datorn använder allt ram och har inga program öppna

Permalänk
Medlem

datorn använder allt ram och har inga program öppna

Tjena!

Satt och spela lite och stängde av och märkte att datorn var väldigt seg, även när jag skriver detta inlägget så hänger inte bokstäverna med när jag skriver..

Jag kolla i taskmanager och såg att jag hade 70% ram användning, stängde av alla program som är öppna och fortfarande så var det 70%.. jag kan inte se något program som använder alls mycket då jag har 16GB och 10GB är används hela tiden

Kan man på något sätt se dolda flikar om vad som suger all ram? för det saknas iallafall 7-8GB om man skulle börja räkna ihop allt

Gjorde även en virussökning med windows egna program och den hitta inget.. vet inte hur tillförlitlig den är dock

specs:
i5 8600k
Corsair 16gb
RTX 2070

efter omstart av dator så är allt som det ska... men jag skulle gärna vilja veta vad som kan orsaka att datorn använder 10gb ram utan att några program är på, och det vart ingen skillnad med ju fler program som jag stängde ner.. Är en virussökning med ett riktigt program på sin plats kanske? men vad kan issåfall ett virus ha mitt ramminne till?

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem

Taskmanager => More details => Processes

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem

Antagligen något skräpprogram som läcker lite minne, bara att starta om datorn för att få bort det snabbt och enkelt. Du skulle nog ha kollat mer på CPU än RAM för att se vad det är segt. Du har virituellt minne i windows, det visar nödvändigtvis inte exakt vart programmen för tillfället är lokaliserade, disk (växlingsfil) eller i RAM. Det kan även vara så att disken är seg, vilket syns mer under process-explorer (https://docs.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/proce...) som då visar cpu-last av hardware interupts (vilket inte syns i taskmgr).

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@tonix: Inte så att du har moderkort med killer nätverkskort, är ju ett välkänt och ökänt problem, i så fall avinstallera dess manager och behåll bara drivrutinen.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Antagligen något skräpprogram som läcker lite minne, bara att starta om datorn för att få bort det snabbt och enkelt. Du skulle nog ha kollat mer på CPU än RAM för att se vad det är segt. Du har virituellt minne i windows, det visar nödvändigtvis inte exakt vart programmen för tillfället är lokaliserade, disk (växlingsfil) eller i RAM. Det kan även vara så att disken är seg, vilket syns mer under process-explorer (https://docs.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/proce...) som då visar cpu-last av hardware interupts (vilket inte syns i taskmgr).

Cpu låg på cirka 20%
Har en 840 evo disk

Aja felet existerar inte längre så hoppas det bara var något enstaka fal

Skrivet av ggustavsson:

@tonix: Inte så att du har moderkort med killer nätverkskort, är ju ett välkänt och ökänt problem, i så fall avinstallera dess manager och behåll bara drivrutinen.

Nae kör med realteks integrerade

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD