Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Stod mellan just x470-F och msi b450 gaming pro carbon ac för min del. Blev Asus och så får jag se om jag kan lösa flashen på något sätt...

Dåligt eller bra val, gillar faktiskt MSI bättre, men VRM på asusen är ju bättre.

Jag snackade med någon som sa att han gick förbi netonnet och fick uppdatera BIOS själv där gratis. Han behövde göra jobbet, men han fick låna det som behövdes på plats. Superbussigt av de.

Alternativt låna cpu, pröjsa uppdatering eller göra en fuling o köpa sen lämna tillbaka.

Skrivet av drwlz:

Nu råkade jag iaf köpa på mig lite gott från Elgiganten. Nätagget (750W), Fractal R6 med fönster och lite RGB-fläktar

Härligt, kommer bli finfint. Kommer också köpa en rm750x, går ju inte att motstå det priset. Funderar även på lite annat men inte helt hundra än.

Skrivet av miizoo:

kul att man kunde hjälpa till

Skickades från m.sweclockers.com

:thumbsup: Uppskattas alltid när folk delar med sig sina fynd. Var det som fick mig att börja se till o dela det jag hittar.

Edit:

Haha men vafan, en av sakerna jag tänkte köpa är borta nu. Aja, får skylla mig själv för trodde inte att skiten skulle försvinna så galet fort.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av draanexle:

Jag snackade med någon som sa att han gick förbi netonnet och fick uppdatera BIOS själv där gratis. Han behövde göra jobbet, men han fick låna det som behövdes på plats. Superbussigt av de.

Alternativt låna cpu, pröjsa uppdatering eller göra en fuling o köpa sen lämna tillbaka.

Härligt, kommer bli finfint. Kommer också köpa en rm750x, går ju inte att motstå det priset. Funderar även på lite annat men inte helt hundra än.

:thumbsup: Uppskattas alltid när folk delar med sig sina fynd. Var det som fick mig att börja se till o dela det jag hittar.

Edit:

Haha men vafan, en av sakerna jag tänkte köpa är borta nu. Aja, får skylla mig själv för trodde inte att skiten skulle försvinna så galet fort.

Har ändå lite svårt att avgöra om jag ska köra på MSI ändå. Äh, de löser sig

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Har ändå lite svårt att avgöra om jag ska köra på MSI ändå. Äh, de löser sig

Du har ju 60 dagar öppet köp om du köpte den jag nämnde från webhallen. Så du har ju god tid att fundera över ditt köp.

Jag gjorde misstaget och delade info först istället för att göra mitt köp först så nu försvann vissa saker jag tänkt köpa hah. Typiskt.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Modermodemet Asus Prime B450-Plus är jag lite sugen på. Tänkte köra med en r3600. Går det att uppa bios utan "gammal" ryzen eller?

EDIT: Googlade lite mer och det verkar INTE gå utan en "gammal" ryzen.. trist men man har varit med om värre. =P

EDIT2: Fan vilken djungel det är med B450 mobos. nån som har tips på ett ATX som man kan flasha utan cpu? Ska köra med 3600 som sagt tillsammans med ett 2070. Förslag på minnen uppskattas oxå. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Modermodemet Asus Prime B450-Plus är jag lite sugen på. Tänkte köra med en r3600. Går det att uppa bios utan "gammal" ryzen eller?

EDIT: Googlade lite mer och det verkar INTE gå utan en "gammal" ryzen.. trist men man har varit med om värre. =P

EDIT2: Fan vilken djungel det är med B450 mobos. nån som har tips på ett ATX som man kan flasha utan cpu? Ska köra med 3600 som sagt tillsammans med ett 2070. Förslag på minnen uppskattas oxå. <3

Hänvisar dig till denna google docs - https://docs.google.com/spreadsheets/d/1d9_E3h8bLp-TXr-0zTJFq...

Visar tydligt vad den kommer klara av ifall du skulle vilja uppgradera CPU senare, samt visar om den har USB Bios flashback.

Men förmodligen så kommer b450 tomahawk max vara bästa för pengarna när det kommer till b450 mobo med BIOS flashback.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5164486

Finns för närvarande bara i proshop.se, men priset är rimligt på 1290 SEK. MSI's b450 "max" stödjer ryzen 3000 serien utan att behöva uppdatera BIOS, så bara plug n play.

för mer info se https://www.sweclockers.com/nyhet/27933-msis-max-familj-ar-40...

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Hänvisar dig till denna google docs - https://docs.google.com/spreadsheets/d/1d9_E3h8bLp-TXr-0zTJFq...

Visar tydligt vad den kommer klara av ifall du skulle vilja uppgradera CPU senare, samt visar om den har USB Bios flashback.

Men förmodligen så kommer b450 tomahawk max vara bästa för pengarna när det kommer till b450 mobo med BIOS flashback.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5164486

Finns för närvarande bara i proshop.se, men priset är rimligt på 1290 SEK. MSI's b450 "max" stödjer ryzen 3000 serien utan att behöva uppdatera BIOS, så bara plug n play.

för mer info se https://www.sweclockers.com/nyhet/27933-msis-max-familj-ar-40...

Tack så mkt. Den ligger i varukorgen tillsammans med proppen. Ska bara bestämma minnen innan order. Passade på att köpa lite nudlar när jag var på ICA, för nu har jag lyxkonsumerat deluxe den här månaden. =P

Skrivet av Alrik:

Vad gör dessa minnen så bra? Lätta att trimma timings på? Brukar köra lågprofil då man aldrig vet vad det blir för kylarlösning huxflux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Ska köra med 3600 som sagt tillsammans med ett 2070. Förslag på minnen uppskattas oxå. <3

Denna lades upp igår angående minnen till ryzen 3000, värt en titt
https://youtu.be/iHJ16hD4ysk

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Denna lades upp igår angående minnen till ryzen 3000, värt en titt
https://youtu.be/iHJ16hD4ysk

Tack, ska kolla!

Permalänk
Medlem

@Frisell: dom klockar bra. Kör 3733 CL 17 på mina. Svårt att hitta bättre för pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

@Frisell: dom klockar bra. Kör 3733 CL 17 på mina. Svårt att hitta bättre för pengarna

Tack.Då blir det nog dom!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

@Frisell: dom klockar bra. Kör 3733 CL 17 på mina. Svårt att hitta bättre för pengarna

Vet du vilka ram som klockar bra med RGB? Är dum som vill ha blingbling på nästa pc bygge.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Slog till på ett sådant. Synd att jag missade att de hade kraken x52 till kanonpris också. La nästan 600kr mer när jag köpte från Inet igår. 😔 Någon som vet varför elgiganten är så billiga på komponenter just nu? Håller de på att avvecklar den delen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Slog till på ett sådant. Synd att jag missade att de hade kraken x52 till kanonpris också. La nästan 600kr mer när jag köpte från Inet igår. 😔 Någon som vet varför elgiganten är så billiga på komponenter just nu? Håller de på att avvecklar den delen?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte första gången de kör pangpriser på komponenter, händer då och då, så tror inte på avveckling.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Inte första gången de kör pangpriser på komponenter, händer då och då, så tror inte på avveckling.

Ok, brukar inte vara de marginalerna på komponenter. De måste nästan sälja en del till förlust.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blade@LCD:

ASUS ROG Phone 512GB + GameVice - 7199kr
ASUS ROG Phone 128GB + GameVice - 5499kr
https://eshop.asus.com/sv-SE/rog-phone

Var står det att GameVice ingår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Inte första gången de kör pangpriser på komponenter, händer då och då, så tror inte på avveckling.

Näe det hoppas jag verkligen inte. Köpte RMx750 för 819kr, samt Design R6 igår för 1089kr. Alltså det är sjukt billigt. Ibland är ELG helt oslagbara

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Näe det hoppas jag verkligen inte. Köpte RMx750 för 819kr, samt Design R6 igår för 1089kr. Alltså det är sjukt billigt. Ibland är ELG helt oslagbara

Verkligen! Hade beställt en rm650x från amazon men kommer inte hämta upp den ordern, köpte en rm750x idag! försökte få en kompis att köpa r6 men hann ta slut innan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindstroem:

Verkligen! Hade beställt en rm650x från amazon men kommer inte hämta upp den ordern, köpte en rm750x idag! försökte få en kompis att köpa r6 men hann ta slut innan

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det e bara tacka o ta emot - ELG är grym ibland
Såg R6'an tog slut snabbt, förstår det med tanke på priset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Logitech G603 för 399:-

Enligt mig en helt galet bra trådlös spelmus till kanonpris. Är ni sugna på att uppgradera musen är det perfekt läge att göra det!

Nån som vet om den bra för större händer och palm grip?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeSkold:

Nån som vet om den bra för större händer och palm grip?

Jag köpte den för 2dgr sen på mediamarkt (typ 420kr) så den finns att klämma på där och på Elgiganten. Jag har ganska stora händer (187cm lång om det du säger något) och den passar perfekt för mig. Den är ganska välvd så man får en skön hållning tycker jag.

Jag kör 1/2 batterier för lämplig tyngd på den

Rekommenderas!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Moderator

G603 klarar sig bra länge på batterierna, har kört min i bra mycket mer än ett år på två batterier utan byte. Använder också bluetooth vilket betyder att den aldrig går i batterispararläge.

Gillar verkligen vad Logitech har åstadkommit när det kommer till möss på senaste tiden, använder även den snarlika G403 Prodigy Wireless hemma efter att tidigare ha använt Razer Deathadder i någonstans mellan 3 och 5 iterationer.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Handel görs i marknaden och ingen annanstans.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Ryzen 7 3700x - FYNDVARA - 3290 SEK @ netonnet.
Om det står att den ej finns i lager, köp ändå - har du tur kommer du få en helt ny istället (jag fick en helt ny när det var fyndvara någon tidigare gång).

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen....

Prisjakt: 3825 KR billigast, 3890 kr hos mer kända försäljare - https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5139823

Edit: Slut /mod

Jag beställde en och fick en fyndvara av denna 3700x. Har inte hunnit att beställa ett moderkort men jag gjorde en kontroll av den begagnade CPU:n som en annan köpare hade använt innan mig.

Fann då att USB-kabeln för att styra RGBn saknades till fläkten vilket jag kan leva med ska ändå montera en annan fläkt. Men jag hittade sneda kontaktpinnar och även en kontaktpinne som saknades dvs den hade gått av.

Åkte till närmaste Netonnet och gjorde en retur. Frågade varför ingen hade kollat att den var felfri innan leverans. Teknikern bakom disken kunde inte svara på detta och bad om ursäkt.

En liten tröst är att jag hann lägga en order på en 3600 som också var en fyndvara. Fick då hem ett sprillans ny 3600 för 1990 kr så jag kör på den istället. Tror att den räcker för mig, datorn används för surf och lite spel.
Mitt råd är att kontrollera alla varor som är köpta som fyndvaror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av letin:

Jag beställde en och fick en fyndvara av denna 3700x. Har inte hunnit att beställa ett moderkort men jag gjorde en kontroll av den begagnade CPU:n som en annan köpare hade använt innan mig.

Fann då att USB-kabeln för att styra RGBn saknades till fläkten vilket jag kan leva med ska ändå montera en annan fläkt. Men jag hittade sneda kontaktpinnar och även en kontaktpinne som saknades dvs den hade gått av.

Åkte till närmaste Netonnet och gjorde en retur. Frågade varför ingen hade kollat att den var felfri innan leverans. Teknikern bakom disken kunde inte svara på detta och bad om ursäkt.

En liten tröst är att jag hann lägga en order på en 3600 som också var en fyndvara. Fick då hem ett sprillans ny 3600 för 1990 kr så jag kör på den istället. Tror att den räcker för mig, datorn används för surf och lite spel.
Mitt råd är att kontrollera alla varor som är köpta som fyndvaror.

Självklart skall man kontrollera dom I mitt fall så hade jag tur o fick en helt ny 3700x, då jag köpte 3700x fyndvara från söndagen innan. Den gången så delade jag dock ej det till SweC för att höja chanserna att de ej avbryter min order vilket de inte gjorde. När jag väl delade så köpte väldigt många och då blir det för stor förlust för netonnet att gå igenom med ordern.

Jag tänkte satsa på en r5 3600 jag med i första hand, men det är lite svårt att säga nej till en helt ny 3700x för 3290 kr. Men en helt ny r5 3600 för under 2000 är det med superfint då det är ett grymt chip.

Jag körde på x470-f moderkort då webhallen har rea på den just nu för 1790 sek - https://www.webhallen.com/se/product/285060-ASUS-ROG-STRIX-X4...

60 dagar öppet köp så ingen fara om man ändrar sig. Har lärt mig att nästan bättre o köpa och sen returnera vara om man har butikerna nära.

Alternativt om du vill ha billigare, kör på en b450 max. Dock så säljer enbart proshop och computersalg det än så länge, och därmed har de höjt priserna lite som gör det mindre värt. Men borde komma in flera försäljare kommande veckan och därmed dra ner priset till mer rimlig nivå. B450 msi max just för att de har zen2 uppdaterad bios så du behöver inte hålla på med bios.

I mitt fall som sagt, x470-f, kommer förmodligen gå förbi netonnet då jag hörde från en att han kunde gå dit o låna cpu för att uppdatera bios på plats. Värsta fall köper jag en billig sketen cpu som är kompatibel och drar en fuling o lämnar tillbaka.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Själv så köper jag ett Msi Tomahawk MAX. Kortet räcker bra till en 3600 cpu.

Permalänk
Avstängd

Varför står det att RTX 2070 Super kostar 499$ vid launch när det säljs för 5800? Eller är det skrivfel av LinusTechTips?

T.ex från https://www.youtube.com/watch?v=bnEPBcCkM2Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Varför står det att RTX 2070 Super kostar 499$ vid launch när det säljs för 5800? Eller är det skrivfel av LinusTechTips?

T.ex från https://www.youtube.com/watch?v=bnEPBcCkM2Y

Antagligen har han inte tagit med den moms och kemikalieskatt vi i Sverige får betala...

Permalänk
Administrativ avgift

@Bort: 1 US-dollar = 9,57670944 svenska kronor sen 25% moms på det

@Naki det är ingen kemikalieskatt på enskilda komponenter endast färdibyggda datorer.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Antagligen har han inte tagit med den moms och kemikalieskatt vi i Sverige får betala...

Kemikalieskatt berör inte lösa komponenter.