Resultat: 16 GB primärminne är överlägset vanligast bland SweClockers medlemmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

@Skonky:
Pja ... smarta mobiler skulle göra oss smarta... så blev det nu inte.. vi blir dumma av dom.... med datorer skulle vi bli multikastande.. inte stämde det .. det är helt enkelt så att vad som känns rätt och effektivt.. många fönster öppna.. många flikar osv.. i praktiken drar ner vår prestation och vår produktivitet.. det känns rätt men det blir sämre och där är vi tyvärr INTE olika.. vi är tyvärr samma enfaldiga individer till 99% som för 5000 år sedan trots snabba datorer.. Krast.. i tjog år har vi sett samma sak.. kvinnan med liten skärm, en skärm, klen dator får jobbet gjort... grabben med muskelmaskinen, flera skärmar, många flikar.. det är en massa aktivitet och teknik men det blir inte mycket gjort.. inte som innebär nytta i alla fall ... har aldrig öket produktiviteten och kommer aldrig gör det med andra ord.

Jag bytte burk på jobbet till en med mer kräm (skaffade en xeon med HT så 4C8T ist för 2C4T) samt gick från 8 till 16GB Ram och från 2 till 3Skärmar och får otroligt mycket mer gjort snabbt, minnet tog slut rätt så fort när jag hade 8GB och CPUn slog stopp den med, men minnet var den största faktorn faktiskt och det har underlättat arbetet mycket. Jag förstår vad du menar, men det där med mer kräm ger ju oftast resultat. Vi har många i våran kommun som fått nya laptops (Samma mängd minne men lite nyare och vasare diskar och CPUer och en extra skärm och dom får faktiskt rätt så mycket mer gjort

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

GTA V (2015) på 8 GB RAM.
https://i.imgur.com/9KELofL.png

Anledningen till att det funkar på datorer med 8 GB RAM är paging/virtuellt minne. Ha tillräckligt med RAM eller tappa prestanda, kort sagt.

Det är förvisso generellt inte en särskilt lämplig konfiguration att helt stänga av växlingsfilen på en typisk speldator. Växlingsfilen är ju mer än bara till för att se till att datorn inte kraschar om den får slut på minne (vilket i och för sig är anledning nog att inte stänga av växlingsfilen!), den syftar också till att flytta undan minne som är allokerat men som inte används, t.ex. för bakgrundsprocesser. Dessutom kan det vara effektivare att växla ut minne som inte används för att istället använda minnet som läscache för disk.

Stänga av växlingsfilen är något som mest är lämpligt på en dator som har väldigt lite diskutrymme, t.ex. någon billig surfplatta med typ 64 GB eller t.o.m. 32 GB billig långsam eMMC-lagring, eller på någon disklös tunn klient eller något annat inbäddat system.

Med det sagt håller jag med om slutsatsen att 8 GB är för lite för en bra speldator idag. Jag fattar inte att nya speldatorer säljs med bara 8 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

@Skonky:
Pja ... smarta mobiler skulle göra oss smarta... så blev det nu inte.. vi blir dumma av dom.... med datorer skulle vi bli multikastande.. inte stämde det .. det är helt enkelt så att vad som känns rätt och effektivt.. många fönster öppna.. många flikar osv.. i praktiken drar ner vår prestation och vår produktivitet.. det känns rätt men det blir sämre och där är vi tyvärr INTE olika.. vi är tyvärr samma enfaldiga individer till 99% som för 5000 år sedan trots snabba datorer.. Krast.. i tjog år har vi sett samma sak.. kvinnan med liten skärm, en skärm, klen dator får jobbet gjort... grabben med muskelmaskinen, flera skärmar, många flikar.. det är en massa aktivitet och teknik men det blir inte mycket gjort.. inte som innebär nytta i alla fall ... har aldrig öket produktiviteten och kommer aldrig gör det med andra ord.

Beror på vad man menar med produktivitet. Jag tycker att smarta mobiler har gjort en enorm inverkan på våra liv och gjort information mycket mer tillgängligt. Tror absolut att en del har blivit mycket mer produktiva genom att kunna svara på mail och arbeta på språng jämfört med tidigare. Sen är det nog relativt få som faktiskt utnyttjar den kapaciteten.

Jag föredrar två skärmar då jag kan ha mer information öppet, speciellt läsa på en skärm och skriva på en annan. Finns det effektivare metoder? Kanske, jag vet inte.
Kan tänka mig att samma sak gäller dem som behöver ha översikt över flera olika system samtidigt som de håller på med någonting annat. Då kan det också hjälpa att ha flera skärmar.

Tror inte det går att säga att en sak är mindre produktivt i alla situationer när situationerna nästan är oändliga. En sak kan vara mindre produktiv för en specifik uppgift medans för en annan är den effektiv.

Sen är människor olika. Vissa är mycket bättre på att multitaska än andra. Vissa klarar bara av att fokusera på en sak samtidigt.

En sak kan vara generellt sant för de flesta, men inte för alla

Man ska aldrig säga aldrig.

Permalänk

Nästa dator går jag över till DDR4 och 32gb på köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Hur många tabbar har du uppe för att äta upp 16gb med Chrome?

Sitter folk på mitt jobb som aldrig stänger av datorn.
Och när de gnäller över att dator är seg går jag bort till dem och konstaterar att de har halva internet öppet i chrome.

Så jag förklarar för dem hur saker och ting fungerar med en dator.
Därefter får de en aha upplevelse.. case closed

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

@FalsktIotakt:

Med tillägget Simple tab Groups så är det inga problem att hitta många olika flikar! Och kör man dessutom med multiskärmar, blir det än lättare.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Innan diskussioner om "Min dator använder bara X-Gb Ram när jag gör Y och jag har bara Z-Gb i min dator. Alltså är det onödigt att ha 16GB " så behöver vi reda ut en grej.

Moderna operativsystem kommer att använda mer RAM om det finns utrymme att göra så. Prova att starta en dator med 4GB installerat vs 16 och öppna/stäng lite flikar, program etc så kommer ni se att datorn med 16GB använder mer.

Det finns ingen anledning för datorn att ha mängder av outnyttjat minne.

Din poäng är korrekt i att OS:et förallokerar minne så att det snabbt ska kunna användas och använder i princip resten som cache, så det är bra att utbilda folk som inte är insatta i detta. Det finns en kraftig diminishing return på ökad cache-storlek vilket bär upp ditt argument.

Man kan använda taskmanagern för att se hur mycket varje enskilt program allokerar. För min del med en handfull GB på Chrome (3~5) och en handfull GB på något spel (plus en GB OS:kernel och en till två GB annat.), så blir 16GB ett minimum för min del. Jag vill inte stänga webbläsaren när jag spelar. Men exakt hur minnesanvändningen representeras skiljer sig åt i olika OS, och minnesallokering är ganska komplicerat där processer både kan ha privata och delad minnespooler.

När jag ändå är inne på ämnet kan jag ju nämna en av de viktigaste funktionerna i OS:ets minneshantering ifall någon orkar läsa. "Tillgängligt minne" utlovas till en process när den startar, så OS:et kan t.ex. säga "du får 2GB" till en process, men det betyder inte att de 2GB blir låsta eller faktiskt finns tillgängliga vid en given tidpunkt. En väldigt korrekt analogi är att minne i ett OS är exakt samma som pengar på en bank. Egentligen är summan av beloppen på alla konton mycket större än den totala mängden pengar som banken besitter vid någon given tidpunkt. Banken / OS:et räknar med att alla personer / processer inte kommer behöva alla sina pengar samtidigt. Så en del av de där 2GB'en som OS:et lovade till process A, kan då lånas ut till process B så länge process A inte använder hela sin tilldelade minnesmängd.

(I fallet med banken spenderas den delen av dina pengar som du "inte använder" till investeringar - detta är ett av sätten som bankerna får landets ekonomi att växa eftersom pengar i rörelse genererar tillväxt - men det är också varför ett lands ekonomi kan krasha om banken gör för dåliga investeringar så att banken plötsligt har mindre pengar tillgängligt än vad folk vill ta ut från sina konton.)

Angående Chrome så kan man se vad som drar minne genom att trycka Shift+Esc. Där i Chromes inbyggda taskmanager kan man t.ex. se att gmail-flikar drar 200-300mb styck, så har man ett par gmail konton öppna samtidigt så rusar minnesanvändningen iväg.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kotz:

Sitter folk på mitt jobb som aldrig stänger av datorn.
Och när de gnäller över att dator är seg går jag bort till dem och konstaterar att de har halva internet öppet i chrome.
Skickades från m.sweclockers.com

Visst är det så. Mycket minne kan vara mycket kontraproduktivt... man har halva internet öppet, vilket tent teknist gör datorn slö.
Man är absolut inte produktiv bara för man har fler skärmar och mycket fönster öppna. Oftast är de exat tvärt om.. man får mycket LITE gjort egentligen. och nej... vi är inte så olik i detta.. ingen individ hittills har lyktas bevisa att man faktist mentalt kan mulatskast, ha många bollar i luften så att säga med någon form av produktivitet i behåll.

Permalänk
Medlem

Nästa uppgradering blir det att införskaffa 32GB ram. Kör med 16 nu och det fungerar givetvis helt bra i det flesta spel, men minnet äts upp fort när man gillar att ha många flikar uppe i webbläsaren. Sedan finns det ju ett spel eller två som drar extra mycket ram och då skadar det inte att ha 32, speciellt om man inte vill stänga ner sina flikar eller förlita sig på tillägg som OneTab och liknande.

Permalänk
Medlem

Lite torka nu över sommaren? Kör alla nyheter/diskussioner tre ggr om typ.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Båda mina burkar på skrivbordet har 32GB DDR4 och intelplatformar (i9-9900K samt i5-9600K).

i9 burken används till primär spelburk/jobb burk (kodning) och i5 burken används som surf/film dator vid sidan av. i5 burken har även ett sämre grafikkort i Turing generationen av modell 1660Ti (Asus ROG STRIX) så jag kan dualboxa på den i vissa spel om behov finns. (Tex Eve-online).

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

Man är absolut inte produktiv bara för man har fler skärmar och mycket fönster öppna. Oftast är de exat tvärt om.. man får mycket LITE gjort egentligen. och nej... vi är inte så olik i detta.. ingen individ hittills har lyktas bevisa att man faktist mentalt kan mulatskast, ha många bollar i luften så att säga med någon form av produktivitet i behåll.

Vem förväntar du dig tar den här sortens inlägg på allvar överhuvudtaget här?

Det är just för att människor inte är lika bra på att multitaska som t.ex. en dator, som man har nytta av att använda flera skärmar samtidigt. Att du inte kan förstå det beror nog mest på att din tjänst aldrig varit beroende på hur mycket du lyckas producera framför en dator. Vad jobbar du med överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Overkill? Jag skulle säga att 16GB är lagom för moderna spel.

Och jag hävdar att 16GB är på tok för litet för moderna spel, jag var tvungen att gå upp till 32GB för att kunna spela Cities Skylines med de mods jag vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

Visst är det så. Mycket minne kan vara mycket kontraproduktivt... man har halva internet öppet, vilket tent teknist gör datorn slö.
Man är absolut inte produktiv bara för man har fler skärmar och mycket fönster öppna. Oftast är de exat tvärt om.. man får mycket LITE gjort egentligen. och nej... vi är inte så olik i detta.. ingen individ hittills har lyktas bevisa att man faktist mentalt kan mulatskast, ha många bollar i luften så att säga med någon form av produktivitet i behåll.

Har man flera skärmar räcker det med att flytta blicken för att se om man fått ett viktigt mail samtidigt som man kan ha två arbetsapplikationer i två andra skärmar. 3 skärmar har jag konstaterat är optimalt för min del.

Skall man köra en konferens där man delar information så får den ligga i mail-skärmen.

Permalänk
Avstängd

Chrome brukade krascha runt 8 GB RAM användning sist jag använde dumburken, trots 16 GB RAM, så mer än det gyllene genomsnittet äro av icke vidare nytta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vangen:

16 GB är ju än overkill för spel, men det gör också det hela framtidssäkert.

Vart då? Nä, 16GB är i överlag inte overkill. 8GB är i underkant i många fall. Titta på denna film så finns de ett antal exempel där 8GB blir et flaskhals.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Finns ju många spel som har 16gb som rekommenderat. Borde det inte vara smart att ha steget över 16gb pga av att Windows äter en del plus en massa andra saker i bakgrunden. Har man 16gb och spelet kräver 16 då kommer inte allt kunna gå till spelet ändå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Det är just för att människor inte är lika bra på att multitaska som t.ex. en dator, som man har nytta av att använda flera skärmar samtidigt. Att du inte kan förstå det beror nog mest på att din tjänst aldrig varit beroende på hur mycket du lyckas producera framför en dator. Vad jobbar du med överhuvudtaget?

Mitt jobb handlar bland annat om att utveckla lärande och produktivitet. Jag har själv varit teknikfrälst.. och bland annat trott på myten om många skärmar. Men fakta och mätningar talar emot. Vi tappar fokus, vi minskar vår koncentration, vi gör mer men får minde uträttat.
En avskalad arbetsmiljö med få distraktioner, och begränsat men fokuserat informationsflöde är bäst...

Permalänk
Medlem

Min stationära har 32gb. Min gaminglaptop har 16. Märker inte att laptopen har det svettigare någon gång.

Tror inte man kan stirra sig blind på taskmgr heller beroende på hur windows hanterar minne under olika förutsättningar.

Sen är det nog för att jag är en gammal gubbe, men 70 flikar i chrome känns mest som bad practice för min del. Bokmärken gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Min stationära har 32gb. Min gaminglaptop har 16. Märker inte att laptopen har det svettigare någon gång.

Tror inte man kan stirra sig blind på taskmgr heller beroende på hur windows hanterar minne under olika förutsättningar.

Sen är det nog för att jag är en gammal gubbe, men 70 flikar i chrome känns mest som bad practice för min del. Bokmärken gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Säg det till min Stationära dator vid TVn.. den går aldrig under 14GB (av 16), men jag använder en del tjänster och program på både den virtuella datorn och hosten så det är inte så konstigt... men det kan absolut behövas! på min huvud rig har jag 64GB och inte alls ovandligt att jag drar ca 25GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Min stationära har 32gb. Min gaminglaptop har 16. Märker inte att laptopen har det svettigare någon gång.

Tror inte man kan stirra sig blind på taskmgr heller beroende på hur windows hanterar minne under olika förutsättningar.

Sen är det nog för att jag är en gammal gubbe, men 70 flikar i chrome känns mest som bad practice för min del. Bokmärken gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har över 3000 bokmärken... Nej, det blir nog inte så mycket RAM som används för dem. Flikar? Brrrr.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Intressant att läsa alla inlägg och detta testet . Med tsnke på priset för ram minne idag är det ibte konstigt att 16gb är standarden. 800kr för 16gb . Har själv 32gb i min och det räcker långt men 16 gb är på gränsen tycker w10 och alla små program äter minne i bakgrunden men långt ifråb att maxa 32gb för min del . Vart uppe i 25-28 gb användning vid dubbla spel igång samtidigt vilket sker väldigt sällan. Personligen skulle jag aldrig köpa mindre än 32gb med tanke på priset i dagens läge

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Medlem

Jag hade 32 GB minne förut men i och med att jag uppgraderade till Ryzen 3000 skaffade jag riktigt snabba minnen på 16 GB istället.

Permalänk
Medlem

Jag har haft 32Gb i 7 år nu. Det börjar bli för lite.
För ett tag sedan använde mitt ena system upp 20Gb ram plus 20Gb swap när jag kompilerade ett program.

Något folk ofta glömmer bort nu när saker blir mer flertrådat och dessutom om dessa trådar jobbar på egna datasett är att kravet på mängd ram i princip går upp med trådarna.
Så mängden ram jag kommer välja kommer ta hänsyn till hur många trådar processorn stödjer.
Just nu verkar 2Gb per tråd vara minimum och 4Gb att rekommendera enligt min erfarenhet om det ska räcka datorns livslängd.

Själv har jag 8c/16t så mja 32Gb är ett minimum då det inte alltid räcker lägre, faktum är att jag skulle om jag hade råd dra till på minst 64Gb på nästa burk.

Det är inte kul när swapen är på 20Gb och man fan inte kan röra muspekaren lägre.

16gb i ram för alla desktop maskiner får nog anses minimum, det är vad jag stoppar i folks surf/kontorsdatorer senaste 7 åren, kanske därför folk sedan aldrig uppgraderar dom datorerna för dom är användbara än.

Permalänk
Avstängd

25% med 32gb, finns fler som använder datorn till mer än spelande här än i befolkningen i snitt

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Miindz:

Vad gör ni 25% som har 32GB i era datorer för att rättfärdiga det?

Att kunna dra igång en eller ett par VirtualBox'ar lite snabbt utan att behöva blanda in någon av esxi-servrarna är guld. Trots ssd och raid5 i esxi-servrarna går det snabbare att köra "lokalt" på den nu åtta år gamla huvud-riggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyrree:

Säg det till min Stationära dator vid TVn.. den går aldrig under 14GB (av 16), men jag använder en del tjänster och program på både den virtuella datorn och hosten så det är inte så konstigt... men det kan absolut behövas! på min huvud rig har jag 64GB och inte alls ovandligt att jag drar ca 25GB.

Tror att mycket passiva tjänster flyttas över till virtuella minnet när du har mindre ram och startar en stor process. När du har 64gb finns inte detta behovet. Därför används så mycket ram hos dig. Jag vet att w10 allokerar minne lite knepigt vid första anblick, men det löser sig under användning. Men visst kör man en massa virtuella maskiner eller håller på med redigering/annat tungt så ökar ju behovet av snabbt minne. För vanliga users så behövs inte 64gb än. Sen kvittar det vad folk säger. Men man kan väl alltid diskutera extremfall eller minnesläckor osv.

Jag kör uplay, steam, origin, antivirus, backupsync och lite annat. Spelar och kollar på film samtidigt rätt ofta. Inga kännbara problem. Inte ens på 16gb maskinen. Kan se hur mycket taskmgr visar när jag kommer hem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Miindz:

Vad gör ni 25% som har 32GB i era datorer för att rättfärdiga det?

Vad då rättfärdiga? Ser du så på antalet kärnor med? Då räcker det väl med två!
I familjen har vi ett flertal maskiner och nu sker en övergång till 32 i dom. Smidigare, en annan form av användning där mer är i gång i bakgrunden än tidigare. Visst går det köra på 16.. och även 8 men merkostnaden från 16 - 32 en tusenlapp för smidigare användning är en av de mer motiverade merkostnaderna anser jag.

Permalänk
Medlem

@FalsktIotakt: För vissa, men inte för alla.

Jag har provat att jobba med 1-2 skärmar och måste då sitta och bläddra bland applikationer osv, kör jag med 3 så fungerar det bättre då mailen huserar på en skärm, AD på en och SCCM på en tredje, det skiljer sig dock mellan applikationer med typ så ser det ut och då fungerar det absolut bäst med 3skärmar, har jag 2 så måste jag bläddra i mellan. Vist som du säger kanske det inte är så för alla men jag blir absolut mer effektiv, är bara sjukt irriterande att behöva leta efter fönster osv.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyrree:

Säg det till min Stationära dator vid TVn.. den går aldrig under 14GB (av 16), men jag använder en del tjänster och program på både den virtuella datorn och hosten så det är inte så konstigt... men det kan absolut behövas! på min huvud rig har jag 64GB och inte alls ovandligt att jag drar ca 25GB.

Skrivet av sAAb:

Jag har över 3000 bokmärken... Nej, det blir nog inte så mycket RAM som används för dem. Flikar? Brrrr.

Bara för att, så kollade jag nu när jag kom hem.

HAr steam, origin, uplay, rivatuner, ccleaner, nvidia settings & poweriso igång i aktivitetsfälter.
213 processer, 3200 trådar.

Öppnade Chrome och 12 flikar med olika sidor bland annat netflix, youtube och viaplay (orkar inte mer).

5,3Gb Ram används 26,2 ledigt.

8,7 på virtuellt minne.

Jag begriper att vissa har behov av långt mycket mer minne än mig pga speciella program. Men jag tror att den stora massan gör typ det jag gör med datorn. Alla är inte content creators och dylikt.

Kör som sagt W10.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli