Uppgradera från geforce gtx 750

Permalänk

Uppgradera från geforce gtx 750

Hej! Snälla hjälp mig med min uppgradering. Jag har inte byggt datorn själv och har ingen kontakt med personen som gjort. Så jag vet inte varför eller hur saker är installerade och är heller inte van vid att pilla innanför chassit.

Jag har nu ett geforce gtx 750 och vill byta upp mig till ett geforce med minst 4gb. Det sitter kopplat till nätaggregatet (tror jag? fast det ser ut som att det också är kopplat till en disk?) mha av en sån här: https://www.dustinhome.se/product/5010778143/sata-power-to-6-...

Så här ser det ut:
https://ibb.co/zJqbbgP
https://ibb.co/FXnyxTx

Nu är jag väldigt förvirrad kring vilka grafikkort jag kan välja mellan när det gäller just strömförsörjningen. Mitt nuvarande behöver 300w så det får jag ju förhålla mig till antar jag men hur ska jag tänka kring stift och kontakter? Kan jag installera ett grafikkort som ansluts med 8 stift t ex och hur gör jag det på ett stabilt sätt? Finns det kort som inte alls behöver kopplas in på det viset?

Moderkort: http://www.findlaptopdriver.com/specs-hewlett-packard-304bh/

Det får vara max ca 13x23cm, så de allra största korten får jag nog svårt att klämma in. Jag kan heller inte lägga mer än 2k, köper gärna begagnat.

Någon som kan hjälpa mig? Tack på förhand!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Jag rekommenderar att inte använda SATA till PCie kablar för att mata ström till grafikkortet, SATA är inte speccad för högre än 54W. Leta begagnat efter ett GTX 1050 Ti UTAN strömkontakt, det är bara att koppla in i moderkortet och börja gibba.

EDIT: Finns annars GTX 1650 som inte behöver extraströmkontakt om du inte hittar 1050Ti begagnat.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Jag rekommenderar att inte använda SATA till PCie kablar för att mata ström till grafikkortet, SATA är inte speccad för högre än 54W. Leta begagnat efter ett GTX 1050 Ti UTAN strömkontakt, det är bara att koppla in i moderkortet och börja gibba.

EDIT: Finns annars GTX 1650 som inte behöver extraströmkontakt om du inte hittar 1050Ti begagnat.

Åh, jag kan bara strunta i extra strömförsörjning helt? Det var ju en oväntat smidig lösning! Jag tappar ingen prestanda eller så?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Jag rekommenderar att inte använda SATA till PCie kablar för att mata ström till grafikkortet, SATA är inte speccad för högre än 54W. Leta begagnat efter ett GTX 1050 Ti UTAN strömkontakt, det är bara att koppla in i moderkortet och börja gibba.

EDIT: Finns annars GTX 1650 som inte behöver extraströmkontakt om du inte hittar 1050Ti begagnat.

Och tusen tack för tips, ska kolla upp det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Imponerande att den där datorn startar alltså, för den där strömkopplingen till grafikkortet är riktigt dåligt gjort.

Jag skulle starkt rekommendera att du slänger bort det där nätagget och köper något från detta århundrade, t.ex Corsair CX 450W. Sen skaffar du också ett litet RX570 t.ex Sapphire Pulse RX570. Det är 230mm långt så det borde ju passa, annars finns också Pulse mini som är bara 170mm långt.
Hela kalaset går på under 2000 kronor om du köper från Amazon Tyskland, köper du i Sverige blir det väl strax över 2k.

Permalänk
Skrivet av hg:

Imponerande att den där datorn startar alltså, för den där strömkopplingen till grafikkortet är riktigt dåligt gjort.

Jag skulle starkt rekommendera att du slänger bort det där nätagget och köper något från detta århundrade, t.ex Corsair CX 450W. Sen skaffar du också ett litet RX570 t.ex Sapphire Pulse RX570. Det är 230mm långt så det borde ju passa, annars finns också Pulse mini som är bara 170mm långt.
Hela kalaset går på under 2000 kronor om du köper från Amazon Tyskland, köper du i Sverige blir det väl strax över 2k.

Hur vet jag att moderkortet inte är till last, om jag fixar både nytt nätaggregat och grafikkort? Tycker det mesta i datorn verkar lite öh utdaterat. Vill nog inte lägga pengar på nya delar om basen inte håller måttet.

Har du tips på lite mindre grafikkort utan extra strömförsörjning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av spunksunk:

Åh, jag kan bara strunta i extra strömförsörjning helt? Det var ju en oväntat smidig lösning! Jag tappar ingen prestanda eller så?

Det finns lite dyrare modeller med extra 6/8pin som kan överklockas men 1050 Ti utan extraströmförsörjning kommer prestera som ett 1050Ti men inte lika bra som dyrare 1050 Ti som kan ge mer ström till GPUn.

Skrivet av hg:

Jag skulle starkt rekommendera att du slänger bort det där nätagget och köper något från detta århundrade, t.ex Corsair CX 450W. Sen skaffar du också ett litet RX570 t.ex Sapphire Pulse RX570. Det är 230mm långt så det borde ju passa, annars finns också Pulse mini som är bara 170mm långt.
Hela kalaset går på under 2000 kronor om du köper från Amazon Tyskland, köper du i Sverige blir det väl strax över 2k.

Tyvärr så använder moderkortet en egen kontakt för ström, ska man ha nytt nättagg så får man hitta en adapter så man kan använda en vanlig 24pin eller helt enkelt köp en helt ny dator.

Skrivet av spunksunk:

Hur vet jag att moderkortet inte är till last, om jag fixar både nytt nätaggregat och grafikkort? Tycker det mesta i datorn verkar lite öh utdaterat. Vill nog inte lägga pengar på nya delar om basen inte håller måttet.

Har du tips på lite mindre grafikkort utan extra strömförsörjning?

vet du vilka delar datorn har just nu? Om inte kolla med speccy så får du en uppfattning.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Det finns lite dyrare modeller med extra 6/8pin som kan överklockas men 1050 Ti utan extraströmförsörjning kommer prestera som ett 1050Ti men inte lika bra som dyrare 1050 Ti som kan ge mer ström till GPUn.

Tyvärr så använder moderkortet en egen kontakt för ström, ska man ha nytt nättagg så får man hitta en adapter så man kan använda en vanlig 24pin eller helt enkelt köp en helt ny dator.

vet du vilka delar datorn har just nu? Om inte kolla med speccy så får du en uppfattning.

Speccy: https://ibb.co/8r84KGL

Är det här lämpligt för min dator? https://ibb.co/XZ2nwRw

Jag är medveten om att det trevligaste är att köpa en ny dator men jag har inte budget för det eller kunskap att lokalisera delarna och byta ut en och en. Vill bara kunna spela wolfenstein youngblood och remnant, haha. Jag spelar jättemycket och har gjort utan problem fram till jag försökte mig på wolfenstein och enligt specsen har jag för lite dedikerat grafikminne, så det är det jag försöker åtgärda typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spunksunk:

Åh, jag kan bara strunta i extra strömförsörjning helt? Det var ju en oväntat smidig lösning! Jag tappar ingen prestanda eller så?

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt userbenchmark så är ett 1050TI ungefär dubbelt så snabbt som det du har nu. Vill du ha mer så finns gtx1060 som är 3-4 gånger snabbare än 750, men drar mer ström så nytt nätagg där är att rekommendera. Beg går det nog få ett för 1000-1200 :- om man letar lite. Finns 3GB och 6GB varianter av det.

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Enligt userbenchmark så är ett 1050TI ungefär dubbelt så snabbt som det du har nu. Vill du ha mer så finns gtx1060 som är 3-4 gånger snabbare än 750, men drar mer ström så nytt nätagg där är att rekommendera. Beg går det nog få ett för 1000-1200 :- om man letar lite. Finns 3GB och 6GB varianter av det.

Det är viktigt att det funkar med datorns resterande delar eftersom jag inte vill börja byta ut hela skiten. Så det får inte vara för bra, för då tror jag inte resten av grejerna håller måttet och då känns det som bortkastade pengar.

Detta borde passa bra va? Eller är "superclocked" inte bra i min dator? https://ibb.co/XZ2nwRw

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av spunksunk:

Speccy: https://ibb.co/8r84KGL

Är det här lämpligt för min dator? https://ibb.co/XZ2nwRw

Jag är medveten om att det trevligaste är att köpa en ny dator men jag har inte budget för det eller kunskap att lokalisera delarna och byta ut en och en. Vill bara kunna spela wolfenstein youngblood och remnant, haha. Jag spelar jättemycket och har gjort utan problem fram till jag försökte mig på wolfenstein och enligt specsen har jag för lite dedikerat grafikminne, så det är det jag försöker åtgärda typ.

Den är lämpligast för din dator.

870 Intressant att datorn har orkat så länge. Tyvärr så blir det att du kommer behöva byta ut moderkort, processor, ram och nättagg samtidigt. Nättagget och moderkortet använder inte standardkontakter som går att hitta lösa komponenter i butiken.

Skrivet av SAFA:

Enligt userbenchmark så är ett 1050TI ungefär dubbelt så snabbt som det du har nu. Vill du ha mer så finns gtx1060 som är 3-4 gånger snabbare än 750, men drar mer ström så nytt nätagg där är att rekommendera. Beg går det nog få ett för 1000-1200 :- om man letar lite. Finns 3GB och 6GB varianter av det.

moderkortet kör på egna strömkontakter så ett vanligt agg med 24pin kommer inte fungera utan adapter.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Om du ska byta nätagg så kolla upp om moderkortet har 24-pin kontakt. På tjejens OEM-moderkort saknades detta så jag var tvungen att beställa en 14-pin till 24-pin adapter. Jag hade undvikit alla grafikkort som inte behöver extra strömförsörjning via pci-e 6 eller 8 pin. Alla dessa kort är löjligt dyra sett till prestanda. För samma peng får du som någon tidigare skrev både ett RX 570 och ett nytt nätagg. Jag skulle å andra sidan aldrig lägga 2000:- på grafikkort till en så gammal dator. Försök hitta något en bit under tusenlappen på marknaden här istället?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag läste här över att du inte hade pengarna att uppgradera hela datorn just nu, och det är lugnt =). Om du inte tror att det är rimligt att uppgradera datorn inom någon närmare tid så hade jag satsat på det där 1050 kortet du länkade.

Du har ju tillräckligt med vanligt ram på 16GB. Det tillsammans med Grafikkortets RAM är ju det som oftast sätter ett STOPP för att kunna spela vissa spel. Så länge det är tillräckligt så kan man ju nästan alltid starta alla spel. Sen finns det risk att du får låg FPS och att det laggar mycket i vissa spel pga att processorn inte orkar med, men det tar inte tvärstopp, det blir bara lite tråkigare att spela.

Fundera över din situation. Du säger att du spelar mycket och jag tror du skulle få en roligare upplevelse om du sparade ihop till en ny burk. Jag har tänkt att sälja min dator i signatur snart och jag tror jag kan få runt 8-10.000kr för den. Något liknande den prisklassen skulle helt klart ge dig en betydligt bättre upplevelse. Vill bara säga att jag förstår att detta inte är möjligt ibland. Är man 14 och går i skolan är det svårt. Är man 25 år och bara har studiebidrag är det också svårt. Lever man på aktivitetsersättning så är det svårt. Det finns många situationer där spara ihop 8-10kr är som att be någon simma till månen. Lycka till med din uppgradering!

PS: Jag skulle kika in youngbloods recensioner innan du spelar mer än dina 2h i det spelet. Har tyvärr fått riktigt dåliga betyg från de flesta som spelat det. Jag antar att du i din situation inte gärna lägger 1500kr på nytt grafikkort och 300kr på youngblood ifall du inte behöver.