Ny rigg startar POST-ar inte vid första booten

Permalänk

Ny rigg startar POST-ar inte vid första booten

Hej allesammans!

Jag passade på att bygga ny dator nu under semestern och först idag fick jag alla delar på plats för att kunna köra första bootningen. Till min förskräckelse POST-ar den inte utan jag får en gul LED-signal och skärmen visar No Signal.

Mina komponenter är följande:

Moderkort - ASUS ROG strix b450-f gaming

RAM - Corsair Vengeance 2x8GB 3200MHZ

CPU - AMD Ryzen 7 3700X

Grafik - Palit Geforce 2080super

Jag har byggt två datorer tidigare så jag är inte helt lost, men är långt från tillräckligt kunnig för att lösa det här själv. I manualen står det att gul signal kan vara DRAM så jag testade att byta RAM-kanaler och köra de båda stickorna för sig. Jag försökte också kortsluta RTC Ram jumpern utan resultat. Jag kontaktade ASUS per telefon men de menade att jag var tvungen att skicka ett mail då det var för "komplicerat" för att kunna tas av dem på telefon.

Snälla hjälp mig hitta vad problemet är så att jag åtminstone får spela några dagar av semestern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selinmartin:

Hej allesammans!

Jag passade på att bygga ny dator nu under semestern och först idag fick jag alla delar på plats för att kunna köra första bootningen. Till min förskräckelse POST-ar den inte utan jag får en gul LED-signal och skärmen visar No Signal.

Mina komponenter är följande:

Moderkort - ASUS ROG strix b450-f gaming

RAM - Corsair Vengeance 2x8GB 3200MHZ

CPU - AMD Ryzen 7 3700X

Grafik - Palit Geforce 2080super

Jag har byggt två datorer tidigare så jag är inte helt lost, men är långt från tillräckligt kunnig för att lösa det här själv. I manualen står det att gul signal kan vara DRAM så jag testade att byta RAM-kanaler och köra de båda stickorna för sig. Jag försökte också kortsluta RTC Ram jumpern utan resultat. Jag kontaktade ASUS per telefon men de menade att jag var tvungen att skicka ett mail då det var för "komplicerat" för att kunna tas av dem på telefon.

Snälla hjälp mig hitta vad problemet är så att jag åtminstone får spela några dagar av semestern

Rätt bios till Ryzen 3700x installerat ?

Permalänk
Medlem

Är moderkortet uppdaterat med en BIOS som klarar de senaste Ryzen-modellerna?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

@Selinmartin: Det kan vara så enkelt att du inte tryckt dit ram-minnena riktigt även om spärrarna har gått in. Testa ge de ett litet tryck till. Det har löst problemet för mig många gånger.

Permalänk
Medlem

Det där moderkortet behöver ha biosversion 2301 eller nyare för att stödja ryzen 3000seriens processorer. Kan vara där problemet sitter som tidigare i tråden påpekat, updaten kom för tre månader sedan så helt klart möjligt att du har för gammalt bios helt enkelt.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk

@kheldan: Hur uppdaterar jag BIOS på ett smidigt sätt?

Permalänk
Skrivet av Masadan:

@Selinmartin: Det kan vara så enkelt att du inte tryckt dit ram-minnena riktigt även om spärrarna har gått in. Testa ge de ett litet tryck till. Det har löst problemet för mig många gånger.

Testat och är säker på att de sitter som de ska :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selinmartin:

@kheldan: Hur uppdaterar jag BIOS på ett smidigt sätt?

Sätt i en gammal processor och ladda ner bios från moderkort tillverkarens hemsida och följ installationsanvisningarna. Har du inte tillgång till en äldre processor kanske någon på forumet kan hjälpa till alt. utför t.ex. Inet dessa typer av uppgraderingar för dig.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Skrivet av Holmgren3n:

Sätt i en gammal processor och ladda ner bios från moderkort tillverkarens hemsida och följ installationsanvisningarna. Har du inte tillgång till en äldre processor kanske någon på forumet kan hjälpa till alt. utför t.ex. Inet dessa typer av uppgraderingar för dig.

Ah shit, har inte tillgång till en äldre processor. Jag bor i Uppsala, någon som vet vilka i det området som kan utföra den här typen av uppgraderingar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selinmartin:

Ah shit, har inte tillgång till en äldre processor. Jag bor i Uppsala, någon som vet vilka i det området som kan utföra den här typen av uppgraderingar?

Hör med Alina om dom kan hjälpa dig ?. Har du köpt moderkortet på Netonnet ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selinmartin:

Ah shit, har inte tillgång till en äldre processor. Jag bor i Uppsala, någon som vet vilka i det området som kan utföra den här typen av uppgraderingar?

Webhallen kanske? De brukar ha testbänkar i sina butiker.
https://www.webhallen.com/se/store/5-Uppsala
Men ring först och kolla.

Inet tar 200:- för en BIOS-uppdatering läste jag någonstans, Webhallen kanske tar något liknande.

Annars skickar AMD ut en låne-CPU gratis så att du kan uppdatera själv.
Längst ner här finns mer information:
https://www.amd.com/en/support/kb/faq/pa-100
Vet ej hur lång tid det tar att få en dock..

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

Webhallen kanske? De brukar ha testbänkar i sina butiker.
https://www.webhallen.com/se/store/5-Uppsala
Men ring först och kolla.

Inet tar 200:- för en BIOS-uppdatering läste jag någonstans, Webhallen kanske tar något liknande.

Annars skickar AMD ut en låne-CPU gratis så att du kan uppdatera själv.
Längst ner här finns mer information:
https://www.amd.com/en/support/kb/faq/pa-100
Vet ej hur lång tid det tar att få en dock..

Webbhallen i Uppsala kan du glömma, bara ett försäljningsställe med personal med noll kunskap har handlat där

Permalänk
Skrivet av D-ryd:

Webhallen kanske? De brukar ha testbänkar i sina butiker.
https://www.webhallen.com/se/store/5-Uppsala
Men ring först och kolla.

Inet tar 200:- för en BIOS-uppdatering läste jag någonstans, Webhallen kanske tar något liknande.

Annars skickar AMD ut en låne-CPU gratis så att du kan uppdatera själv.
Längst ner här finns mer information:
https://www.amd.com/en/support/kb/faq/pa-100
Vet ej hur lång tid det tar att få en dock..

Tack! Beställde hem ett kit, men ska iväg till Alina i Uppsala nu och se om de kunde få pli på den. Killen i telefonen verkade ändå som han visste vad han gjorde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selinmartin:

Tack! Beställde hem ett kit, men ska iväg till Alina i Uppsala nu och se om de kunde få pli på den. Killen i telefonen verkade ändå som han visste vad han gjorde

Kunde Alina hjälpa dig ?

Permalänk
Skrivet av anton studs:

Kunde Alina hjälpa dig ?

Nej och jag fick riktigt kass service där. Ovanligt. Jag ringde först och berättade vad mitt problem var och frågade om de kunde göra något, per telefon så var det inga som helst konstigheter utan bara att komma in med datorn. Sagt och gjort, satte mig på bussen med nybyggd rigg och åkte tvärs över Uppsala för att väl inne på Alina få höra att de skickat proppen som de uppdaterar AM4-BIOS med till Östersund och att han inte hade någon som helst aning om när den skulle komma tänkas vara tillbaka.

I ren och skär ångest/panik ringer jag runt till alla ställen i hela Uppsala som heter något i stil med datareparation/installation och får samma svar av samtliga. Att ingen har den aktuella processorn inne eller vet när den kommer att finnas tillbaka.

Som sista steg på vägen hem konkar jag in datorn på Webhallen i en sista act of desperation och berättar mitt problem. Killen i kassan som jag fått hjälp av tidigare gör något helt fantastiskt. Han lånar ut en Ryzen 5 i "goodwill" och säger att det inte är några problem så länge jag är tillbaka med den till 10:00 dagen därpå. Jag fattar inte riktigt hur det gick till själv, men nu sitter jag med färdig rigg som flyter felfritt och med helt andra ögon på Webhallen i Uppsala framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selinmartin:

Nej och jag fick riktigt kass service där. Ovanligt. Jag ringde först och berättade vad mitt problem var och frågade om de kunde göra något, per telefon så var det inga som helst konstigheter utan bara att komma in med datorn. Sagt och gjort, satte mig på bussen med nybyggd rigg och åkte tvärs över Uppsala för att väl inne på Alina få höra att de skickat proppen som de uppdaterar AM4-BIOS med till Östersund och att han inte hade någon som helst aning om när den skulle komma tänkas vara tillbaka.

I ren och skär ångest/panik ringer jag runt till alla ställen i hela Uppsala som heter något i stil med datareparation/installation och får samma svar av samtliga. Att ingen har den aktuella processorn inne eller vet när den kommer att finnas tillbaka.

Som sista steg på vägen hem konkar jag in datorn på Webhallen i en sista act of desperation och berättar mitt problem. Killen i kassan som jag fått hjälp av tidigare gör något helt fantastiskt. Han lånar ut en Ryzen 5 i "goodwill" och säger att det inte är några problem så länge jag är tillbaka med den till 10:00 dagen därpå. Jag fattar inte riktigt hur det gick till själv, men nu sitter jag med färdig rigg som flyter felfritt och med helt andra ögon på Webhallen i Uppsala framöver.

Det dröjer nog inte länge innan Alina konkar igen, trodde de hade någon processor från 1000 och 2000 serien hemma i deras verkstad. Tummen upp för webbhallen som hjälpte dig. Alina har inte någon processor från AMD hemma utan de vill ha 300-500 extra för att ta hem dom. Bra att du fått igång ditt bygge.

Permalänk
Skrivet av anton studs:

Det dröjer nog inte länge innan Alina konkar igen, trodde de hade någon processor från 1000 och 2000 serien hemma i deras verkstad. Tummen upp för webbhallen som hjälpte dig. Alina har inte någon processor från AMD hemma utan de vill ha 300-500 extra för att ta hem dom. Bra att du fått igång ditt bygge.

Verkligen tråkigt. Jag har gillat Alina tidigare då jag fått bra bemötande då, men den här gången var under all kritik. Riktigt dåligt. Han som hjälpte mig på Webhallen jobbade inte idag när jag var och lämnade tillbaka processorn, men jag tänkte att jag ska gå förbi någon dag i veckan och tacka honom personligen för hjälpen, då det var länge sen jag upplevde den typen av sann kundservice.