på ett Louqe ghost s1 chassi någonstand över huvudtaget, de är ju slut överallt. Har ni några tips?

Finns f.ö. Limestone hos Webhallen:

https://www.webhallen.com/se/product/299740-Louqe-Ghost-S1-Mi...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Alla tre färger finns på webhallen.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icte:

Yes, det är precis den jag vill ha. Tyvärr bor jag nu i Finland och har ingen planerad resa över till Sverige den närmsta tiden. Hade helt glömt bort webhallen faktiskt men dom har ju det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Yes, det är precis den jag vill ha. Tyvärr bor jag nu i Finland och har ingen planerad resa över till Sverige den närmsta tiden. Hade helt glömt bort webhallen faktiskt men dom har ju det mesta.

Skeppar de inte?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Alla tre färger finns på webhallen.

Stämmer bra det!

Skrivet av anon201296:

Yes, det är precis den jag vill ha. Tyvärr bor jag nu i Finland och har ingen planerad resa över till Sverige den närmsta tiden. Hade helt glömt bort webhallen faktiskt men dom har ju det mesta.

Du kan ju skicka iväg ett mail och se om de skulle kunna ordna frakt av detta chassi till Finland? Köpte själv för några månader sedan en laptop som såldes via en större dansk sida som inte levererade saker och ting utanför Danmark sett till leveransalternativen, men de kunde ordna detta utan problem när jag frågade.

Alternativt skulle det ju gå att lägga upp en annons här på marknaden och efterfråga någon som kan köpa chassit och skicka det direkt till dig för en symbolisk summa

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

@Icte: Jo jag sände redan ett mail dit så nu hoppas jag bara. Jo i vanliga fall hade jag nog varit redo att betala någon en summa extra men känns lite som att 2700kr för ett chassi redan räcker haha, möjligtvis 3000kr men då ska nog någon ställa upp bara för att vara snäll.

Permalänk
Inaktiv

@Mindfighter: Jag har kontaktat dom nu och får förhoppningsvis svar imorgon gällande frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

@Icte: Jo jag sände redan ett mail dit så nu hoppas jag bara. Jo i vanliga fall hade jag nog varit redo att betala någon en summa extra men känns lite som att 2700kr för ett chassi redan räcker haha, möjligtvis 3000kr men då ska nog någon ställa upp bara för att vara snäll.

Om dom inte löser det för dig får du skicka mig ett PM så kanske jag kan hjälpa dig. Ingen kostnad eller nåt sånt. Du får kolla upp att jag är jag och den biten på något lämpligt vis som du får välja för din trygghet.

Se det som denna veckans välgörenhet eller nåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem

Från fyndtråden: Kraken x52 för 979:- på elgiganten.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniven:

Från fyndtråden: Kraken x52 för 979:- på elgiganten.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Skickades från m.sweclockers.com

F*n, oemotståndligt pris Jag var nära att införskaffa en 120mm AIO (t.ex. Corsair H60) men 979 kr för denna bjässe är oslagbart.

Får nu se om man kan hitta en batch 1 limestone L-tophat, eller så kör man utan någon tophat..

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

F*n, oemotståndligt pris Jag var nära att införskaffa en 120mm AIO (t.ex. Corsair H60) men 979 kr för denna bjässe är oslagbart.

Får nu se om man kan hitta en batch 1 limestone L-tophat, eller så kör man utan någon tophat..

Haha, ja verkligen. Jag har redan en s24 men slangarna är lite ivägen då jag vill sätta fläkt för att kyla vrm, så fick bli en för mig med.

Jag hade samma problem, lyckades dock byta till mig en i marknaden mot min small.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Inaktiv

@Alumax: Tack det var snällt men jag ska nog försöka ordna det själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Kommer inskaffa en 3900X som en uppgradering från min 8700K i mitt Ghost S1 batch 1 limestone men funderar på kylning.

Finns det någon nackdel med att montera en radiator utan en L-tophat? Har endast en S och en M (Limestone batch 1) att tillgå med, så i bästa fall skulle jag kunna täcka över fläktarna om jag monterar kylaren så som på bilden nedan:

https://i.imgur.com/z4oYODy.jpg

Kommer nog köra med en fläkt under PSU:n som utblås också. Dock lite orolig över att radiatorn ovan blir för varm, speciellt då jag har ett RTX 2080 Founders Edition och varma luften från GPU:n stiger uppåt (och kommer förmodligen bidra en del med att värma upp radiatorn).

Eller ska jag skippa 240mm AIO och köra med en 120mm AIO + slim-fläkt i botten under PSU:n med utblås ner ut ur chassit?

Ska du återanvända din 8700k eller är du sugen på att sälja?

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribol01:

Ska du återanvända din 8700k eller är du sugen på att sälja?

Den kommer sambon att få som en uppgradering för sitt nuvarande system

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Det är ingen som jobbar på louqe nu? Det verkar inte hända mycket på slack, discord eller att ens få svar på mail. Antar att dom har semester.
Någon mer från kickstartern som väntar på sin RMA? Dom skulle väl äntligen komma med i denna batchen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Har nu beställt ett louqe chassi via en finsk sida som tar in dom på beställning, färdigbetalat men vet någon hur länge man får räkna med i leveranstid på dessa chassin? Vore ju trevligt om det gick på en eller max två månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Har nu beställt ett louqe chassi via en finsk sida som tar in dom på beställning, färdigbetalat men vet någon hur länge man får räkna med i leveranstid på dessa chassin? Vore ju trevligt om det gick på en eller max två månader.

Föreslår att du frågar den finska sidan du beställde på.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om att få in ett Sapphire Pulse RX 5700XT? Måtten ska enligt spec vara "2.3 slot - 254 x 135 x 46.5 (mm)". Är det dödsdömt att klämma in 46.5mm på 45mm som är specificerad gräns för chassit?

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus Logitech PRO X Superlight |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pl4yGround:

Vad tror ni om att få in ett Sapphire Pulse RX 5700XT? Måtten ska enligt spec vara "2.3 slot - 254 x 135 x 46.5 (mm)". Är det dödsdömt att klämma in 46.5mm på 45mm som är specificerad gräns för chassit?

Även ifall det ryms är det inget att föredra, att ha fläktarna så nära plåten förstärker fläktljudet avsevärt (Jag hade ett RX590 sapphire i ett Dan case och det forde ett jävla oljud när plåten var monterad)

Permalänk
Medlem

Har fått ner ljudvolymen markant nu, satte CPU-kylaren i silent och chassifläkten låst på 51%. Undervoltade mitt 2080 Ti FE till att köra 906 mV vid 1920 MHz också vilket sänkte temperaturen en hel del, vilket ledde till lägre fläktkurva också. Tidigare hade den ibland svårt att hålla 1920 MHz när det var relativt varmt inne (dvs AC av) på grund av temperatur när den brassade på med 1031 mV.

Mer prestanda men tystare är trevligt.

Permalänk
Medlem

Fick en UPS-sändningsavisering idag för min RMA av sidopaneler och M-tophat (batch 1 i Limestone). Förväntas levereras på måndag den 26 augusti. Verkar ju som att de ändrat färgen mellan batch 2 &3, så hoppas inte färgskillnaden på Limestone är astronomisk

Är det någon som kunnat påvisa någon skillnad i temperatur i chassit om man kör två Noctua 120x25 fläktar i botten(tilluft) eller i toppen(frånluft)?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Fick en UPS-sändningsavisering idag för min RMA av sidopaneler och M-tophat (batch 1 i Limestone). Förväntas levereras på måndag den 26 augusti. Verkar ju som att de ändrat färgen mellan batch 2 &3, så hoppas inte färgskillnaden på Limestone är astronomisk

Aj, tyvärr finns det en ganska tydlig skillnad i färg mellan Limestone batch 1 och 2/3:

#18016975

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Aj, tyvärr finns det en ganska tydlig skillnad i färg mellan Limestone batch 1 och 2/3:

#18016975

Rätt irriterande att man ska straffas som "early adopter" genom att de ändrar de ursprungliga färgerna. Så här i efterhand skulle man ju suttit still i båten och köpt batch 3, men skulle alla tänka så så skulle det ju aldrig bli något chassi från första början... därav vikten att vårda sina kunder...

Återkommer när jag monterat de nya delarna.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12