MJOLNIR | 9.7L Unibody mini-ITX Chassi | THOR ZONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmarks:

Förlåt men det här kommer låta drygt. Har du provat att läsa de senaste inläggen precis innan ditt eget?

Skickades från m.sweclockers.com

Haha tröttmössa deluxe där Tack för påpekandet!

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Haha tröttmössa deluxe där Tack för påpekandet!

Vi har alla varit där någon gång

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag sitter på ett spöke men skulle vilja byta upp mig, tycker inte kylningen duger på cpu som det är nu.
Men när jag tittar på Mjolnir så ser det ut som att chassit kommer lida av samma problem som spöket, recirkulation av luften.
Även om ni har perforerad plåt så är hålen för små och för få, spöket har fler hål och ser ut att vara i samma storlek men har ändå stora problem med detta.
Visst kanske en aio hjäper något men en cpu idag är ju mellan säg 100-200W värme en topp end gpu är ju bra mycket mer.
Det är ändå i värsta fall 4-500W värme som ska ut.

Visa signatur

Blank

Permalänk
THOR ZONE

Hej allesammans!

Vi håller på att designa om aluminiumpanelerna i syfte att förbättra kylningen (från 13% öppen yta till 35%), rösta gärna på er favoritdesign nedan.

RÖSTA HÄR

INDUSTRIELL

ORGANISK

RÖSTA HÄR

Bästa hälsningar,
Alex

Visa signatur

We are a Swedish tech startup aiming to create minimalistic – but not boring – PC hardware. Some of us even like console gaming, but let's keep that a secret ;)

Permalänk
Medlem

Organic, helt klart.

Permalänk
THOR ZONE

Hej allesammans! Dags för en uppdatering angående panelerna

PANELS V2
Den organiska designen vann omröstningen, stort tack till alla som röstade! Vår magkänsla säger dock att den industriella designen passar in mer och kommer hålla bättre prestanda i kylningsdepartementet.

GLASS V2
Även om den föregående glasdesignen var möjlig att tillverka så var den lite väl skör i jämförelse med allt annat på MJOLNIR. Här är de nya ändringarna:

  • Tog bort takpanelen - Ett genomskinligt tak var inte snyggt nog för att rättfärdiga restriktionerna i luftflöde. Vi bytte helt enkelt ut den mot en välventilerad aluminiumpanel.

  • Hållbarhet - Varje glaspanel kommer hädanefter vara fäst i en CNCad aluminium ram, detta garanterar en mycket starkare struktur jämfört med den föregående designen.

Notera: vi rekommenderar starkt att ni använder en AIO och blower-GPU med våra glaspaneler.

Prototyper
3 prototyper beräknas vara klara till slutet av Mars, 2 till YouTubers och 1 till oss för tester. Håll ögonen öppna för reviews i April Det ryktas också att vi eventuellt kommer sälja 2 prototyper, vilket kan stämma. Kommer dock bli rätt dyrt (vi betalar ca 13.000kr för att tillverka 1 prototyp).

Hälsningar,
Alex

Visa signatur

We are a Swedish tech startup aiming to create minimalistic – but not boring – PC hardware. Some of us even like console gaming, but let's keep that a secret ;)

Permalänk
THOR ZONE

Hej allesammans, dags för ytterligare en vild uppdatering!

Här kommer 60% av den inre ramen och en TG-panel:

Det bör se ut såhär till slut. Notera att utskärningen där modekortet sitter är större på prototypen än renderingarna, vi gjorde detta för att förbättra temperaturen direkt över M.2 SSDs.

Ska tillbaka till Göteborg på måndag och plocka upp massa nya läckra leveranser, ses då!

Bästa hälsningar,
Alex

Visa signatur

We are a Swedish tech startup aiming to create minimalistic – but not boring – PC hardware. Some of us even like console gaming, but let's keep that a secret ;)

Permalänk
THOR ZONE

Hej allesammans, dags för en stor uppdatering!

Plockade up en hel del prototypdelar igår, extremt nöjd med kvalitén! Ska se till anodisera 2 prototyper i färgen DARK (d.v.s space gray, d.v.s mörkgrå). Alla återstående delar är på väg och bör vara här någon gång nästa vecka, därefter är det monteringsdags Ska också se till att filma den nya RGB-setupen tills fredag. Men innan det, förbered lite popcorn och se magin nedan:

Bana-for-scale, dock inte for-sale hehe

Det splittrade skalet kommer sättas ihop med styrpinnar (se nedan). Produktionsmodellen kommer såklart fortfarande precisionsgjutas, men gjuta 3st prototyper är alldeles för dyrt.

Ni får gärna säga vad ni tycker

Bästa hälsningar,
Alex

Visa signatur

We are a Swedish tech startup aiming to create minimalistic – but not boring – PC hardware. Some of us even like console gaming, but let's keep that a secret ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexTzone:

Hej allesammans, dags för en stor uppdatering!

Plockade up en hel del prototypdelar igår, extremt nöjd med kvalitén! Ska se till anodisera 2 prototyper i färgen DARK (d.v.s space gray, d.v.s mörkgrå). Alla återstående delar är på väg och bör vara här någon gång nästa vecka, därefter är det monteringsdags Ska också se till att filma den nya RGB-setupen tills fredag. Men innan det, förbered lite popcorn och se magin nedan:

https://thor-zone.com/publicfiles/Update_26_1-min.jpg
https://thor-zone.com/publicfiles/Update_26_2-min.jpg
https://thor-zone.com/publicfiles/Update_26_3-min.jpg
https://thor-zone.com/publicfiles/Update_26_4-min.jpg
https://thor-zone.com/publicfiles/Update_26_5-min.jpg
https://thor-zone.com/publicfiles/Update_26_6-min.jpg
Bana-for-scale, dock inte for-sale hehe

Det splittrade skalet kommer sättas ihop med styrpinnar (se nedan). Produktionsmodellen kommer såklart fortfarande precisionsgjutas, men gjuta 3st prototyper är alldeles för dyrt.

https://thor-zone.com/publicfiles/Update_24_enclosure_1.jpg

Ni får gärna säga vad ni tycker

Bästa hälsningar,
Alex

Grymt snyggt! Härlig materialtjocklek som säkert tilltalar vissa (inklusive mig). Hoppas verkligen att ni lyckas denna gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser grymt bra ut! Som lhugo skrev ovan är jag oxå lite fan av materialtjockleken så jag hoppas ni behåller det designtänket till slutgiltiga modellen.
Hur många designiterationer förväntar ni er innan ni släpper den?

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut, hype is real inför nästa vecka!

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
THOR ZONE
Skrivet av lhugo:

Grymt snyggt! Härlig materialtjocklek som säkert tilltalar vissa (inklusive mig). Hoppas verkligen att ni lyckas denna gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av dezo:

Jag tycker det ser grymt bra ut! Som lhugo skrev ovan är jag oxå lite fan av materialtjockleken så jag hoppas ni behåller det designtänket till slutgiltiga modellen.
Hur många designiterationer förväntar ni er innan ni släpper den?

Tackar tackar, riktigt uppskattat! Kommer definitivt att behålla tjockleken, det ger chassit en väldigt solid / premium känsla

Skrivet av aToria:

Ser riktigt bra ut, hype is real inför nästa vecka!

Tack så mycket!!

Visa signatur

We are a Swedish tech startup aiming to create minimalistic – but not boring – PC hardware. Some of us even like console gaming, but let's keep that a secret ;)

Permalänk
THOR ZONE

UPPDATERING!

Håller för tillfället på att leta efter en anodiserare som kan färdigställa våra 3 prototyper, ska försöka skicka iväg delarna den nästkommande veckan. När det är gjort finns det inga fler hinder mellan MJOLNIR och de efterlängtade YouTube-recensionerna Här har ni lite ögongodis tills dess: chassit (ej anodiserat), aluminium- och glaspanelerna samt dammfiltret. Tycker producenten har gjort ett fantastiskt jobb, verkligen inget att klaga på.

Också på bild: get-maskoten Ralph!

Vad tycker ni?

Sprid gärna ordet om MJOLNIR till de som kan vara intresserade. Vi behöver hitta mer folk innan omlansering för att säkerställa att KS-målet nås. Drömscenariot vore att lansera direkt efter de första youtube-recensionerna, men då behöver vi er hjälp på traven

Bästa hälsningar,
Alex

Visa signatur

We are a Swedish tech startup aiming to create minimalistic – but not boring – PC hardware. Some of us even like console gaming, but let's keep that a secret ;)

Permalänk
THOR ZONE

Dags att diskutera KYLNING 😁

Efter ca 1 månad av tester har vi äntligen blivit redo presentera resultaten för MJOLNIR – SE HÄR.

Vill påpeka att vi har testat alla möjliga fläktkonfigurationer (push vs pull), som i vissa fall förbättrat kylningen med upp till 9°C. Se sida 14 i dokumentet / länken ovan för de optimala konfigurationerna - vi testade allt så du slipper. En kort sammanfattning följer nedan:

Hårdvara
CPU: INTEL CORE i7 8700
GPU: ASUS RTX2070 TURBO
PSU: CORSAIR SF600
37 mm kylare: NOCTUA NH-L9i
48 mm kylare: NOCTUA NH-L9i & NF-A9 PWM
120 mm AIO: CORSAIR H55 & NOCTUA NF-A12x25 PWM
Framfläkt: NOCTUA NF-A12x25 PWM
Bakfläkt: NOCTUA NF-A12x15 PWM

CPU Testmetoder
Alla tester nådde jämviktsläge långt innan 30 minuter, men vi körde på för konsistensens skull. Först testades CPU kylningen i standard orientering, för både aluminium- och glaspaneler. Därefter testade vi allt i den omvända orienteringen. Sist provade vi byta plats på dammfiltret och toppanelen (i aluminium).

CPU Kylning - Standard Orientering
TURBO AV - 60W
TURBO PÅ - 107W
Resultaten är tydliga, 120mm AIO:n presterar långt mycket bättre än någon av de övriga luftkylarna vi testat. Aggregatfläkten konfigurerad i pull istället för push resulterade i 3°C till 9°C bättre prestanda. Bakfläkten (120 x 15 mm) förbättrade VRM tempen med ca 22°C. Tänker ni köra en hög-TDP CPU som i7 eller Ryzen 7, välj vattenkylning!

CPU Kylning - Omvänd Orientering
Ca 1°C till 6°C bättre prestanda jämfört med standard orientering.

CPU Kylning - Omvänd Orientering & Dammfilter som toppanel
Ca 1°C till 3°C bättre prestanda jämfört med omvänd orientering. Alternativt 2°C till 9°C bättre prestanda jämfört med standard orientering. Som sagt, kika på sida 14 i dokumentet / länken ovan för att se de optimala konfigurationerna 😁

GPU Testmetoder
Alla tester nådde jämviktsläge långt innan 30 minuter, men vi körde på för konsistensens skull. Notera att vi använder en blower-GPU; optimalt för trånga utrymmen. Kylningen för open-air GPUs kan skilja sig.

GPU Kylning

Kabelhantering

Som ni ser blir det rätt trångt om man försöker maxa allt. Lär vara lättare att få in allt om man gör customkablar. Tog ca 15 min att installera luftkylning och ca 1.5h att installera vattenkylningen (MEN SJUKT VÄRT!!).

Riktigt taggad på att höra vad ni tycker och tänker!! 😁

Bästa hälsningar,
Alex

Visa signatur

We are a Swedish tech startup aiming to create minimalistic – but not boring – PC hardware. Some of us even like console gaming, but let's keep that a secret ;)

Permalänk
Medlem

Kul att se att projektet går framåt, ser fram mot att läsa/se recensioner framöver.

Vore trevligt om man skulle kunna få med sig detta chassit till Dreamhack i år. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Följer!

Permalänk
THOR ZONE

Hallåj, dags för ny uppdatering 😄

Ledsen att det dröjt 2 månader sedan den förra uppdatering, jag skyller åtminstone 50% på PostNords sega leverans (paketet satt i svensk tull i över 3 veckor). Hursomhelst, vi har fått hem anodiseringsproverna nu och är riktigt nöjda med kvalitén. Dock kommer det bli svårt att anodisera prototyperna i Space Gray / DARK, då vi använder olika aluminiumlegeringar och kommer få problem med att matcha de olika delarna. Vi ska ändå försöka göra vårt bästa, men om det inte går så kommer delarna anodiseras i svart.

Naturligt ljus

Under lampan

Allt är packat och redo för anodisering

Jag ska skicka iväg paketet idag (måndag 5:e Augusti). Det kommer ta 10 dagar för det att levereras + 2 veckor av anodisering (max) + 1 vecka frakt tillbaka till oss. Håll utkik för kommande uppdatering och låt mig veta om ni har några frågor 😃

Bästa hälsningar,
Alex

Visa signatur

We are a Swedish tech startup aiming to create minimalistic – but not boring – PC hardware. Some of us even like console gaming, but let's keep that a secret ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexTzone:

120 MM AIOs / CHASSIFLÄKTAR
Efter en tids funderingar och diskussioner tillsammans med er har vi nu utökat chassit med 5 mm i bredd, 5 mm i höjd och 19 mm i längd. MJOLNIR I är hädanefter kompatibel med 120 mm chassifläktar och AIOs up till 120 mm (B) x 155 mm (L) x 58 mm (H, inkl. fläkt). Volymen har ökat från 8.8L till 9.5L, vi tycker att ökningen är värd då 120 mm marknaden är gigantisk i jämförelse med 92 mm standarden.

Jag är väldigt glad att ni valde att gå den här vägen, speciellt med facit nu i hand, och för mig gör det skillnaden mellan köp/icke köp.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem

Följer med spänning!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
THOR ZONE
Skrivet av aToria:

Jag är väldigt glad att ni valde att gå den här vägen, speciellt med facit nu i hand, och för mig gör det skillnaden mellan köp/icke köp.

Ja eller hur, några millimeter hit och dit och BAM...-35°C jämfört med 92mm modellen. Som sagt, er feedback kan förändra allt (på ett väldigt väldigt bra sätt)

Skrivet av lhugo:

Följer med spänning!

Skickades från m.sweclockers.com

Kuul! Ser fram emot att dela fler uppdatering!

Visa signatur

We are a Swedish tech startup aiming to create minimalistic – but not boring – PC hardware. Some of us even like console gaming, but let's keep that a secret ;)

Permalänk
Medlem

Skulle jag nån gång bygga en bra PC skulle jag absolut kunna köpa det här chassit.
Jag är entreprenör själv, och satsa high-end är ibland en enklare väg då mainstream kräver oftast enormt mycket högre kapital, resurser och kontakter. Jag önskar dig all lycka!

Permalänk
Medlem

Instämmer gällande storleksändringarna. Som jag skrev tidigare i tråden har jag ett Ghost, men skulle ha önskat lite mer marginaler. Det är så ytterst lite som diffar ibland att en marginell ökning av volymen kan vara det som gör att man kan ha adekvat kyllösning.

De flesta som är intresserade av mikrochassin (eller kanske snarare pikochassin) kommer ju vilja exponera sina byggen på ett helt annat sätt än vad man skulle ha gjort med en stor, svart plastlåda som snarare göms undan under något skrivbord längst in i ett hörn av ett rum med skum belysning. Men för att kunna stå i en mer öppen miljö kan inte fläktarna låta som på en tvåtaktare.

Permalänk
THOR ZONE

Hejsan hejsan, ny info!

Fick nyss veta att anodiseringen är färdig, här kommer några bilder. FexEx estimerar att delarna är framme på måndag. Ser fram emot att sätta ihop allt och ta några nya bilder Hörs snart!

Bästa hälsningar,
Alex

Visa signatur

We are a Swedish tech startup aiming to create minimalistic – but not boring – PC hardware. Some of us even like console gaming, but let's keep that a secret ;)

Permalänk
99:e percentilen

Högintressant chassi helt klart! Det gläder mig att se hur ni kommunicerar med oss här i tråden – fortsätt med det!

När tror ni att man kommer kunna ha ett exemplar i handen?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Man blir ju nog riktigt sugen på det här! Jag gillar min Nano S, men det skulle nog vara trevligt med något lite mindre. Vad siktar ni på för prisklass?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
THOR ZONE
Skrivet av Alling:

Högintressant chassi helt klart! Det gläder mig att se hur ni kommunicerar med oss här i tråden – fortsätt med det!

När tror ni att man kommer kunna ha ett exemplar i handen?

Riktigt kul att höra! Kickstartern åker upp i November/December, det blir det tidigaste tillfället.

Skrivet av Sando:

Man blir ju nog riktigt sugen på det här! Jag gillar min Nano S, men det skulle nog vara trevligt med något lite mindre. Vad siktar ni på för prisklass?

Skickades från m.sweclockers.com

Det blir 299 - 349 USD, beroende om du vill ha Standard eller RGB Edition. Dyrt, men det är dyrt att framställa också xP

Visa signatur

We are a Swedish tech startup aiming to create minimalistic – but not boring – PC hardware. Some of us even like console gaming, but let's keep that a secret ;)

Permalänk
THOR ZONE

Hallåj

Äntligen monterat ihop allt, nu väntar vi bara på svarta skruvar och förpackningen! Allt förväntas vara här i Oktober, därefter kan vi snabbt skicka allt till YouTubers. Kickstarter åker nog upp någon gång i November/December, blir kul!!

De tre musketörerna

Ser fram emot att höra vad ni tycker!

Bästa hälsningar,
Alex

Visa signatur

We are a Swedish tech startup aiming to create minimalistic – but not boring – PC hardware. Some of us even like console gaming, but let's keep that a secret ;)

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte att detta chassi inte får mera uppståndelse än vad det får här på Swec, ser bra mycket trevligare ut än Spöket och jag och många andra har tröttnat på spöket där man måste köpa tophat för att kyla sin cpu, och så levereras alla tophats i olika nyanser mellan alla batcher :S

EDIT: Hade jag inte suttit och caddat mig egna chassi hade detta varit ett garanterat köp.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Ser grymt schysst ut! Antar att det är ganska "tungt" då det är rätt tjockt med gods på sina ställen?
Tjockleken ser dock "rätt" ut då den harmoniserar med storleken på chassit.

Antar att ni kommer att köra en massa tester med temperaturer/ljudnivåer etc. och publicera?

Skapligt hög prislapp så gäller att leverera kvalité rakt igenom på detta chassi.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Har helt missat detta projekt. Var riktigt mysigt att sitta och läsa igenom tråden och få en inblick i hur utvecklingsprocessen sett ut. Cred till er att ni tar er tid och tar emot feedbacken. Märks att detta är ett passionsprojekt och inte bara en cash grab för att rida på SFF-trenden!

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|