xbox / ps4 Varning blocketpaketet

Permalänk

xbox / ps4 Varning blocketpaketet

Min vän skickade sin Xbox One X till försäljning på Blocket med blocketpaketet ...
Köparen tog paketet, bytte Xbox One X för en xBox360 och returnerade sedan paketet och sa att det inte var vad han köpte.

Han har vägrats hjälp eftersom Blocket sa att han skickade en gammal modell xBox som en ny modell xBox och de kan inte hjälpa, även med recept

Var försiktig med blocketpaketet

Permalänk
Medlem

Har aldrig gillat blocketpaketet av just denna anledningen. Eller rättare sagt att dom förstör produkten och sen skickar tillbaka den.
Jäkla dilemma det där. Brukar alltid filma, ta bilder innan jag skickar iväg det.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Emtek:

Har aldrig gillat blocketpaketet av just denna anledningen. Eller rättare sagt att dom förstör produkten och sen skickar tillbaka den.
Jäkla dilemma det där. Brukar alltid filma, ta bilder innan jag skickar iväg det.

Även med bilder och annan verifiering beror det fortfarande på ett beslut som fattats av någon som aldrig har sett paketet och måste bestämma vilken som är den bättre sanningen ...

Bättre vänta på att någon personligen plockar upp den och ger pengarna omedelbart, än att lita på systemet

Permalänk
Medlem

Har skrivit ett par gånger om detta här på swec.

Skrivet av grizzly666:

Heller det som hände mig för ett par år sen.

Säljer och skickar en vara för runt 900:- samma dag som bet kommer in (ej blocket) använder dock internetgirot.se (som är samma skit då blocket äger båda).
Jag skickar paketet med varan i som då väger runt 1,5kg (kommer ej ihåg exakt) enligt posten.
Köparen får paketet 1-2 dagar senare och 2 dagar efter det påstår att paketet var tomt dvs enbart en kartong med lite paketerings materiel i och jag vill då ha tillbaks paketet (vilket jag får betala för).

Får efter över en vecka paketet som nu vägde runt 150-200 gram (kommer ej ihåg exakt men MARKANT lägre vikt var det).
Och paketet är ju då givetvis tomt dvs köparen har behållt varan och skickat mig ett tomt paket som vägde över 1kg mindre än vad jag skickade.

Tar kontakt med internetgirot och lägger fram alla bevis/info jag har som tex vikt/sändningsnummer där dom kan kolla postens egna uppgifter där vikt är en uppgift dom kan kolla.
Och säger samtidigt att det är ju solklart att köparen har behållit något ifrån paketet då vikt skiljer enormt mycket och då köparen sa att paketet var tomt och ej innehöll felaktig vara/nåt annat som tex sten/etc så är det ju rätt klart att denne har behållit varan.
Dagen efter jag tog kontakt med internetgirot så betalar dom tillbaks allt till köparen och nån timme efter det får jag ett mail som säger att jag inte ska skicka toma paket utan skicka det köparen har köpt.

Efter det fick jag aldrig mer nåt svar på varken mail/tele/post.

Och jag har sett liknande händelser med blocketpaket.
Har även sett där det gått åt andra hållet att trots att köparen ej godkänner "köpet" antingen genom felaktig/frånvarande/trasig vara och har film/bild bevis men säljaren får pengarna i alla fall.

Det vanligaste är dock att dom behåller pengarna tills ett domslut finns.
Dvs en polisanmälan/tingsrätten men då måste ju tex polisanmälan ej hamna i runda arkivet 3sek efter den är gjord, tyvärr så är ju den risken nästintill obefintlig för dom flesta anmälningar idag.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!