Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nils-Göte:

Men han hade ju inte kunnat pynta in det beloppet direkt 2007, det hade han ju fått göra över 10 års tid. Vinsten blir inte lika stor som du vill göra gällande.

Jag hade själv också gjort som din chef och tycker man ska göra så.
Men marknaden har varit galen de senaste åren efter Trump vart president och flera IT-företag ser ut som en brant skateboardramp.

Min andra poäng är att bankerna lånat ut pengar ansvarslöst till folk så de har kunnat bo för samma kostnad som att hyra en lägenhet i princip vilket flera jag känner också gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Jag hade själv också gjort som din chef och tycker man ska göra så.
Men marknaden har varit galen de senaste åren efter Trump vart president och flera IT-företag ser ut som en brant skateboardramp.

Min andra poäng är att bankerna lånat ut pengar ansvarslöst till folk så de har kunnat bo för samma kostnad som att hyra en lägenhet i princip vilket flera jag känner också gjort.

Det är värre än så, många som köpt ett boende de senaste 15 åren i en större stads centrum har fått betalt för att bo! Villaägare lägger så gott som alltid mindre i boendekostnad än en hyresgäst i en lägenhet. Om man inte köper dyrt i avfolkningsbygd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

...
Jag har t ex Lancelot Camelot A sedan den tiden man kunde köpa poster för 100k (minst 1 MSEK nu) som har gått upp typ 70% på 5 år, men avgiften är 1,56% och den har absolut inte överpresterat kontra världsindex.
...

Pratar du verkligen Camelot? Den har gått upp mer än 70% på 5 år (Morningstar säger 113% på 5 år). Har haft min sen November 2014 och då har den gått upp över 90%. Visst, det är hög avgift, förmodligen högre än som framgår då det är en stor prestationsbaserad del.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Pratar du verkligen Camelot? Den har gått upp mer än 70% på 5 år (Morningstar säger 113% på 5 år). Har haft min sen November 2014 och då har den gått upp över 90%. Visst, det är hög avgift, förmodligen högre än som framgår då det är en stor prestationsbaserad del.

Ja, Lancelot Camelot A. Jag har också haft min ett gäng år, den har gått upp runt 70%.

Permalänk
Medlem

@Jump: Var klar med att du bara är ute efter "passiv" förvaltning och låga avgifter = indexfonder. Swedbank har sina "access" fonder som inte alls är fy skam. Säljaren på banken vill dock sälja förvaltade fonder med mycket högre avgift och lägre avkastning till dig.

En lämplig blandning av

Swedbank Robur Access Global
Swedbank Robur Access Asien
Swedbank Robur Access Sverige

är vad jag valt. (65/20/15 eller något åt det hållet)

Vill du ta tag i det själv och lägga ett par timmar så är detta en rätt humoristisk serie och "how to" om hur var svensk kan garanterat blir miljonär (nåja, får inte börja spara för sent) genom att lägga 2 timmar av sitt liv på att sätta upp ett autogiro och välja billiga fonder. (Dvs starta ett autogiro på Avanza eller Nordnet och spara 10% av lönen i indexfonder genom hela livet)

https://efficientbadass.blogspot.com/2019/08/frueb-investment...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Ja, Lancelot Camelot A. Jag har också haft min ett gäng år, den har gått upp runt 70%.

Ok du skrev att det var 5 år, men kanske kortare tid då. Det är inte hela världen

Gillar på ett sätt att den är månadshandlad. Har varit sugen på att sälja flera gånger, men nästan alla gånger har det visat sig bättre att behålla.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Det där är en investering på riktigt! Skönt att slippa klabba med ved, och sköter sig helt själv.

Min förra chef köpte hus här i Falun i "rätt tid" för tja, kanske 10-12 år sedan? En vanlig 1,5 plans villa med jätteliten tomtplätt. Han har aldrig lagt undan några pengar och har knappt ett öre sparat, han har amorterat nästan allt istället så att han blev skuldfri på huset, som ökat minst 3 ggr i värde på den tiden. Det är ingen tvekan om att han gjorde rätt istället för att sätta in överskottet på börsen. 300% sedan ca 2007 gör man helt enkelt bara på bostadsmarknaden, men de tiderna är nog förbi.

Jag tänker ungefär på samma sätt. Man kan nog kalla mig försiktig. Min långa plan är att jag någon gång dör, därför vill jag att min familj har ett tryggt, billigt boende. Börser kraschar, räntor går upp. Ett stort huslån ser jag som en stor risk när räntorna återhämtar sig till 5-8%. I Norrbotten är uppvärmning av hus det som kostar, utöver kapitalkostnader. Således minskar jag kostnaderna för att bo. Helt enkelt eftersom det är lättare att sänka kostnader än att höja inkomster. Jag har även amorterat halva huslånet på 7 år (relativt litet, 350k kvar). Planerar bygga solceller för att bli energineutral. Tanken är att huset inte ska kosta mer än en tusenlapp i månaden (försäkring, sopor, slamtömning) på sikt. Detta ger mig ro att koppla av, ro att bli arbetslös utan att behöva flytta, ro att ägna tiden åt familjen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

@Jump: Var klar med att du bara är ute efter "passiv" förvaltning och låga avgifter = indexfonder. Swedbank har sina "access" fonder som inte alls är fy skam. Säljaren på banken vill dock sälja förvaltade fonder med mycket högre avgift och lägre avkastning till dig.

En lämplig blandning av

Swedbank Robur Access Global
Swedbank Robur Access Asien
Swedbank Robur Access Sverige

är vad jag valt. (65/20/15 eller något åt det hållet)

Vill du ta tag i det själv och lägga ett par timmar så är detta en rätt humoristisk serie och "how to" om hur var svensk kan garanterat blir miljonär (nåja, får inte börja spara för sent) genom att lägga 2 timmar av sitt liv på att sätta upp ett autogiro och välja billiga fonder. (Dvs starta ett autogiro på Avanza eller Nordnet och spara 10% av lönen i indexfonder genom hela livet)

https://efficientbadass.blogspot.com/2019/08/frueb-investment...

Supertack för svaret. Uppskattas enormt.

Pratade med rådgivaren där jag beskrev att mitt risktagande låg emellan Mellan och Hög. Hon styrde mot fonderna "Swedbank Robur Bas Action 75/25" samt "Swedbank Robur Bas Mix 50/50" i en 50/50 uppdelning. Jag frågade kring index fonder och blev informerad att hon tyckte det risktagande var för högt då det är 100% aktier. Har ju blivit tipsad om att indexfonder är riktigt bra men är osäker på hur jag tänker här, vill ju inte riskera för mycket heller. Hur mycket "sämre" är alternativen Swedbank erbjuder i jämförelse med att använda t.ex. Lysa?

Har tänkt att lägga upp det i 4 poster/hinkar. En buffert(10%), en pension(25%), en 3-5 års (33%), en 7+ år (33%).

En fråga där kring det privata pensionssparande. Hon pratade om någon generationsfond, är det vägen att gå där? Eller ska man köra på typ en Access-fond där också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jump:

Supertack för svaret. Uppskattas enormt.

Pratade med rådgivaren där jag beskrev att mitt risktagande låg emellan Mellan och Hög. Hon styrde mot fonderna "Swedbank Robur Bas Action 75/25" samt "Swedbank Robur Bas Mix 50/50" i en 50/50 uppdelning. Jag frågade kring index fonder och blev informerad att hon tyckte det risktagande var för högt då det är 100% aktier. Har ju blivit tipsad om att indexfonder är riktigt bra men är osäker på hur jag tänker här, vill ju inte riskera för mycket heller. Hur mycket "sämre" är alternativen Swedbank erbjuder i jämförelse med att använda t.ex. Lysa?

Har tänkt att lägga upp det i 4 poster/hinkar. En buffert(10%), en pension(25%), en 3-5 års (33%), en 7+ år (33%).

En fråga där kring det privata pensionssparande. Hon pratade om någon generationsfond, är det vägen att gå där? Eller ska man köra på typ en Access-fond där också?

Säljaren på banken rekommenderade dig två fond-i-fonder, dvs, fonder som investerar i fonder. Detta innebär att du betalar avgifter dubbelt upp, dels för fond-i-fonden och dels för alla fonder den investerar i. Det är bättre (billigare) att investera direkt i indexfonder och själv bestämma fördelningen mellan dessa. Exempelvis kan du investera i:
- Indexfond Sverige
- Indexfond Global (främst USA)
- Indexfond Asien/Emerging markets
- Räntefond (exempelvis Spiltan Räntefond)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Säljaren på banken rekommenderade dig två fond-i-fonder, dvs, fonder som investerar i fonder. Detta innebär att du betalar avgifter dubbelt upp, dels för fond-i-fonden och dels för alla fonder den investerar i. Det är bättre (billigare) att investera direkt i indexfonder och själv bestämma fördelningen mellan dessa. Exempelvis kan du investera i:
- Indexfond Sverige
- Indexfond Global (främst USA)
- Indexfond Asien/Emerging markets
- Räntefond (exempelvis Spiltan Räntefond)

Jo, alla säger att indexfonder är vägen att gå men tydligen så är risken betydligt högre hos dessa än de andra hon rekommenderade. Ska man vara så vågad att sätta allt då i indexfonder eller vad är en sund uppdelning?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jump:

Supertack för svaret. Uppskattas enormt.

Pratade med rådgivaren där jag beskrev att mitt risktagande låg emellan Mellan och Hög. Hon styrde mot fonderna "Swedbank Robur Bas Action 75/25" samt "Swedbank Robur Bas Mix 50/50" i en 50/50 uppdelning. Jag frågade kring index fonder och blev informerad att hon tyckte det risktagande var för högt då det är 100% aktier. Har ju blivit tipsad om att indexfonder är riktigt bra men är osäker på hur jag tänker här, vill ju inte riskera för mycket heller. Hur mycket "sämre" är alternativen Swedbank erbjuder i jämförelse med att använda t.ex. Lysa?

Har tänkt att lägga upp det i 4 poster/hinkar. En buffert(10%), en pension(25%), en 3-5 års (33%), en 7+ år (33%).

En fråga där kring det privata pensionssparande. Hon pratade om någon generationsfond, är det vägen att gå där? Eller ska man köra på typ en Access-fond där också?

Båda fonderna hon föreslagit är svindyra och verkar inte ha utvecklats något vidare heller. Om du sparar 200 000 i 20 år, så har du med swedbanks förslag betalat ungefär 100 000 mer i avgift till dem än om du hade valt fonder själv enligt nedan.

I grunden är det fonder med olika blandning mellan aktier och räntor. Det finns andra sådana blandfonder som är billigare, men du kan även åstadkomma samma blandning genom att kombinera räntefonder och indexfonder själv.

Ta tex Amf räntefond mix tillsammans med länsförsäkringar global index för att hålla det enkelt. 50/50 mellan dem är ganska defensivt och kommer inte svänga särskilt mycket. Vill du ha det lugnare kan du öka räntedelen ännu mer, men personligen hade jag gjort tvärtom.

En generationsfond är en blandfond som successivt växlar om till att ha högre andel räntor i takt med att din generation närmar sig pension. Bekvämt, men de brukar ta en del betalt för den tjänsten.

Fördelningen mellan aktier/räntor och fondernas avgifter är det som främst kommer avgöra hur mycket pengar du får ut i slutändan. Gör några test hos fondrobotar och liknande för att ta reda på vilken fördelning som passar dig, välj sedan det alternativ som ger dig det så billigt som möjligt utan att det blir för komplicerat.

Jag tror att en billig fondrobot kan vara ett bra alternativ för dig om det här med att välja fonder känns jobbigt, men du kan samtidigt spara några kronor på att göra allt själv. Välj det som passar din ambitionsnivå helt enkelt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jump:

Jo, alla säger att indexfonder är vägen att gå men tydligen så är risken betydligt högre hos dessa än de andra hon rekommenderade. Ska man vara så vågad att sätta allt då i indexfonder eller vad är en sund uppdelning?

Risken du pratar om, på vilken tidshorisont? Det är viktigt att tänka. Riskerar du att förlora pengar på 1 - 3 år? Ja, absolut!, desto längre du har fonderna utan att sälja av och samtidigt månadsspara så kommer du på 10 år ha en genomsnittlig avkastning på ca 7 %, eller iaf inte gå minus. Varje tidsperiod sedan andra världskriget har gått positivt, alltså 1945 - 1955 gick plus, 1946 till 1956 gick plus, upprepa detta fram till i år. Så risken du pratar om är mer eller mindre obefintlig desto längre tidshorisont. Tänk att pengarna ska du inte röra på 10 - 15 kanske 30 år och du behöver inte bry dig om "risken".

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jump:

Jo, alla säger att indexfonder är vägen att gå men tydligen så är risken betydligt högre hos dessa än de andra hon rekommenderade. Ska man vara så vågad att sätta allt då i indexfonder eller vad är en sund uppdelning?

Hur riskfylld din portfölj är beror på din exponering mot olika marknader, såsom olika aktiemarknader eller räntemarknader. Exempelvis kan du ha 80% exponering mot aktiemarknaden genom indexfonder och 20% exponering mot räntemarknaden (exempel Spiltan Räntefond), eller vilken fördelning du nu vill ha. Just nu är börsen högt värderad, så det gör nog inte så mycket att ha hög exponering mot räntemarknaden just nu. Du kan titta på vilket innehav de fonder säljaren rekommenderade har just nu för att se vilka risker de tar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Risken du pratar om, på vilken tidshorisont? Det är viktigt att tänka. Riskerar du att förlora pengar på 1 - 3 år? Ja, absolut!, desto längre du har fonderna utan att sälja av och samtidigt månadsspara så kommer du på 10 år ha en genomsnittlig avkastning på ca 7 %, eller iaf inte gå minus. Varje tidsperiod sedan andra världskriget har gått positivt, alltså 1945 - 1955 gick plus, 1946 till 1956 gick plus, upprepa detta fram till i år. Så risken du pratar om är mer eller mindre obefintlig desto längre tidshorisont. Tänk att pengarna ska du inte röra på 10 - 15 kanske 30 år och du behöver inte bry dig om "risken".

Dock är ju marknaden högt värderad nu och det finns indikatorer på att högkonjunkturen är slut för denna gången.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kanskedet:

Dock är ju marknaden högt värderad nu och det finns indikatorer på att högkonjunkturen är slut för denna gången.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jump:

Jo, alla säger att indexfonder är vägen att gå men tydligen så är risken betydligt högre hos dessa än de andra hon rekommenderade. Ska man vara så vågad att sätta allt då i indexfonder eller vad är en sund uppdelning?

Först måste du förstå vad som menas med risk inom ekonomi, dvs avvikelsen från räta linjens ekvation. En räntefond kommer ge minimal eller negativ avkastning över 10 år, då skillnaden i kurs från dag till dag kommer vara liten... Mycket hög risk i min mening, men lägsta för en ekonom!
Aktiefonder kommer däremot ha större avvikelse från dag till dag, vilket också har generat oerhörda förmögenheter då aktier över tiden alltid stigit. Visst, en betydligt större risk om du spar till en ny bil om 12 månader då du kan ha en nedgång på kort sikt men på 10 år bör du köra 100% aktier. En globalfond innehåller ca 1800 aktier, samtliga kommer inte gå dåligt samtidigt vilket ger ett stort riskspridande i sig!

För buffert så skaffa ett konto hos någon nischbank med omkring 1% ränta. Med dagens låga räntor (svenska staten får idag betalt för att låna!) så är bankkonto att rekommendera framför räntefonder. Enda vettiga räntefond är som tidigare tipsat om Spiltans.

Jämfört med lysa som gör precis som banken och frågar om din riskvilja så får du efter denna en "blandfond", dvs blandning av räntor och aktier. Dock med en betydligt lägre avgift en storbankerna. Väljer du själv en globalfond och räntefond så kapar du kostnaden ett flertal gånger igen så visst är dessa "robotar" smidiga men inte så värst kostnadseffektiva.

Storbank: ~1.5%
Lysa: Tror avgiften ligger runt 0.35%, lite beroende på ditt val.
90% Avanza Global och 10% Spiltan räntefond: ca 0.1%

Tycker Claes Hemberg skrev mycket vettigt när han var på Avanza för nybörjare. Lätt att ta inspiration från hans enkla fondportfölj med 20% Svenkt index och 80% Globalt index.

https://blogg.avanza.se/hemberg/2017/02/14/enkla-fondportfolj...

Det viktigaste är dock att fortsätta med ditt sparande över tid, sätt upp ett autogiro där en 10% av lönen sätts över till sparande i fonderna och du kan kvittera ut 4 miljoner kronor efter 40 år, dvs pensionen (med 6% årlig avkastning och svensk medellön). Med kontinuerligt sparande kommer du köpa båda när det är dyrt och billigt över tid och sänka risken ytterligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Dock är ju marknaden högt värderad nu och det finns indikatorer på att högkonjunkturen är slut för denna gången.

Hitta denna ganska roliga idag. Hur många minns kraschen på DJ 1987, den största enskilda nedgång på en dag?

Försök hitta kraschen ett par decennier senare

Visar rätt klart att om man har tiden på sin sida så är det ingen ide att bry sig om vad som är dyrt och billigt. Det som kostar mest över tiden är att försöka tima marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Dock är ju marknaden högt värderad nu och det finns indikatorer på att högkonjunkturen är slut för denna gången.

Det säger dom ett par 100 gånger mellan varje börskrasch. Börskrascher kommer att komma, genomsnitt 2 gånger per 15 år, ingen vet när det blir, INGEN. Du kommer inte kunna tima marknaden, det går inte, trots hur mycket pengar man lägger på research (än så länge). Det finns även studier på att om du har en större mängd pengar att investera och du gör det allt på en gång, oavsett tidsperiod så har man tjänat på att gå in med alla pengar på en gång än att försöka månadsspara in det eller att försöka tima marknaden. Tror genomsnittet var förlorat 10 % per år genom att vänta med att investera mot att ha investerat. Detta har även visat fungerat även om du satt in pengar på historiskt högstanivå, alltså precis innan börskrascherna. Så oavsett om det är högt värderad kan detta pågå flera år framöver och ingen vet när nästa börskrasch kommer att ske, mer än att den kommer att inträffa. Desto längre man står utanför marknaden desto mer förlorar du över tid.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Hitta denna ganska roliga idag. Hur många minns kraschen på DJ 1987, den största enskilda nedgång på en dag?

https://4.bp.blogspot.com/-M8JUylSJESY/WyAWsieJFAI/AAAAAAAAAaQ/MumzexnfTigvedYEWV7-d0lUVLEDyi5BgCLcBGAs/s320/1987_DJIA_Black_Monday.png

Försök hitta kraschen ett par decennier senare

https://4.bp.blogspot.com/-rffEDt2b-R8/WyAVzY9S71I/AAAAAAAAAaI/dEf08OZHcQUgA2rmYT0sJiSScqohOfOHACLcBGAs/s320/b%25C3%25B6rskrasch.png

Visar rätt klart att om man har tiden på sin sida så är det ingen ide att bry sig om vad som är dyrt och billigt. Det som kostar mest över tiden är att försöka tima marknaden.

Så vad föreslår du en nybörjare av investeringar ska göra idag? Gå all in på aktiemarknaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Det säger dom ett par 100 gånger mellan varje börskrasch. Börskrascher kommer att komma, genomsnitt 2 gånger per 15 år, ingen vet när det blir, INGEN. Du kommer inte kunna tima marknaden, det går inte, trots hur mycket pengar man lägger på research (än så länge). Det finns även studier på att om du har en större mängd pengar att investera och du gör det allt på en gång, oavsett tidsperiod så har man tjänat på att gå in med alla pengar på en gång än att försöka månadsspara in det eller att försöka tima marknaden. Tror genomsnittet var förlorat 10 % per år genom att vänta med att investera mot att ha investerat. Detta har även visat fungerat även om du satt in pengar på historiskt högstanivå, alltså precis innan börskrascherna. Så oavsett om det är högt värderad kan detta pågå flera år framöver och ingen vet när nästa börskrasch kommer att ske, mer än att den kommer att inträffa. Desto längre man står utanför marknaden desto mer förlorar du över tid.

Ja, och senaste börskraschen var för 11 år sedan. Tycker du att det är rimligt och ansvarsfullt att då rekommendera en nybörjare att gå all in på aktiemarknaden idag?

Det är ingen slump att Berkshire slår rekord med sin kassahög...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Så vad föreslår du en nybörjare av investeringar ska göra idag? Gå all in på aktiemarknaden?

Att gå all in är sällan en bra ide, oavsett vad det gäller.

Men ja, om du vet att du inte behöver pengarna det närmsta ~decenniet så har aktiemarknaden, historiskt sett, gjort så att investeringen växt.

Jag tillhör däremot den gruppen som menar att man inte ska lägga alltför stor vikt på historien. Vårat samhälle är alldeles för destruktivt för att man med säkerhet kan säga att allting kommer fortsätta uppåt.

Med det sagt så ligger det mesta av mina besparingar i aktier och fonder. Det är dock förhållandevis små summor och om de skulle försvinna skulle jag fortfarande leva ett gott liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Att gå all in är sällan en bra ide, oavsett vad det gäller.

Men ja, om du vet att du inte behöver pengarna det närmsta ~decenniet så har aktiemarknaden, historiskt sett, gjort så att investeringen växt.

Jag tillhör däremot den gruppen som menar att man inte ska lägga alltför stor vikt på historien. Vårat samhälle är alldeles för destruktivt för att man med säkerhet kan säga att allting kommer fortsätta uppåt.

Med det sagt så ligger det mesta av mina besparingar i aktier och fonder. Det är dock förhållandevis små summor och om de skulle försvinna skulle jag fortfarande leva ett gott liv.

Jag tycker det är en särskilt dålig idé just nu givet aktiepriserna, i synnerhet för en nybörjare. Att se sina insparade pengar förlora värde på aktiemarknaden kräver en viss erfarenhet för att det ska kännas någorlunda bekvämt. Om en nybörjare investerar alla sina pengar och de förlorar snabbt värde är risken mycket högre att de tar ett känslosamt och irrationellt beslut, exempelvis säljer på botten.

Permalänk
Medlem

Det här är den värsta dagen i mitt liv.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Det här är den värsta dagen i mitt liv.

Tung dag på börsen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Så vad föreslår du en nybörjare av investeringar ska göra idag? Gå all in på aktiemarknaden?

Börja månadsspara (100% aktiefonder), hur mycket av lönen är upp till var och en. Detta är givetvis med en lång horisont (10+ år). Har man kortare är börsen alltid "farlig".

Med dagens räntor finns det inget alternativ till aktier om man vill ha avkastning över inflationen. All "gammal" teori (behandlar dock USA) har alltid talat om en mix mellan aktier och räntor som man balanserar om beroende på hur börsen är värderad. Problemet idag är ju dock att ränta ger en förväntad avkastning på mellan -1% och +1%. Föredrar då hellre en buffert på bankkonto med bra ränta för den del som man inte vill ha någon risk med.

Vill man vara avancerad kan man givetvis betta på att Sveriges ekonomi fortsätter halka efter omvärlden och ge sig in i valutaspekulation, men få amatörer har varit lyckosamma här. Säkrast är via korta räntefonder i EUR eller USD som är relativt billiga. Ger väl en runt 10% per år just nu, men förr eller senare får vi hoppas att kronan inte värderas efter ett land som haft en statskupp som Bloomberg uttryckte sig. Ingves har väl dock en hel del år kvar innan nästa omval.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Tung dag på börsen?

Skickades från m.sweclockers.com

Väldigt tung dag på börsen. Jag menar, det är så här en marknad ser ut och det kommer att gå bättre i framtiden. Men det gjorde djävligt ont att gå in på Avanza idag.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Väldigt tung dag på börsen. Jag menar, det är så här en marknad ser ut och det kommer att gå bättre i framtiden. Men det gjorde djävligt ont att gå in på Avanza idag.

Jag går inte in just nu. Jag pallar inte. Vänder snart.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Börja månadsspara (100% aktiefonder), hur mycket av lönen är upp till var och en. Detta är givetvis med en lång horisont (10+ år). Har man kortare är börsen alltid "farlig".

Med dagens räntor finns det inget alternativ till aktier om man vill ha avkastning över inflationen. All "gammal" teori (behandlar dock USA) har alltid talat om en mix mellan aktier och räntor som man balanserar om beroende på hur börsen är värderad. Problemet idag är ju dock att ränta ger en förväntad avkastning på mellan -1% och +1%. Föredrar då hellre en buffert på bankkonto med bra ränta för den del som man inte vill ha någon risk med.

Vill man vara avancerad kan man givetvis betta på att Sveriges ekonomi fortsätter halka efter omvärlden och ge sig in i valutaspekulation, men få amatörer har varit lyckosamma här. Säkrast är via korta räntefonder i EUR eller USD som är relativt billiga. Ger väl en runt 10% per år just nu, men förr eller senare får vi hoppas att kronan inte värderas efter ett land som haft en statskupp som Bloomberg uttryckte sig. Ingves har väl dock en hel del år kvar innan nästa omval.

Jag håller med om att det är bra att börja månadsspara med pengarna som avser lång horisont. Man ska vara försiktig med klumpsummor, och inte investera dem vid ett tillfälle, och i synnerhet inte nu. Sedan om man är nybörjare tycker jag inte det är något fel på att börja med en lägre aktieandel och fylla på med räntefonder också (kanske 60%-40%) i dagens klimat. När man känner sig bekväm kan man öka aktieandelen, om man vill. Investering handlar mycket om att kontrollera sina känslor också för att ta relativt rationella beslut. Och det kommer delvis med erfarenhet.

Permalänk

Har precis börjat med aktier och sitter i Minesto och QuickBit som jag anser är två väldigt spännande bolag.

Där 75% ligger i Minesto och 25% i QuickBit av mitt innehav, borde nog börja sprida ut det lite mer men båda är i väldigt spännande lägen så man ej vill sälja något

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Jag tycker det är en särskilt dålig idé just nu givet aktiepriserna, i synnerhet för en nybörjare. Att se sina insparade pengar förlora värde på aktiemarknaden kräver en viss erfarenhet för att det ska kännas någorlunda bekvämt. Om en nybörjare investerar alla sina pengar och de förlorar snabbt värde är risken mycket högre att de tar ett känslosamt och irrationellt beslut, exempelvis säljer på botten.

Beror ju helt på vad du handlar, många cykliska/industri bolag är ju på riktiga träsk nivåer, så vi har många pris/earnings som börjar bli skrattretande låga, sen ska möjligtvis vinsterna skrivas ner och då blir historien en annan. Även svenska banker är nerkörda. Sen har vi massa bioteknik, it-bolag, kommiersiella fastighetsbolag som är riktigt högt värderade.

Storbankerna möter dock starka motvindar i hela europa, skulle konjunkturen sakta in kommer troligtvis räntorna falla ytterligare, UBS planerar redan nu att lägga kunder som håller över 2miljoner swiss franc i banken en negativ ränta på 0.75% per år. Kontanter gör en comeback?

Visa signatur

=)