Tips på fläktklös bärbar dator

Permalänk
Medlem

Tips på fläktklös bärbar dator

Behöver tips på fläktlösa bärbara datorer.
Minst 128GB ssd samt 8GB ram.
Fördel om de går att köpa via svensk butik.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Någon anledning till att du vill ha fläktlöst?

Om det är pga ljudnivån så håller sig väl allas fläktar helt tysta vid normalt användande och börjar bara låta under belastning. (Jag har visserligen bara haft bärbara från Apple men om dom klarat av det i >10 år så antar jag att även andra tillverkare klarar av det.)

Permalänk
Medlem

Surface pro är fläktlös.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

De flesta laptop jag har haft har fört ett väldigt liv med fläkten.
På jobbet har jag en Dell Latitude 7490 som fläkten går på nästintill konstant.

Mina egna tidigare maskiner förvisso samtliga av dessa under 6000:- när de var nya.
Asus X550CA , MSI CR720 samt Toshiba minns dock inte modell tyckte allt för ofta att fläkten gick.

En macbook kostar minst som 2 såna datorer eller nåja går att få från ca 9000:- oftast.

Jag har dock fått Acer Swift 1 rekommenderad som är fläktlös med en Celeron 4100 8GB ram 256GB ssd.
Det tycker jag låter hyfsat skall köra Xubuntu 18.04 surfa, scripta lite samt kolla film , serier kopplar dock till skärm då, spela enklare spel som min gamla i3 370 klarar av.
Dock är jag osäker på Acers kvalité.
Jag bestämde mig att gå på en: https://www.inet.se/produkt/1962973/acer-swift-1-quad-core-8g...
Prestandan kommer räcka till sen att enligt recension att den skulle kännas lite "premium" tack vare aluminiumchassi.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Surface Go är rätt trevlig, om man är ok med begränsningarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Surface Go är rätt trevlig, om man är ok med begränsningarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har jag redan fått hem Acer Swift 1 och känt och klämt samt installerat Xubuntu 18.04 på den.
Fick dock köra igång Windows först för att uppdatera bios till dagen bios 1.09 kom med 1.03.

Den är helt tyst nu hörs tom kylskåpet mera än datorn.

Helt klart bra chassi med tanke på prisbilden.
Prestandamässigt räcker den gott och väl till det jag skall göra.
Idle temp på ca 41-43c och har då 28c inne. När jag testade några av mina spel så var den upp som mest på 69c det får jag anse helt klart godkänt med tanke på att den är helt passivt kyld.

Jag är kanonnöjd med mitt köp visst jag hade säkert kunna fått mer prestanda för 5200:- men inte så här tyst och i ett aluminumchassi.
Den känns lite premium fast till budgetpris.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Någon anledning till att du vill ha fläktlöst?

Om det är pga ljudnivån så håller sig väl allas fläktar helt tysta vid normalt användande och börjar bara låta under belastning. (Jag har visserligen bara haft bärbara från Apple men om dom klarat av det i >10 år så antar jag att även andra tillverkare klarar av det.)

Att anta att fläktarna är tysta går inte göra. Speciellt inte på billigare datorer där brukar kylningen vara ganska simpel. Man behöver läsa på om varje modell man är intresserad av. Och gärna med exakt samma spec för att veta hur kylningen är.
Vad är normalt användande för dig? Den macbook air (ej senaste chassit dock typ årsmodell 15) jag använt startade fläktarna när man surfade på nätet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Att anta att fläktarna är tysta går inte göra. Speciellt inte på billigare datorer där brukar kylningen vara ganska simpel. Man behöver läsa på om varje modell man är intresserad av. Och gärna med exakt samma spec för att veta hur kylningen är.
Vad är normalt användande för dig? Den macbook air (ej senaste chassit dock typ årsmodell 15) jag använt startade fläktarna när man surfade på nätet.

Där ser man, trodde inte det skulle vara ett problem idag.

Normalt användande för mig är itunes, youtube och allmänt surfande. Kanske lite Plex också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Någon anledning till att du vill ha fläktlöst?

Om det är pga ljudnivån så håller sig väl allas fläktar helt tysta vid normalt användande och börjar bara låta under belastning. (Jag har visserligen bara haft bärbara från Apple men om dom klarat av det i >10 år så antar jag att även andra tillverkare klarar av det.)

Apple är i en klass för sig vad det verkar beträffande detta. Dock går det på många modeller att få datorn helt tyst genom att strypa processorn genom energiinställningarna. Då få prestanda likt kanske en Celeron men ändå ha resurser till tyngre belastning vid behov.
Senaste köp var en Lenovo 530s med 2200u och den startar fläkten så fort datorn startar. Verkar vara märkliga inställningar för fläkten kör igång vid jag tror det var 49 grader och kyler ner till 41 innan den stängs av igen och när de är så extremt inställt så är det rätt svårt att få till en fläktlös läge även om man stryper processorn.

Har en Acer R13 som är fläktlös, rätt trevlig maskin med vridbar touchskärm. Men det är dock en Chromebok och har därför en del begränsningar men till netflix och surf är den hygglig.

Permalänk
Skrivet av Grabben_83a:

Nu har jag redan fått hem Acer Swift 1 och känt och klämt samt installerat Xubuntu 18.04 på den.
Fick dock köra igång Windows först för att uppdatera bios till dagen bios 1.09 kom med 1.03.

Den är helt tyst nu hörs tom kylskåpet mera än datorn.

Helt klart bra chassi med tanke på prisbilden.
Prestandamässigt räcker den gott och väl till det jag skall göra.
Idle temp på ca 41-43c och har då 28c inne. När jag testade några av mina spel så var den upp som mest på 69c det får jag anse helt klart godkänt med tanke på att den är helt passivt kyld.

Jag är kanonnöjd med mitt köp visst jag hade säkert kunna fått mer prestanda för 5200:- men inte så här tyst och i ett aluminumchassi.
Den känns lite premium fast till budgetpris.

Har du testat högtalarna, duger de till lite lågmäld film/serie tittande? Själv lite sugen på att köpa en. Cpu'n ser klen ut på pappret, hur klarar den av surf med massa flikar/fönster samt film/serie tittande i 1080p?

glömde att lägga till
Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattgunnar:

Surface pro är fläktlös.

Skickades från m.sweclockers.com

Då måste den blivit det på den senaste upplagan som nyss lanserades.
Min Surface Pro 4 där blåser fläkten på rätt bra.

Edit: Får rätta mig själv, efter lite googlande så fick jag reda på att den senaste (och kanske näst senaste) faktiskt är fläktlös.
Där ser man

Då skulle jag faktiskt vilja tipsa om Surface Pro. speciellt då dom verkar ha fått lite bättre koll på energisparproblemen och dockningsstationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av broderick:

Har du testat högtalarna, duger de till lite lågmäld film/serie tittande? Själv lite sugen på att köpa en. Cpu'n ser klen ut på pappret, hur klarar den av surf med massa flikar/fönster samt film/serie tittande i 1080p?

De duger till lågmäld film och serietittande.
Cpu duger till massor med flikar dock så kör jag Xubuntu 18.04 samt Firefox på min testade den inte så mycket i Windows 10.
Förtydligande har haft uppe som mest 30 flikar och har inte märkt av några problem.

Den klarar av filmtittande i 1080p.

Den klarar tom av enklare spelande det tyngsta jag testat är väl dock Supertuxkart och som nummer 2 Blood Frontier.

Det finns inget jag stör mig på vid vardagligt användande om man säger surf , film, serier , webbradio.

Men så får man tänka på att den inte är avsedd för spelande.
Acer Swift 1 är för dig som Surfar, betalar räkningar kollar film , serier lyssnar på musik kanske lite scriptande och kodande.
Samt för dig som gillar när det är tyst då den är helt fläktlös.

Den startar upp på ett par sekund då den har en SSD disk och inte emmc flash disk som de billigare varianterna av Swift 1 har.

Att tänka på det går inte att utöka med mera ramminne men vem köper denna maskinen om man behöver jätteprestanda.
Kampanjen på det lägre priset går ut idag så imorgon kanske priset är annorlunda.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk

Hur lång batteritid får du vid enkelt användande (surfa resp titta på film)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spiderweb:

Hur lång batteritid får du vid enkelt användande (surfa resp titta på film)?

Jag har aldrig gjort ett test på det.
Jag kör Xubuntu 18.04 på min maskin har dock kört den i 6 timmar och hade då ca 30% kvar på batteriet.
Men några 17 timmar förstår jag inte hur Acer får till. Mellan 8-10 timmar tror jag är mer realistisk maxtid beroende på vad man gör.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Skrivet av Grabben_83a:

Jag har aldrig gjort ett test på det.
Jag kör Xubuntu 18.04 på min maskin har dock kört den i 6 timmar och hade då ca 30% kvar på batteriet.
Men några 17 timmar förstår jag inte hur Acer får till. Mellan 8-10 timmar tror jag är mer realistisk maxtid beroende på vad man gör.

Så runt 8.5h då. Rätt ok ändå. Jag har upplevt att Linux inte är så energieffektivt på de laptops jag testat. Lite konstigt för CPU-lasten brukar vara låg. Det är väl olika energisparlägen som inte är bra implementerade antar jag ? Synd att du inte sparat Windows och att du inte kör dual boot, då hade du kunnat jämföra med Windows.

Har du koll på skillnaden med LXDE (Lubuntu, Rasbian mfl) och XCFE (Xubuntu)? Jah ha testat Rasbian (i Virtualbox på Macbook Air) och det verkar verkligen lättviktigt!

OT: Det jag hatar med Windows som man använder sällan är att det alltid skall uppdatera då man startar datorn, vilket tar 100% cpu och gör datorn oanvändbar det första 10min eller så (detta gäller när man kör Virtual box på Macbook Air)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av spiderweb:

Så runt 8.5h då. Rätt ok ändå. Jag har upplevt att Linux inte är så energieffektivt på de laptops jag testat. Lite konstigt för CPU-lasten brukar vara låg. Det är väl olika energisparlägen som inte är bra implementerade antar jag ? Synd att du inte sparat Windows och att du inte kör dual boot, då hade du kunnat jämföra med Windows.

Har du koll på skillnaden med LXDE (Lubuntu, Rasbian mfl) och XCFE (Xubuntu)? Jah ha testat Rasbian (i Virtualbox på Macbook Air) och det verkar verkligen lättviktigt!

OT: Det jag hatar med Windows som man använder sällan är att det alltid skall uppdatera då man startar datorn, vilket tar 100% cpu och gör datorn oanvändbar det första 10min eller så (detta gäller när man kör Virtual box på Macbook Air)!

Det var så förr att Linux var mera ineffektivt men det har blivit bättre med tiden men kanske fortfarande inte är där Windows är vad det gäller energiinställningar / effektivitet.

LXDE är en annan fönsterhanterare än XFCE och LXDE drar väl ytterst lite mindre resurser minnesmässigt än XFCE personligen tycker jag XFCE är bättre att jobba med.

KDE är den som drar mest resurser.
Gnome numera drar lite mindre än KDE.
Mate är ganska trevlig också.

Har inte kört Rasbian så kan inte uttrycka mig om det.

Vad det gäller Windows så har jag nog med problem på jobbet så det skippar jag helt hemma.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

@Grabben_83a:

MacBook Pro är kanon. Hög byggkvalitet, tysta fläktar. Lite för tysta ibland.

Det är mitt bästa tips.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX SCAR II - I7 8750H, GTX 1070, 144HZ (1ms), 16gb 3333 ddr4, 236SSD, 1TBHD. ----------- MBP late 2011 -------Samsung
S9plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av kintobe:

@Grabben_83a:

MacBook Pro är kanon. Hög byggkvalitet, tysta fläktar. Lite för tysta ibland.

Det är mitt bästa tips.

Tack för tipset.

Dock har jag redan köpt en Acer Swift 1 som är helt fläktlös.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB